• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    Nenne skrev 2011-05-19 19:30:01 följande:
    mina är nästan alltid gulaktiga när dem kommer så samt ganska stora då de kommer. sen har jag vanliga genomskinliga efter de. För när vi förlorade vår son så veckan innan så hade jag en stor klump i trosan som kändes som gel typ, inte som dessa som är mycket mer glansiga och man kan dra i sär dessa, men de kunde jag inte med den jag fick med Malte veckan innan han föddes. Därför har jag inte tänkte så mkt på de för en idag. När jag läste vad ni skrivit. Va sa din läkare när du frågade om detta. De är inte helt varje dag eller. Utan kan gå några dagar emellan å sen kan de iblan komma 2 st samma dag.

Tror jag ska ringa BM imorn ändå å prata med henne å se vad hon säger. Men allt såg bra ut idag på undersökningen. Vet du om de kan se om slemproppen gått???
    Nä slemmig flytning är det inte varje dag nu är den mer vattning. Ett tag trodde jag det var vattnet men det har minskat ner nu. Tror inte de kan se om slemproppen har gått men ring så du kan få lugnade besked. Jag tror  ändå inte att du behöver oroa dig för de gula slemiga klumparna. Jag blev ockås rädd och skrev här i tråden och då var det en del som hade haft sådan och sen tittade läkaren och sa att det var inget som inte såg normalt ut. Fick också en förklaring om flytnigar och slem och cerklage. Lät som att cerklage gör att vi har mer flytningar.
  • Nenne

Jag  har också hört att man får mer flytningar och att de kan bli lite mer klumpar då de kan "fastna" å sen komma som lite större flytningar. Men när Laine skrev gulaktig och så, så blev jag lite orolig och rädd. Men de såg som sagt helt normalt ut idag när min läkaren kollade idag.

• vixan
    Nenne skrev 2011-05-19 19:52:12 följande:
    Jag  har också hört att man får mer flytningar och att de kan bli lite mer klumpar då de kan "fastna" å sen komma som lite större flytningar. Men när Laine skrev gulaktig och så, så blev jag lite orolig och rädd. Men de såg som sagt helt normalt ut idag när min läkaren kollade idag.
    Min slempropp minns jag som genomskinlig lite som en manet.
  • Nenne

okej....som sagt så om de nu var slemproppen jag fick veckan innan Malte föddes så var min också helt genomskinlig och som sagt väldigt geleaktig typ som gel man äter. Men tror inte heller jag behöver oroa mig. Men man blir ju lite väl nojig just nu. Trotts att jag även går in i v 27 (26 +0) trodde de skulle bli lite bättre då. Men blir nog helt lugn efter man gjort 28 hela veckor. Trotts att jag vet att de överlever nu om den skulle föddas nu. Men har sagt att den ska stanna minst 8 veckor till ;)

• melinda88

Hej på er!

Jag miste min dotter i v 22 och är nu gravid igen (13+1). Den 10 juni ska jag få ett cerklage isatt och jag känner mig som ett frågetecken när det gäller det mesta kring proceduren. Tänkte höra om det är någon som har lust att berätta hur det går till? Ska få lite mer information inom dom nämsta dagarna men det vore skönt att få höra från någon som själv har erfarenhet av det :)

Vad händer på sjukhuset? Narkos? Hur är det att leva med det? Något att tänka på? Sex? Som sagt så är frågorna många :)

Kramar till er alla

• MiScHoOo
    melinda88 skrev 2011-05-19 20:27:10 följande:
    Hej på er!

Jag miste min dotter i v 22 och är nu gravid igen (13+1). Den 10 juni ska jag få ett cerklage isatt och jag känner mig som ett frågetecken när det gäller det mesta kring proceduren. Tänkte höra om det är någon som har lust att berätta hur det går till? Ska få lite mer information inom dom nämsta dagarna men det vore skönt att få höra från någon som själv har erfarenhet av det :)

Vad händer på sjukhuset? Narkos? Hur är det att leva med det? Något att tänka på? Sex? Som sagt så är frågorna många :)

Kramar till er alla
    beklagar sorgen och grattis för den nya, Jag blev sövd och var inlagd över natten, Håller tummarna för dig
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-05-19 16:00:18 följande:
    Jag har varit på UL 5 gånger så på tisdag blir det min sjätte gång. Har du gjort kub-testet? Vi tror att det är en liten pojke och är nästan övertygade så vi känner att vi bör ta reda på det. Synd om det är en flicka och vi sägre han hela tiden.
    Jag har inte gjort kub test, varför vet jag inte, har bara inte blivit av helt enkelt, men med nästa kommer vi göra det.
    Jag kallar liten bara för lilltrollet än så länge, har inte blivit ngt annat ännu
    Vi har inte ens kommit halvvägs här, planerar redan nästa, hahha! 
  • snalmums
    Hej på er!

Kramar till er alla
    grattis till nya graviditeten! har varit inne på din blogg tidigare och läst och tror jag tom har kommenterat om din tatuering! fint minne!

jag fick mitt cerclage akut och var sövd under tiden dom sydde dit det. fick lämna sjukhuset efter ett par dagar, kanske blir annorlunda för dig eftersom du har ett planerat cerclage men sövs gör nog alla.
    bf 3 september
  • Lanie

hej igen alla! är hemma nu. läkaren kunde inte så ngt färskt blod så därför tog hon beslutet att inte klippa cerklaget, dessutom de sd jag har gör inte ont o befinner sig mest till övre halvan av magen, känner alltså inget tryck nedåt i samband med sd. hon hittade inte tappen, så förmodligen är den utplånad så det enda som håller ihop allt är cerklaget. läkaren tror det blir bebis när som helst, så fort jag får onda sd eller färskt klarrött blod så är det raka vägen in.

jag tror inte man ska stirra upp sig för hur det är för andra. för andra kanske det är normalt med gelaktiga flytningar, andra har grönaktiga, ngn tredje bara genomskinliga tunna. tror mest man ska hålla utkik efter om ngt förändras. för mig som inte haft slemmiga flyttningar alls, har bara haft tunna, genomskinliga innan o helt plötsligt blir det en annan karaktär på dem. därför jag ringde.

Hej på er!

Kramar till er alla
    hej på dig!

beklagar din förlust o passar på att gratulera till det nya livet i magen! det är bra av dig o ta reda på lite vad andra upplevt innan du ska få information, det gör att du kan ställa ännu mer frågor när du väl sitter där.

Antingen blir det narkos eller ryggbedövning, det har o göra med vad operatören anser vara bäst. jag blev sövd och jag blev inlagd med bricanyldropp över natten för de ville hålla koll på att allt var lugnt. hur du kommer o leva är mkt upp till dig själv. förmodligen kommer du o få höra att du kan leva relativt normalt men ska undvika träning, tunga lyft, bad, kanske även sex. sen är det upp till dig att känna efter hur mkt du tror du klarar av. vissa kan leva ganska normalt, medan andra blir helt sängliggande. själv har jag tagit det väldigt lugnt, kanske lagat lite mat, slängt in en tvätt i maskinen då o då, varit med till affären ngn gång.. men annars har jag varit hemma, legat i soffan eller sängen. det är nu när jag kommit längre (är i v 35+) som jag har vågat att börja göra mer hemma. kommer du o bli sjukskriven?

lycka till med allt!