• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • snalmums
    melinda88 skrev 2011-07-22 12:51:04 följande:
    Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)
    Hej, vad tråkigt att du blivit inlagd på sjukhuset! jag hade/har också en funeling en ganska så rejäl sådan under hela graviditeten sen kan jag tillägga att själva funelingen är väldigt elastisk så det öppnar och stänger sig hela tiden. och mitt cerclage sattes i v 21+4. hade också en del sammandragningar och fick bricanyl sprutor var 4:e timme då jag låg på sjukhuset. när jag väl fick komma hem. låg jag ner mestadels av tiden gjorde bara mina behov såsom gå på toa, duschade snabbt inget mer! min tapp är 13 mm och har haft det så igneom hela graviditeten. jag fick aldrig kortison sprutor för läkaren ansåg att det inte skulle behövas trots mina sammandragningar osv.

idag sitter jag i v 33+5 och inget har hänt, din storry låter precis som min och jag rekomenderar dig verkligen vila och inget annat! visst det är SKIT tråkigt men just för att lilla bebisen ska hålla sig så länge som möjligt i magen.

jag hoppas det ska gå bra för dig och jag håller alla mina tummar för dig och bebisen, är det något mer du undrar över så bara skriv... kram
    bf 3 september
  • Lanie
    Hej på er.
    Är i v 22+5 idag och är inlagd på sjukhuset då jag har en funeling ner till cerklaget och den stängda delen av tappen är ca 17 mm. Imorn kommer dom börja ge kortison sprutor och på måndag blir jag skickad till Linköping. Så nu är det bara att ställa in sig på att vara på sjukhuset många veckor till, eller det är vad jag hoppas på.
    Känner mig lite nervös över att jag är så pass öppen och så har jag dessutom väldigt mycket sammandragningar, har en del trots att jag får bricanyl var fjärde timme.
    Tänkte bara höra med er, visst har flera av er varit inlagd med liknande och det gått bra? Behöver bara höra att bara för att det ser ut så här så betyder det inte att det måste bli förlossning kommande dagar eller veckor :)

Måste bara säga att denna tråd har varit guld värd under denna graviditet. Finns så många frågetecken kring cerklage som ingen läkare verkar kunna svara på och alla säger olika (förvirrande...) så det är fantastiskt skönt att kunna läsa om era erfarenheter :)
    vad tråkigt o höra att du måste vara inlagd, men det är ju ändå stor trygghet med o vara på plats. jag låg i linköping i nästan fyra veckor o jag blev så bra omhändertagen! jag fick också bricanylsprutor, men de funkade inte så bra på mig, så de bytte till ngt annat som börjar på T (kommer aldrig ihåg vad det heter) fick sen antibiotika så sammandragningarna minskade. när jag sen kom till linköping fick jag bricanyltabletter som jag åt några veckor, men sen hade inte de ngn verkan längre, men då hade sammandragningarna lugnat sig.  

jag blev inlagd i v 25+5 pga starka sammandragningar som förmodligen berodde på en infektion i livmodern. jag låg i linköping till v 30+0 (låg de första dagarna inlagd i uppsala), blev sen skickad tillbaka till kalmar o låg där i en vecka. Från v 31+0 till v 36+4 var jag sen hemma till jag födde, så för mig gick det ju finfint. jag fick också en funeling pga sammandragningarna, men den gick ihop något de sista veckorna innan förlossningen.
  • MiScHoOo
    Hej på er.

jag hoppas det går bra för dig och det låter som du är i goda händer
  • MiScHoOo

För några dagar sedan, medan jag sov fick jag en kramp på mitt ben och en kramp gick inte att massera bort och rädd var jag och lika mycket trött, vet inte hur jag somnade om, när jaag vaknade var smärtan borta.
    Igår började jag få sammandragningar eller om det är mina ligiment, ärligt talat jag vet inte vilken smärta är vilken, eftersom varje gång jag åkte in med mina tre första barn va det buktande fosterhinna. Idag är mitt barn i mitten och magen blir hård mitt i och jag vet inte vad det är för smärta och efter min bakgrund så blev jag rädd att det är så igen att jag har buktande fosterhinna igen, i och med att jag har ett säkert band så har jag inte känt av bandet eller någonting och på ul visade sig att barnet hade huvudet nere och att livmoderetappen är lång och sluten och fick en bricanyl spruta av min sjuksköterska som kopplade droppet. Jag får ont i magen och ljumskarna så min fråga, har ni haft det så här med smärtan, känner ni igen symtomen?

Alla prover var bra utan ketoner hade +4, men det kan jag leva med, mest smärtan jag är orolig, eftersom jag är i v 16+1 och min madröms resa börjar denna veckan.

ooooh noijiga jag

• Niinis
    MiScHoOo skrev 2011-07-23 20:41:00 följande:
    För några dagar sedan, medan jag sov fick jag en kramp på mitt ben och en kramp gick inte att massera bort och rädd var jag och lika mycket trött, vet inte hur jag somnade om, när jaag vaknade var smärtan borta.
    Igår började jag få sammandragningar eller om det är mina ligiment, ärligt talat jag vet inte vilken smärta är vilken, eftersom varje gång jag åkte in med mina tre första barn va det buktande fosterhinna. Idag är mitt barn i mitten och magen blir hård mitt i och jag vet inte vad det är för smärta och efter min bakgrund så blev jag rädd att det är så igen att jag har buktande fosterhinna igen, i och med att jag har ett säkert band så har jag inte känt av bandet eller någonting och på ul visade sig att barnet hade huvudet nere och att livmoderetappen är lång och sluten och fick en bricanyl spruta av min sjuksköterska som kopplade droppet. Jag får ont i magen och ljumskarna så min fråga, har ni haft det så här med smärtan, känner ni igen symtomen?

Alla prover var bra utan ketoner hade +4, men det kan jag leva med, mest smärtan jag är orolig, eftersom jag är i v 16+1 och min madröms resa börjar denna veckan.

ooooh noijiga jag

jag håller ALLA tummar nu!!
  • melinda88

Tack så jätte mycket för era svar! Skönt att höra att det kan gå bra i alla fall trots allting. Våra erfarenheter låter väldigt lika snalmums. Hoppas att bebisen vill stanna kvar några veckor till :) Det är verkligen inte det roligaste att ligga på sjukhus men tiden går ju faktiskt på något vis, har snart gått en vecka redan. Jag hoppas verkligen att jag får gå lika länge som er och efter att läst om era erfarenheter så känns det som om det inte är helt omöjligt :) Så tack för det :)

Det känns verkligen som en trygghet att få ligga på sjukhus, finns alltid någon att fråga om man är orolig och de har haft jätte bra koll på mig. Nu kommer en fråga som det känns som om jag borde ha koll på men som jag alltid glömmer att fråga. Kostar det något för mig att ligga här? Jag vet att det kostar för sambon om han stannar över men jag vet inte hur det fungerar för mig :P

Imorn blir det undersökning och då ska dom prata med Linköping och ta beslut om jag ska dit eller inte. Jag hoppas på att jag får åka dit, känns som en trygghet på fall att förlossningen skulle dra igång.

MiScHoOo: Hoppas att allt går bra för dig. Håller tummarna :)

• Lanie

melinda: det kostar 80 kr/dygn att ligga inlagd, har du någon personförsäkring så brukar den täcka såna kostnader. jag har trygg vuxen på trygg hansa o jag fick 100 kr / dag i ersättning, alltså ngt mer än vad det kostar. åkte man även in akut fick jag 500 kr för första dygnet...

• MeOnFire

Har sammandragningar ibland som kommer och går dagligen. Har ni andra med cerclage det med?? Ibland som mensvärk som även den kommer o går. Ömmar mest i sidorna av magen, undrar om det kan vara ligamenten tro? Eller hur känns det? hmm man är ju extra nojig nu med cerclaget och hela situationen så man vet ju varken in eller ut mestadels..Nu har jag iaf gått in i v 26!! Jippie, första etappen avklarad iaf :)

• snalmums
    melinda88 skrev 2011-07-24 10:01:21 följande:
    Tack så jätte mycket för era svar! Skönt att höra att det kan gå bra i alla fall trots allting. Våra erfarenheter låter väldigt lika snalmums. Hoppas att bebisen vill stanna kvar några veckor till :) Det är verkligen inte det roligaste att ligga på sjukhus men tiden går ju faktiskt på något vis, har snart gått en vecka redan. Jag hoppas verkligen att jag får gå lika länge som er och efter att läst om era erfarenheter så känns det som om det inte är helt omöjligt :) Så tack för det :)

Det känns verkligen som en trygghet att få ligga på sjukhus, finns alltid någon att fråga om man är orolig och de har haft jätte bra koll på mig. Nu kommer en fråga som det känns som om jag borde ha koll på men som jag alltid glömmer att fråga. Kostar det något för mig att ligga här? Jag vet att det kostar för sambon om han stannar över men jag vet inte hur det fungerar för mig :P

Imorn blir det undersökning och då ska dom prata med Linköping och ta beslut om jag ska dit eller inte. Jag hoppas på att jag får åka dit, känns som en trygghet på fall att förlossningen skulle dra igång.

MiScHoOo: Hoppas att allt går bra för dig. Håller tummarna :)
    håller alla mina tummar och tår för dig att det ska gå vägen denna gång! jag fick betala 80kr per dygn som jag låg inne. du får upd imorgon hur läkarna har beslutat sig för att göra, hur är det med sammandragningarna? fortfarande samma eller?
    bf 3 september