• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-05-16 09:50:07 följande:
    godmorgon tjejer!

nyss hemkommen från veckans kontrollGlad allt såg bra ut, inget oförändrat och idag konstaterade läkaren att om man inte satt in det akuta cerclaget hade jag förmodligen fött och förlorat ytterliggare en bebis till. är så gudarnas glad att dom satte cerclaget även om det fanns risker med det. nu hoppades läkaren på att allt skulle hålla några veckor till och att inga värkar sätter igång. nu ska jag ta det lugnt några veckor till sedan tyckte läkaren jag skulle börja röra mig mer och så. vilken tur att jag inte lyssnade på andra läkaren som sa åt mig att leva som vanligt och promenera lite smått. icke, jag har istället valt att ligga/sitta för det mesta och inte göra allt för mycket.

åhh jag längtar mer och mer efter våran lilla bebis nu...

lanie: sorry för den onödiga informationen, hoppas det går bra för dig idag på kontrollenSkrattande
    vad roligt att läsa ditt inlägg, Nu kanske du kan slappna av mer
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-16 12:39:02 följande:
    snalmums: härligt o höra att allt såg fint ut o att läkaren är positiv o att du lyssnade på din egen kropp om att ta det lugnt o inte gick blint efter vad läkaren hade sagt till dig..

fruhellström: skulle också vilja gå på marknad.. sambon brukar sucka lite åt mig också när vi går o jag hela tiden får säga till honom att sakta ner.. men hans suck är mer av kärleksfullt uttryck. han förstår att jag har svårare o röra på mig nu, han ser ju att jag blivit större.

har också kommit hem från läkaren nu. Bebis skattas att väga drygt 2,7 kg. Dock hade läkaren svårt o hitta tappen, vilket tydligen är ett tecken på att tappen har förkortats. hon fick den iaf till 17 mm, så även om jag gjort ganska mkt den senaste tiden så har den ju inte blivit så mkt kortare. cerklaget satt iaf bra. Är nu planerad att ta bort cerklaget 31 maj.. får sikta in mig på att komma dit.. jag börjar o känna mig väldigt nervös nu faktiskt. inte så mkt inför förlossningen, utan allt som kommer efter förlossningen.. hur ska vi klara av o ta hand om en bebis liksom? :)
    Det kommer säkert gå bra, tror du inte det kommer att bli en snabb förlossning på tanke på etappen 17mm. jag tänker på dig
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-16 12:52:09 följande:
    Oj, vilken bamsing Snart dags ju! Det är supernervöst här med, va hos några vänner igår på middag. Och de har en 1årig tös, det är ju nästan som en bebis oxå, hon tultade runt där man blir ju alldeles varm i hjärtat, så söt att man svimmar o längtar ännu mer!!! Samtidigt, vilket passande hela tiden, hahah!

Nu måste jag göra mig i ordning, ska med sonen o exet till sjukhuset, hoppas han med är lite förstående mot att jag inte är så snabb, fantastiskt skönt att det aldrig har varit ngt större strul mellan oss o att vi i stort sett är som vilka vänner som helst!  
    ja, det beror nog på all kladdkaka jag hävat i mig :) ja, våra vänner har också en ettåring o jag både fasar o längtar dit, för som du säger, vilket pass det är.. då verkar nästan bebistiden som en semester, även om man förmodligen kommer o vara helt frånvarande för omvärlden den första tiden, men då är de ju stilla iaf :)

tycker det låter superhärligt att ni har en sån bra relation även att ni inte är tillsammans längre. önskar att fler par hade det så, för det skulle spara så mkt problem då. har en vän som separerat från sin sambo också o dem har skött det hela så bra, aldrig låtit det gå ut över deras dotter o jag blir så varm i hjärtat att det finns såna mogna o godhjärtade människor.. önskar att mina föräldrar också hade hanterat sin skilsmässa så.. det hade sparat många tårar...
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-16 13:33:38 följande:
    Det kommer säkert gå bra, tror du inte det kommer att bli en snabb förlossning på tanke på etappen 17mm. jag tänker på dig
    jo, jag tror det kommer o gå fort när det väl sätter igång. jag har ju haft väldigt kort tapp hela graviditeten, för tre veckor sen var den 26 mm, nu alltså 17 mm.. på ngt vis hoppas jag att jag får gå till då cerklaget klipps bort o sen hoppas jag på ngt vis att förlossningen kommer igång snabbt, när jag ändå är på plats på sjukhuset.. jag blir lite orolig när jag tänker på det att min sambo jobbar ju drygt åtta mil från där vi bor o jag är orolig att förlossningen sätter igång när han inte är hemma... visst har vi vänner som kan hjälpa oss, men vill ju helst att sambon är hemma när det sätter igång.
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-16 13:49:58 följande:
    jo, jag tror det kommer o gå fort när det väl sätter igång. jag har ju haft väldigt kort tapp hela graviditeten, för tre veckor sen var den 26 mm, nu alltså 17 mm.. på ngt vis hoppas jag att jag får gå till då cerklaget klipps bort o sen hoppas jag på ngt vis att förlossningen kommer igång snabbt, när jag ändå är på plats på sjukhuset.. jag blir lite orolig när jag tänker på det att min sambo jobbar ju drygt åtta mil från där vi bor o jag är orolig att förlossningen sätter igång när han inte är hemma... visst har vi vänner som kan hjälpa oss, men vill ju helst att sambon är hemma när det sätter igång.
    Jag hoppas att din man kommer att vara med dig på förlossningen, mest för trygghetens skull. Det skulle vara jätte jobbigt för dig om allt startade helt ensam. Men hur länge får du vara kvar på sjukhuset när bandet klipps bort? Jag kommer tänka på dig jätte mycket och håller tummarna för dig.
  • snalmums

tack, vad gulliga ni är! känns väldigt betryggande att ha denna tråden och att man inte är ensam i hela världen om detta utan kan dela med andra som har liknande problem osv.

fru hellström: jag går en gång i veckan, men kommer säkert bli varannan senare. fick mitt akut insatt så då brukar dom vilja ha mer koll fick jag till svar av läkaren. själv är jag i v 25 (24+1) det är jäkligt tungt kan jag säga men den som väntar på något gottGlad

lanie: skönt att höra att det gått bra och förstår precis dina tankar. jag är mest rädd för att klippa upp cerclaget men förlossningen är inget som skrämmer mig direkt. som du säger hur ska man klara av ta med sig barnet hem sen efter förlossningen, hur kommer allt bli? jag är säker på att du klirrar det bra och kommer bli en underbar mamma.

vixan: det kommer gå fort, jag ska på nästa kontroll på tisdag också så då har vi något att längta tillSkrattande

mischoOo: tack!

bf 3 september
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-16 13:49:58 följande:
    Jag känner likadant så fort det sätter igång kommer det att gå snabbt. Vet inte om jag kommer att hinna in. 
  • Lanie

snalmums: jag är inte heller orolig för förlossningen, om jag bara hinner in i tid.. känner mig inte heller särskilt nervös inför klippet.. utan det som gör mig nervös är det som kommer sen, när vi ska ta hand om bebis för det är ju ngt helt nytt. En förlossning har jag ju varit med om tidigare, men inte att ta hand om ett levande barn.. men det ska säkert går bra. min lillasyster har ju en dotter o hon klarar det ju galant, så klarar hon det, så borde ju jag också göra det.

känns skönt o höra att du finner stöd i tråden, det får mig att må lite bättre, att man kan hjälpa ngn annan, en underbar känsla! jag fick ju så mkt stöd av de i tråden som kommit längre än mig när jag inte var så långt gången, så det känns härligt o kunna "betala tillbaka"

• vixan
    Lanie skrev 2011-05-16 18:02:12 följande:
    snalmums: jag är inte heller orolig för förlossningen, om jag bara hinner in i tid.. känner mig inte heller särskilt nervös inför klippet.. utan det som gör mig nervös är det som kommer sen, när vi ska ta hand om bebis för det är ju ngt helt nytt. En förlossning har jag ju varit med om tidigare, men inte att ta hand om ett levande barn.. men det ska säkert går bra. min lillasyster har ju en dotter o hon klarar det ju galant, så klarar hon det, så borde ju jag också göra det.

känns skönt o höra att du finner stöd i tråden, det får mig att må lite bättre, att man kan hjälpa ngn annan, en underbar känsla! jag fick ju så mkt stöd av de i tråden som kommit längre än mig när jag inte var så långt gången, så det känns härligt o kunna "betala tillbaka"
    Vi får tälta utanför BB när de klippt cerklaget. Du har väl också en bit att köra till BB.
    Det blir inga problem att ta hand om bebis. Det kommer du klara galant!!
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-16 21:00:06 följande:
    Vi får tälta utanför BB när de klippt cerklaget. Du har väl också en bit att köra till BB.
    Det blir inga problem att ta hand om bebis. Det kommer du klara galant!!
    tack för dina styrkande ord! nja, har inte så långt.. bara en dryg mil.. tar en kvart o köra.. o halva vägen är ju över ölandsbron så där är det ju raka spåret :) skulle ju ha frågat läkaren om jag skulle vara kvar en stund efter klippet för o se om ngt händer, men det glömde jag... min läkare är iaf lite rolig.. hon planerade in klippet då hon hade jour på förlossningen följande natt... så hon är iaf inställd på att det kan gå fort...