• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • vixan
    Lanie skrev 2011-05-30 21:26:53 följande:
    o glömde, Tack så mkt för alla gratulationer!! nu ska ni se att ni också snart är där!
    Jag förstår hur du känner. För mig var det lika. När jag fick min dotter hade jag inget cerklage utan gick till v 35. Hade värkar hela tiden och fick ingen vila- Blev förbannad på min BM som sagt att man skulle få vila mellan värkarna.

När jag hade cerklage så hade jag värkar och stört blödde. Detta blod sa läkarna var från cerklaget men min cerklageläkare sa att det inte brukar komma så mycket blod från cerklaget. När min son föddes kom han utmed moderkaka så det kan ju ha varit den som spökat också men det lär jag aldrig få veta.

Därför är jag lite nyfiken. 

Tänke på att där är inte merän mat i 10 minuter i varje bröst så ho inte suger sönder dig

• Lanie

vixan: på ett sätt är jag glad över att bm lät det fortgå, för nu är det ju över o det var hemskt under de två timmarna det tog, men vet inte om jag hade velat ha bricanyl som dragit ut på det ännu mer.. hon lyckades iaf till slut o få kontakt med mig o andades med mig o få mig att fokusera på mer än bara smärtan så krystvärkarna gick ju ändå rätt bra, det värsta var nog nästan innan jag var fullt öppen o hade ju inte långt kvar då jag redan var åtta cm öppen när de klippte bandet.

har börjat använda amningsnapp o det känns redan så mkt bättre, behöver inte ha ångest nu när hon ska äta, så den hjälper mig mkt o hon är så fasligt stark! förstår inte hur en sån liten människa kan suga så hårt! hon är iaf lik sin pappa o sin storebror.. finns inte mig någonstans ännu..

• FruHellström
    Lanie skrev 2011-05-30 22:06:45 följande:
    vixan: på ett sätt är jag glad över att bm lät det fortgå, för nu är det ju över o det var hemskt under de två timmarna det tog, men vet inte om jag hade velat ha bricanyl som dragit ut på det ännu mer.. hon lyckades iaf till slut o få kontakt med mig o andades med mig o få mig att fokusera på mer än bara smärtan så krystvärkarna gick ju ändå rätt bra, det värsta var nog nästan innan jag var fullt öppen o hade ju inte långt kvar då jag redan var åtta cm öppen när de klippte bandet.

har börjat använda amningsnapp o det känns redan så mkt bättre, behöver inte ha ångest nu när hon ska äta, så den hjälper mig mkt o hon är så fasligt stark! förstår inte hur en sån liten människa kan suga så hårt! hon är iaf lik sin pappa o sin storebror.. finns inte mig någonstans ännu..
    Måste bara fråga (ha överseende med att jag e blond nu ) Men alltså, när man är öppen så mkt, är cerklaget lixom elastiskt eller hur kan det sitta om man är öppen så mkt, låter ju väldigt otäckt för övrigt...!! Jag hajjar inteSkäms

Ett tips mot ömma bröstvårtor, snäckskal, det gjorde susen för mina söndertrasade tissor, gick o låna på bb i Nyköping iaf
  • snalmums

ghhhhhhaaaaaa måste bara få avreagera mig lite idag!!!

fick nyss mail från min lön-ass att hon skickat in min grav-penning ansökan! detta gör mig väldigt irriterad eftersom jag skrev en lapp i att hon skulle skicka hem alla papper tillbaka när hon fyllt i om inkomst osv. det var ett annat papper som hon skulle fylla i om inkomst t föräldra penning, den skickade hon hem men fan inte grav penningen. den var inte ens klar och i fylld har dessutom papper som skulle bifogas med. nu fick jag ringa fk och be dom skicka tbx ansökan för den var inte klar, gissa om irriterande???? vår lön-ass är ny och visst kan man göra misstag men ändå hade jag skrivit en lapp sidan om att skicka hem alla papper, hur kan man missa det?

idag var jag på kontroll, fick sitta och vänta 1½ timme.... den läkaren jag har (manliga) är tydligen även på förlossningen, bb och och spec mvc så därför får det dröjer det ibland. ialf så såg allt bra ut, oförändrat och man tog en odling och mitt uvi prov var neg från i fredags, var blödnignen kom ifrån visste han inte heller. iofs inte mkt blod men man blir lite orolig när man såg blod på pappret när man var på toa. det kommer ju inte i trosskyddet precis. tydligen kunde man se idag att min tapp längst upp är elastisk och stänger och öppnar sig lite... men cerclaget satt där det skulle och tappen längst ner är stängd så.... vi disk redan nästa grav om jag skulle ha cerclage då också och det lutar åt det hållet att jag kommer få det. han skrattade och frågade om jag redan börjat fundera på nästa grav igen. klart man funderar men nu siktar jag in mig på denna grav och hoppas det håller några veckor till eller helst hela vägen.

hoppas ni andra mår bra och har en underbar dag!Skrattande

bf 3 september
  • Nenne

Undrar bara om de är någon mer än jag som har väldigt mycket gaser i magen. Det verkligen bubblar och låter mycket.
    sen har jaga en till fråga som är lite mer intim. Är de  någon mer som blir väldigt svettig mellan benen nu när de är så himla varmt? Jag blir så svettig att trosorna blir så fuktiga att de syns om jag har röda/gråa trosor på mig.
    Har inte behövt använda trosskydd alls under graviditeten hittills, men tycker även att flytningarna har blivit mer nu den senaste veckan.

• snalmums
    Nenne skrev 2011-06-01 11:55:02 följande:
    Undrar bara om de är någon mer än jag som har väldigt mycket gaser i magen. Det verkligen bubblar och låter mycket.
    sen har jaga en till fråga som är lite mer intim. Är de  någon mer som blir väldigt svettig mellan benen nu när de är så himla varmt? Jag blir så svettig att trosorna blir så fuktiga att de syns om jag har röda/gråa trosor på mig.
    Har inte behövt använda trosskydd alls under graviditeten hittills, men tycker även att flytningarna har blivit mer nu den senaste veckan.
    hahaha vilken intim fråga, men absolut blir man det! det är ju varmt ute och så. känner igen mig ialf och du är inte ensam om det. flytningar har jag också och det är ju normalt under grav... men håll koll så det inte luktar illa eller ändrar färg bara! då kanske det är risk för en infektion.
    bf 3 september
  • Nenne
    snalmums skrev 2011-06-01 12:18:21 följande:
    hahaha vilken intim fråga, men absolut blir man det! det är ju varmt ute och så. känner igen mig ialf och du är inte ensam om det. flytningar har jag också och det är ju normalt under grav... men håll koll så det inte luktar illa eller ändrar färg bara! då kanske det är risk för en infektion.
    så du blir också väldigt blöt på trosorna. Man blir lite nojig för minsta lilla... trodde de skulle släppa, men de gör de väl inte fören man är över v 30. Nää de är bara att dem blivit tunnare och mer den sista veckan, så de luktar inte illa eller ändrat färg.
  • FruHellström

gaser har jag till förbannelse, fast inte så mkt där bak, men fyf*n vad jag rapar, spelar ingen roll vad jag äter lr dricker. Sjukt jobbigt!!

O svettig blir jag oxå, fast jag fryser väldigt oxå emellanåt, går upp o ner  

• snalmums
    Nenne skrev 2011-06-01 12:29:21 följande:
    så du blir också väldigt blöt på trosorna. Man blir lite nojig för minsta lilla... trodde de skulle släppa, men de gör de väl inte fören man är över v 30. Nää de är bara att dem blivit tunnare och mer den sista veckan, så de luktar inte illa eller ändrat färg.
    ja det händer, försöker duscha nu varje dag känns fräschat så faktiskt! använder trosskydd från always tror jag den luktar lite gott ocksåSkrattande ok, har också lite vattniga flytningar, var på kontroll igår och läkaren tog en odlig har lämnat det varje vecka men aldrig varit ngt med infektion eller så.

skönt att du är i v 30, själv är jag i v 27 (26+3)
    bf 3 september
  • snalmums
    FruHellström skrev 2011-06-01 12:30:55 följande:
    gaser har jag till förbannelse, fast inte så mkt där bak, men fyf*n vad jag rapar, spelar ingen roll vad jag äter lr dricker. Sjukt jobbigt!!

O svettig blir jag oxå, fast jag fryser väldigt oxå emellanåt, går upp o ner  
    usch stackare, men bättre med rapar än fisar..hahahaha
    själv hat jag ofta halsbränna, det är sjukt jobbigt!!!
    bf 3 september