• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Silverklar

Lanie: Tack för mer detaljerad info om tid vid insättning m.m. 
    Låter ju hemskt att du hade ont av cerklaget och inte kunde sitta! Förstår det dock som om det är ovanligt att det är så? Och jag antar att det sitter där det sitter när man väl satt det så att säga, inget man vill gå och pilla på i efterhand...

Jag kommer att försöka vara påstridig om det behövs. Med tanke på att jag har svårt för att bli gravid (har gjort IVF) haft två MA:n och detta i princip är min sista chans till en lyckad graviditet vill jag inte ta några risker att det går fel pga. min förkortade tapp. Finns det minsta chans att cerklaget hjälper vill jag att de sätter in det.

Helt ok med långa inlägg för mig (jag är ganska långrandig själv...) 

Apropå sex: Förstår att man talar om penetrerande sex, men är även orgasmer förbjudna om man har sexförbud? De kan man ju få på andra sätt också...  Fast ska jag vara ärlig har vi inte haft sex sedan jag plussade. Har inte vågat och inte haft lust tidigare. Fast nu börjarna lustarna vakna till liv (men har inte vågat, rädd för att sabba något nu när det verkar gå bra...)

Får man inte bada heller? Jaja, sommaren är väl i princip över när/om jag får cerklaget inlagt och är inte så förtjust i simbassänger.  

MiScHoOo: När jag läser din och andras erfarenheter i tråden blir jag förskräckt över vad folk ska behöva uppleva och hur man kan bli behandlad, samtidigt som jag blir djupt imponerad över den livskraft och styrka som ni visar. Och vilket mod! För det krävs styrka och mod att våga försöka igen och igen!

Roligt att det verkar gå fortsatt bra för alla!

• ISSEN

Hej tjejer! Här verkar allt lungt ser jag :) jag är just nu på sjukhuset och har nyss klippt mitt cerklage! Trode aldrig den dagen skulle komma :0 min tapp är väldigt mjuk och mogen och lillan ligger djupt fixerad så det blir nog bebis de närmsta dagarna iallafall skulle jag tro! Är i v 35+5 idag så det känns helt ok om hon kommer nu även om det vore bra om hon stanna några dagar till iaf!

• snalmums
    ISSEN skrev 2011-07-14 11:02:10 följande:
    Hej tjejer! Här verkar allt lungt ser jag :) jag är just nu på sjukhuset och har nyss klippt mitt cerklage! Trode aldrig den dagen skulle komma :0 min tapp är väldigt mjuk och mogen och lillan ligger djupt fixerad så det blir nog bebis de närmsta dagarna iallafall skulle jag tro! Är i v 35+5 idag så det känns helt ok om hon kommer nu även om det vore bra om hon stanna några dagar till iaf!
    GRATTIS!!!! måste kännas riktigt skönt nu att det gått så bra för dig och jag hoppas att h*n tittar ut snart och att ni får ett lyckobarn Skrattande

hur kändes det att kilppa cerclaget? snart dags för mig med!!!

stor kram
    bf 3 september
  • Lanie

silverklar: se till att ta hand om dig o bebis så gott du kan! med det du har i bagaget är det konstigt om läkarna skulle chansa med dig.

ja, det är nog ovanligt att ha så ont som jag hade, vet inte om någon annan i tråden med de problemen jag hade. jag tror det berodde på att de satte cerklaget så långt ner på tappen som de kunde. de ville ju sätta det högre upp, men det gick inte för jag hade så mkt ärrbildning. så jag tror det skavde lite när jag satt upp. jag sa att det kändes som om man hade en tampong som satt för långt ner o skavde, då brukade folk fatta hur det kändes.. onej, man är ju inte där och ändrar på något när det väl är på plats.

vad jag förstår ska man undvika orgasmer också, just för att orgasmer kan framkalla sammandragningar som påverkar tappen. jag kan väl säga det att jag fuskade med det en hel del i början, när lusten fanns kvar, men de sista tre månaderna försvann lusten o den har fortfarande inte kommit tillbaka :(

och man ska undvika bad också. jag hade ju inga problem med o undvika bad då vi inte har badkar hemma o jag kom ju knappt ut genom dörren under den tiden jag hade cerklaget. var bara ute de gångerna jag skulle till läkaren för koll. annars var jag ute väldigt lite.

ISSEN: härligt o höra från dig! o att det snart är bebis på gång! kommer du få vara kvar på sjukhuset eller har du fått åka hem i väntan på bebis? lycka till med allt!

• vixan

Inte så lätt det här med att  undvika orgasmer. Vaknade inatt och tror att jag fick en orgasm som jag försökte stoppa i sömnen. Kan ha varit en dröm också...

• FruHellström

Nä, orgasmer kan man ju inte råför när man sover, o har man fått rådet att avstå så e ju suget större på ngt sätt... Får själv det titt o tätt när jag sover, man försöker hålla emot, men det funkar ju såklart inte. Ska ta en ordentlig genomgång med läkaren på TIsdag om det här..

• Lanie

det där med orgasmer i sömnen.. jag hade också många såna den första tiden efter insättandet, de, blev dock färre o färre.. men jag kom på att de egentligen inte var orgasmer utan sammandragningar jag hade i sömnen. var väl kroppens sätt att väcka mig...

• FruHellström

jag får riktiga... drömmer som värsta pervot nu, hahah. Ni måste tro att jag är det oxå, Coolnär man vaknar så är ju magen stenhård o man e alldeles fuktig...tur inte mannen vaknar av det iaf...Oskyldig

• MeOnFire

Hej alla! Har läst här under en lite kortare tid då jag hittade er när jag googlade från sjukan! Den 1 e juli fick jag ett akut cerclage insatt i v 21+6. Hade då legat inne i över 1 vecka med buktande hinna som skymtade i slidan. Gick från att vara helt öppen 1 cm till att de helt plötsligt kunde sätta det , mot alla odds. Idag är jag i v 24, 23+5 och ligger hemma och hoppas att jag når vårt delmål på 25 fulla veckor att börja med. Har mist 2 flickor olika tidpunkter förra året, en i v 20 men det var pga en annan anl, och 1 flicka I V 22+0, pga samma som nu men fick då även en GBS infektion som tvingade på..Har varit sjukskriven pga av mycket sammandragningar sen i maj mån. Så nu ligger jag hemma mest och rör mig lite till o från köket/duschen/toan. Härligt att jag hittade er här :) Bra att kunna dela info mm!
    Ang tidigare inlägg om orgasmer i sömnen så skrattade jag högt nyss, trodde jag var ensam om det ju! haha. Det hände mig 2 ggr tom.under sjukhusvistelsen!! Låg bara o tänkte nej nej nej, inte nu sluuta!! ;) jisses vilka problem! Hoppas jag kan hänga på er här!?

• Lanie

meonfire: välkommen till tråden! beklagar dina tidigare förluster o jag håller tummarna för att bebisen håller sig inne i magen många veckor till. Låter ju helt fantastiskt att de kunde sätta cerklaget på dig. För ett år sen kom jag in till sjukhuset med buktande hinnor i v 23+5, var öppen 4 cm.. tyvärr gick det inte och stoppa förlossningen, utan sonen föddes 15 timmar efter att vi kommit in till förlossningen och han orkade inte mer än drygt 4 timmar. verkar ju vara väldigt vanligt med orgasmer i sömnen :)

var ju också sjukskriven o sängliggande större delen av graviditeten o jag spenderade många timmar här inne, skönt o ha den här tråden när man bara låg o inte kunde göra så mkt...