• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-24 20:59:50 följande:
    Hemma!! Kollen gick bra, hade 30mm tapp och allt såg jättebra ut. Bebis rörde sig massor o for runt som bara den =) Va mysigt o se hut mkt plutten hade växt. <3
    De tog inga prover alls, men kommer få gå på koll en gång i månaden. Inga direkta restriktioner, sex var ok nu, men efter v24-25 kan sammandragningarna trigga igång en FL eventuellt. Så då får man väl avstå från då...hmpf!
    Men enl min läkare så får jag gå lätta promenader om jag vill, men inte lyfta lr anstränga mig, kort o gott, lyssna på kroppen. Känns bra, o sambon fick jätteförtroende för henne med. Men nästa gång blir det en annan läkare, har för mig hon med va bra iofs, skönt på så sätt med liten ort =)
    vad bra att allt gick bra idagFlört

jag fick precis samma restriktioner men dock avstå från sex, bad och använda ob. ja det är bara att härda sig igenom allt. samma här med lättare promenader och inte lyfta tungt eller anstränga sig alltför mycket. men det lustiga är att min tapp är ca 2cm, som läkaren beskrev 1cm ner till cerclaget, sen kommer cerclaget, sen 1 cm av min tapp igen. inget har hänt under 4 veckor.... men jag lyssnar hellre till mig själv än lyssna på vad läkaren tycker man bör göra, bättre ta det lite extra lugnt så inget händer men som sagt man kan ju aldrig vara säker ändå.

glad för din skull att det gick bra idag!Glad
    bf 3 september
  • snalmums

jag geeeeeeeeeer upp snart!!!! jävlar vad det ska vara svårt att bajsa då!

nu har jag snart testat allt, jag är bajsnödig men får bannemej inte ut det. hårt som sten!
    idag drack jag tom kaffe faktiskt!

bf 3 september
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-24 20:59:50 följande:
    Hemma!! Kollen gick bra, hade 30mm tapp och allt såg jättebra ut. Bebis rörde sig massor o for runt som bara den =) Va mysigt o se hut mkt plutten hade växt. <3
    De tog inga prover alls, men kommer få gå på koll en gång i månaden. Inga direkta restriktioner, sex var ok nu, men efter v24-25 kan sammandragningarna trigga igång en FL eventuellt. Så då får man väl avstå från då...hmpf!
    Men enl min läkare så får jag gå lätta promenader om jag vill, men inte lyfta lr anstränga mig, kort o gott, lyssna på kroppen. Känns bra, o sambon fick jätteförtroende för henne med. Men nästa gång blir det en annan läkare, har för mig hon med va bra iofs, skönt på så sätt med liten ort =)
    gott o höra!

har lite sammandragningar nu ikväll, lite mer än vanligt, men de gör inte ont o de sitter bara i övre delen av magen, inget tryck neråt.. vet inte om det beror på att jag suttit upp väldigt mkt idag, är lite förstoppad eller att ngt är på gång... inga ökade flytningar.. så det är nog lugnt...
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-24 21:23:23 följande:
    jag geeeeeeeeeer upp snart!!!! jävlar vad det ska vara svårt att bajsa då!

nu har jag snart testat allt, jag är bajsnödig men får bannemej inte ut det. hårt som sten!
    idag drack jag tom kaffe faktiskt!
    ibland måste man även ha lite tålamod. de dagar jag är hård i magen o känner att jag behöver bajsa, går på toa o märker att det inte går, då ger jag upp, tar en extra dos av mitt paraffin o väntar tills nästa dag.. då brukar det ha löst sig..

man hoppas ju så att det ska lösa sig så fort man testar en ny sak, men ibland kan det ju ta några dagar innan magen ställt om sig..
  • snalmums
    Lanie skrev 2011-05-24 21:30:35 följande:
    ibland måste man även ha lite tålamod. de dagar jag är hård i magen o känner att jag behöver bajsa, går på toa o märker att det inte går, då ger jag upp, tar en extra dos av mitt paraffin o väntar tills nästa dag.. då brukar det ha löst sig..

man hoppas ju så att det ska lösa sig så fort man testar en ny sak, men ibland kan det ju ta några dagar innan magen ställt om sig..
    precis tålamod, men igår behövde jag verkligen bajsa. det kommer bara inte ut pga det är så hårt i början (urs detaljerna nu) sitter en stund men det är helt omöjligt. om jag sedan låter det vara och inte bajsar åker det tillbaka in i tarmen och sen blir jag bara ännu hårdare och vilket innebär att jag kommer då inte lyckas få ut det. därför har jag kört med microlax!

nu kör jag med inolaxol och dricker tom en kopp kaffe nu på morgonen för att se om det får igång magen så det blir lite lösare koncistens på det hela. jag är liksom inte trög i magen i tarmarna om jag säger så.
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-25 08:36:26 följande:
    Snalmums: Hr du testat Klyx? det är effektivt!! 
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt....

ring 1177 lr läkare o dubbelkolla bara så de är ok, men det ser ut så iaf Tack o lov att jag bara behöver Lactulose emellanåt :P Men vet hur du känner...

får rådfråga läkaren först vad han säger, nu har jag börjat med inolaxol får ge det några dagar. samt nu har jag tagit en kopp kaffe till frukosten även om jag inte vill dricka det precis under graviditeten, men hoppas på lösare koncistens på avföringen.

det är verkligen jobbigt detta med att inte kunna bajsa för man är så hård, detta är mer påfrestande än att ha cerclaget faktiskt!
    bf 3 september
  • FruHellström
    snalmums skrev 2011-05-25 09:02:10 följande:
    får rådfråga läkaren först vad han säger, nu har jag börjat med inolaxol får ge det några dagar. samt nu har jag tagit en kopp kaffe till frukosten även om jag inte vill dricka det precis under graviditeten, men hoppas på lösare koncistens på avföringen.

det är verkligen jobbigt detta med att inte kunna bajsa för man är så hård, detta är mer påfrestande än att ha cerclaget faktiskt!
    såklart, jag kan bli på ett jäkla humör om jag är sådär hård i magen! Ja, kolla med läkaren först.
    Har massor med energi idag, vet inte riktigt vad jag ska göra av den... ska nog försöka dammsuga o tvätta lite. Hemmet förfaller tyvärr när man inte kan städa så ofta som man vill. Ute kan man ju inte vara heller, man blåser ju bort!!
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-05-25 09:19:46 följande:
    såklart, jag kan bli på ett jäkla humör om jag är sådär hård i magen! Ja, kolla med läkaren först.
    Har massor med energi idag, vet inte riktigt vad jag ska göra av den... ska nog försöka dammsuga o tvätta lite. Hemmet förfaller tyvärr när man inte kan städa så ofta som man vill. Ute kan man ju inte vara heller, man blåser ju bort!!
    haha, ja det gör du rätt i!!! fast ta det lugnt med alltSkrattande ja man blir ju fustrerad över sånt och spec när ingen kan göra något heller för att hjälpa mig! var ju bara ute igår när vi åkte till läkaren men såg senare på em/kvällen att träden böjdes nästan av blåsten. idag blåser det nog inte lika mkt som igår men visst blåser det lite....får nöja mig med att fönstret är öppet. har fortf inte fått min rullstol än, hon kommer tbx imorgon då ska jag ringa henne och fråga vad som händer. skulle ta 2v men nu snart gått 3v, jag vill ju kunna komma ut lite ialf. sitta för min del är inga problem. men visst jag tar det extra försiktigt ändå för vara på den säkra sidan. vilar ändå ganska mkt om dagarna.
    bf 3 september
  • Lanie

snalmums: förstår ditt problem.. det suger verkligen när man bara behöver den där sista skjutsen.. men kanske att inolaxolen kan hjälpa dig, ävenom det kanske tar ett par dagar att lösa upp proppen :) förstår dig precis, tycker också det är jobbigare när magen är som den är än cerklaget o då har jag ju ändå haft en hel del känningar av cerklaget.. men har märkt det nu de senaste veckorna att jag faktiskt inte haft lika mkt problem med att sitta. det gör inte så ont längre.. kanske har o göra med att tappen har förkortats.. hoppas du får din rullstol snart

är idag i v 36+0!! tjohooo! bakade kladdkaka igår så idag ska jag fira! efterlyste fikasällskap på fb så nu kommer en vän om en stund...