• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-17 16:48:12 följande:
    På tisdag är det äntligen dags för tappmätning. Fyra långa veckor harnu gått och jag är i v26 25+2 idag. Har tagit mig föbi veckandå Elian föddes men oron är fortfarande lika stor.
    Samma här, såklart... Tungan ute
    Va som sagt inne förra Söndagen pga tyngd o lite vad jag tror va sd, alt foglossningen som spökade för mkt... Konstigt att det är så svårt att hålla isär, eller iaf jag tkr det.

Nu har det känts bra hela veckan o bebis lever rövare, ngn mer som tkr det är lite småjobbigt att sova, jag kanske har en extremt livlig bebis för det är jättesvårt o somna på kvällen pga allt sparkande. Samtidigt som det SÅKLART är supermysigt!!!
    Undrar om det är sant som de säger, att bebisens sovmönster hänger kvar sen på utsidan, isf får jag en bra bebis som sover när jag sover ;) Man kan ju alltid hoppas...

Nu MÅSTE jag ta tag i hemmet, tvätta några maskiner o dammsuga o en snabbskurning... Vi har precis börjat rivit ut badrummet så det ser ut som sju svåra år. O sambon va tvungen o åka o hämta hem jobb...på sin första semesterdagTyst 
    Well, tar det lungt o tar det jag kan...

Hoppas ni har en underbar dag tjejer!!
    Kram på er! 
  • violatricolor

Åh gud vad skönt att höra att man kan få narkos! Jag var orolig att det skulle vara ryggbedövning, vilket jag hatar... och lokalbedövning vet jag inte vad jag tycker om... nu vet jag inte ens om jag kommer få cerklage men jag är här och tjuvläser lite då och då ifallomatt.

Becka: Jag hör inte till Akademiska i Uppsala men har varit inlagd där några dagar i år och om gynavdelningen kan jag bara säga att alla jag träffade där var helt underbara!

• vixan
    FruHellström skrev 2011-07-18 11:38:52 följande:
    Va som sagt inne förra Söndagen pga tyngd o lite vad jag tror va sd, alt foglossningen som spökade för mkt... Konstigt att det är så svårt att hålla isär, eller iaf jag tkr det.

Nu har det känts bra hela veckan o bebis lever rövare, ngn mer som tkr det är lite småjobbigt att sova, jag kanske har en extremt livlig bebis för det är jättesvårt o somna på kvällen pga allt sparkande. Samtidigt som det SÅKLART är supermysigt!!!
    Undrar om det är sant som de säger, att bebisens sovmönster hänger kvar sen på utsidan, isf får jag en bra bebis som sover när jag sover ;) Man kan ju alltid hoppas...

Nu MÅSTE jag ta tag i hemmet, tvätta några maskiner o dammsuga o en snabbskurning... Vi har precis börjat rivit ut badrummet så det ser ut som sju svåra år. O sambon va tvungen o åka o hämta hem jobb...på sin första semesterdagTyst 
    Well, tar det lungt o tar det jag kan...

Hoppas ni har en underbar dag tjejer!!
    Kram på er! 
    Visst är det svårt att hålla isär sammandragningar, foglossningar och sparkar. Jag tror att man har för mycket tid att tänka på. Nu har jag inbillat mig att jag har bröstcancer. Har en knöl i armhålan som jag hade i mina tidigare graviditeter också. Denna knöl blir stenhård och ömmar när mjölken är på G alltså 3dagar efter förlossningen då brösten är stenhårda och jätteömma. Vet att jag frågade min BM i 20 årsåldern om denna knöl som jag fick när jag åt P-piller. Det verkar som att den påverkas av hormoner. Så när bebis har ruvat klart ska jag kolla upp den. 

Det här med livlig bebis känner ju jag igen. Jag tycker att det är obehgaligt då jag tror att hon kommer starta en förlossning. 

Jag har ju min graviditetskudde som underlättar en hel del faktiskt. Sen jag fick den sover jag som en sten. 

Så mycket kan jag inte göra blir öm i magmusklerna då.=) 
  • Lanie
    violatricolor skrev 2011-07-18 13:12:09 följande:

Åh gud vad skönt att höra att man kan få narkos! Jag var orolig att det skulle vara ryggbedövning, vilket jag hatar... och lokalbedövning vet jag inte vad jag tycker om... nu vet jag inte ens om jag kommer få cerklage men jag är här och tjuvläser lite då och då ifallomatt.

Becka: Jag hör inte till Akademiska i Uppsala men har varit inlagd där några dagar i år och om gynavdelningen kan jag bara säga att alla jag träffade där var helt underbara!

det var ryggbedövning jag menade i mitt inlägg, skrev fel...
  • violatricolor
    Lanie skrev 2011-07-18 14:40:34 följande:
    det var ryggbedövning jag menade i mitt inlägg, skrev fel...
    Okej! Ryggbedövning är något jag undviker in i det sista Har haft det två gånger. Första gången fick jag postspinal huvudvärk (fruktansvärd huvudvärk) och andra gången gjorde det svinont när de satte den och den tog inte ordentligt så de fick söva mig. Narkos älskar jag däremot! Har alltid gått bra! Har fått det fyra gånger
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-18 14:33:04 följande:
    Visst är det svårt att hålla isär sammandragningar, foglossningar och sparkar. Jag tror att man har för mycket tid att tänka på. Nu har jag inbillat mig att jag har bröstcancer. Har en knöl i armhålan som jag hade i mina tidigare graviditeter också. Denna knöl blir stenhård och ömmar när mjölken är på G alltså 3dagar efter förlossningen då brösten är stenhårda och jätteömma. Vet att jag frågade min BM i 20 årsåldern om denna knöl som jag fick när jag åt P-piller. Det verkar som att den påverkas av hormoner. Så när bebis har ruvat klart ska jag kolla upp den. 

Det här med livlig bebis känner ju jag igen. Jag tycker att det är obehgaligt då jag tror att hon kommer starta en förlossning. 

Jag har ju min graviditetskudde som underlättar en hel del faktiskt. Sen jag fick den sover jag som en sten. 

Så mycket kan jag inte göra blir öm i magmusklerna då.=) 
    Bröstcancer låter otäckt, e nog som sagt gravidhjärnan+all tid som gör att man tänker så... Men det skadar aldrig att kolla upp...!
    JAg bad min moster kolla ikväll på min rygg, kände det va lite bubbligt mitt på, Jo, men det är lite finnigt, sen har du ett märke,DET tkr jag du ska kolla upp...hemmm... Har dessutom fått jättemärkliga utslag runt ljumskar o uppepå" sas kanske e 5-6st nu, ska be läkarna kolla imorrn iaf. Men man blir ju nojjig...Obestämd
  • MeOnFire

själv är man livrädd för narkos! Föredrar spinal i ryggen. Har haft turen de två ggr jag fått det att sluppit huvudvärken jag vet vissa får, o andra kompl..
    Hoppas bara jag slipper snitt, är livrädd för allt som det innebär tyvärr. OM någon fått det så dela gärna era erfarenheter (om de är positiva) så man kan slappna av lite gällande det ;)

violatricolor skrev 2011-07-18 13:12:09 följande:

• MiScHoOo
    MeOnFire skrev 2011-07-19 16:26:22 följande:
    själv är man livrädd för narkos! Föredrar spinal i ryggen. Har haft turen de två ggr jag fått det att sluppit huvudvärken jag vet vissa får, o andra kompl..
    Hoppas bara jag slipper snitt, är livrädd för allt som det innebär tyvärr. OM någon fått det så dela gärna era erfarenheter (om de är positiva) så man kan slappna av lite gällande det ;)
    lite komiskt faktiskt...

jag ska förlössas med kejsarsnitt och är livrädd för ryggbedövning och att man ska känna sig "förlammad".

Klart det skulle vara jätte skoj att få mitt barn på bröstet om nu barnet kommer ha utvecklande lungor och höra första skriket osv, men livrädd av alla ljud som kommer vara runt om kring mig.

Jag har till och med frågat läkaren om man kan sätta ett vanligt cerklage fast jag har abdominell cerklage, alltså två stycken men han tyckte inte det var en bra ide eftersom jag har ett väldigt bra band just nu, kan inte sluta noija för tillfället eftersom jag är i v 15+4 idag och ifrån och med nästa vecka börjar min madrömsresa
  • Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-07-19 17:15:30 följande:
    lite komiskt faktiskt...

jag ska förlössas med kejsarsnitt och är livrädd för ryggbedövning och att man ska känna sig "förlammad".

Klart det skulle vara jätte skoj att få mitt barn på bröstet om nu barnet kommer ha utvecklande lungor och höra första skriket osv, men livrädd av alla ljud som kommer vara runt om kring mig.

Jag har till och med frågat läkaren om man kan sätta ett vanligt cerklage fast jag har abdominell cerklage, alltså två stycken men han tyckte inte det var en bra ide eftersom jag har ett väldigt bra band just nu, kan inte sluta noija för tillfället eftersom jag är i v 15+4 idag och ifrån och med nästa vecka börjar min madrömsresa
    ser att du är gravid!!! GRATTIS! önskar sååå att det går vägen för dig denna gång!!! kram {#emotions_dlg.flower}
  • snalmums

nu är jag i v 34  (33+2) helt offatbart. i förrigår natt hade jag förvärkar på natten, vilket inte alls var lika behagligt. tur har jag bricanyl tabletter hemma och det hjälpte, sen kunde jag sova gott resten av natten.

har inte fått någon tid än till uppklippning men det kommer, har ialf fått en tid till den 10e aug då blir det vändningsförsök om inte h*n vänder sig självmant. om det inte går lär det bli snitt för min del, annars så hoppas jag på en vaginal förlossning. jag har packat bb-väskan lite smått ialf så är allt klart för bebisen men mina saker är inte klara mer än hygien artiklar (alltid ngt)

fötterna är svullna och jag är tröttare än vanligt men har ok blodvärden så jag är nog bara graviditets trött nu på slut tampen.

hoppas ni alla andra har det bra?

kram

bf 3 september