• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-18 16:47:45 följande:
    Såg att du vart i skärholmen, bor du i närheten? Snalmums : jag hade inga värkar bara molvärk!
    okej, undra om jag bör oroa mig isf eftersom jag också haft en del molande värk. men var på kontroll i måndags och då såg det bra ut med cerclaget osv. fast jag har inte molvärken hela tiden, utan kommer och går liksom.
    bf 3 september
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-05-18 15:21:21 följande:
    såg nu på din fina blogg att du också förlorat din son i v 20. vi förlorade våran dotter i v 20 ifjol i april. förstår precis din oro och att man inte vågar berätta för andra just för rädslan. jag håller verkligen tummarna för dig. hur kom det sig att du fick cerclage?

spännande att ni bygger husSkrattande
    Jag fick cerclage då jag var helt öppen när jag kom in pga av att jag blödde. Hade inga värkar eller sammandragningar alls då. Utan var helt öppen när läkaren gjorde undersökningen så de fanns inget att göra än att vänta på att förlossningen skulle börja. sen hittade de inga infektioner eller fel på varken Malte eller moderkakan så då tog vår läkare de säkra före de osäkra denna graviditeten och satte ett cerclage.

Ja de ska bli spännande med hus. Händer nya saker varje vecka där

Jag ska ha den 26 aug men tror den kommer i juli då transplanterade ofta får tidigt ändå.
  • Lanie

Lillknas: hur har graviditeten sett ut för dig så här långt? mkt oro? hur ofta går du på kontroller?

• vixan

Vecka 17

Kroppen: Livmodern växer mer och mer och det är vanligt att man känner lite molvärk av och till. Andra typiska symtom är att man känner sig hungrigare än normalt, det kan bero på att fostret samlar på sig fett. Troligen har du gått upp två-fem kilo i vikt. Sexlivet kan vara alltifrån blomstrande till att inte fungera alls. Däremot har man vanligen samma behov av närhet som tidigare, kanske till och med mer.

Fostret: Redan nu kan du känna när ditt barn har hicka. Det känns i så fall som mycket regelbundna fosterrörelser. Skelettet är synligt på röntgenbilder. Det bildas nu ett värmereglerande fettlager på ytan av kroppen. Underhudsfett bildas och det hjälper barnet att reglera kroppstemperaturen efter födseln. Nu har den första avföringen börjat samlas i tarmen, denna avföring kallas mekonium och är grönsvart och kletig i konsistensen. Fostervattnet som fostret rör sig är rent och sterilt och byts flera gånger om dagen. Barnets hår har börjat växa och bli längre.

Lägger in detta igen. Hittade det på growingpeoples hemsida. 
  • ISSEN

Min kommer och går den med men har lite sammandragningar där mellan! Är du orolig så be om en extra koll! Jag va helt stängd 2 dagar innan jag åkte in, men jag tror att det är sammandragningarna som spökar till det för molvärken känns som växt värk för magen har blivit större! Tror inte du behöver vara orolig! Men åk och kolla om du känner allt för mkt oro!

• snalmums
    Nenne skrev 2011-05-18 17:10:50 följande:
    Jag fick cerclage då jag var helt öppen när jag kom in pga av att jag blödde. Hade inga värkar eller sammandragningar alls då. Utan var helt öppen när läkaren gjorde undersökningen så de fanns inget att göra än att vänta på att förlossningen skulle börja. sen hittade de inga infektioner eller fel på varken Malte eller moderkakan så då tog vår läkare de säkra före de osäkra denna graviditeten och satte ett cerclage.

Jag ska ha den 26 aug men tror den kommer i juli då transplanterade ofta får tidigt ändå.
    okej, så du fick ett akut cerclage nu eller det var planerat?

låter jätte roligt med huset, har en kompis som också håller på med husbygge. okej men hoppas bebisen stannar så länge det går. själv fick jag en vattenavgång i v20 så man kunde inte göra så mkt mer än att hoppas på att det skulle komma mer fostervatten som inte rann ut. sen efter 2v kom våran dotter ut.
    bf 3 september
  • Nenne
    Lanie skrev 2011-05-18 17:12:59 följande:
    Lillknas: hur har graviditeten sett ut för dig så här långt? mkt oro? hur ofta går du på kontroller?
    Tappen har varit helt intackt och legat runt 40mm varje gång. Ja de har varit mkt oro med tanke på sammandragnigar och smärta. Har fått gå varje vecka på kontroller, blir nog en kontroll imorn med å sen kanske dra ut på de..Får se va läkaren säger och vad jag själv känner. Kanske vill ha varje vecka fram til 28 hela veckor...får se hur de känns imorn. Har ju en massa hug och stickningar kring blygdbenet och inne också, Hittills har de inte varit något, så jag tror att de är de främre fogarna som spökar med stickningar och ilningar.
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-18 17:15:19 följande:
    Min kommer och går den med men har lite sammandragningar där mellan! Är du orolig så be om en extra koll! Jag va helt stängd 2 dagar innan jag åkte in, men jag tror att det är sammandragningarna som spökar till det för molvärken känns som växt värk för magen har blivit större! Tror inte du behöver vara orolig! Men åk och kolla om du känner allt för mkt oro!
    okej, har ju cerclaget och läkaren sa att det ska vara extrema värkar för det ska gå upp. har också lite sammandragningar fast kanske 1-3 per dag. det var typ 15-20 mm nu på tappen innan cerclaget kom liksom.
    bf 3 september
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-05-18 17:18:11 följande:
    okej, så du fick ett akut cerclage nu eller det var planerat?

låter jätte roligt med huset, har en kompis som också håller på med husbygge. okej men hoppas bebisen stannar så länge det går. själv fick jag en vattenavgång i v20 så man kunde inte göra så mkt mer än att hoppas på att det skulle komma mer fostervatten som inte rann ut. sen efter 2v kom våran dotter ut.
    detta var planerat cerclage. Läkaren sa redan när vi låg på förlossningen med Malte att vi skulle få de om de inte fanns någon annan orsak till att jag hade öppnat mig. Så de var skönt att veta de innan man blev gravid.
    Fick du dit akut denna graviditeten??
  • MiScHoOo
    Nenne skrev 2011-05-18 17:10:50 följande:

Grattis till grav. och beklagar sorgen om malte.

Du ska skratta dig lycklig som har bra vårdpersonal, det tog mig 3 änglabarn innan jag fick ett cerklage som tyvärr sprack vid mitt tredje barn.
    Nu håller jag tummarna för dig.