• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • ISSEN

Grattis Lanie! Måste kännas underbart att ha fått sitt pris för allt jobb! Jag tecknade en försäkring hos salus ansvar och ingen hälsodeklaration behövdes då iaf, va ganska tidigt i graviditeten! Har funderat på vart alla bor? Själv bor jag i sthlm (Hägersten)och tycker det vore urkul om fler som bor här skulle vilja träffas nån gång, kanske en picknik eller så! Bara en tanke jag fick! Har haft en aning mer sammandragningar sen igår och hoppas inte det är nåt på g, har legat hela dagen idag och ska väl i fortsättningen åtminsrånde någon vecka till ta det lite lungt! Jag rör mig ju en del och kanske kropppen som reagerar efter någrara dagar! Är i h 29+2 så några veckor till vore bra om jag kunde knipa!

• vixan
    FruHellström skrev 2011-05-30 12:27:31 följande:
    VIxan: När hade du din sista mens då? Jag hade den 26januari. Min mens va lite hoppohej emellanåt, ingen direkt koll på ÄL osv. Men till RUL så går jag bara efter FL sätt att räkna. Jag går in i v 19 på Onsdag, men bebis blev ju till 2v efter ÄL så det där med o räkna tkr jag e svårt.
    Dock vet jag att bebis blev till den 8feb på morgonen, heheh...

Precis, ingen hälsodeklaration behövdes...då gäller den för oss med  
    Jag hade min sista mens den 22 januari. Bebis är beräknad till den 28 oktober. Jag är i vecka 19 eller 18+2 men går in i vecka 20 eller v19+0 på lördag. Svårt det där hur man räknar. Jag har ju fått en hel del Ul och de har stämt med FL sätt att räkna.
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-30 13:25:27 följande:
    ja, jag har inte kollat upp detta riktigt ordentligt men tror inte att dom vill försäkra mig med tanke på att det varit akut cerclage och riskerna är ju större iom att jag hade en kraftigt påverkad livmoderhals. jag får väl ta och ringa till vårat försäkringsbolag och höra efter vad som gäller. vi har länsförskringar och läste på hemsidan så står det inget spec om deras villkor märkligt nog!

ja, jag vet inte riktigt vad som sker under långledigheten. är ju ledig hela tiden så känns inget speciellt för mig ändå, haha!!! på lördag blir det födelsedags fest för en vän (kommer inte vara med så länge dock) sen beror det på hur kontrollen går imorgon hos spec mvc! mannen jobbar lite extra på torsdag och fredag så då blir man ensam hemma!

gick in i v 27 igår (26+1) idag, det börjar kännas lite tungt nu och på nätterna vaknar jag runt 04.30 med molande värk oftast, undrar om det är växtvärk eller det är lite förvärkar man har då?! annars mår nog bebis bra i magen, sparkar och har sig där inne!!!
    jag har oxå länsf. men har hört o läst mig till att Trygghansa har det bästa skyddet. Men i våra fall så får man väl vara extra uppmärksam på det finstilta.

Precis, jag är "långledig" hela tiden jag med, men fick OK från FK idag så på Torsdag bär det av till släkten på Åland, ska bli underbart o komma iväg
    Idag ägnar jag mig åt det absolut nödvändiga att vika om o sortera sängkläder...*nördvarning* Har så dåligt med förvaring så de mörka sängkläderna åker upp i skåpen ovanför. Sambon tkr bättre om ljusa sängkläder om sommaren säger han...så det får väl bli så då. Ehhh, vi är normala, jag lovar
    Men man hittar de mest onödiga(?) saker o sysselsätta sig med när man bara går hemma. diska kan man ju inte göra hela tiden...

Förstår om det börjar bli tungt, en annan kanske inte ska gnälla så mkt om o va i v18, men foglossning e fasen inte o leka med  
  • snalmums
    ISSEN skrev 2011-05-30 13:52:49 följande:
    Grattis Lanie! Måste kännas underbart att ha fått sitt pris för allt jobb! Jag tecknade en försäkring hos salus ansvar och ingen hälsodeklaration behövdes då iaf, va ganska tidigt i graviditeten! Har funderat på vart alla bor? Själv bor jag i sthlm (Hägersten)och tycker det vore urkul om fler som bor här skulle vilja träffas nån gång, kanske en picknik eller så! Bara en tanke jag fick! Har haft en aning mer sammandragningar sen igår och hoppas inte det är nåt på g, har legat hela dagen idag och ska väl i fortsättningen åtminsrånde någon vecka till ta det lite lungt! Jag rör mig ju en del och kanske kropppen som reagerar efter någrara dagar! Är i h 29+2 så några veckor till vore bra om jag kunde knipa!
    tror vi alla bor lite på olika håll som jag uppfattat det, själv bor jag i örebro! fast aboslut skulle det vara trevligt med en träff med fika, kanske lite väl långt avstånd eller?

hoppas sammandragningarna lugnar ner sig för dig och att du lyckas knipa några veckor till!!!
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-30 14:15:36 följande:
    jag har oxå länsf. men har hört o läst mig till att Trygghansa har det bästa skyddet. Men i våra fall så får man väl vara extra uppmärksam på det finstilta.

Precis, jag är "långledig" hela tiden jag med, men fick OK från FK idag så på Torsdag bär det av till släkten på Åland, ska bli underbart o komma iväg
    Idag ägnar jag mig åt det absolut nödvändiga att vika om o sortera sängkläder...*nördvarning* Har så dåligt med förvaring så de mörka sängkläderna åker upp i skåpen ovanför. Sambon tkr bättre om ljusa sängkläder om sommaren säger han...så det får väl bli så då. Ehhh, vi är normala, jag lovar
    Men man hittar de mest onödiga(?) saker o sysselsätta sig med när man bara går hemma. diska kan man ju inte göra hela tiden...

Förstår om det börjar bli tungt, en annan kanske inte ska gnälla så mkt om o va i v18, men foglossning e fasen inte o leka med  
    skönt att di fick godkänt av fk att åka iväg! skulle gärna vilja åka hem till familjen i skåne men läkaren avråder mig att åka så jag får snällt hålla ut tills bebisen tittat ut!

hahaha, ni verkar vara fullt normala, jag är likadan själv... pedant som man är!!!  usch för foglossning tror jag också har en sväng av det ibland.... men 11v kvar tills man klipper upp cerclaget!
    bf 3 september
  • FruHellström

Verkar vara stora avstånd som sagt...Jag bor ju vid världens ände, Trosa.

snalmums skrev 2011-05-30 14:37:44 följande:
    skönt att di fick godkänt av fk att åka iväg! skulle gärna vilja åka hem till familjen i skåne men läkaren avråder mig att åka så jag får snällt hålla ut tills bebisen tittat ut!

hahaha, ni verkar vara fullt normala, jag är likadan själv... pedant som man är!!!  usch för foglossning tror jag också har en sväng av det ibland.... men 11v kvar tills man klipper upp cerclaget!
    Jobbigt o ha familjen så långt bort, fast att ha den inom 10min avstånd är inte heller kul alla ggr...
    Pedant är jag nog inte, iaf inte så  jag städar frenetiskt, däremot har jag en fix idé om att det ska ligga snyggt o prydligt i lådor o skåp. Handdukar o lakan i färg o snyggt vikt...hmm, lite udda e man nog.

Spännande med bara 11 v tills det klipps, vad har jag...17veckor lr nåt...jääättelång tid ju! 
  • Niinis
    Lanie skrev 2011-05-29 20:43:38 följande:
    hej hopp allihopa! vixan: alldeles riktigt! bebis har tittat ut, det gick snabbt, hann bara o vara på förlossningen ett par timmar, åtta cm öppen när jag kom in så det var ju bara o klippa cerklaget.. o med värkar samtidigt som de klippte... inte roligt! allt gick så snabbt att jag hade nog lite panik för det gjorde mer ont än vad jag kunde ha föreställt mig.. men nu är hon här! föddes 15.09 hon vägde 2885 g och var 46 cm lång! så nu har vi o göra kan jag säga, även om hon just för tillfället är väldigt trött, precis som sin mamma!
    stort grattis vännen!! {#emotions_dlg.flower}
  • Lanie

en liten uppdatering från oss!

Jag hade starka värkar när jag kom in. hade haft de under natten också, dock var det sån värk jag haft i flera veckor, alltså som suttit i ljumskarna så jag tänkte inte så mkt på det. på söndag fm så tilltog de, fick springa på toa i flera omgångar o tömma tarmen o ändå blev det inte bättre. Fick ännu mer ont o även en blödning o då åkte vi in. vi var inne runt tjugo i ett, bebis föddes 15.09. när de klippte cerklaget var jag 8 cm öppen o hade nästintill krystvärkar! det gjorde ont o ta bort cerklaget, men samtidigt hade jag värkar under tiden så smärtan gick liksom in i varandra. dessutom när de skulle kolla hur öppen jag var blev det ännu värre. jag kommer inte ihåg mkt av förlossningen annat än att det gjorde så ont att jag sa flera gånger att jag inte ville vara med längre, att jag inte skulle klara det för det gjorde för ont. är lite ledsen idag för att förlossningen blev så dramatisk att jag bara minns smärtan i dimman.. o så minns jag givetvis hur kickan såg ut när hon föddes, det var stort! att se att hon andades, att hon fick komma upp till mig istället för att skickas ut i akutrummet.. att hon fått vara hos oss hela tiden o att hon är en stark liten, stor flicka! hon har sugit på brösten så mkt redan att jag fått stora sår,,, ajajaj

apropå försäkringar. vi valde folksams för den började o gälla redan från v 22+0.. behövde heller aldrig fylla i ngn hälsodeklaration..

• Lanie

o glömde, Tack så mkt för alla gratulationer!! nu ska ni se att ni också snart är där!