• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-07-07 12:12:41 följande:
    fruhellström: tackar som frågar! jorå det går väl för det mesta bra här. Thea har sina dåliga dagar, precis som vi men för det mesta går det bra. Hon äter bra och hon sover mkt, även om hon vissa tider på kvällarna är mer vaken än tidigare. har väl haft lite början på mjölkstockning så har haft väldigt ont i ena bröstet, men tror jag har fått det lite under kontroll iaf. det är så skönt att vi är hemma hela tiden, fasar för hösten när sambon börjar och jobba igen. det är en sån lyx att kunna duscha, äta, vila, laga mat, fixa i huset när vi båda är hemma. var hemma själv mellan lör o sön förra helgen o det var väldigt tufft för Thea ville ingenting då, så då var det psykbryt, men jag känner att jag kommer mer o mer in i mammarollen, så det ska nog gå bra det här...

nu är det väl mer att jag ska hitta tillbaka till samlivet.. var ju så längesen att jag liksom blivit avtrubbad o inte har ngn lust alls nu.

härligt att du snart nått ett litet delmål! kramar!
    Skönt att det går bra O vara två den första tiden, inte bara de 10 pappadagarna, är nog ett stort plus för er alla. Sambon har lite sparade dagar han med, så jag hoppas ju han blir hemma i stort sett hela nov. Om nu lillskrutt stannar så länge...

O hitta tillbaka gör de flesta, folk brukar göra mer barn ju

I Söndags va jag inne på FL, hade stort tryck neråt o kunde inte göra ngt alls (missade kanske o lyssna på kroppen :/) 
    De lyssnade iaf på bebis o kollade sen cerklage o tapp, o det såg ju bra ut o satt som det skulle. Fick lämna urinprov så får se om det kan va ngn uvi då det gjorde galet ont när hon kände uppåt, fy!!

Läkaren sa oxå att det kunde vara att det växer så mkt nu, samtidigt har jag en väldigt aktiv bebis i magen. Klart det känns mer kan man tycka...

Well, nu ska jag o sonen rensa lite jordgubbar o äta med mjölk o socker, kan behövas lite smask en blåsig dag som denna ;)

Kram på er alla! 
  • vixan
    FruHellström skrev 2011-07-12 14:35:27 följande:
    Skönt att det går bra O vara två den första tiden, inte bara de 10 pappadagarna, är nog ett stort plus för er alla. Sambon har lite sparade dagar han med, så jag hoppas ju han blir hemma i stort sett hela nov. Om nu lillskrutt stannar så länge...

O hitta tillbaka gör de flesta, folk brukar göra mer barn ju

I Söndags va jag inne på FL, hade stort tryck neråt o kunde inte göra ngt alls (missade kanske o lyssna på kroppen :/) 
    De lyssnade iaf på bebis o kollade sen cerklage o tapp, o det såg ju bra ut o satt som det skulle. Fick lämna urinprov så får se om det kan va ngn uvi då det gjorde galet ont när hon kände uppåt, fy!!

Läkaren sa oxå att det kunde vara att det växer så mkt nu, samtidigt har jag en väldigt aktiv bebis i magen. Klart det känns mer kan man tycka...

Well, nu ska jag o sonen rensa lite jordgubbar o äta med mjölk o socker, kan behövas lite smask en blåsig dag som denna ;)

Kram på er alla! 
    Jag har också haft ont men det har suttit i svanken och bäcknet kanske är foglossningar. Jag har också en välidgt aktiv flicka i magen och jag tycker det är obehagligt när hon sätter i gång. Har ganska mycket ångest just nu och mår inte alls bra psykiskt. Har passerat v24 då minstingen tittade ut. Trodde oron skulle ge med sig ju längre man kom i graviditeten men verkar inte så med mig. Har en del sammandragningar några om dagen det ska man tydligen ha. De kommer i samband med att bebis rör sig så det är kanske inte sammandragningar.

Vad bra att allt stod bra till med bebis och tappen. Jag är så mesig och drar mig för att åka in och kolla när jag är orolig. 

Jo men visst växer det mycket nu men hur länge gör det det. Jag har inget minne av att jag hade problem med min dotter. Jag red tills jag vari v30 och var med mina elever på skånesdjurpark och gick hur långt som helst i v34 och visst fick jag sätta mig ner imellanåt. Nu kan jag inte ens gå 100m förrän jag känner av det och inte av sammandragningar utan mer som att det blir tungt neråt och så har det varit flera veckor.
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-12 15:06:07 följande:
    Jag har också haft ont men det har suttit i svanken och bäcknet kanske är foglossningar. Jag har också en välidgt aktiv flicka i magen och jag tycker det är obehagligt när hon sätter i gång. Har ganska mycket ångest just nu och mår inte alls bra psykiskt. Har passerat v24 då minstingen tittade ut. Trodde oron skulle ge med sig ju längre man kom i graviditeten men verkar inte så med mig. Har en del sammandragningar några om dagen det ska man tydligen ha. De kommer i samband med att bebis rör sig så det är kanske inte sammandragningar.

Vad bra att allt stod bra till med bebis och tappen. Jag är så mesig och drar mig för att åka in och kolla när jag är orolig. 

Jo men visst växer det mycket nu men hur länge gör det det. Jag har inget minne av att jag hade problem med min dotter. Jag red tills jag vari v30 och var med mina elever på skånesdjurpark och gick hur långt som helst i v34 och visst fick jag sätta mig ner imellanåt. Nu kan jag inte ens gå 100m förrän jag känner av det och inte av sammandragningar utan mer som att det blir tungt neråt och så har det varit flera veckor.
    Sådär har jag med, när bebis spänner ut sig kan det göra åt ngt grönjävligt, vet inte heller om det är sd lr bara om det är just för bebis korvar runt
    Jag bad om ursäkt både till bm o läkaren :S Men de sa att jag är ju minst lika viktig som de andra som kommer in... kändes skönt iaf o höra det.

jag har NOLL minne av hur jag kände med sonen, tror  inte han var så här aktiv. tycker oxå det är jobigt att gå, läkaren, samma som satte mitt cerklage, sa att jag skulle ta det lungt o inga långpromenader pga cerklaget...Sen säger hon att jag ska gå promenader, för det är bra mot foglossningen Förvånad

Inte undra på att man blir förvirrad, just idag är jag iaf sjukt trött, vaknade efter 12, då ringde sambon, funderar ärligt talat på en siesta nu ...fast det sket sig, nu kom sonen, vi ska visst till grannen o bada i poolen, lr jag tittar på o dricker kaffe Cool ett dopp hade inte gjort ont...

Kramar
  • Melkers mamma

Fru Hellström: Blir förvånad när du skriver att läkarna i Nyköping tycker det är ok att ha sex när man har cerklage. Är patient i Nyköping och väntar mitt andra barn med ett cerklage. Har blivit beordrad "avhållsamhet" och bad vid båda graviditeterna. Kanske beror på vilken läkare man har då???

I förra graviditeten kunde jag arbeta till sista månaden, i denna har jag haft andra komplikationer som gjort att jag varit sjukskriven. Men cerklaget har annars fungerat bra, det jobbigaste för min del har varit att det liksom trycker väldigt mycket när jag står upp en längre stund

• FruHellström
    Melkers mamma skrev 2011-07-12 18:04:42 följande:
    Fru Hellström: Blir förvånad när du skriver att läkarna i Nyköping tycker det är ok att ha sex när man har cerklage. Är patient i Nyköping och väntar mitt andra barn med ett cerklage. Har blivit beordrad "avhållsamhet" och bad vid båda graviditeterna. Kanske beror på vilken läkare man har då???

I förra graviditeten kunde jag arbeta till sista månaden, i denna har jag haft andra komplikationer som gjort att jag varit sjukskriven. Men cerklaget har annars fungerat bra, det jobbigaste för min del har varit att det liksom trycker väldigt mycket när jag står upp en längre stund
    Aha, kul att det är samma sjukhus... Vilken läkare går du till? Jag har haft 3 olika läkare, Åsa, endast en gång, Margareta satte cerklaget och Hadil har jag vart hos 2-3ggr. En av dem sa till mig att ha sex fram tills vecka 24, så nu e det väl slut med det. Samtidigt så kör vi ju inte på som kaniner, utan det är mer mysjufs sasTungan ute Men de har ju sagt oxå att jag ska leva som vanligt i princip. Men lugnare. Bada ska jag inte göra heller...
    Och jobba fick jag inte alls göra... Det är nog olika från fall till fall, alla är ju inte lika från början så då kan de ju inte ha samma riktlinjer för alla. Vilken vecka är du i?  
  • Melkers mamma

Fru Hellström: Har mest haft M. Tycker hon är bra. Har inte varit något tjafs ang, att sätta cerklage som jag läst att endel andra haft. Är nu i v.36 och har bara slutspurten kvar. Tyvärr har jag haft massor av andra komplikationer under denna graviditet som blödningar från moderkakan- var inlagd nästan en månad för det och har nu precis som förra gravidieten fått hepatos- gravidklåda.
    Gjorde tillväxt ultra igår och fick veta att bebis väger mellan 2.6 och 2,7 kg nu, så det trycker ganska bra på cerklaget nu. Önskar att veckorna ska gå foooort.

• Lanie

fruhellström: är verkligen tacksam över att vi har kunnat lösa det på det här viset, tror också det kommer göra det gott för oss alla tre i det långa loppet. även om jag vissa dagar kan få psykbryt på sambon. han har lite svårt o planera, kör liksom bara på o tänker inte på att det faktiskt behövs lite planering o lite extra tid med en bebis o att det kan hända saker som gör att man även måste planera om... jaja, han lär väl sig..

vad bra att du åkte in o kollade dig! får hoppas att det inte är ngt allvarligt..

• Melkers mamma

Zeke: Det är ju som sagt inte alls sant att man inte sätter cerklage längre. Har cerklage för andra gången nu och det har fungerat bra. Gick till fullgången tid med dottern och är i v.36 nu - så inte långt kvar. Hade förmodligen inte gått om jag ej haft cerklage. Däremot vet jag att man gärna sätter cerklaget tidigare i graviditeten än vad du är nu, för att få bästa effekt. På mig sattes cerklaget första gången i v.13 och i denna graviditet i v.11
    Jag tycker du ska be om att få prata med en annan läkare om du känner att den läkaren du hade inte lyssnar.

• Thalis
    FruHellström skrev 2011-07-12 18:30:26 följande:
    Aha, kul att det är samma sjukhus... Vilken läkare går du till? Jag har haft 3 olika läkare, Åsa, endast en gång, Margareta satte cerklaget och Hadil har jag vart hos 2-3ggr. En av dem sa till mig att ha sex fram tills vecka 24, så nu e det väl slut med det. Samtidigt så kör vi ju inte på som kaniner, utan det är mer mysjufs sasTungan ute Men de har ju sagt oxå att jag ska leva som vanligt i princip. Men lugnare. Bada ska jag inte göra heller...
    Och jobba fick jag inte alls göra... Det är nog olika från fall till fall, alla är ju inte lika från början så då kan de ju inte ha samma riktlinjer för alla. Vilken vecka är du i?  
    Till oss sa de stop med sex!
    Och även i USA säger man nej till sex efter cerklaget är insatt.
    Mamma till A, A, A och V.
  • FruHellström
    Thalis skrev 2011-07-13 16:00:07 följande:
    Till oss sa de stop med sex!
    Och även i USA säger man nej till sex efter cerklaget är insatt.
    Det är som sagt olika från fall till fall, jag frågade om bla sexet, att jag hade läst på nätet att man INTE skulle ha det, Läkaren skakade på huvudet o sa, "Du ska inte läsa allt som står där." o så skrattade hon o sa, lev som vanligt, men lugnare.
    Jag lyssnar till mig själv o min kropp, med läkarnas råd i bakhuvudet. 
    De kollade tappen i Söndags, och både den o bebis o cerklage va bra.