• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

vixan: ja, det är väl inte helt omöjligt att inte ha ngn känsel i tappen.. på ett sätt är det ju skönt för dig, då slipper du ju såna obehag iaf. är nog rätt säker på att det är den vanliga magen som strular.. pendlar ju mellan att ha diarreer o förstoppning hela tiden.. så det är väl inte konstigt att jag får ont.. energin har iaf inte kommit tillbaka, är lika trött fortfarande. har inte orkat o göra ngt alls idag.

• ISSEN

Här är allt bra! Är inne och läser då och då men orkar inte skriva då jag gör det på mobilen! Därför sålt felskrivningar :) lillan är kvar i magen och jag är fortfarande på sjukhus, ska göra ul på tors och ser det bra ut får jag komma hem till helgen! Då är jag i v 28! Idag har jag faktiskt fått gå ut, i rullstol då förstås men jag har inte fått frisk luft på 10 dagar så det va underbart! Det Bernard som att nu alla mår fint! Och jätte grattis till graviditeten MIschOoo! Förstår att det är svårt att se framåt men jag hoppas innerligt att det går vägen för er denna gång! Håller tummarna!

• MiScHoOo
    ISSEN skrev 2011-05-17 20:26:23 följande:
    Här är allt bra! Är inne och läser då och då men orkar inte skriva då jag gör det på mobilen! Därför sålt felskrivningar :) lillan är kvar i magen och jag är fortfarande på sjukhus, ska göra ul på tors och ser det bra ut får jag komma hem till helgen! Då är jag i v 28! Idag har jag faktiskt fått gå ut, i rullstol då förstås men jag har inte fått frisk luft på 10 dagar så det va underbart! Det Bernard som att nu alla mår fint! Och jätte grattis till graviditeten MIschOoo! Förstår att det är svårt att se framåt men jag hoppas innerligt att det går vägen för er denna gång! Håller tummarna!
    Tack snälla vän. Nu blev jag glad av ditt inlägg och att allt bra med er. Skönt att det var skönt ute. Själv har jag inte varit ute på några dagar pga illamående och kräkningar och känner mig svagare. Din dotter är en riktig kämpe och hon står ut. En riktig pärla. Jag tänker jätte mycket på er och håller tummarna att du minst ska gå till v.35.
  • Lanie

issen: gott o höra från dig! o att bebis fortfarande är kvar i magen! det är de små stunderna som gör att man fortfarande orkar kämpa vidare.. skönt o få komma ut lite, se hur omvärlden snurrar på... hoppas allt ser bra ut så du ska våga o komma hem i helgen o få njuta lite också!

• snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-17 20:26:23 följande:
    vad skönt att höra att bebisen är kvar i magen och att du har fått gå ut/ åka lite rullstol och få frisk luft!

måste bara fråga hade du värkar när du kom in eller hur var det?

hoppas det håller många veckor till, stor kram på dig
    bf 3 september
  • snalmums

usch, vilken kväll jag fick igår! hade världens magont, inte i bebismagen utan mer på sidorna vid revbenen och uppåt mot magsäcken. verkligen ingen behaglig känsla. kändes som magen skulle sprängas. hade ändå inte ätit så mycket under dagen. jag kunde knappt ligga eller sitta, kändes som jag knappt fick luft. efter en lång stund somnade jag och sovit hela natten. idag känner jag mig riktigt seg som kola.

haft molande värk nu i två dagar längst ner i magen, någon mer än jag som har det så? blir ändå lite orolig nu om det verkligen ska vara så? har tagit alvedon men vågar ju inte ta alltför mkt eftersom jag har lätt påverkad lever som säger ifrån om jag får för mkt alvedon i mig. mannen är sjuk också med förkylning och halsont, *peppar peppar* så lyckas jag inte bli sjuk.

bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-18 09:11:26 följande:
    usch, vilken kväll jag fick igår! hade världens magont, inte i bebismagen utan mer på sidorna vid revbenen och uppåt mot magsäcken. verkligen ingen behaglig känsla. kändes som magen skulle sprängas. hade ändå inte ätit så mycket under dagen. jag kunde knappt ligga eller sitta, kändes som jag knappt fick luft. efter en lång stund somnade jag och sovit hela natten. idag känner jag mig riktigt seg som kola.

haft molande värk nu i två dagar längst ner i magen, någon mer än jag som har det så? blir ändå lite orolig nu om det verkligen ska vara så? har tagit alvedon men vågar ju inte ta alltför mkt eftersom jag har lätt påverkad lever som säger ifrån om jag får för mkt alvedon i mig. mannen är sjuk också med förkylning och halsont, *peppar peppar* så lyckas jag inte bli sjuk.
    Stackare jag vet hur det är med magen. Har en nervmage vilket innebär att det lilla minsta så får jag ont i magen. Jag har en lätt molandevärk längst ner i magen då och då. Läste att det är vanligt i v 17 då magen växer eller livmodern.

Idag har det gått tre veckor sen OP och jag har gått till dagis med min dotter. Kändes helt okej.
  • vixan

Har haft rätt mycket sammandragningar nu på fm. Tror att det är det. Det spänner till i magen och känns konstigt. De gör inte ont. Har ni också sådan är ju i v 17+4. Är inte det lite tidigt att få?

• Lanie

snalmums: själv har jag väl inte direkt haft ont i nedre delen av magen, det är bara i samband med foglossning som jag kan känna mig lite öm.. annars har den värken jag haft varit mer samlad längre upp.. de sammandragningar jag hade förut var lite isolerade, alltid högre upp på vänster sida, sällan hela magen drog ihop sig.. förutom de sammandragningarna jag fick i samband med infektionen, då knöt hela magen ihop sig o de höll i sig ett ganska bra tag.. har kanske haft lite molvärk till och från, men det är sån värk som inte varit så intensiv o den har kommit o gått o jag har alltid tänkt att det är livmodern eller bebis som växer.. hur känner du nu?

vixan: jag började nog o känna av lite sammandragningar när jag var i den veckan du är nu.. kanske är promenaden till dagis som gjort att du känner lite mer?  finns ju de som får sammandragningar tidigt i graviditeten utan att det är ngn fara...

här är en till som är seg som kola. idag skiner solen o trodde den skulle göra mig gott, men icke.. känner mig lika hängig som igår, fast idag har jag ändå orkat o packa lite i bbväskan, vikit tvätt o slängt in en tvätt i maskinen.. nu har jag precis ätit lunch o sitter i soffan o nästan somnar.. vill verkligen inte må så här..

• snalmums

det är ju lite molvärk som kommer och går, känner mest av det på morgonen. fast tycker det är lite jobbigt försöker undvika alvedonen. nu när jag vilat en del under dagen så försvinner det. men har det inprincip varje dag ändå men kanske som du säger det växer.

skönt att du fått väskan packad ialf. måste kännas skönt att det snart är dags liksom. längtar tills man är där också så det är dags att packa och förbereda.

bf 3 september