• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Nenne
    MiScHoOo skrev 2011-05-18 17:29:11 följande:
    Grattis till grav. och beklagar sorgen om malte.

Du ska skratta dig lycklig som har bra vårdpersonal, det tog mig 3 änglabarn innan jag fick ett cerklage som tyvärr sprack vid mitt tredje barn.
    Nu håller jag tummarna för dig.
    Ja vi har väldig tur med läkaren och våran BM nu..Har nummret till läkarens egna telefon på jobbet och han är tydligen jagad i hela västra götalandsregionen. så vi har verkligen fått en riktigt bra läkare.
    Så de stod i min journal att jag skulle få de ifall de häånde något med läkaren och vi var tvugna att få en annan. Men de har vi sluppigt och de är jag väldigt tacksam för.
  • snalmums
    Nenne skrev 2011-05-18 17:22:06 följande:okej.
    detta var planerat cerclage. Läkaren sa redan när vi låg på förlossningen med Malte att vi skulle få de om de inte fanns någon annan orsak till att jag hade öppnat mig. Så de var skönt att veta de innan man blev gravid.
    Fick du dit akut denna graviditeten??
    okej, då är jag med. japp fick mitt akut för ca 3v sedan då jag kom in med molvärk och en kraftig påverkad livmoderhals det var 11mm kvar på den. kan också känna lite stickningar därnere.

nepp nu blir det lite middag för oss
    bf 3 september
  • FruHellström
    ISSEN skrev 2011-05-18 16:47:45 följande:
    Såg att du vart i skärholmen, bor du i närheten? Snalmums : jag hade inga värkar bara molvärk!
    Nä, jag bor nere i Trosa, men det går snabbt o åka upp till stan, om man inte hamnar i rusningstrafiken såklart
    snalmums skrev 2011-05-18 16:20:13 följande:
    sorry, jag läste vad du skrev innan om molvärken men missade att svara juFörvånad hur kunde jag göra det när jag sitter klistrad framför datorn nu? haha jag är i v 25 (24+3) så ja jag hoppas att allt står rätt till men det borde det göra för kände av molvärken redan tidigare men inte nämnt det bara. var ju på koll i måndags.

jobbigt för dig att du känner så med magen, ibland blir min mage också ganska mjuk. men jag känner ialf sparkar och buffar emellanåt. innan tyckte jag det kändes mkt mer men vissa dagar är det väldigt lugnt så man blir lite nojig men men, har en doopler om det skulle krisa sig men vill inte använda den om jag nu känt av någon buff under dagen.

skönt ändå att komma ut på lite shopping, önskar jag också kunde göra det. nu sparas alla pengarna istället och löne kontot växer på sig mer och mer för varje månadFlört

igår kollade jag lite på bebis saker via nätet, säng himmel och lite annat smått och gott. har det mesta klart iofs med vagn,säng,skötbord, sängkläder osv. men några saker behövs inhandlas innan det är dags.
     Fast nu är magen hård o känner hur det sparkar lite, lr mer trycker ska jag väl säga, ngn därinne har fått till vana att trycka på blåsan så rätt va det e är man kissnödig för att minuten efter inte känna ngt. Så nu e man lite mer avslappnad. 
    Det är så kul o kolla bebisgrejer, va in på cubus en sväng igår, superbilligt ju, annars är jag mer H&Mfreak, men ska absolut kolla mer på Cubus när det är dags. Vi hittade ju vagn på blocket så det va bara att slå till, vi visste vilken vi ville ha, militärgrön Kronan, så cool o ovanlig. O som ny, ännu bättre :)
    Jag har säng, babyskydd o skötbord kvar, sen ska jag ta en helg framåt hösten o gå igenom sonens gamla kläder o tvätta upp. Vet inte om det behövs så mkt mer...?? Jo, snorsug!! Absolut nödvändigt minns jag! hahah!

Har du ngt tips på bra sidor på nätet?  
  • Lanie
    Nenne skrev 2011-05-18 17:18:21 följande:
    Tappen har varit helt intackt och legat runt 40mm varje gång. Ja de har varit mkt oro med tanke på sammandragnigar och smärta. Har fått gå varje vecka på kontroller, blir nog en kontroll imorn med å sen kanske dra ut på de..Får se va läkaren säger och vad jag själv känner. Kanske vill ha varje vecka fram til 28 hela veckor...får se hur de känns imorn. Har ju en massa hug och stickningar kring blygdbenet och inne också, Hittills har de inte varit något, så jag tror att de är de främre fogarna som spökar med stickningar och ilningar.
    skönt ändå att tappen varit stabil även om du haft en hel del sammandragningar o så.. har också haft lite såna där ilningar o stickningar, har uppstått när bebis varit väldigt aktiv, tror det kan vara bebis som ligger o trycker på mot tappen eller så..

var precis på toa o för första gången den här graviditeten hade jag en rosafärgad flytning när jag torkade mig.. känner mig även liksom som bajsnödig, men är inte det när jag väl är på toa.. jag undrar om det håller på o hända ngt...
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-18 17:40:53 följande:
    skönt ändå att tappen varit stabil även om du haft en hel del sammandragningar o så.. har också haft lite såna där ilningar o stickningar, har uppstått när bebis varit väldigt aktiv, tror det kan vara bebis som ligger o trycker på mot tappen eller så..

var precis på toa o för första gången den här graviditeten hade jag en rosafärgad flytning när jag torkade mig.. känner mig även liksom som bajsnödig, men är inte det när jag väl är på toa.. jag undrar om det håller på o hända ngt...
    Har oxå de där stickningarna o ilningarna, framförallt på framsidan, blygdbenet lixom.

Hmm, kroppen övar väl lite mer ordentligt ju längre man kommer i grav. Hoppas det lugnar sig... 
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-18 17:40:53 följande:

Rosa flytnigar började min förlossning med sedan kom slemproppen när jag kissade. Den liksom snorade kvar på pappret. Några timmar senare var jag mamma på riktigt. Men det där bajsnödiga har jag aldrig känt. Jag känner inte när jag har krystvärkar så jag har fått be barnmorskan berätta när de var på g.
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-18 17:46:02 följande:
    Har oxå de där stickningarna o ilningarna, framförallt på framsidan, blygdbenet lixom.

Hmm, kroppen övar väl lite mer ordentligt ju längre man kommer i grav. Hoppas det lugnar sig... 
    nu behövde jag verkligen göra nr 2, känns bättre i magen igen.. o nu var det inga rosafärgade flytningar heller.. hmm.. har gått här o packat mer i bbväskan för det skulle kunna vara på gång.. det ger mig lite flashbacks från förra graviditeten när jag hela tiden kände mig bajsnödig o när jag var på toa blev pappret rosafärgat.. o så hade jag helt plötsligt öppnat mig..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-18 17:52:31 följande:
    Rosa flytnigar började min förlossning med sedan kom slemproppen när jag kissade. Den liksom snorade kvar på pappret. Några timmar senare var jag mamma på riktigt. Men det där bajsnödiga har jag aldrig känt. Jag känner inte när jag har krystvärkar så jag har fått be barnmorskan berätta när de var på g.
    vi får se vad som händer här under kvällen. tror att det bajsnödiga kommer ifrån att mina värkar sätter sig i ryggen o att det liksom trycker på därifrån..
  • MiScHoOo
    Nenne skrev 2011-05-18 17:35:07 följande:
    Ja vi har väldig tur med läkaren och våran BM nu..Har nummret till läkarens egna telefon på jobbet och han är tydligen jagad i hela västra götalandsregionen. så vi har verkligen fått en riktigt bra läkare.
    Så de stod i min journal att jag skulle få de ifall de häånde något med läkaren och vi var tvugna att få en annan. Men de har vi sluppigt och de är jag väldigt tacksam för.
    jätte bra. Jag håller tummarna och det värmer i hjärtat att du är välomhändetagen.
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-18 17:56:50 följande:
    vi får se vad som händer här under kvällen. tror att det bajsnödiga kommer ifrån att mina värkar sätter sig i ryggen o att det liksom trycker på därifrån..
    låter iofs inte bra med rosa flytningarna, kanske ska ringa in och rådfråga trots allt? min läkare sa att så fort det blöder eller ovanliga flytningar eller tryck neråt med värkar skulle jag omgående ta kontakt med dem. fast du är mkt längre gången än vad jag är så tror inte det är fara för dig om bebisen kommer ut lite tidigare? fast jag hoppas den stannar ialf några veckor till.
    bf 3 september