• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström

Silverklar: Att flyga torde inte vara några problem, men det vet läkarna bäst, som du ser så har vi här fått olika restriktioner, det beror helt på vart man bor o vilken läkare man hamnar hos. Mina läkare i Nyköping är väldigt laidback o avslappnade, jag får ha sex, o ska leva som vanligt utan tunga lyft o för mkt stress. Medans andra ska ligga ner o blir så illa däran att de måste ligga inne på sjukhus o få bricanyl osv. Jag tror att det viktigaste är att lyssna på sin egen kropp, mna känner sig själv bäst
    Jag har ringt in ett flertal tillfällen o frågat en massa för jag varit orolig med såklart...

Jag går in i v24 imorgon så ett litet delmål är passerat, har bf 4 November.
    Jag tror jag kommer gå till Oktober max, de ska klippa cerklaget i början av Oktober så jag hoppas verkligen jag går så länge, sambon, den optimisten, tror jag kommer gå över till den 11, men njaeee. knappast. Min son kom 3 v för tidigt med så chansen att gå över tiden är nog likamed noll...

Kul föresten att höra av er andra lite med, livet verkar rulla på i värmen
    Hur går det med mammeriet Lanie, har ni landat lite? Äter o sover lilla sessan som hon ska

• Lanie

fruhellström: tackar som frågar! jorå det går väl för det mesta bra här. Thea har sina dåliga dagar, precis som vi men för det mesta går det bra. Hon äter bra och hon sover mkt, även om hon vissa tider på kvällarna är mer vaken än tidigare. har väl haft lite början på mjölkstockning så har haft väldigt ont i ena bröstet, men tror jag har fått det lite under kontroll iaf. det är så skönt att vi är hemma hela tiden, fasar för hösten när sambon börjar och jobba igen. det är en sån lyx att kunna duscha, äta, vila, laga mat, fixa i huset när vi båda är hemma. var hemma själv mellan lör o sön förra helgen o det var väldigt tufft för Thea ville ingenting då, så då var det psykbryt, men jag känner att jag kommer mer o mer in i mammarollen, så det ska nog gå bra det här...

nu är det väl mer att jag ska hitta tillbaka till samlivet.. var ju så längesen att jag liksom blivit avtrubbad o inte har ngn lust alls nu.

härligt att du snart nått ett litet delmål! kramar!

• zeke

Såg inlägget om cerclage och blev nyfiken. Som flera av er andra har jag haft en hel del otur vad gäller graviditet och vill göra allt för att den här graviditeten ska gå bra. 2010 förlorade vi våran son i v.27, pga för tidig vattenavgång. De vet inte exakt vad som var orsaken till vattenavgången men troligen var det en infektion. Jag är nu gravid igen och är i v. 19. Tyvärr fick vi i veckan veta att min livmodertapp är mjuk och förkortad (34 mm) och jag är nu ordinerad vila. De har även tagit prover för UVI och andra möjliga infektioner, som jag kommer få svar på förhoppningsvis imorgon. Saken är den att förra graviditeten hade jag inga problem med öppen eller mjuk tapp och har heller aldrig fått höra att den är förkortad, snarare tvärtom. När jag tänker efter har jag dock haft sammandragningar (säkert sedan v. 12) vilket jag dumt nog inte tog på allvar förens i veckan, då jag tog kontakt med min läkare som konstaterade förkortad tapp. 

Min undran är helt enkelt om ni med erfarenhet av cerclage tror att det kan vara något för mig ä'ven fast jag inte har en förkortad livmodertapp från början och även fast det är ganska sent i graviditeten? Någon med liknande erfarenheter??
    I så fall är det någon som har koll på sjukhusen i Stockholmsområdet och vet vilket som är bäst att vända sig till för att få mer info??

När jag nämnde cerklage för min läkare i veckan så fick jag bara som svar "det görs knappast längre".... men när jag läste era inlägg och erfarenheter så blev jag fundersam om det ändå inte är något som jag bör strida för....Det är verkligen en djungel att hitta rätt i sjukvården!

• Thalis
    zeke skrev 2011-07-10 15:41:15 följande:
    Såg inlägget om cerclage och blev nyfiken. Som flera av er andra har jag haft en hel del otur vad gäller graviditet och vill göra allt för att den här graviditeten ska gå bra. 2010 förlorade vi våran son i v.27, pga för tidig vattenavgång. De vet inte exakt vad som var orsaken till vattenavgången men troligen var det en infektion. Jag är nu gravid igen och är i v. 19. Tyvärr fick vi i veckan veta att min livmodertapp är mjuk och förkortad (34 mm) och jag är nu ordinerad vila. De har även tagit prover för UVI och andra möjliga infektioner, som jag kommer få svar på förhoppningsvis imorgon. Saken är den att förra graviditeten hade jag inga problem med öppen eller mjuk tapp och har heller aldrig fått höra att den är förkortad, snarare tvärtom. När jag tänker efter har jag dock haft sammandragningar (säkert sedan v. 12) vilket jag dumt nog inte tog på allvar förens i veckan, då jag tog kontakt med min läkare som konstaterade förkortad tapp. 

Min undran är helt enkelt om ni med erfarenhet av cerclage tror att det kan vara något för mig ä'ven fast jag inte har en förkortad livmodertapp från början och även fast det är ganska sent i graviditeten? Någon med liknande erfarenheter??
    I så fall är det någon som har koll på sjukhusen i Stockholmsområdet och vet vilket som är bäst att vända sig till för att få mer info??

När jag nämnde cerklage för min läkare i veckan så fick jag bara som svar "det görs knappast längre".... men när jag läste era inlägg och erfarenheter så blev jag fundersam om det ändå inte är något som jag bör strida för....Det är verkligen en djungel att hitta rätt i sjukvården!
    Hej!
    Beklagar att ni förlorat er son
    Jag har en ganska lång livmodertapp från början men den förkortas ju längre in i graviditeten man kommer. Jag har en försvagning son inte har med längden att göra.
    Har haft cerklage under mina 2 lyckade graviditeter och då har det varit planerade cerklage medans tappen fortfarande varit hård och lång.

Sen kan tappen förkortas under graviditet speciellt om du omföderska utan att det skulle leda till förtidigt börd . Men man bör då bli undersökt med jämna mellanrum.

Tycker att svaret du fick är märklig och du bör inte nöja dig med det! Visst är det inte vanligt med cerklage men det är inte sant att man inte använder det längre. Vilken annan metod menar läkaren har ersatt cerklage med samma eller bättre chanser?

Att vila kan göra under men behövs cerklage bör man få båda......
    Grattis till den nya bebben!
    Mamma till A, A, A och V.
  • Lanie

zeke: beklagar förlusten med sonen, men grattis till nya graviditeten! precis som thalis tycker jag svaret från läkaren är lite märkligt. innan insättandet hörde jag mig för med olika sjukhus runt om i landet för jag ville veta rutinerna kring cerklage på deras sjukhus då jag inte litade på att min läkare hade koll på vad cerklage innebar. En läkare sa att visst, cerklage sätts inte så ofta längre (som på 80-talet då man satte cerklage på alla som gjort en konisering) men han hade noterat att metoden används mer nu än för några år sen, så det känns som om metoden ändå blivit vanligare igen.

jag har en kort tapp, men det finns människor med korta tappar som går igenom graviditeter utan problem, på samma sätt som det finns människor med lång tapp, men som ändå inte kan gå en hel graviditet. tapplängden har alltså inte så stor betydelse utan hur hård och stark den är, har man försvagad livmoderhals spelar inte längden ngn roll

sen kan ju sammandragningar påverka tappen, hade du sammandragningar i förra graviditeten också? har man mycket sammandragningar vet jag dock inte om cerklage kan hjälpa på samma sätt... tycker du ska lyfta frågan igen om du känner dig orolig. sen är vila den bästa medicinen med eller utan cerklage!

• MiScHoOo
    zeke skrev 2011-07-10 15:41:15 följande:

Grattis till graviditeten.

Min tapp är kort, som längst förra graviditeten var den 4 cm och hade ett cerklage som tyvärr inte höll för att jag har försvagad livmoderetapp och kort och vanligt cerklage hjälpte inte... Nu har jag ett annat band som heter abdominell cerklage.

Förlorade första sonen utan för varning, blödde massa, kunde inte vrida i sängen, kunde inte skricka efter några timmar blev min man orolig varför jag sov så länge, ringde efter ambulans men blev nekad och var tvungen vänta på min mamma att hjälpa mig, väl på lasarettet hade jag buktande fosterhinna, förlorade på natten.

Förlorade andra flickan eftersom jag jobbar med äldre omsorg låg en man på golvet och jag och min kollega hjälpte upp honom, dagen efter åkte jag in av att ha ont och samma vissa, buktande fosterhinna. Blev lovad ett cerklage vid mitt nästkommande graviditet eftersom jag har svag livmoderetapp.

Förlorade trejde flickan pga av svag livmoderetapp och åkte in för att jag misstänkte urinvägsinfektion och det vissade igen buktande fosterhinna och i  denna gången blev jag nekad ett cerklage pga helsingborgslasaretts policy. var sjukskriven för förtids börd och skulle vila mycket, dock inte sängliggande. Cerlage vid nästa graviditet blev till sist inskriven i min journal.

Förlorade fjärde flickan trots ett cerklage. Var inlagd som längst av alla graviditeter pga kraftig illamående av mina 20 veckor som  gravid var jag inlagd 13-16 veckor och hade vissa dagars permissin. Hade olika besked om att röra mig och att vara sängliggande.

Hur som helst äntligen fick jag som jag ville få droppet hemma, två dagar fick jag dropp i min picc-line och var på kontroll, detta var v 18. Min läkare skulle ha semester och ville se hur etappen såg ut, fast cerklage kunde han se buktande fosterhinna och blev sängliggande i 2 veckor.
    På morgonen fick jag sammandragningar och blev inte riktigt nekad en bricanylspruta utan det heter avvakta en timme. Bad barnmorskan om en spruta och hon pratade men en läkare som kom till mitt rum och började prata om studier som inte har vissat någon effekt innan v 22 eller v.25 kommer inte ihåg och sedan gick han.

Hade jätte ont bad bm igen om sprutan och hon gick till honom och min mamma ringer mig ifrån jobb för att se hur jag mår och hör mig gråta, hon lämnar sitt jobb och åker hem och hämtar mina tabletter hemma bricanyl och en annan bm går för bi och ser mig gråta och inom 5 min hade jag både fått en tab och en spruta och min smärta försvann, även om helvetet skulle ske så skulle jag slippa lida av sprutan.

Jag krystade säkert jätte mycket och sedan började blöda, under natten tog läkaren in mig i sängen och gjorde ul och där såg jag min dotter simma och hjärtat slår och hade det bra. Han kollade etappen,,, jag hade ingen, jag var helt öppen och han tog in sina fingrar för att leta efter cerklaget, det gjorde ont. Han hittade inte det första gången och frågade om han fick prova igen och jag gick med på det annars skulle jag åka in på operation, men som tur hittade han den.

Fick 3 val, 1: bli igångsatt, 2: få massa smärtstillande tills min dotter glider ner,  3: vara helt naturlig. Jag valde igångsättning för att bli av med helvetet. Som tur nu kan jag endast födda med kejsarsniit och slipper igångsättningen och den dumma lustgasen.

Femte graviditeten pågår fortfarande och jag var hos min underbara privat läkare som skickade mig vidare till lasarettet för att börja få min dropp och jag nekade att bli inlagd och sa att jag dör hellre än att bli inlagd och jag fick med en remiss till lasarettet som gav mig två dropp och fick gå hem och fick komma tillbaka nästa dag tills mina dropp och mediciner kom hem. Fick picc-line som tyvärr slutade fungera och nu har jag cvk i halsen. Jag lever under mina egna beslut och jag ligger 97% av dagen och natten.

Av hela min långa inlägg vill jag säga, hur man kan bli behandlad av olika läkare. Samma läkare som sa att man ska ha cerklage så får man ett nekande för en chefsöverläkare som aldrig har undersökt mig utan har haft upp mig på teammöte nekade.

Hoppas du inte blir lika dum som mig som tror på dem utan följ ditt hjärta, vägra, Tyvärr om man kan kalla det för sjukdom,,, svaglivmoderetapp har inga förvarningar, så varför lyssna på dem och förlorar ett antal barn för att dem säger dem använder inte metoden. En annan läkare sa till mig vid mitt tredje missfall, patienter som du skickar vi till lund, så be dem skicka dig till ett annat sjukhus eller sök dig till ett annat,

Jag håller mina tummar för dig och hoppas du blev mer stark av min erfarenhet, för att jag önskar ingen hamna i samma situation och önskar ingen få lida som mig.

Lycka till och grattis en gång till
  • zeke

oj oj oj, jag beklagar verkligen MiScHoOo. Jag beundrar så din kraft att gå vidare. Samtidigt vet jag att önskan att få barn är stark, även fast  jag inte varit med om hälften av det som du har varit, och den gör att man orkar det mesta. Konstigt nog... Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig denna gång-håller alla tummar!

Lanie: nej, jag hade inte sd så tidigt i graviditeten förra gången. Det kanske är så att livmoderhalsen kan  försvagas efter en graviditet? Det var ju inte så länge sen jag var gravid, menar jag...
    Jag ska ta med mig alla era goda råd och synpunkter när jag i eftermiddag ger mig av till min läkare. Sorgligt men sant att det idag gäller att stå på sig och vara stenhård för att ta sig fram inom sjukvården. Nu ska jag fortsätta med min heltidssysselsättning-VILA- fram till dess det är dags!

• MiScHoOo
    zeke skrev 2011-07-11 10:55:33 följande:

oj oj oj, jag beklagar verkligen MiScHoOo. Jag beundrar så din kraft att gå vidare. Samtidigt vet jag att önskan att få barn är stark, även fast  jag inte varit med om hälften av det som du har varit, och den gör att man orkar det mesta. Konstigt nog... Jag hoppas verkligen att det går vägen för dig denna gång-håller alla tummar!

Lanie: nej, jag hade inte sd så tidigt i graviditeten förra gången. Det kanske är så att livmoderhalsen kan  försvagas efter en graviditet? Det var ju inte så länge sen jag var gravid, menar jag...
    Jag ska ta med mig alla era goda råd och synpunkter när jag i eftermiddag ger mig av till min läkare. Sorgligt men sant att det idag gäller att stå på sig och vara stenhård för att ta sig fram inom sjukvården. Nu ska jag fortsätta med min heltidssysselsättning-VILA- fram till dess det är dags!

tack snälla och jag hoppas du får den hjälpen du behöver och va bestämd så att du får ett levande barn i din famn,
  • TikTok

Mischooo- All styrka till dig för ett levande barn. Vet att önskan om levande barn är enormt stor. Jag har förlorat 2 söner (23+0) & (26+5 - som blev 4½ månad gammal på neonatal innan han avled) Nu har jag en fullt frisk dotter som föddes i 31+3 & är ½ gammal & full fart på härhemma.

Kikade mest bara in för läsa lite i tråden här som man hängde jämt & ständigt under sina långa sängligge-veckor . Önskar er all lycka & lyssna på läkarna, men följ er egen magkänsla & stå på er!
    Hur långt gången är du nu Mischooo? 
    Berätta gärna om ditt cerklage du fått, för det är väl rätt ovanligt? 

• MiScHoOo
    TikTok skrev 2011-07-11 17:38:01 följande:
    Mischooo- All styrka till dig för ett levande barn. Vet att önskan om levande barn är enormt stor. Jag har förlorat 2 söner (23+0) & (26+5 - som blev 4½ månad gammal på neonatal innan han avled) Nu har jag en fullt frisk dotter som föddes i 31+3 & är ½ gammal & full fart på härhemma.

Kikade mest bara in för läsa lite i tråden här som man hängde jämt & ständigt under sina långa sängligge-veckor . Önskar er all lycka & lyssna på läkarna, men följ er egen magkänsla & stå på er!
    Hur långt gången är du nu Mischooo? 
    Berätta gärna om ditt cerklage du fått, för det är väl rätt ovanligt? 
    Tack snälla för ditt inlägg och jag beklagar dina änglabarn. Skönt att din kamp slutade men en frisk dotter och önskar att du får flera levande barn.

Jag är i v. 15+3 idag

Mitt nya cerklage heter abdominell cerklage och jag fick gör laparoskopi med hjälp av en robot med fem armar.

Det går bra få en bikinisnitt också, men just i lund har dem denna underbara robot, eftersom man får jätte små håll av deras armar. Hur som helst så lägger dem (jag tror) samma gummiband runt själva etappen som ett vanligt cerklage.

Jag älskar min underbara läkare på helsingborgslasarett som är alltid hoppfull och positiv, men jag är inte lika positiv mer utan mer försiktig och letar fakta.

Min underbara läkare säger att jag kan leva helt normalt med detta band och till och med jobba till förlossningen.
    En läkare jag var i kontakt med ifrån amerika sa samma sak.
    Min underbara söta privat läkare sa att jag får jobba en viss tid sedan får jag inte jobba.
    Min läkare som gjorde operationen sa att jag inte får jobba ifrån v16-17.
    En läkare i libanon som gjorde en skrapning eftersom jag hade rester och blödde mycket sa att jag inte får jobba och skulle vila mycket.

Just av mina erfarenhet tar jag åt mig massa fakta och lär mig av dem. Jag själv vill inte jobba för jag tänker inte utsätta min kropp för mer påfrestning och dessutom klarar jag inte av att ta hand om mig just nu pga illamåendet.

Jag kommer att förlössas med kejsarsnitt när mina sammandragningar blir jätte kraftiga. Lunds läkares mål att jag ska komma till v 25-28 och berättade mycket om vad som förväntar mig medan min underbara läkare sa v 34, men mitt mål att nå till minst v 30. Just mer än så kan jag inte om mitt nya band och mer än så hittar jag ingen fakta.

kanske när jag kommer till mål kan jag mer, men den band slipper jag massa infektioner, fick massa uvi med förra cerklaget och dennan inga problem förutom kan jag känna av bandet hur den drar, men smärtan varar inte länge och det är säkert för att min nya barn växter och jag känner något. När jag tänker efter så kände jag bandet mycket mer vid befruktningen och utvecklingsstadiet.

tack för att du frågade