• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • MeOnFire
    Lanie skrev 2011-07-14 18:17:56 följande:
    meonfire: välkommen till tråden! beklagar dina tidigare förluster o jag håller tummarna för att bebisen håller sig inne i magen många veckor till. Låter ju helt fantastiskt att de kunde sätta cerklaget på dig. För ett år sen kom jag in till sjukhuset med buktande hinnor i v 23+5, var öppen 4 cm.. tyvärr gick det inte och stoppa förlossningen, utan sonen föddes 15 timmar efter att vi kommit in till förlossningen och han orkade inte mer än drygt 4 timmar. verkar ju vara väldigt vanligt med orgasmer i sömnen :)

var ju också sjukskriven o sängliggande större delen av graviditeten o jag spenderade många timmar här inne, skönt o ha den här tråden när man bara låg o inte kunde göra så mkt...
    Tackar :) Skönt att hittat hit! Inte så vanligt med cerclage, man känner sig lite som en outsider.. Beklagar din son :(  Så sjukt tragiskt när ens barn inte får stanna hos en...När jag låg inne nu och trodde att allt var kört så hoppades jag faktiskt att det bara skulle ta slut.. Var helt slut i psyket, o när man redan mist 2 barn sent så kändes det som att det var det enda som fanns..Låter säkert sjukt, men jag kom till en gräns då man inte orkar mer. Jag gjorde det då, dagen innan de sa att cerclaget kunde sättas, mot alla odds. Hoppas att detta blir vårt mirakelbarn, för efter detta så blir det inga fler.
  • Lanie
    MeOnFire skrev 2011-07-14 18:45:56 följande:
    Tackar :) Skönt att hittat hit! Inte så vanligt med cerclage, man känner sig lite som en outsider.. Beklagar din son :(  Så sjukt tragiskt när ens barn inte får stanna hos en...När jag låg inne nu och trodde att allt var kört så hoppades jag faktiskt att det bara skulle ta slut.. Var helt slut i psyket, o när man redan mist 2 barn sent så kändes det som att det var det enda som fanns..Låter säkert sjukt, men jag kom till en gräns då man inte orkar mer. Jag gjorde det då, dagen innan de sa att cerclaget kunde sättas, mot alla odds. Hoppas att detta blir vårt mirakelbarn, för efter detta så blir det inga fler.
    nä, det är ju inte helt vanligt med cerklage.. har inte stött på något IRL som haft cerklage, men alla i min omgivning har nu fått veta vad det är iaf. Ja, att förlora honom blev en stor chock, allt gick så fort. Från att ha varit gravid, förlöst honom, döpt honom till att han dog och vi var hemma från sjukhuset igen så gick det mindre än 24 timmar. Jag förstår dina tankar. Jag hade liknande tankar innan jag fick cerklaget, jag var i konflikt med min läkare o jag kände bara att det skulle gå åt skogen den gången också o tänkte att det var väl lika bra att det gjorde det i början av graviditeten så jag slapp o gå igenom en förtidig förlossning igen...

har ni några barn här på jorden också? Vi fick ju vår lilla flicka för snart 7 veckor sen o jag känner någonstans att det räcker med en son i himlen och en dotter här på jorden. får väl se om jag ändrar mig, men de här två graviditeterna har verkligen tagit på krafterna så nu känns det som aldrig mer!
  • snalmums
    MeOnFire skrev 2011-07-14 18:09:44 följande:
    Hej alla! Har läst här under en lite kortare tid då jag hittade er när jag googlade från sjukan! Den 1 e juli fick jag ett akut cerclage insatt i v 21+6. Hade då legat inne i över 1 vecka med buktande hinna som skymtade i slidan. Gick från att vara helt öppen 1 cm till att de helt plötsligt kunde sätta det , mot alla odds. Idag är jag i v 24, 23+5 och ligger hemma och hoppas att jag når vårt delmål på 25 fulla veckor att börja med. Har mist 2 flickor olika tidpunkter förra året, en i v 20 men det var pga en annan anl, och 1 flicka I V 22+0, pga samma som nu men fick då även en GBS infektion som tvingade på..Har varit sjukskriven pga av mycket sammandragningar sen i maj mån. Så nu ligger jag hemma mest och rör mig lite till o från köket/duschen/toan. Härligt att jag hittade er här :) Bra att kunna dela info mm!
    Ang tidigare inlägg om orgasmer i sömnen så skrattade jag högt nyss, trodde jag var ensam om det ju! haha. Det hände mig 2 ggr tom.under sjukhusvistelsen!! Låg bara o tänkte nej nej nej, inte nu sluuta!! ;) jisses vilka problem! Hoppas jag kan hänga på er här!?
    hej och välkommen till tråden!
    har och är i precis samma situation som du och har förlorat en dotter sedan tidigare i v20. fick nu ett akut insatt cerclage i v 21+4 hade en kraftigt påverkad livmodertapp/hals. när jag kom in kände jag tryck neråt och lite magont men trodde aldrig att det var något sådant som hände. hade ca 13mm kvar av tappen och så är det än idag. cerclaget har gjort sitt och nu är jag i v 32+5, det trodde jag aldrig att jag skulle komma såhär långt när man satte cerclaget. har också en funeling så fosterhinnan buktar ut men det har hållt :)

jag låg mestadels från att jag fick cerclaget till v 29 typ, då började jag röra mig lite mer, idag rör jag på mig ganska mycket försöker ändå vila lite under dagen. inte så att jag springer maraton eller går längre promenader eller så. har också varit sjukskriven hela tiden. det är bra att man sätter upp delmål, det gjorde jag också och jag hoppas innerligt att det ska gå bra för dig och att ni kommer få ert mirakel i slutet av graviditeten och att det slutar lyckligt!

stor kram
    bf 3 september
  • snalmums

hej alla!!!

längesen jag skrev sist, jag har varit inne och läst lite i tåden men haft massa annat för mig. idag sitter jag i v 32+4 och helt offatbart att allt gått så väl ialf så här långt. var på kontroll i tisdags och nu vill dom inte ha dit mig mer för kontroller, nästa gång så blir det att grov planera om det blir snitt eller om dom ska klippa cerclaget.
    jag meddelar er givetvis när det är dags, för ni är väl nyfikna? Skrattande

hur har ni andra det här i tråden? verkar som allt är lugnt och allt flyter på bra för oss alla!
    ganska skönt att det inte är föööör varmt nu, nu kan man ialf andas och slippa massa svettningar som innan.

stor kram till er!

ps: lanie: hur går det för dig och lill tjejen? (glömde vad tösen hette nu igen) Skäms

bf 3 september
  • MiScHoOo

Nu måste jag bara fråga er.

Iförrgår fick jag ont ifrån bande, det känndes som någon nöp mig, men min mage var ej hård eller hade sammandragningar eller blödde men en obehaglig känsla.

Idag fick jag ont o ryggen (tror för att jag ligger så mycket och nu känner jag av mina ligement eller något och det stolar mot benen.

Även jag vet att vi inte har likadant band men kanske symtomen är det samma

• MiScHoOo
    Silverklar skrev 2011-07-14 10:52:52 följande:
    Lanie: Tack för mer detaljerad info om tid vid insättning m.m. 
    Låter ju hemskt att du hade ont av cerklaget och inte kunde sitta! Förstår det dock som om det är ovanligt att det är så? Och jag antar att det sitter där det sitter när man väl satt det så att säga, inget man vill gå och pilla på i efterhand...

Jag kommer att försöka vara påstridig om det behövs. Med tanke på att jag har svårt för att bli gravid (har gjort IVF) haft två MA:n och detta i princip är min sista chans till en lyckad graviditet vill jag inte ta några risker att det går fel pga. min förkortade tapp. Finns det minsta chans att cerklaget hjälper vill jag att de sätter in det.

Helt ok med långa inlägg för mig (jag är ganska långrandig själv...) 

Apropå sex: Förstår att man talar om penetrerande sex, men är även orgasmer förbjudna om man har sexförbud? De kan man ju få på andra sätt också...  Fast ska jag vara ärlig har vi inte haft sex sedan jag plussade. Har inte vågat och inte haft lust tidigare. Fast nu börjarna lustarna vakna till liv (men har inte vågat, rädd för att sabba något nu när det verkar gå bra...)

Får man inte bada heller? Jaja, sommaren är väl i princip över när/om jag får cerklaget inlagt och är inte så förtjust i simbassänger.  

MiScHoOo: När jag läser din och andras erfarenheter i tråden blir jag förskräckt över vad folk ska behöva uppleva och hur man kan bli behandlad, samtidigt som jag blir djupt imponerad över den livskraft och styrka som ni visar. Och vilket mod! För det krävs styrka och mod att våga försöka igen och igen!

Roligt att det verkar gå fortsatt bra för alla!
    tack snälla, jag tror själv att jag har uppnåt en gräns denna gången och detta är absolut sista graviditeten på flera flera år framöver, Känner hur kroppen och psyket har börjat ta stryk.
  • MiScHoOo
    MiScHoOo skrev 2011-07-15 02:56:57 följande:
    Nu måste jag bara fråga er.

Iförrgår fick jag ont ifrån bandet, det känndes som någon nöp mig, men min mage var ej hård eller hade sammandragningar eller blödde men en obehaglig känsla.

Idag fick jag ont o ryggen (tror för att jag ligger så mycket och nu känner jag av mina ligement eller något och det strålar mot benen.

Även jag vet att vi inte har likadant band men kanske symtomen är det samma, vad tror ni?
    fanns några stavfel på det andra inlägget, sorry
  • MeOnFire
    Lanie skrev 2011-07-14 21:43:07 följande:
    nä, det är ju inte helt vanligt med cerklage.. har inte stött på något IRL som haft cerklage, men alla i min omgivning har nu fått veta vad det är iaf. Ja, att förlora honom blev en stor chock, allt gick så fort. Från att ha varit gravid, förlöst honom, döpt honom till att han dog och vi var hemma från sjukhuset igen så gick det mindre än 24 timmar. Jag förstår dina tankar. Jag hade liknande tankar innan jag fick cerklaget, jag var i konflikt med min läkare o jag kände bara att det skulle gå åt skogen den gången också o tänkte att det var väl lika bra att det gjorde det i början av graviditeten så jag slapp o gå igenom en förtidig förlossning igen...

har ni några barn här på jorden också? Vi fick ju vår lilla flicka för snart 7 veckor sen o jag känner någonstans att det räcker med en son i himlen och en dotter här på jorden. får väl se om jag ändrar mig, men de här två graviditeterna har verkligen tagit på krafterna så nu känns det som aldrig mer!
    ja det tar verkligen på krafterna. Vi har en frisk son som är 4 år i oktober :) Vi har alltid önskat honom ett syskon och detta är 3:e och sista försöket, sen är det bra. Den psykiska biten av  att vara gravid är för tung, att aldrig veta om det går vägen eller inte. Hoppas till högre makter att lillasyster får stanna och komma med oss hem. 3e gången gillt!?
  • Lanie

snalmums: Thea heter vår lilla prinsessa. Det går för det mesta ganska bra. Hon sover rätt mkt, men börjar o bli mer o mer vaken. det tråkiga är väl egentligen bara att hon är väldigt gnällig o skrikig när hon väl är vaken så uppgiften blir att söva henne så fort som möjligt igen när hon börjar gnälla.. vilket är lite tråkigt för jag vill ha mer mys! men hon gillar o vara ute o fara, när det händer saker, så när vi väl är hemma så blir hon väl rastlös eller ngt..

• ISSEN

Inatt kl 05.02 föddes våran lilla Emilia, hon vägde 2880g och är 48 lång :) förlossningen gick kanon och vi alla mår bra!