• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MiScHoOo
    Lanie skrev 2011-05-18 19:42:35 följande:
    har inte ringt än.. nu är det ju ett par tre timmar sen o det har inte kommit ngt mer.. inte ens något slem.. o sen jag fick tömma tarmen så har obehagskänlsorna i magen släppt också o eftersom det inte var klarrött blod o smärta så känns det okej nu... eller det har känts okej hela tiden egentligen, är inte superorolig. Bebis ligger ju o sparkar på som vanligt vid den här tiden också... men jag börjar o tveka till om jag verkligen ska åka till jobbet på fredag. de ska ha sommarfest. det är ju ändå 7 mil o köra enkel resa, så vetitusan om jag ska åka.. om det inte blir mer färgade flytningar kanske, men annars får jag nog stanna hemma.. men vill så gära åka, har inte sett dem sen i dec...

jag har också använt lactulos en del, men min mage fixar inte det alls. använde movicol ett tag, men bäst har nog paraffinet o linfrö på yoghurten varit för mig..
    fick du movicol??? för mig sa det att det är inte bra
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-18 18:22:31 följande:
    ja, nu är min mage helt mjuk beror nog på att jag mestadels legat idag på soffan och vilat. skönt att du känner av bebisen och du är lite mer lugn nu!!!

har inte hunnit kolla på cubus eller någon annan affär nu på sistone, men tänkte kanske om några veckor om jag känner mig ok ta en sväng med min pensionärsstol (rullstolen) och åka runt kolla lite i butiker. tror jag väntar ialf tills jag är förbi v 28 då är chanserna goda att fosteret klarar sig bättre än om jag skulle föda nu tex.

skönt ha vagnen klar och redo, kronan vagnen är snygg! själv köpte vi en emmaljunga nitro city fast vi köpte den ny. har också hört att snorsug är bra att ha hemmaSkrattande

nja bra sidor vet i tusan men jag googlade lite bara. hittade några fina saker ialf.

sovtex.se/barnartiklar.html
    www.barnparadiset.se/
    www.barnlycka.se/
    www.iob-butiken.se/
    www.babyshop.se/

själv är jag en inredningstokig tjej så älskar kolla massa saker på nätet med inredning och barnsaker osv.
    Emmaljunga är bra sk*t! Har kvar sittvagnen från sonen, e som ny, så vi får se om den används oxå senare..
    Ska absolut kolla in sidorna, man blir lätt så blind o bara kollar på de sidor man vet. Jag gillar oxå inredning, men just nu kan man inte göra så mkt, ska dock be mannen släpa upp symaskinen när jag känner mig inspirerad till o sy lite :) Men hoppas på en snäll bebis så kanske jag kan få måla om sovrummet när h*n kommit ut

Apropå nr 2 som jag ser ni diskuterat flitigt, Jag har själv kört med Lactulose, just för det är sååå obehgligt o trycka på när man är lite förstoppad, nu va det några dar sen jag drack, men  hämtade ut ny idag så jag har om det krisar ordentligt.

Nu måste jag lägga mig o låta supermealen sjunka ner ordentligt. Har fått dille på vår lokala korvmojjes hamburgare, ibland bara MÅSTE jag ha hamburgare därifrån, som ikväll, mannen jobbar över så det passade ju bra

Skönt att det verkar lugnat ner sig Lanie, ibland kan faktiskt ett rejält toabesök göra susen
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-05-18 20:02:49 följande:
    fick du movicol??? för mig sa det att det är inte bra
    movicol är väl inget bra o använda under en längre tid då tarmfloran kan bli rubbad, men under en begränsad tid ska det inte vara någon fara.. använde det mest i början.. behövde inte använda så mkt av den men det funkade..
  • Lanie

fruhellström: ett tips är o kolla in såna sidor som snalmums hänvisade till o när man sen hittar ngt man gillar så går man direkt till det företagets hemsida.. man brukar få det billigare då.. gjorde så med skötväskan jag köpte, hittade den på babyshop o beställde den sen från märkets egen hemsida o fick väskan 200 kr billigare

jag har fått dille på banansmoothie.. gör ett par st om dagen...

hehe ja, rejäla toabesök kan göra vem som helst glad

verkar vara en rolig tråd det där :)

• FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-18 18:22:31 följande:
    ja, nu är min mage helt mjuk beror nog på att jag mestadels legat idag på soffan och vilat. skönt att du känner av bebisen och du är lite mer lugn nu!!!

har inte hunnit kolla på cubus eller någon annan affär nu på sistone, men tänkte kanske om några veckor om jag känner mig ok ta en sväng med min pensionärsstol (rullstolen) och åka runt kolla lite i butiker. tror jag väntar ialf tills jag är förbi v 28 då är chanserna goda att fosteret klarar sig bättre än om jag skulle föda nu tex.

skönt ha vagnen klar och redo, kronan vagnen är snygg! själv köpte vi en emmaljunga nitro city fast vi köpte den ny. har också hört att snorsug är bra att ha hemmaSkrattande

nja bra sidor vet i tusan men jag googlade lite bara. hittade några fina saker ialf.

sovtex.se/barnartiklar.html
    www.barnparadiset.se/
    www.barnlycka.se/
    www.iob-butiken.se/
    www.babyshop.se/

själv är jag en inredningstokig tjej så älskar kolla massa saker på nätet med inredning och barnsaker osv.
    Så glad jag blev att jag hittade dessa, har en sån till sonen, såklart lillttrollet med ska ha. 2002 när sonen kom så beställde jag från Danmark. Men nu fanns det ju här, supermjuk o gosig :)

http://www.barnparadiset.se/product.php?id_product=1088 
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-18 20:15:42 följande:
    fruhellström: ett tips är o kolla in såna sidor som snalmums hänvisade till o när man sen hittar ngt man gillar så går man direkt till det företagets hemsida.. man brukar få det billigare då.. gjorde så med skötväskan jag köpte, hittade den på babyshop o beställde den sen från märkets egen hemsida o fick väskan 200 kr billigare

jag har fått dille på banansmoothie.. gör ett par st om dagen...

hehe ja, rejäla toabesök kan göra vem som helst glad

verkar vara en rolig tråd det där :)
    men ja va bra, det ska jag med tänka på då, allt e ju så hiskeligt dyrt iaf Förvånad

Banansmoothie...hmm, lät gott, ska be sambon hämta hem sin mixer så jag med kan göra smoothies, när man inte får ta sig en kall öl i sommarhettan kan en smoothie sitta fint .

Ja, trots att man mestadels oroar sig iom sisten vi sitter i så kan det vara skönt att läsa om hur fantastiskt kul det kan vara, jag slappnar iaf av mer o tänker positivt i större utsträckning. 
  • Lanie

fruhellström: ja de vet verkligen hur de ska ta betalt.. o kan man få det billigare även om det är samma vara så är det ju finfint.. en vän till mig jobbar på babyproffsen o jag handlar där ibland eftersom jag brukar o få en hel del rabatt. jag o sambon var där i veckan för o kolla vad för babyskydd vi ska ha (ska hyra ett där) o så skulle jag köpa en liten sån där babymössa, vit, bomull, vanlig.. 100 spänn! gick in på hm o köpte två st för 40 kr istället..

ja, det är supergott. fick en mixer i födelsedagspresent så den används flitigt nu.. kommer o bli många jordgubbsdrinkar i sommar :)

ja, det är viktigt att hitta saker som gör en glad så man inte behöver sitta o oroa sig hela tiden..

• Lanie

glömde o säga det. det var en väldans fin filt.. vill oxå ha!

• snalmums

lanie: förstår att du vill åka dit men avakta och se vad som händer. 7 mil enkel resa det är ju ändå en bit.
    själv så skulle jag vilja vara med imorgon med alla mina ungdomar och kollegor på jobbet och grilla men det skiter sig ordentligt. jag får ligga här hemma och tänka positivt jag får en bebis på köpetSkrattande banansmootie mums det lät inte dumt, men skivad banan med vaniljglass är bara för gott. jag är ingen glass älskare men nu är jag helt tokig i det. dock igår blev h*n arg för jag åt kallt sträckte ut sig riktigt ordentligt så det gjorde ont.

fru hellström: haha vad bra att sidorna kom till nytta, tror inte jag fick med precis alla ur min lista men kan komma med fler senare. kanske jag hittar på fler sen också. ja det med inredning får ligga lågt nu ett tag, mannen blir tokig på alla grejer man köper hem och byter ut. jag handlar sen kastar jag allt gammalt. haha

mischooO: skönt att du inte mår lika illa länge. jag mådde illa en period under 2v tid, den enda gången under graviditeten som jag mådde illa. levde på på yoggi hela tiden.

bf 3 september