• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-23 12:15:45 följande:
    hahaha tycker nästan det blivit lite roligt det här med bajseriet!!!
    ni är så goa allesammans som försöker hjälpa mig att kunna göra nr 2Skrattande
    känns som mitt största problem nu är att bajsa!

jag vill inte dricka kaffe nu under graviditeten, annars vet jag att det fungerar för att få fart på magen. i em ska jag skicka mannen till apoteket igen för att köpa något som bm rekomenderade som börjar på i tror jag orkar inte resa mig bara för att hämta lappen nu. var hos bm idag och mätte magen, lyssnade på bebisens hjärta osv. allt såg bra ut och hitills har jag gått upp 6kg från inskrivningen. fick lämna lite blodprover också för se hur mitt järnvärde är nu, om jag behöver lite mer järndropp innan förlossningen. nu börjar allt kännas på riktigt faktiskt!

glömde skriva innan att jag fick med mig lite bricanyl tabletter hem från förlossningen, tog faktiskt en imorse då magen var extremt hård och kände att så fort jag rörde mig gjorde det ont. den gjorde susen!!! fast vill verkligen inte ta dem egentligen man blir ju helt svettig och skakig. blääää

kul att fixa i trädgården fru hellström! själv har jag lite blommor i blomsterlådan på balkongen, mannen glömmer ofta att vattna där så tur jag ligger hemma och kan påminna honom om det!

lanie: jaa dricker massor speciellt vatten, har nog aldrig varit så sugen på vatten som jag är nu. har inte haft något sug efter läsk som jag annars älskar. skönt ska inte ens smaka en droppe coca cola efter graviditeten så man fastnar i coca cola missbruketFlört

snart kommer en mäklare hit och ska värdera våran lgh, spännande!
    Jag har tvärom blivit sugen på coca cola.

• vixan

Fick en ny läkartid och en ny läkare men det är helt ok för den läkaren har jag träffat innan och är han är superbra. Ska vara där klockan 11. Känner mig orolig undrar om allt ser bra ut och undrar om bebis lever känner ju inte så mycket av bebis. 

• snalmums
    vixan skrev 2011-05-23 17:37:26 följande:
    Fick en ny läkartid och en ny läkare men det är helt ok för den läkaren har jag träffat innan och är han är superbra. Ska vara där klockan 11. Känner mig orolig undrar om allt ser bra ut och undrar om bebis lever känner ju inte så mycket av bebis. 
    du ska se att allt är bra och jag kände inte av bebisen i den veckan som du är i nu. kanske bebisen har lugnare dagar? jag kan också ibland bli orolig när man inte känt av på länge. hoppas det går bra med nya läkaren, var det imorgon du skulle dit?
    bf 3 september
  • vixan
    snalmums skrev 2011-05-23 17:49:41 följande:
    du ska se att allt är bra och jag kände inte av bebisen i den veckan som du är i nu. kanske bebisen har lugnare dagar? jag kan också ibland bli orolig när man inte känt av på länge. hoppas det går bra med nya läkaren, var det imorgon du skulle dit?
    Känner bara små fjärilar men har inte gjort det idag eller igår. Japp imorgon är det dags. Hoppas du har rätt.
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-05-23 17:49:41 följande:
    Hade du mkt sammandragningar när du åkte in och kollade extra??
    Själv fick jag åka in både i torsdags kväll och fredags, då jag hade sammandragningar var som kom allt från 7 min till 15 min intervaller. Men Tappen var var helt opåverkad. samt att de på fredagen efter att hållt på i ca 17 timmar blivit längre än va den var på torsdagskvällen. Konstigt men väldigt skönt att den inte var påverkad.

Jag har också dagar då bebis inte rör sig så mkt och blir jätteorolig. Medans andra dagar så känns de som att den är vaken hela dagen. Så den har väl dagar då den vilar mer än andra.

Här är en till med konstig mage. Har de som ogravid också. Men nu har jag problem med mkt gaser och de känns som att jag får lite mer sammandragningar när jag är väldigt gasig och körig i magen. Någon annan som känt av de??
  • Lanie

vixan: lycka till imorgon!

lillknas: jag får mer sammandragningar av gasig mage eller om jag är kissnödig.. när magen är någorlunda stabil har jag nästan inga sammandragningar alls, men de dagar jag är förstoppad eller lös i magen så får jag mer sammandragningar.

sov i över en timme nu på eftermiddagen o när jag vaknade mådde jag verkligen skit. var fortfarande aptrött, kände mig hängig o hade jätteont i magen. nu när jag satte mig i soffan igen har det lugnat ner sig, men nu är bebis väldigt aktiv också o det gör ont i revbenen när hon sparkar omkring där inne... det är nästan så jag vill att förlossningen ska starta nu för jag börjar o bli trött på o känna så här.. men samtidigt vill jag ju att det går lite tid till, iaf till nästa tis när det är tänkt att de ska klippa cerklaget.

• Nenne
    Lanie skrev 2011-05-23 18:25:41 följande:
    vixan: lycka till imorgon!

lillknas: jag får mer sammandragningar av gasig mage eller om jag är kissnödig.. när magen är någorlunda stabil har jag nästan inga sammandragningar alls, men de dagar jag är förstoppad eller lös i magen så får jag mer sammandragningar.

sov i över en timme nu på eftermiddagen o när jag vaknade mådde jag verkligen skit. var fortfarande aptrött, kände mig hängig o hade jätteont i magen. nu när jag satte mig i soffan igen har det lugnat ner sig, men nu är bebis väldigt aktiv också o det gör ont i revbenen när hon sparkar omkring där inne... det är nästan så jag vill att förlossningen ska starta nu för jag börjar o bli trött på o känna så här.. men samtidigt vill jag ju att det går lite tid till, iaf till nästa tis när det är tänkt att de ska klippa cerklaget.
    Va skönt att höra att du också får mer sammandragningar då. Jag får mest längst ner i magen när jag är väldigt gasig eller orolig i magen. Hade en väldigt bra dag i lördags och då hade jag nästan inte heller några sammandragningar men så började magen krångla igår kväll och idag är den inte rolig. Samt att vissa av sammandragningarna känns väldigt när jag blir hård längst ner i magen. Hur ofta brukar dina sammandragningar komma när magen är i obalans??
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-05-23 17:37:26 följande:
    Jag har eg inte känt något ordentligt sedan förra söndagen, då fick jag några kickar efter varandra, sen har jag knappt anat, legat i timmar o känt o känt, ingenting tyckters det som. Men igår kväll fick jag svar på tal, bebis levde rövare som sagt. Superskönt att känna. De är tydligen en lugnare period, först kan man känna tidigt, sen kan det gå lång tid innan man känner igen. en del känner inget förrän v 20...

Visst va det imorrn du skulle på koll? Vilken tid? Jag ska vara på plats kl 15, längtar med skräckblandad förtjusning. 
  • Lanie
    Nenne skrev 2011-05-23 18:58:04 följande:
    Va skönt att höra att du också får mer sammandragningar då. Jag får mest längst ner i magen när jag är väldigt gasig eller orolig i magen. Hade en väldigt bra dag i lördags och då hade jag nästan inte heller några sammandragningar men så började magen krångla igår kväll och idag är den inte rolig. Samt att vissa av sammandragningarna känns väldigt när jag blir hård längst ner i magen. Hur ofta brukar dina sammandragningar komma när magen är i obalans??
    vet precis vad du menar.. är jag förstoppad så kan sammandragningarna komma o gå under tiden jag är förstoppad. jag sitter inte längre o klockar mina sammandragningar när jag har såna här dagar då jag vet att de beror på magbesvären. är jag lös i magen så får jag sammandragningar i samband med att jag behöver besöka toaletten, när jag varit på toaletten så släpper de... likadant här, de kommer o går.. iofs gör inte sammandragningarna speciellt ont o de drar inte ihop hela livmodern, utan bara en del av den, oftast sitter de lite högre upp, på ena sidan, främst på vänstersidan.. egentligen har jag bara märkt av att hela livmodern drar ihop sig när jag fick infektionen i livmodern o de kom tätt.. annars är det bara delar av livmodern som drar ihop sig.. o läkarna och bm har sagt till mig att då är det ingen fara, så jag tänker knappt på sammandragningarna längre...
  • snalmums
    vixan skrev 2011-05-23 17:56:21 följande:
    Känner bara små fjärilar men har inte gjort det idag eller igår. Japp imorgon är det dags. Hoppas du har rätt.
    jag håller mina tummar och tår för allt är bra med bebisen! lycka till imorgon. ska också på kontroll igen kl 8.30 för kolla cerclaget!
    bf 3 september