• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • Niinis

hej alla! tänkte bara kika in och säga hej! vi mår bra, jag har alla mina 3 barn hemma just nu (sommarlov) mannen jobbar natt hela tiden så det är lite tufft men det går Glad Lillkillen Julian är nu 3 månader och mår bra. Snällare och enklare bebis får man leta efter Skrattande underbart liten krabat! hoppas ni alla mår bra!

• MiScHoOo
    Niinis skrev 2011-07-19 18:18:14 följande:
    ser att du är gravid!!! GRATTIS! önskar sååå att det går vägen för dig denna gång!!! kram {#emotions_dlg.flower}
    tack snälla, det hoppas jag också. Vad rolig sommar du har med barnen, då kan jag passa på att fråga, hur får din man till det med sömnen?! Min jobbar endast nätter och om det går hela vägen så kanske han aldrig får sova ;)

Har det redan gått tre månader sedan förlossningen, gud vad tiden går fort, kanske inte lika fort som att va gravid.
  • vixan
    snalmums skrev 2011-07-19 18:19:21 följande:
    nu är jag i v 34  (33+2) helt offatbart. i förrigår natt hade jag förvärkar på natten, vilket inte alls var lika behagligt. tur har jag bricanyl tabletter hemma och det hjälpte, sen kunde jag sova gott resten av natten.

har inte fått någon tid än till uppklippning men det kommer, har ialf fått en tid till den 10e aug då blir det vändningsförsök om inte h*n vänder sig självmant. om det inte går lär det bli snitt för min del, annars så hoppas jag på en vaginal förlossning. jag har packat bb-väskan lite smått ialf så är allt klart för bebisen men mina saker är inte klara mer än hygien artiklar (alltid ngt)

fötterna är svullna och jag är tröttare än vanligt men har ok blodvärden så jag är nog bara graviditets trött nu på slut tampen.

hoppas ni alla andra har det bra?

kram
    Åh härligt!!

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut tappen var helt stängd och 53mm lång. Bebis låg inte och tryckte utan det fanns mellanrum mellan bebis och dörren =). Då var det 4 veckors väntan till nästa kontroll.
  • snalmums
    vixan skrev 2011-07-19 19:04:48 följande:
    Åh härligt!!

Har varit på kontroll idag och allt såg bra ut tappen var helt stängd och 53mm lång. Bebis låg inte och tryckte utan det fanns mellanrum mellan bebis och dörren =). Då var det 4 veckors väntan till nästa kontroll.
    vad skönt att allt såg bra ut för dig, själv får jag inga fler kontroller nu OM inget händer dvs. ska tbx om 3v typ men då hoppas vi på h*n har lagt sig med huvudet neråt nu ligger h*n med huvudet uppåt.

håller tummarna att ni alla ska komma minst lika långt som jag gjort nu!!!
    bf 3 september
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-19 19:04:48 följande:
    Åh härligt!!

Har med varit på koll, hade runt 50mm lång ungefär, skymtade en liten rumpa med ben ovanför Cerklaget. Fick nästa tid den 24e Aug, sen blir det en till tid efter det, då ska hon klippa bort  det... Det närmar sig... Hon e ju för rolig, ja, men det kan ju sätta fart innan, o då blöder det o gör skapligt ont...Okeeej, tack för info Tungan ute 
    Föda barn kan jag nog göra flera ggr till, men stick i armen, det går inte...fick 3pers. X 7 stick idag... Ser ut som en narkoman i armvecken...

Sen frågade jag läkaren igen om o ha sex, I mitt fall så va det lugnt iom det var så stängt, och ingen funeling. Men kondom var att rekomendera  o såklart inte massor... Men vanligtvis så avråder man från att övht tänka tanken typ... även i Nyköping alltså...

Well, nu blir det sov på soffan, har varit på sjön idag i det vackra vädret, gjorde inte ont kan jag lovaCool 

• vixan
    FruHellström skrev 2011-07-19 20:23:14 följande:
    Har med varit på koll, hade runt 50mm lång ungefär, skymtade en liten rumpa med ben ovanför Cerklaget. Fick nästa tid den 24e Aug, sen blir det en till tid efter det, då ska hon klippa bort  det... Det närmar sig... Hon e ju för rolig, ja, men det kan ju sätta fart innan, o då blöder det o gör skapligt ont...Okeeej, tack för info Tungan ute 
    Föda barn kan jag nog göra flera ggr till, men stick i armen, det går inte...fick 3pers. X 7 stick idag... Ser ut som en narkoman i armvecken...

Sen frågade jag läkaren igen om o ha sex, I mitt fall så va det lugnt iom det var så stängt, och ingen funeling. Men kondom var att rekomendera  o såklart inte massor... Men vanligtvis så avråder man från att övht tänka tanken typ... även i Nyköping alltså...

Well, nu blir det sov på soffan, har varit på sjön idag i det vackra vädret, gjorde inte ont kan jag lovaCool 

Va fick du inte tid förrän 24??? Jag fick 16 augusti då följer vi inte varandra längre =). Varför stack de dig idag? 
  • FruHellström
    vixan skrev 2011-07-19 20:49:27 följande:
    Va fick du inte tid förrän 24??? Jag fick 16 augusti då följer vi inte varandra längre =). Varför stack de dig idag? 
    Jag vet inte faktiskt, hon verkade rätt lugn o sa att allt såg toppen ut, bebis låg inte o tryckte på neråt heller.

Synd vi inte fick samma dag nu då, Tungan ute
    De skulle kolla ngn imunisering, fick aldrig ngn direkt klarhet i det...  
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-07-20 13:43:52 följande:
    Jag vet inte faktiskt, hon verkade rätt lugn o sa att allt såg toppen ut, bebis låg inte o tryckte på neråt heller.

Synd vi inte fick samma dag nu då, Tungan ute
    De skulle kolla ngn imunisering, fick aldrig ngn direkt klarhet i det...  
    det där med immunisering har väl o göra med om man är rh positiv eller negativ, är mamman rh-negativ med ett rh-positivt foster så kan det uppstå komplikationer, så är man rh-negativ får man väl en spruta med ngt eller så, så inte mamman börjar o bilda antikroppar mot bebis o stöter bort det.. eller ngt sådant..lite förenklat, eller så jag har uppfattat det iaf :)
  • FruHellström
    Lanie skrev 2011-07-20 14:01:53 följande:
    det där med immunisering har väl o göra med om man är rh positiv eller negativ, är mamman rh-negativ med ett rh-positivt foster så kan det uppstå komplikationer, så är man rh-negativ får man väl en spruta med ngt eller så, så inte mamman börjar o bilda antikroppar mot bebis o stöter bort det.. eller ngt sådant..lite förenklat, eller så jag har uppfattat det iaf :)
    Ja, fast jag vet ju att jag är Rh-neg... men de mumlade ngt om att det va det iaf... Jag tänkte inte på det så mkt iom jag peppade mig mot nålen...som blev 7 nålar.Skrikandes

Men de kollar väl säkert det på rutin iaf. 
    Nu blir det vegetarisk sushi o slockna soffanCool 

Hoppas alla får en bra kväll :) 
  • melinda88

Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)