• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 18:10:37 följande:
    låter iofs inte bra med rosa flytningarna, kanske ska ringa in och rådfråga trots allt? min läkare sa att så fort det blöder eller ovanliga flytningar eller tryck neråt med värkar skulle jag omgående ta kontakt med dem. fast du är mkt längre gången än vad jag är så tror inte det är fara för dig om bebisen kommer ut lite tidigare? fast jag hoppas den stannar ialf några veckor till.
    det är ju just det, att jag har ju inga värkar, inget tryck neråt.. har ju inte ens sammandragningar o nu när jag gjort nr två så känns det ingenting  magen. är lite förstoppad idag, så nu när det släppte så har jag en helt annat känsla.. nä, det gör ju absolut ingenting om bebis skulle komma nu.. men jag avvaktar nog lite o ser om det kommer ngn mer flytning eller om jag börjar o få ont eller så...
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-18 17:40:45 följande:
    Nä, jag bor nere i Trosa, men det går snabbt o åka upp till stan, om man inte hamnar i rusningstrafiken såklart
    snalmums skrev 2011-05-18 16:20:13 följande:
    sorry, jag läste vad du skrev innan om molvärken men missade att svara juFörvånad hur kunde jag göra det när jag sitter klistrad framför datorn nu? haha jag är i v 25 (24+3) så ja jag hoppas att allt står rätt till men det borde det göra för kände av molvärken redan tidigare men inte nämnt det bara. var ju på koll i måndags.

jobbigt för dig att du känner så med magen, ibland blir min mage också ganska mjuk. men jag känner ialf sparkar och buffar emellanåt. innan tyckte jag det kändes mkt mer men vissa dagar är det väldigt lugnt så man blir lite nojig men men, har en doopler om det skulle krisa sig men vill inte använda den om jag nu känt av någon buff under dagen.

skönt ändå att komma ut på lite shopping, önskar jag också kunde göra det. nu sparas alla pengarna istället och löne kontot växer på sig mer och mer för varje månadFlört

igår kollade jag lite på bebis saker via nätet, säng himmel och lite annat smått och gott. har det mesta klart iofs med vagn,säng,skötbord, sängkläder osv. men några saker behövs inhandlas innan det är dags.
     Fast nu är magen hård o känner hur det sparkar lite, lr mer trycker ska jag väl säga, ngn därinne har fått till vana att trycka på blåsan så rätt va det e är man kissnödig för att minuten efter inte känna ngt. Så nu e man lite mer avslappnad. 
    Det är så kul o kolla bebisgrejer, va in på cubus en sväng igår, superbilligt ju, annars är jag mer H&Mfreak, men ska absolut kolla mer på Cubus när det är dags. Vi hittade ju vagn på blocket så det va bara att slå till, vi visste vilken vi ville ha, militärgrön Kronan, så cool o ovanlig. O som ny, ännu bättre :)
    Jag har säng, babyskydd o skötbord kvar, sen ska jag ta en helg framåt hösten o gå igenom sonens gamla kläder o tvätta upp. Vet inte om det behövs så mkt mer...?? Jo, snorsug!! Absolut nödvändigt minns jag! hahah!

Har du ngt tips på bra sidor på nätet?  
    ja, nu är min mage helt mjuk beror nog på att jag mestadels legat idag på soffan och vilat. skönt att du känner av bebisen och du är lite mer lugn nu!!!

har inte hunnit kolla på cubus eller någon annan affär nu på sistone, men tänkte kanske om några veckor om jag känner mig ok ta en sväng med min pensionärsstol (rullstolen) och åka runt kolla lite i butiker. tror jag väntar ialf tills jag är förbi v 28 då är chanserna goda att fosteret klarar sig bättre än om jag skulle föda nu tex.

skönt ha vagnen klar och redo, kronan vagnen är snygg! själv köpte vi en emmaljunga nitro city fast vi köpte den ny. har också hört att snorsug är bra att ha hemmaSkrattande

nja bra sidor vet i tusan men jag googlade lite bara. hittade några fina saker ialf.

sovtex.se/barnartiklar.html
    www.barnparadiset.se/
    www.barnlycka.se/
    www.iob-butiken.se/
    www.babyshop.se/

själv är jag en inredningstokig tjej så älskar kolla massa saker på nätet med inredning och barnsaker osv.
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-18 18:18:32 följande:
    det är ju just det, att jag har ju inga värkar, inget tryck neråt.. har ju inte ens sammandragningar o nu när jag gjort nr två så känns det ingenting  magen. är lite förstoppad idag, så nu när det släppte så har jag en helt annat känsla.. nä, det gör ju absolut ingenting om bebis skulle komma nu.. men jag avvaktar nog lite o ser om det kommer ngn mer flytning eller om jag börjar o få ont eller så...
    ja gör det om du känner så, men tveka inte annars att ringa till fl och kolla försäkerhetsskull! sitter här nu på helspänn om det kanske är dags för dig senare ikväll.

fast skönt att det släppte lite när du gjort nr 2, ibland kan kan också få konstig känsla just när jag ska gå och göra nr 2. jag hatar det verkligen är så rädd att trycka på och att cerclaget ska gå sönder eller ngt, värsta mardrömmen är nog om vattnet går eller så. uscha! oftast brukar jag få ta microlax och därefter blir det lättare att göra nr 2 för att slippa krysta på så mkt då. jag äter också linnfrö och tar ngn medicin som heter ngt på lac....för att hålla igång magen men visst jag är ändå lite hård. (vilka detaljer vi ger varandra nu om bajseri ellerhur?) hahahaha
    bf 3 september
  • snalmums

det blev visst ingen middag än, mannen fick åka till apoteket och köpa strepsils och nässpray (sjuklingen) så middagen dröjer väl lite, sen fick han åka till affären för köpa med sig bananer hem till mig så jag kan mumsa på lite glass med banan ikväll. men h*n börjar sparka ordentligt nu - jag VILL ha maaaat!!!

bf 3 september
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-05-18 18:30:16 följande:
    det blev visst ingen middag än, mannen fick åka till apoteket och köpa strepsils och nässpray (sjuklingen) så middagen dröjer väl lite, sen fick han åka till affären för köpa med sig bananer hem till mig så jag kan mumsa på lite glass med banan ikväll. men h*n börjar sparka ordentligt nu - jag VILL ha maaaat!!!
    hahah. Jag förstår vad du menar, hoppas bara det inte dröjer för länge
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 18:27:46 följande:
    ja gör det om du känner så, men tveka inte annars att ringa till fl och kolla försäkerhetsskull! sitter här nu på helspänn om det kanske är dags för dig senare ikväll.

fast skönt att det släppte lite när du gjort nr 2, ibland kan kan också få konstig känsla just när jag ska gå och göra nr 2. jag hatar det verkligen är så rädd att trycka på och att cerclaget ska gå sönder eller ngt, värsta mardrömmen är nog om vattnet går eller så. uscha! oftast brukar jag få ta microlax och därefter blir det lättare att göra nr 2 för att slippa krysta på så mkt då. jag äter också linnfrö och tar ngn medicin som heter ngt på lac....för att hålla igång magen men visst jag är ändå lite hård. (vilka detaljer vi ger varandra nu om bajseri ellerhur?) hahahaha
    nä, jag kommer nog o ringa in till fl o kolla vad de tycker iaf. händer det inget mer kanske det inte är ngn ide o åka in iaf.

ja, jag har ju haft en hel del sammandragningar när jag varit kiss eller nr 2 nödig.. var också jätteorolig i början att trycka på för hårt.. är det lactulos du använder? jag har använt microlax vid två tillfällen o det är så otäckt tycker jag att jag gör allt för o slippa komma dit när det är det enda som fungerar. jag använder mig av ngt som heter paraffinemulsion, fick det när jag låg inlagd o har fortsatt med det när jag kom hem.. men det är rätt dyrt o apoteketpersonalen har aldrig hört talats om det när man kommer o frågar om de har det. ja, det är verkligen spännande detaljer... :)
  • snalmums
    MiScHoOo skrev 2011-05-18 18:33:12 följande:
    hahah. Jag förstår vad du menar, hoppas bara det inte dröjer för länge
    nu så fick h*n mat så hoppas det blir lugnt en stund nuFlört

hur mår du annars?
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-18 18:36:52 följande:
    nä, jag kommer nog o ringa in till fl o kolla vad de tycker iaf. händer det inget mer kanske det inte är ngn ide o åka in iaf.

ja, jag har ju haft en hel del sammandragningar när jag varit kiss eller nr 2 nödig.. var också jätteorolig i början att trycka på för hårt.. är det lactulos du använder? jag har använt microlax vid två tillfällen o det är så otäckt tycker jag att jag gör allt för o slippa komma dit när det är det enda som fungerar. jag använder mig av ngt som heter paraffinemulsion, fick det när jag låg inlagd o har fortsatt med det när jag kom hem.. men det är rätt dyrt o apoteketpersonalen har aldrig hört talats om det när man kommer o frågar om de har det. ja, det är verkligen spännande detaljer... :)
    ja men gör det!!!!

okej tror också jag fick ngt sådant på sjukhuset som gör att man blir lite lösare i magen man slipper trycka på liksom så hårt. jg får dessvärre använda microlax ofta för att kunna göra nr 2 dels är jg rädd att krysta på.. jag längtar tills allt är över med graviditeten kunna bli normal och gå på toa utan några problem. den heter nog så som du skrev lactulos en flytande form i brun flaska,
    bf 3 september
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-05-18 19:18:21 följande:
    nu så fick h*n mat så hoppas det blir lugnt en stund nuFlört

hur mår du annars?
    smaklig måltid, jag mår inte illa så mycket idag, har slutat äta varmmat och det hjälper, igår gjorde mannen pizza, åt den kall och rörde mig inte tills jag var säker att jag kan röra mig utan att den kommer upp och det fungerar hoppas det håller i sig så, då blir jag världens lyckligaste
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 19:21:23 följande:
    ja men gör det!!!!

okej tror också jag fick ngt sådant på sjukhuset som gör att man blir lite lösare i magen man slipper trycka på liksom så hårt. jg får dessvärre använda microlax ofta för att kunna göra nr 2 dels är jg rädd att krysta på.. jag längtar tills allt är över med graviditeten kunna bli normal och gå på toa utan några problem. den heter nog så som du skrev lactulos en flytande form i brun flaska,
    har inte ringt än.. nu är det ju ett par tre timmar sen o det har inte kommit ngt mer.. inte ens något slem.. o sen jag fick tömma tarmen så har obehagskänlsorna i magen släppt också o eftersom det inte var klarrött blod o smärta så känns det okej nu... eller det har känts okej hela tiden egentligen, är inte superorolig. Bebis ligger ju o sparkar på som vanligt vid den här tiden också... men jag börjar o tveka till om jag verkligen ska åka till jobbet på fredag. de ska ha sommarfest. det är ju ändå 7 mil o köra enkel resa, så vetitusan om jag ska åka.. om det inte blir mer färgade flytningar kanske, men annars får jag nog stanna hemma.. men vill så gära åka, har inte sett dem sen i dec...

jag har också använt lactulos en del, men min mage fixar inte det alls. använde movicol ett tag, men bäst har nog paraffinet o linfrö på yoghurten varit för mig..