• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Har fått dagens motion. Har jagat en geting i hela huset och jag är livrädd. Stackars bebis men jag fick den.

• Lanie
    vixan skrev 2011-05-20 11:47:04 följande:
    Tycker det är så spännande att du är så nära. Känner mig lite delaktig =). Vi får väl vänta och se vad som händer.
    ja, det klart att ni alla är delaktiga, vi har ju delat många stunder tillsammans...

spännande ja, skräckslagen ja..allt känns så himla konstigt.. det är lite läskigt o tänka att innan den här helgen är slut kan vi faktiskt vara en till i familjen.. det är helt surrealistiskt!
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-20 11:49:28 följande:
    Har fått dagens motion. Har jagat en geting i hela huset och jag är livrädd. Stackars bebis men jag fick den.
    hehe, jag har jagat ett par getingar jag också.. det är nästan så jag börjar o misstänka om vi har ett getingbo någonstans, för tycker inte att det borde vara så mkt getingar redan.. förra helgen slog jag nog ihjäl tre st på samma dag...
  • melinda88

Tack så jätte mycket för era svar och era gratulationer :) Det är skönt att se att det gått så bra för många av er med cerklage, det ger mig hopp om att det ska gå bra :)
    Ska bli intressant att höra vad läkaren säger men det känns lite konstigt att inte få mer information innan dagen D. Men sen så är jag lite av ett kontrollfreak och hade väl helst velat veta exakt hur det kommer gå till på sjukhuset, minut för minut ;)

Lanie: Jag skulle blivit sjukskriven till att börja med två veckor efter ingreppet men tyvärr så har jag hamnat lite utanför systemet så det spelar ingen roll, jag kommer ändå inte få någon ersättning. Som tur är så har jag eget företag och jobbar som grafisk designer så jag kan jobba hemifrån om jag vill. Och måste jag vara sängliggande så är det bara att ta med datorn till sängen :)
    Så glad att det gått bra för dig trots komplikationer (läste lite äldre inlägg här) och håller tummarna att du får vara gravid ett litet tag till som du hoppas på :)

• MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-05-20 08:46:30 följande:
    du är absolut inte ensam om att känna en sådan oro, precis som du beskriver den tar över hela livet/vardagen just för tillfälligt. man får försöka ta en dag i taget och på något sätt tänka positivt även om det är svårt. det är helt ok att känna så som du gör och få gnälla av sig ibland, hoppas du får en bättre dag idagGlad
    tack snälla. Jag ska städa idag men först ska jag villa lite efter maten. Kanske blir det lättare lite längre fram. Jag hoppas att du också får en bra dag
  • Lanie
    melinda88 skrev 2011-05-20 13:47:32 följande:
    Tack så jätte mycket för era svar och era gratulationer :) Det är skönt att se att det gått så bra för många av er med cerklage, det ger mig hopp om att det ska gå bra :)
    Ska bli intressant att höra vad läkaren säger men det känns lite konstigt att inte få mer information innan dagen D. Men sen så är jag lite av ett kontrollfreak och hade väl helst velat veta exakt hur det kommer gå till på sjukhuset, minut för minut ;)

Lanie: Jag skulle blivit sjukskriven till att börja med två veckor efter ingreppet men tyvärr så har jag hamnat lite utanför systemet så det spelar ingen roll, jag kommer ändå inte få någon ersättning. Som tur är så har jag eget företag och jobbar som grafisk designer så jag kan jobba hemifrån om jag vill. Och måste jag vara sängliggande så är det bara att ta med datorn till sängen :)
    Så glad att det gått bra för dig trots komplikationer (läste lite äldre inlägg här) och håller tummarna att du får vara gravid ett litet tag till som du hoppas på :)
    jag tycker också att det är lite konstigt att du inte redan fått information hur ingreppet går till o vad som förväntas av dig efteråt. jag visste ju redan om innan jag blev gravid att jag skulle få cerklage. visste ju i princip om det i samma ögonblick vi kom in på förlossningen o jag redan var fyra cm öppen så jag hade ju ganska lång tid på mig att förbereda mig på vad det skulle innebära. fick ju tips om den här tråden innan jag blev gravid så jag ställde en massa frågor innan, så jag hade redan mkt kött på benen innan jag träffade läkaren. o jag kan säga att jag är sååå glad över att hade den infon innan jag träffade läkaren för hade jag inte tagit reda på saker själv så hade det förmodligen gått åt skogen för länge sen för läkaren hade ingen som helst koll på hur det funkade. hon ville inte ens ge mig sjukskrivning, utan hon tyckte jag kunde ta ledigt från jobbet dagen för op o sen gå till jobbet som vanligt dagen efter.... hade inte de andra här i tråden sagt till mig att stå på mig o ifrågasätta så hade jag ju gjort som hon sagt o då hade jag nog inte suttit här idag i v 35.

du har ju bra förutsättning för att kunna vila som du vill, tråkigt bara att du inte får ersättning.. men men, du behöver iaf inte känna en massa stress över att du måste jobba.. det trixiga med cerklage är att det inte finns några klara riktlinjer för hur man ska vara, för vilken information som läkaren ska ge patienten, utan det man får reda på är utifrån läkarens egna uppfattning o tyvärr brukar de förespråka att man ska leva som vanligt..
  • snalmums

phhhhu vilken morgon jag fick!

mannen jobbar lite extra på ett ställe utöver sitt vanliga jobb, dels för att få lite extra klirr i kassan. igår jobbade han natten till idag och jag var ensam hemma, vilket jag hatar spec på natten om något skulle hända.
    ialf vaknade jag imorse och har nog aldrig varit så hård i magen som jag var imorse, jag trodde jag skulle föda på båda hållen kändes som det. efter lite microlax användning så efter en timme kom det loss, nu kan jag knappt sitta eller ligga. känns som jag bajsat ut en hel pet flaska eller något. nu är jag livrädd att cerclaget ska ha gått sönder men hur skulle man märka om det går i sönder liksom? skulle allt bara komma ut då eller skulle vattnet gå eller vad tror ni?

bf 3 september
  • MiScHoOo
    snalmums skrev 2011-05-21 14:43:48 följande:

mannen jobbar lite extra på ett ställe utöver sitt vanliga jobb, dels för att få lite extra klirr i kassan. igår jobbade han natten till idag och jag var ensam hemma, vilket jag hatar spec på natten om något skulle hända.
    ialf vaknade jag imorse och har nog aldrig varit så hård i magen som jag var imorse, jag trodde jag skulle föda på båda hållen kändes som det. efter lite microlax användning så efter en timme kom det loss, nu kan jag knappt sitta eller ligga. känns som jag bajsat ut en hel pet flaska eller något. nu är jag livrädd att cerclaget ska ha gått sönder men hur skulle man märka om det går i sönder liksom? skulle allt bara komma ut då eller skulle vattnet gå eller vad tror ni?
    använd inte microlax. det är lite farligt eftersom det sätter igång sammandragningar. När mitt band gick sönder så hoppade jag till och var inlagd. Jag frågade personalen vad det kan vara och ingen kunde svara mig. Tyvärr varje gång ett stygn lämnade sin plats så blev jag lättad och trodde allt var normalt. Om du är orolig åk in och kolla läget annars lägg dig och se till att bäckent ligger fritt, så att du inte belastar och öka sd.

Tänker på dig och håller tummarna
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-21 14:43:48 följande:

fy vad obehagligt.. microlax är verkligen inte kul.. skulle ju vara bra om du kunde reglera det där med annat än microlax.. du kan inte öka dosen på lactulos, om det var det du använde? annars så rekommenderar jag varmt paraffinemulsion, det tråkiga är verkligen att det är rätt dyrt, men det är mkt bättre att använda än microlax. skulle cerklaget lossna så tycker jag att du borde märka det med blödningar eller så, men jag vet faktiskt inte. kanske skulle ta o kolla upp det så du inte behöver oroa dig?
  • MiScHoOo

Glömde att skriva att blöddningen kom efter att cerklaget var borta och tappen var helt öppen och sedan massa sammandragningar och ännu mer blod och sedan kom förlossningen igång men nu ber jag till Gud att det är inte så för dig min vän. För det skulle jag inte önska min värsta fiende. Håller jätte hårt om mina tummar och tår för dig