• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan

Så hemkommen från kontrollen. Tappen var lika lång som sist och jag ver helt stängd. Inne hos bebis såg allt bra ut och bebis rörde sig. Har också tagit odlingar idag men jag fick säga till honom var ju inte min läkare. Hade inga teckan på infektion heller. Lämnade urin och det såg också bra ut men ska också skickas på odling.

Pratade lite om när man kunde sluta oroa sig. Han sa att jag inte behövde oroa mig för att jag skulle öppna mig tyst och att bebis ska trilla ut som det gjorde förra gången. Händer detta kommer jag få värkar. 

Snabelmus: Jag fick också vänta men bara 1 timme och 1 kvart.  

• mammasgullar
    vixan skrev 2011-05-24 15:43:14 följande:
    Så hemkommen från kontrollen. Tappen var lika lång som sist och jag ver helt stängd. Inne hos bebis såg allt bra ut och bebis rörde sig. Har också tagit odlingar idag men jag fick säga till honom var ju inte min läkare. Hade inga teckan på infektion heller. Lämnade urin och det såg också bra ut men ska också skickas på odling.

Pratade lite om när man kunde sluta oroa sig. Han sa att jag inte behövde oroa mig för att jag skulle öppna mig tyst och att bebis ska trilla ut som det gjorde förra gången. Händer detta kommer jag få värkar.

Snabelmus: Jag fick också vänta men bara 1 timme och 1 kvart.
    Kommer värkar först, eller börjar man öppna sig och DÅ kommer värkarna, Hur funkar sånt där?
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 16:06:16 följande:
    Kommer värkar först, eller börjar man öppna sig och DÅ kommer värkarna, Hur funkar sånt där?
    Jag fick värkar med mitt förra cerklage och fick klippa det. Jag hade regelbundna värkar ca 4de minut och blödde rejält. När jag kom in valde man att klippa cerklaget och då var jag öppen 3 cm. 

Vet inte vilket som kommer först men jag tror att värkarna kom i mitt fall men cerklaget gör att du inte kan öppna dig. 
  • mammasgullar
    vixan skrev 2011-05-24 16:09:44 följande:
    Jag fick värkar med mitt förra cerklage och fick klippa det. Jag hade regelbundna värkar ca 4de minut och blödde rejält. När jag kom in valde man att klippa cerklaget och då var jag öppen 3 cm.

Vet inte vilket som kommer först men jag tror att värkarna kom i mitt fall men cerklaget gör att du inte kan öppna dig.
    Jag har inte cerclage insatt, jag följer tråden då jag ska försöka få cerclage óch försöker lära mig lite mer om det.
  • vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 16:14:26 följande:
    Jag har inte cerclage insatt, jag följer tråden då jag ska försöka få cerclage óch försöker lära mig lite mer om det.
    Aha men det ju jättebra! All info man kan få är bra. Inte alltid så lätt att få en läkare att svara på ens frågor.
  • mammasgullar
    vixan skrev 2011-05-24 16:34:05 följande:
    Aha men det ju jättebra! All info man kan få är bra. Inte alltid så lätt att få en läkare att svara på ens frågor.
    Nej och sen vill jag gärna veta runt lite vad man får cerclage insatt för.
    Har en känsla som säger att jag inte kommer få, men hoppet dör inte förän på måndag
  • vixan

Det sätter man in om man har en försvagning av livmodershalsen. För att den inte ska öppna sig. Diagnosen är svår satt. Oftast för att få cerklage ska man ha fått minst ett sent missfall med ett friskt barn. Varför vill du ha ett cerklage?

• mammasgullar
    vixan skrev 2011-05-24 16:55:55 följande:
    Det sätter man in om man har en försvagning av livmodershalsen. För att den inte ska öppna sig. Diagnosen är svår satt. Oftast för att få cerklage ska man ha fått minst ett sent missfall med ett friskt barn. Varför vill du ha ett cerklage?

Min son föddes 15 veckor förtidigt för 3 år sedan, och är väldigt orolig över att de ska hända igen, vi fick aldrig veta varför då det inte var någon infektion eller havandeskapsförgiftning, så jag funderar på om det kan vara något med livmoderhalsen..

Men har hört att i vissa landsting väntar man till flera prematurfödslar/sena missfall innan man sätter den diagnosen, och vill inte för något i världen få ett prematurbarn till .

• vixan
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:00:58 följande:

Min son föddes 15 veckor förtidigt för 3 år sedan, och är väldigt orolig över att de ska hända igen, vi fick aldrig veta varför då det inte var någon infektion eller havandeskapsförgiftning, så jag funderar på om det kan vara något med livmoderhalsen..

Men har hört att i vissa landsting väntar man till flera prematurfödslar/sena missfall innan man sätter den diagnosen, och vill inte för något i världen få ett prematurbarn till .

Nej det förstår jag. Vilket landsting tillhör du?
  • Lanie

snalmums: skulle jag behövt o vänta så länge hade jag blivit asarg!visst att det kan uppstå situationer som gör att läkaren måste vara på annat ställe.. kanske är jag som har haft tur för jag har aldrig behövt sitta o vänta på läkaren.

fy för läkare som inte tar det försiktigt. jag är så glad över min läkare, för hon tar det verkligen varsamt o det gör ganska ont ändå, så hade jag haft en mer hårdhänt läkare hade det nog blivit outhärdligt.

själv har jag varit hos bm idag. pratat mkt om föräldraskapet, mina tankar, min oro för vad som kommer sen.. amning, relationen med ens föräldrar.. känslor kring att ha förlorat Wilton o att knyta an till den här bebisen.. kollat hjärtljud o sfmått.

fruhellström: de har tagit odling på mig ibland om de sett ngt konstigt på urinstickan eller om jag haft en infektion tidigare som de vill kolla så den har försvunnit.

vi kommer o hyra ett babyskydd på babyproffsen. 595 kr för åtta månader.

niini: det är bara till o bombardera oss med frågor så du vet vilka frågor du kan ställa när du träffar läkaren...