• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Becka81

I vilken vecka fick ni era cerklage och var ni sjukskrivna något då i samband med att ni fått cerklage? Hur går det till, Är det lokalbedövning eller blev ni sövda? Hur vanligt är det att vara sjukskriven resten av graviditeten med cerklage? Förlåt för alla frågor men är bara väldigt nyfiken.

• FruHellström
    Becka81 skrev 2011-07-17 07:52:25 följande:
    I vilken vecka fick ni era cerklage och var ni sjukskrivna något då i samband med att ni fått cerklage? Hur går det till, Är det lokalbedövning eller blev ni sövda? Hur vanligt är det att vara sjukskriven resten av graviditeten med cerklage? Förlåt för alla frågor men är bara väldigt nyfiken.
    Hej o välkommen

Jag fick mitt cerklage i v13-14 ungefär, fick det satt under narkos vilket jag tror e det vanligaste, finns säkert några tuffa kex därute som bara tar lokalbedövning...
    Jag blev sjukskriven hela tiden ut, men det beror nog på mitt fysiska yrke, fick tacka nej till nytt jobb, lite surt... :/
    Det är bara o fråga på, många här inne har tyvärr mer erfarenhet än mig vad gäller det här. Men mina erfarenheter är än så länge positiva mestadels... Sen propsar jag jämt på att man ska lyssna på sin egen kropp o vad man klarar av, man ska vara rädd om sig! Säger läkaren, "lev som vanligt", så gör det, utan tunga lyft o se till o vila mkt, mannen får ta tvättkorgar o matkassar! Sen beror det såklart på fall till fall, en del blir sängliggande tiden ut, då är det nog bara o lyda doktorn... En del är jätteförsiktiga medans andra(som jag kanske) försöker leva så vanligt som det bara går... När har du bf?
  • Becka81

Inte förrän 22 mars, så får kanske cerclage i mitten eller slutet av september. Min mamma hade det i alla graviditeter men lever inte längre sp kan tyvärr inte fråga henne om hur det var.

• vixan

Välkommen hit Becky!

Hur man sätter cerklaget är olika beroende på vem som gör det. Det finns olika tekniker tydligen. En del blir sydda andra får bara det dit knutet. En del blir sövda en del får lokalbedövningen. En del blir sjukskrivna andra inte.

Jag fick mitt av en läkare/professor som har mycket stor erfarenehet av just cerklage. Detta är mitt andra cerklage men mitt första planerade. Jag blev sövd bägge gångerna och fick ligga kvar till dagen efter. Jag har varit sjukskriven sen jag fick det och kommer vara det tills bebis kommer. Hur mycket man kan göra är som fru Hellström säger olika. Jag kan inte göra så mycket det blir tungt. Kan inte stå upp länge och inte gå så långa sträckor men jag tror det beror på att jag tagit det väldigt lugntfrån början och har då tappat kondition och muskler. Min läkare sa:

Ingen sex
    Inga fönsterputsningar 
    Inga storständingar
    Inga storhandlingar 
    självklart inga tunga lyft
    Korta promenader går bra

Vilket sjukhus tillhör du? Finns kanske någon här som tillhör samma.

• vixan

På tisdag är det äntligen dags för tappmätning. Fyra långa veckor harnu gått och jag är i v26 25+2 idag. Har tagit mig föbi veckandå Elian föddes men oron är fortfarande lika stor.

• MiScHoOo

Hej becka och grattis

Jag tänker tillägga en liten sak till ifrån vixans lista som är super bra.

Ingen bad, varken hemma eller ute pga infektionsriskerna

Dem kommer säkert att säga lev normalt, men vila så gott du kan.

Vixan
    jätte bra kämpat, konstigt nog går dagarna framåt, ena dagen segt så man vill kräka på den och andra dagen går förbli innan man har hunnit blinka. 

Själv är jag orolig, har tid imorgon och önskar att allt ser bra ut, men tyvärr känner jag tyvärr ingenting än förutom en liten kula på magen och ömma bröst, jjaja vi får se imorgon

• Becka81

Tillhör Akademiska i Uppsala. Någon mer?

• Lanie
    snalmums skrev 2011-07-16 18:30:04 följande:
    thea var det Skrattande minnet är lite sisådär nu. fast kunde ju kollat i tidigare inlägg efter namnet!
    då får ni hålla full rulle så tösen blir nöjd... hehe men skönt att det annars funkar bra och allt gick bra hela vägen.
    blir så glad när jag läser hur bra det gått nu för dig och issen!!!!

kraam
    man kan inte komma ihåg vad allas ungar heter.. har ibland svårt med o hålla reda på mina vänners ungars namn :)

hon har haft några riktigt dåliga dagar här, sambon fick ta ledigt från jobbet igår för jag klarade inte av det. på lördagkvällen fick jag ringa en vän som kom o gick runt med thea en stund efter att jag hade försökt i sex timmar o inget fungerade.. hoppas på en lugnare dag idag
  • Lanie
    Becka81 skrev 2011-07-18 09:09:53 följande:
    Tillhör Akademiska i Uppsala. Någon mer?
    åh vilken tur du har som får vara där! jag tillhör kalmar, men jag låg inlagd i uppsala några dagar när jag var i v 25. de var så duktiga o tog så väl hand om mig, det är nog mycket tack vare deras insatser som Thea stannade kvar så länge som hon gjorde.
    Becka81 skrev 2011-07-17 07:52:25 följande:
    jag var i v 13+1 när jag fick mitt cerklage. o jag fick tjata mig till en sjukskrivning på fyra veckor, min första läkare tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet, hon som uförde operationen sa att jag kunde stanna hemma en vecka, men jag vägrade godta det, minst två veckor ville jag ha, så till slut fick jag fyra veckor. o jag hade inga problem med fk, även om läkarna sa att de inte skulle godkänna den.

jag blev sövd. det går o göra den med lokalbedövning, men det är lite svårare för operatören att sätta bandet när man är vaken, så de vill helst ha en sövd. jag var livrädd för narkosen, har aldrig blivit sövd tidigare, men så här i efterhand var jag glad över att ha blivit det, då de hade lite svårt att sätta in bandet på mig.

har man ett tungt arbete blir man nog i de flesta fallen sjukskriven helt. jag jobbar på kontor, så i sig hade jag inte haft några problem med o jobba, men jag har långt till jobbet (8 mil enkel resa) o jag pendlar med tåg o buss o det stressade mig, för tågen är alltid sena, man måste springa mellan tåg o buss för o hinna med o då jag inte skulle stressa så gick det ju inte. dessutom så kunde jag ju inte sitta riktigt, så även om jag hade haft nära till jobbet hade jag ändå inte kunnat sitta där. jag jobbade dock två månader halvtid hemifrån o det gick finfint...