• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums

ett stort grattis lanie till flickan, skönt att allt gick snabbt och bra! ta hand om er nu och massa lycko kramar från mig och magen!Skrattande

bf 3 september
  • vixan

Grattis Laine!! 

Var det klippet av cerklaget eller var det värkarna som gjorde ont? 

• snalmums
    vixan skrev 2011-05-30 10:08:38 följande:
    Har ni försäkrat era bebisar i magen?
    nopp, undrar om det verkligen går nu med tanke på mitt akut cerclage osv undrar om det är något försk bolag som ens vill försäkra oss....???
    bf 3 september
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-30 10:14:29 följande:
    nopp, undrar om det verkligen går nu med tanke på mitt akut cerclage osv undrar om det är något försk bolag som ens vill försäkra oss....???
    där sa du nåt... TH där vi ska försäkra kanske inte heller "gillar" att man redan har riskgrav. Måste kollas upp...
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-05-29 21:12:22 följande:
    Jag känner oxå efter mkt, men ja, alla beskriver ju olika =)
    Jag är idag alltså i v 17+4

"Du är i vecka 18.
    Du har gått 17 fulla veckor och 4 fulla dagar (v17+4)"

Fast blir man tillbakaflyttad så blir det nog lite surt, man vill ju så gärna fram till dagen F, längtar såå mkt efter min lilla plutt så det är otroligt! Har ju velat haft barn i flera år, men inte hittat rätt (igen) förrän nu, känns så underbart o vänta denna härliga mans barn, han är verkligen den bästa som finns!
    Nu är jag i v18+2 men på något sätt har jag inbillat mig att jag skulle vara i v19+2. 
  • vixan
    vixan skrev 2011-05-30 12:13:42 följande:
    Nu är jag i v18+2 men på något sätt har jag inbillat mig att jag skulle vara i v19+2. 
    Jag tror att man kan få den som är gratis för den kräver ingen hälsodeklaration men den som gäller i v 26 kräver ju det så då kanske det inte går.
  • FruHellström

Har läst lite om TH försäkring nu, den börjar gälla v26 i grav. SÅ om några veckor ska jag teckna den.
    Det som däremot fick mig att börja fundera va deras info om missfall som orsakas av "Livmoderproblem"

Livmoderproblem
    Missfall som inträffar sent i graviditeten kan bero på svaghet i livmodertappen. Detta problem brukar inträffa mellan 16 och 24 graviditetsveckan, men är ingen vanlig orsak till missfall. Det åtgärdades förr genom att man vid en operation satte ett band runt livmodertappen. Denna metod används numera mycket lite.

VARFÖR används inte cerklage mer kan man undra? Och stämmer det som de skriver att risken är störst mellan v16-24? Det är ju ett förhållandevis enkelt ingrepp som går snabbt o sätta och det inbringar ju en hel del hopp (tycker jag)
    Jag känner mig iaf mer trygg med bandet än om jag inte hade haft det.

Just idag mår jag bra, sånär som växtvärk, man känner hur det lixom låser sig när man ställer sig upp ibland, går inte o stå helt rakt. Känner inget på natten, men när man börjar vakna till o vänder sig så drar det ibland i ligamenten (?)
    Hoppas ni andra mår bra, har ni några planer för långhelgen?  
  • FruHellström

VIxan: När hade du din sista mens då? Jag hade den 26januari. Min mens va lite hoppohej emellanåt, ingen direkt koll på ÄL osv. Men till RUL så går jag bara efter FL sätt att räkna. Jag går in i v 19 på Onsdag, men bebis blev ju till 2v efter ÄL så det där med o räkna tkr jag e svårt.
    Dock vet jag att bebis blev till den 8feb på morgonen, heheh...

Precis, ingen hälsodeklaration behövdes...då gäller den för oss med  

• snalmums

ja, jag har inte kollat upp detta riktigt ordentligt men tror inte att dom vill försäkra mig med tanke på att det varit akut cerclage och riskerna är ju större iom att jag hade en kraftigt påverkad livmoderhals. jag får väl ta och ringa till vårat försäkringsbolag och höra efter vad som gäller. vi har länsförskringar och läste på hemsidan så står det inget spec om deras villkor märkligt nog!

ja, jag vet inte riktigt vad som sker under långledigheten. är ju ledig hela tiden så känns inget speciellt för mig ändå, haha!!! på lördag blir det födelsedags fest för en vän (kommer inte vara med så länge dock) sen beror det på hur kontrollen går imorgon hos spec mvc! mannen jobbar lite extra på torsdag och fredag så då blir man ensam hemma!

gick in i v 27 igår (26+1) idag, det börjar kännas lite tungt nu och på nätterna vaknar jag runt 04.30 med molande värk oftast, undrar om det är växtvärk eller det är lite förvärkar man har då?! annars mår nog bebis bra i magen, sparkar och har sig där inne!!!

bf 3 september