• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-16 21:04:49 följande:
    tack för dina styrkande ord! nja, har inte så långt.. bara en dryg mil.. tar en kvart o köra.. o halva vägen är ju över ölandsbron så där är det ju raka spåret :) skulle ju ha frågat läkaren om jag skulle vara kvar en stund efter klippet för o se om ngt händer, men det glömde jag... min läkare är iaf lite rolig.. hon planerade in klippet då hon hade jour på förlossningen följande natt... så hon är iaf inställd på att det kan gå fort...
    haha, tälta kan man ju också göraDrömmer hoppas verkligen att du hinner in i tid så det inte sätter igång mitt på bron, fast det skulle vara lite häftigt ändå!!! själv har jag bara massa trappor ner till bilen sen tar det ca 5-10 min köra till sjukhuset ett stenkast här ifrån så jag hoppas jag hinner in. jag tippar på att det går fort eftersom tappen är nästan helt borta så ja men bara bra slipper man vänta så länge förhoppningsvis.

lanie: du får dela med dig av klippandet hur det var osv.Flört
    bf 3 september
  • snalmums

nu har man verkligen ingen ångest av att bara ligga inne, vädret är kyligt och det ska nog börja regna närsom helst. sådana dagar älskar jag att bara vara inne. idag kommer en vän/kollega förbi ska bli riktigt skoj få lite sällskap.

vad ska ni göra denna tisdag?

bf 3 september
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-16 21:04:49 följande:
    tack för dina styrkande ord! nja, har inte så långt.. bara en dryg mil.. tar en kvart o köra.. o halva vägen är ju över ölandsbron så där är det ju raka spåret :) skulle ju ha frågat läkaren om jag skulle vara kvar en stund efter klippet för o se om ngt händer, men det glömde jag... min läkare är iaf lite rolig.. hon planerade in klippet då hon hade jour på förlossningen följande natt... så hon är iaf inställd på att det kan gå fort...
    Jag hr pratat med min läkare om hur jag ska hinna in. Hans förslag var att efter vi klippt cerklaget ska vi kolla tappen och se hur den ser ut och skulle den vara mjuk och redo så kanske det blir igångsättning. Jag vet inte hur jag ska kunna ta mig till sjukhuset när jag får min värkar. Jag har ju inga uppehåll utan det gör ont hela tiden. När min dotter föddes var jag inlagd pga njurbäcksinfektion och skulle egentligen åkt hemma samma dag som hon kom men de ångrade sig och vill jag skulle hå AB intravenöst någon dag till och tur var väl det.

• vixan
    snalmums skrev 2011-05-17 08:30:15 följande:
    nu har man verkligen ingen ångest av att bara ligga inne, vädret är kyligt och det ska nog börja regna närsom helst. sådana dagar älskar jag att bara vara inne. idag kommer en vän/kollega förbi ska bli riktigt skoj få lite sällskap.

vad ska ni göra denna tisdag?
    Idag är det riktigt gott alla bara ligga och dra sig i soffan. Ska se om det går någon bra film nu.
  • Lanie

snalmums: nähä du, finns inget häftigt med o föda på bron, bara tanken på det ger mig ångest. japp, jag lovar o dela med mig av upplevelsen, o jag hoppas att det inte ska vara alltför jobbigt så jag inte spär på er ångest..

det är samma väder här idag. jag vet inte riktigt vad ajg ska hitta på idag, det blir iaf inomhusaktiviteter. kanske skulle tvätta lite, packa bbväskan, skötborder vi har köpt ska ju monteras. funderar även på o sätta mig med min ängels fotoalbum. jag köpte ett fint album, framkallade en massa kort, skrapat ihop en massa papper som har med honom o göra o så täntke jag att jag skulle få ihop ett fint minnesalbum till honom, har börjat lite grann, men har fått lägga det åt sidan då jag har haft så svårt o sitta. nu känner jag inte av cerklaget på samma sätt, så nu kanske jag skulle kunna sitta o greja lite med det, det är iaf perfekt väder för det!

• mammasgullar
    Lanie skrev 2011-05-17 10:29:06 följande:
    snalmums: nähä du, finns inget häftigt med o föda på bron, bara tanken på det ger mig ångest. japp, jag lovar o dela med mig av upplevelsen, o jag hoppas att det inte ska vara alltför jobbigt så jag inte spär på er ångest..

det är samma väder här idag. jag vet inte riktigt vad ajg ska hitta på idag, det blir iaf inomhusaktiviteter. kanske skulle tvätta lite, packa bbväskan, skötborder vi har köpt ska ju monteras. funderar även på o sätta mig med min ängels fotoalbum. jag köpte ett fint album, framkallade en massa kort, skrapat ihop en massa papper som har med honom o göra o så täntke jag att jag skulle få ihop ett fint minnesalbum till honom, har börjat lite grann, men har fått lägga det åt sidan då jag har haft så svårt o sitta. nu känner jag inte av cerklaget på samma sätt, så nu kanske jag skulle kunna sitta o greja lite med det, det är iaf perfekt väder för det!
    Åh det låter mysigt med ett album

Ni som fått i cerclage, hur lång tid tar det att förbereda för att sätta i det? Om ni förstår vad jag menar?
  • snalmums
    vixan skrev 2011-05-17 08:55:36 följande:
    Idag är det riktigt gott alla bara ligga och dra sig i soffan. Ska se om det går någon bra film nu.
    håller helt med, det är verkligen film väder idag!
    bf 3 september
  • snalmums

för mig gick det ganska fort eftersom jag kom in akut, onsdagen när jag kom in fick jag ligga still hela dagen. torsdagen så gjorde man en ny koll och vi beslutade oss (läkaren och jag) att sätta in cerclage, torsdags kväll åkte jag in på operationsbordet och tror det tog ca en timme från att jag sövts, tog lite längre tid än vad dom hade räknat med eftersom man var rädd att sätta nålen i fosterhinnan....

bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-17 10:29:06 följande:

låter som en mys dag för dig med lite fix! vad har ni köpt för skötbord?

äsch du får gärna spy ut allt om uppklippningen, då vet jag vad jag har och vänta mig isfSkrikandes
    bf 3 september
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-17 10:32:41 följande:
    Åh det låter mysigt med ett album

Ni som fått i cerclage, hur lång tid tar det att förbereda för att sätta i det? Om ni förstår vad jag menar?
    ja, det kommer nog o bli fint när det väl blir klart, men det är ett stort projekt, har suttit o spaltat upp hur många sidor det kommer o bli o är väl uppe i drygt 70 sidor, så det är väl också lite därför jag har haft så svårt o komma igång för projektet känns så stort!

jag tror jag hörde av mig till läkaren när jag var i vecka 9 ngt, för o förvarna om att jag var gravid igen. när vi sen väl pratade om en tid så tog det nog ungefär två veckor o få den...

snalmums: köpte ett vitt skötbord från ikea. ett sånt där som har ett skåp o så lägger man skötbordet över, vi behövde ändå en möbel till i badrummet, ett skåp så då tyckte jag det här var perfekt för då kan man ju använda bara byrådelen sen när man inte använder skötbordet längre...

vissa vill ju inte läsa om det handlar om saker som gör ont eller om man har dåliga erfarenheter just för att det kan trigga igång ännu mer oro, men jag är nog lite tvärtom att jag vill höra om allt så jag kan förbereda mig på det värsta o då brukar det inte heller bli så farligt.. så jag får väl varna känsliga läsare isf om jag tycker det gör asont!