• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Lanie

snalmums: du ser till att du dricker ordentligt också va? för äter man linfrö o inte får i sig tillräckligt med vätska får det motsatt effekt. päron o ananas är ju annat som också ska vara bra för magen. kaffe sätter igång min mage, men jag får ju halsbränna av det istället.. men det funkar för mig. jag har kommit in i ngn varannan dag effekt nu, varannan dag förstoppad, varannan dag väldigt lös i magen.. så det är ju så där. de dagarna jag är förstoppad mår jag ändå rätt bra, men de dagarna jag är lös i magen blir jag även tröttare, får mer illamående och mer halsbränna..

har idag varit på kalas o det är så ovant att alla kommer fram o ska klappa magen, säga tjockis o allt det där som alla gör när det kommer en kvinna med gravidmage... känns väldigt konstigt, när man mestadels varit hemma o ingen har sett en. nu står maten i ugnen o sen blir det soffan resten av kvällen, man blir trött av all den här solen tycker jag

• vixan
    snalmums skrev 2011-05-22 16:48:19 följande:
    förstår, men det är svårt att få en mjukare mage faktiskt när man typ bara ligger hela dagarna. äter linnfrö, katrinplommon med mera för att gå igång magen men icke!
    Blomkål kanske är bra. Päron och vindruvor är också bra.

• Liisa
    snalmums skrev 2011-05-22 16:48:19 följande:
    förstår, men det är svårt att få en mjukare mage faktiskt när man typ bara ligger hela dagarna. äter linnfrö, katrinplommon med mera för att gå igång magen men icke!
    Kiwi har jag hört ska vara bra....tror schäfer körde med det om jag inte minns fel
    (A & R 9/7-06) Linus 24/4-07, Theo 6/2-09, BF Juni 2011
  • FruHellström

Hoppas ni haft en bra helg tjejer! Här i Trosa har vi haft blåst o sol, o bränt alldeles för mkt pengar på blommor o krukor! Men oj så fin altan o trädgård man har nu! Heeeelt slut dock då jag krälat runt mer än jag borde. Träningsvärk AB...
    Men magen verkar må bra, molvärk o spänningar är vanligt denna vecka (v17) enl  allt man läser i böcker o på nätet. Tror det har o göra med att man inte är van o röra sig så mkt, men nu blir det en soft vecka igen .-) 

Btw, kaffe sätter fart på magen, jag har inte druckit kaffe på 3mån, idag blev det två koppar! Blev jättesugen av ngn anledning, o det satte fart på magen ordentligt kan jag lova

Sov gott! 

• vixan

Så här kan man tydligen också göra för att motverka hårdmage.
    http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12671702.ab

FruHellström skrev 2011-05-22 23:03:29 följande:
    Hoppas ni haft en bra helg tjejer! Här i Trosa har vi haft blåst o sol, o bränt alldeles för mkt pengar på blommor o krukor! Men oj så fin altan o trädgård man har nu! Heeeelt slut dock då jag krälat runt mer än jag borde. Träningsvärk AB...
    Men magen verkar må bra, molvärk o spänningar är vanligt denna vecka (v17) enl  allt man läser i böcker o på nätet. Tror det har o göra med att man inte är van o röra sig så mkt, men nu blir det en soft vecka igen .-) 

Btw, kaffe sätter fart på magen, jag har inte druckit kaffe på 3mån, idag blev det två koppar! Blev jättesugen av ngn anledning, o det satte fart på magen ordentligt kan jag lova

Sov gott! 
    Här har det varit en helg med sommarvärme, regn och åska. Nu är det fint igen! Skulle också vilja åka och shoppa lite blommor till tädgården men vågar inte gå så mycket.

• FruHellström
    vixan skrev 2011-05-23 08:42:32 följande:
    Så här kan man tydligen också göra för att motverka hårdmage.
    www.aftonbladet.se/halsa/mage/article12671702...Här har det varit en helg med sommarvärme, regn och åska. Nu är det fint igen! Skulle också vilja åka och shoppa lite blommor till tädgården men vågar inte gå så mycket.

Uhh, blir illamående när man läser om alla konstiga saker folk petar i sig, hahah!

Du får ju såklart ta med dig mannen, min sambo har fått burit krukor, grävt o släpat hela helgen, jag har bara planterat o sagt vart det ska ståFlört  Han var oxå helt färdig igår, somnade på soffan, sittandes...mitt nya smeknamn "miss domina" kanske är befogat{#emotions_dlg.djavulsk} 

Börjar bli nervös inför kollen imorrn, men hoppas läkaren säger att det är OK att man tar en tur till Åland, det är ju bara 4dagar.  Men man måste tydligen fråga FK om man får åka utomlands när man är sjukskriven, jättemärkligt, det är ju ett miljöombyte som säkerligen bara gör gott. O såklart kan man ligga ner o "umgås" med familjen. Lika bra o fråga om "lov"...

Hoppas oxå allt är bra o att tappen är som den ska vara, liten är det iaf inget fel på, låg en halvtimme igår o bara kände hur den svängde runt o bökade i magen, supermysigt
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-05-23 09:44:53 följande:
    Uhh, blir illamående när man läser om alla konstiga saker folk petar i sig, hahah!

Du får ju såklart ta med dig mannen, min sambo har fått burit krukor, grävt o släpat hela helgen, jag har bara planterat o sagt vart det ska ståFlört  Han var oxå helt färdig igår, somnade på soffan, sittandes...mitt nya smeknamn "miss domina" kanske är befogat{#emotions_dlg.djavulsk} 

Börjar bli nervös inför kollen imorrn, men hoppas läkaren säger att det är OK att man tar en tur till Åland, det är ju bara 4dagar.  Men man måste tydligen fråga FK om man får åka utomlands när man är sjukskriven, jättemärkligt, det är ju ett miljöombyte som säkerligen bara gör gott. O såklart kan man ligga ner o "umgås" med familjen. Lika bra o fråga om "lov"...

Hoppas oxå allt är bra o att tappen är som den ska vara, liten är det iaf inget fel på, låg en halvtimme igår o bara kände hur den svängde runt o bökade i magen, supermysigt
    Ja glöm inte meddela i god tid att du ska utomlands. De strulade och vägrade ringa upp mig inom de 48 timmarna som är deras regel. 

Jo visst kan jag ta med mannen men han kan inte bära mig jag vill inte gå för mycket. 

Jag känner inte alls så mycket av den lilla några små lätta buffar några gånger om dagen.
  • snalmums

hahaha tycker nästan det blivit lite roligt det här med bajseriet!!!
    ni är så goa allesammans som försöker hjälpa mig att kunna göra nr 2Skrattande
    känns som mitt största problem nu är att bajsa!

jag vill inte dricka kaffe nu under graviditeten, annars vet jag att det fungerar för att få fart på magen. i em ska jag skicka mannen till apoteket igen för att köpa något som bm rekomenderade som börjar på i tror jag orkar inte resa mig bara för att hämta lappen nu. var hos bm idag och mätte magen, lyssnade på bebisens hjärta osv. allt såg bra ut och hitills har jag gått upp 6kg från inskrivningen. fick lämna lite blodprover också för se hur mitt järnvärde är nu, om jag behöver lite mer järndropp innan förlossningen. nu börjar allt kännas på riktigt faktiskt!

glömde skriva innan att jag fick med mig lite bricanyl tabletter hem från förlossningen, tog faktiskt en imorse då magen var extremt hård och kände att så fort jag rörde mig gjorde det ont. den gjorde susen!!! fast vill verkligen inte ta dem egentligen man blir ju helt svettig och skakig. blääää

kul att fixa i trädgården fru hellström! själv har jag lite blommor i blomsterlådan på balkongen, mannen glömmer ofta att vattna där så tur jag ligger hemma och kan påminna honom om det!

lanie: jaa dricker massor speciellt vatten, har nog aldrig varit så sugen på vatten som jag är nu. har inte haft något sug efter läsk som jag annars älskar. skönt ska inte ens smaka en droppe coca cola efter graviditeten så man fastnar i coca cola missbruketFlört

snart kommer en mäklare hit och ska värdera våran lgh, spännande!

bf 3 september
  • Lanie

folk verkar ha sina metoder... så länge de funkar o de inte är farliga så är det väl okej, men man ska nog inte börja o testa allt på en gång om man nu skulle vilja testa ngt nytt, kan nog bli kaos då

håller med dig snalmums: det här med bajseriet är faktiskt rätt underhållande. sitter o funderar på vad det är din bm rekommenderade dig.. du får uppdatera om det sen! det är ju ngt man inte pratar om direkt, så därför tror man ju att man är ensam med o ha såna problem. JAg har ju problem med magen även som ogravid, har alltid haft, men aldrig vågat o prata om det förrän jag blev gravid med Wilton o då kommer det ju fram att de flesta har större eller mindre problem med magen. o när man får barn sen tror jag det blir mer naturligt att prata om..

bra att du dricker tillräckligt, vet att jag ibland kan vara lite dålig på det, vissa dagar, så det var mer därför jag påminde dig, om du glömmer som jag. jag dricker max en kopp kaffe om dagen, vill inte dricka för mkt o som det är nu så kan inte magen hantera mer än en kopp om dagen. coca cola.. bläää.. har nog druckit max två glas cola de senaste sex åren. ibland smakar jag på det när jag inte druckit det på ett tag, men fyyyy vad äckligt det är...

här är det nästan ingen ide att köpa blommor o växter. jag är dålig på o vattna o sambon är ännu sämre. än så länge har vi faktiskt bara två blommor o en kruka med basilika i hela huset. vi ska köpa mer, men jag tror det kommer o bli mkt platsväxter eller växter som kräver väldigt lite skötsel.