• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    Nenne skrev 2011-05-23 18:05:55 följande:
    Hade du mkt sammandragningar när du åkte in och kollade extra??
    Själv fick jag åka in både i torsdags kväll och fredags, då jag hade sammandragningar var som kom allt från 7 min till 15 min intervaller. Men Tappen var var helt opåverkad. samt att de på fredagen efter att hållt på i ca 17 timmar blivit längre än va den var på torsdagskvällen. Konstigt men väldigt skönt att den inte var påverkad.

Jag har också dagar då bebis inte rör sig så mkt och blir jätteorolig. Medans andra dagar så känns de som att den är vaken hela dagen. Så den har väl dagar då den vilar mer än andra.

Här är en till med konstig mage. Har de som ogravid också. Men nu har jag problem med mkt gaser och de känns som att jag får lite mer sammandragningar när jag är väldigt gasig och körig i magen. Någon annan som känt av de??
    ja, jag hade en del sammandragningar. fast jag har mest molande värk också i ryggen och nedre delen av magen, vilket är väldigt obehagligt. liksom så jag kände samt ett litet tryck neråt när jag misstänkte att tappen var påverkad, mycket riktigt hade jag rätt och hade en väldans tur som kom in i tid. jobbigt med magen, hatar verkligen detta med att vara förstoppad. dels rör man sig knappt och man vågar inte trycka på heller. mohaa längtar tills man blir normal igen. gud vad jag ska njuta då!
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-23 18:58:07 följande:
    Jag har eg inte känt något ordentligt sedan förra söndagen, då fick jag några kickar efter varandra, sen har jag knappt anat, legat i timmar o känt o känt, ingenting tyckters det som. Men igår kväll fick jag svar på tal, bebis levde rövare som sagt. Superskönt att känna. De är tydligen en lugnare period, först kan man känna tidigt, sen kan det gå lång tid innan man känner igen. en del känner inget förrän v 20...

Visst va det imorrn du skulle på koll? Vilken tid? Jag ska vara på plats kl 15, längtar med skräckblandad förtjusning. 
    lycka till imorgon fru hellströmSkrattande
    bf 3 september
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-23 18:25:41 följande:
    vixan: lycka till imorgon!

lillknas: jag får mer sammandragningar av gasig mage eller om jag är kissnödig.. när magen är någorlunda stabil har jag nästan inga sammandragningar alls, men de dagar jag är förstoppad eller lös i magen så får jag mer sammandragningar.

sov i över en timme nu på eftermiddagen o när jag vaknade mådde jag verkligen skit. var fortfarande aptrött, kände mig hängig o hade jätteont i magen. nu när jag satte mig i soffan igen har det lugnat ner sig, men nu är bebis väldigt aktiv också o det gör ont i revbenen när hon sparkar omkring där inne... det är nästan så jag vill att förlossningen ska starta nu för jag börjar o bli trött på o känna så här.. men samtidigt vill jag ju att det går lite tid till, iaf till nästa tis när det är tänkt att de ska klippa cerklaget.
    skönt att du fått sova lite, här har man inte sovit någonting. varit hos bm på fm sen på em kom mäklaren och kollade lgh. lite soffliggande har det blivit! kommer nog somna bums ikväll... förstår att du börjar bli trött på att ha ont av sparkarna och att förlossningen ska starta, men håll ut liiiite till!Skrattande bra att du vilar nu inför förlossningen så du orkar med, tycker det ska bli spännande när det är dags för dig.

inolaxol hette visst medicinen som bm rek, är det något bra eller?
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-23 19:44:06 följande:
    skönt att du fått sova lite, här har man inte sovit någonting. varit hos bm på fm sen på em kom mäklaren och kollade lgh. lite soffliggande har det blivit! kommer nog somna bums ikväll... förstår att du börjar bli trött på att ha ont av sparkarna och att förlossningen ska starta, men håll ut liiiite till!Skrattande bra att du vilar nu inför förlossningen så du orkar med, tycker det ska bli spännande när det är dags för dig.

inolaxol hette visst medicinen som bm rek, är det något bra eller?
    ja, jag försöker o härda ut.. men orken tryter när man är ständigt trött.. men det är bara en vecka bort nu.. har jag tagit mig igenom nästan 36 veckor ska väl en vecka vara piece of cake...

gick det bra med mäklaren? såg på nyheterna att bostadsmarknaden har blivit lite trögare nu..

Inolaxol känner jag igen.. men har inte provat själv.. är det ngn typ av bulkmedel? hoppas det löser sig för dig
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-23 19:55:11 följande:
    ja, jag försöker o härda ut.. men orken tryter när man är ständigt trött.. men det är bara en vecka bort nu.. har jag tagit mig igenom nästan 36 veckor ska väl en vecka vara piece of cake...

gick det bra med mäklaren? såg på nyheterna att bostadsmarknaden har blivit lite trögare nu..

Inolaxol känner jag igen.. men har inte provat själv.. är det ngn typ av bulkmedel? hoppas det löser sig för dig
    jo det ick bra med mäklaren, lgh värde har höjts. när den såldes till oss var utgångspriset 695 nu ligger den runt 895. men vi är osäkra på om vi vill flytta nu liksom eller man ska vänta 1 år? bor billigt 2300kr då ingår el,telefon,internet och tv. billigare kan man inte bo. samt 7 min cykelavstånd t stan.

jo det är bulkmedel, har aldrig hört om denna men frågar min läkare imorgon om hon rek den eller ngt annat. kan ändå nte ta den nu innan sängdax.
    bf 3 september
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-23 20:31:42 följande:
    jo det ick bra med mäklaren, lgh värde har höjts. när den såldes till oss var utgångspriset 695 nu ligger den runt 895. men vi är osäkra på om vi vill flytta nu liksom eller man ska vänta 1 år? bor billigt 2300kr då ingår el,telefon,internet och tv. billigare kan man inte bo. samt 7 min cykelavstånd t stan.

jo det är bulkmedel, har aldrig hört om denna men frågar min läkare imorgon om hon rek den eller ngt annat. kan ändå nte ta den nu innan sängdax.
    oj, det var billigt boende.. ja hur man ska göra nu är ju svårt o säga.. har ni tänkt o köpa hus? verkar ju som om priserna iaf har stagnerat lite så som husköpare är det ju bra.. men å andra sidan har räntan stigit..

så länge man inte använder det för länge ska det nog inte vara någon fara, men det är ju alltid bra o höra med läkaren.. har för mig att det brukar stå i föreskrifterna till såna medel att man ska rådgöra med läkaren om man är gravid...
  • snalmums

precis hemkommen från kontrollen, fick sitta i 2 timmar och vänta på att min läkare skulle komma! ja det var lite dåligt utav dem att sätta en tid halv 9 när han inte ens fanns där då. jaja, allt såg bra ut och inget oförändrat. slapp också gå på kontroll imorgon (odling + koll av fostervatten) skönt kan jag bara vara hemma imorgon.
    köpte med mig nybakat bröd från sjukhuset och har nyss mumsat i mig 2 skivor bröd med ost på tillsammans med en kopp kaffe faktiskt, måste få igång magen! tog inolaxol imorse också, rådfrågade läkaren nu om det han sa att det var inga problem så länge jag inte tar lavemang sånt drar igång magen rejält och framkallar sammandragningar.

ny kontroll igen om en vecka, då hoppas jag att jag slipper vänta faktiskt! ja man är speciell eftersom jag bara kan gå till 2 läkare på hela sjukhuset just med mitt cerclage.

nja, radhus isf, hus blir lite för stort kanske? men vi ska nog bo kvar ett år till menar h*n klarar dela rum med oss under första året. kommer ha lite koll nu ändå om ngt annat dyker upp!

hoppas det gick lika bra för er andra idag på kontrollerna?

bf 3 september
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-24 11:53:49 följande:
    precis hemkommen från kontrollen, fick sitta i 2 timmar och vänta på att min läkare skulle komma! ja det var lite dåligt utav dem att sätta en tid halv 9 när han inte ens fanns där då. jaja, allt såg bra ut och inget oförändrat. slapp också gå på kontroll imorgon (odling + koll av fostervatten) skönt kan jag bara vara hemma imorgon.
    köpte med mig nybakat bröd från sjukhuset och har nyss mumsat i mig 2 skivor bröd med ost på tillsammans med en kopp kaffe faktiskt, måste få igång magen! tog inolaxol imorse också, rådfrågade läkaren nu om det han sa att det var inga problem så länge jag inte tar lavemang sånt drar igång magen rejält och framkallar sammandragningar.

ny kontroll igen om en vecka, då hoppas jag att jag slipper vänta faktiskt! ja man är speciell eftersom jag bara kan gå till 2 läkare på hela sjukhuset just med mitt cerclage.

nja, radhus isf, hus blir lite för stort kanske? men vi ska nog bo kvar ett år till menar h*n klarar dela rum med oss under första året. kommer ha lite koll nu ändå om ngt annat dyker upp!

hoppas det gick lika bra för er andra idag på kontrollerna?
    Skönt att allt såg bra ut Gör man odlingar på kollerna med? inte bara vul? Hur gör de, tell me vilket sjukhus går du på?
    Jag har tid kl 15, sen ska vi ta en liten sväng på stan, köpte jeans på HM, haft de två ggr, hål i ena sidan :-O så jag ska banne mig ha ett par nya. Till de priset ska de inte gå sönder bara för en prislapp suttit, såg dessutom ut som de skulle gå sönder i andra sidan med, hmpf! 
    Ska oxå o kolla på babyskydd o lite sånt, jag vill gärna veta vad som finns o ungefär vad man vill ha, risken är ju att mannen får åka på shoppingtur själv till hösten.
  • snalmums

på mina kontroller gör dom oftast odlingar, sist gjorde man inte det. när jag åkte in i lördags på fl så tog dom en odling annars skulle dom gjort det idag. det är ju inget som gör ont, däremot hatar jag min manliga läkare när han ska in med spetlen mellan benen för kolla så det ser bra ut, han trycker den neråt så hårt. hoppas verkligen att inte han ska klippa mitt cerclage då svimmar jag nog av smärta av speteln. sen kollar dom med vul och mäter lite. jag går på sjukhuset här i örebro.

hoppas allt ser bra ut för dig, håller tummarna! kul med lite shopping, trist med byxorna men jag är inget hm fans precis just av den anledningen antingen så går det snabbt sönder eller så blir det urtvättat snabbt, tyvärr!!! igår kom mannen hem med 2 tunikor från hm (mamma avd) jätte fina men undrar hur dom ser ut efter man tvättat dem?

kul att kolla saker t bebisen ocksåHjärta vill också kunna ut och shoppa lite men snart får jag min rullstol och jag har inte bara legat hela tiden utan suttit en del också så åka rullstolen gör nog bara gott och komma ut lite!

hahaha skällde på läkaren lite idag, han hade ju glömt skriva ut bricanyl tabletterna. nu är det klirrat så bara hämta ut om jag känner att jag behöver dom. undviker gärna det om det går liksom...

bf 3 september
  • snalmums

har en vän som jobbar på detta företaget, fick veta att dom hade en del bebis saker osv

kolla in: www.xxxlutz.se

bf 3 september