• Lanie

Cerclage?

mammasgullar skrev 2011-05-24 17:26:07 följande:

Låg du på spec.mvc då?

Jag trivdes på både förlossningen och med Bb sköterskorna, och nästan alla på NEO, men vet inte alls hur det ligger till på spec.mvc. Träffade någon där under tiden sonen var inlagd, ca 8 veckor efter FL men minns inget av det.

Jo jag hoppas dom tar upp det, men jag tror inte det så det får nog bli jag som får ställa frågan, men jag är väldigt rätt att köra över så säger de bara nej är jag rädd att jag kommer vika mig direkt, och min sambo är nog ingen större hjälp i denna fråga, då han är helt säker på att allting kommer gå bra.

Vill ha måndag nu, för jag vill veta vad de tänker göra för att hindra en förlossning, men är så orolig över att dom inte kommer göra något mer än att bara "hålla koll".

nä, låg på förlossningen ett par dagar, tills de såg att infektionen jag hade fått gav med sig... sen blev jag flyttad till bb ett par dagar innan jag blev flyttad till annat sjukhus.. vet ju inte hur det funkar i uppsala, om läkarna jobbar på olika avd eller om de bara är på en avd. i kalmar där jag tillhör så träffar jag ju min läkare på spec, men hon jobbar ju även på förlossningen så har träffat henne där med.. o hon är även på gyn..

jag var nog också lite som du, att sa ngn till mig ngt så godtog jag bara det, men jag kan säga att jag fått mer skinn på näsan mot vården efter den här resan med den här graviditeten. hade jag lyssnat för mkt på läkarna hade nog cerklaget inte hållit så här länge. jag tycker du ska trycka mycket på vad du gått igenom tidigare, att du faktiskt har fött för tidigt en gång tidigare o att de inte kunde förklara varför det skedde o att du är jätteorolig att det ska hända igen. ibland lyssnar de faktiskt på en och förstår ens oro o faktiskt tycker att du faktiskt ska ha cerklage. får du en läkare som har goda erfarenheter av cerklage så får du det kanske utan problem.. men som sagt, det minsta du ska kräva är iaf täta kontroller av tappen så man kan följa utvecklingen av den.. vi har ju haft en tjej i tråden tidigare som fått cerklage o skulle haft det i sin senaste graviditet, men hennes tapp såg bra ut så läkaren avvaktade o hon fick gå på lite fler kontroller istället o hon gick hela graviditeten utan att behöva cerklaget, men skulle de sett att tappen blivit förkortad skulle hon fått cerklage direkt.. så man kan ju göra på olika sätt...
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:30:42 följande:

Det uppskattar jag verkligen.

Det är faktiskt väldigt svårt att hitta information på internet om detta tycker jag, möjligtvis lätt på sidor på engelska, men inte svenska.

Det känns som jag har miljoner frågor, men när jag väl nuddar tangenterna blir det tomt.

Men min oro för denna graviditet blir bara värre. Kan inte längre gå ut på promenader som jag brukade. Jag känner "stickningar" i livmodern, och får även ont "mellan benen" något med bäckenet tror jag. Men försöker gå iallafall, då jag är nojig för att gå upp i vikt, och att bli sängliggandes. Så det känns just nu som att det är mycket att ta upp på måndag, ska nog skriva en lapp innan jag glömmer allt.

Vad angående cerclage kan vara bra att veta?

Och vad händer om man får värkar med cerclaget?

ja, det är svårt att få bra information om det o det beror väl på att det är en relativt ny metod i sverige, de började väl o sätta cerklage på 80-talet o då satte man det på alla kvinnor som var koniserade o många gånger kunde de inte utvärdera om cerklaget gjorde ngn nytta, så då satte man det mer sällan, på de som gjort stora koniseringar eller som tidigare fött för tidigt. jag pratade med en läkare som sa att han hade märkt en ökning av cerklage de senaste åren, men som sagt, många läkare har den inställningen själva att cerklage inte är en tillförlitlig metod, men samtidigt finns det ju ingen annan metod... ofta beror det på läkarens inställning till cerklage som avgör vem som får det o vem som inte får det.

får man värkar som gör ont så ska man ju åka in till förlossningen på direkten för då kan det ju vara ett tecken på att tappen är utplånad o man håller på o öppnar sig. sen kan man ju ha mer vanliga sammandragningar utan att det påverkar tappen eller cerklaget. så fort man får onda sammandragningar o blödningar så ska man åka in och kolla...

håll fast vid din oro när du pratar med läkaren, det är ju inte bra för vare sig dig eller bebis om du går runt o är alldeles för orolig o stressad.

jag kan säga så här angående viktuppgång. jag var också jätterädd för o gå upp en massa i vikt för jag visste ju att jag skulle bli sängliggande i stort sett hela gravidteten, har bara gått upp runt 8 kg än så länge o jag känner inte alls sån oro längre.. visst, jag har inga muskler kvar så det är väl därför jag inte gått upp så mkt, men jag har iaf inte behövt o vara orolig över den biten.. o jag kan också säga att i och med att jag varit hemma hela tiden så har jag fikat nästan varje dag...
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:46:34 följande:

Jag hoppas att jag står på mig och verkligen förklarar hur orolig jag är och att dom förstår och bryr sig.
    Men jag önskar också att min sambo kunde förstå min rädsla då han itne är ett dugg rädd för konflikter och i annat fall kunnat backa upp mig.

I uppsala har de massa olika avdelningar, flera BB avdelningar, vet jag iallafall, men vet inte hur mycket läkarna springer imellan, fast jag har fått för mig att spec.mvc ligger på en BB avdelning, samma med ultraljudet. Så mycket möjligt att de springer imellan där också.

Förlossningen tror jag dock har sina egna läkare, men inte säker.

Hur täta kontroller fick hon?
    Hur snabbt kan tappen bli påvärkad, det borde väl kunna hända ganska fort egentligen,

Usch jag tycker det är så jobbigt att inte veta hur det kommer bli, nu är det visserligen bara 6 dagar kvar, nästan 5 bara.. men jag är så orolig över att föda igen, och känner mig så hemsk mot min sambo då det är hans första barn, ,och vårat första gemensamma barn, och han känner att jag inte är glad över graviditeten..

jag kommer inte riktigt ihåg hur ofta hon kollades, hennes signatur är magd84, så om du vill gå tillbaka i tråden så kan du kolla vad hon har skrivit.

du ska absolut inte känna dig hemsk, du har traumatiska upplevelser bakom dig o det klart att din sambo inte rktigt kan förstå när han inte var med förra gången. det måste vara okej för dig att känna dig orolig på samma sätt som han inte gör det då han inte vet något annat. det man kan göra är iaf att respektera varandras känslor. jag vet ju att du någonstans bakom all oro är lycklig, men som det är nu så är du orolig just för att du inte vet vad du ska förvänta dig.

kom ju på nu att jag har en vän i en annan tråd som tillhör akademiska, som tidigare förlorat sitt barn i magen o hon har ju givetvis varit jätteorolig den här graviditeten att ngt ska hända igen o hon är så tacksam för personalen på akademiska då läkare o bm verkligen förstått deras oro o alltid fått komma på kontroll om hon inte känt sparkar på ett tag. det har blivit en hel del turer fram o tillbaka till sjukhuset kan jag säga. så jag hoppas verkligen du får ngn av de läkarna som verkligen gör allt för att deras patienter ska må så bra som möjligt..
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:55:41 följande:

Jo nu i efterhand önskar jag att jag varit snabbare på att åka till förlossningen, då jag hade sammandragningar halva natten och hela fm, vid halv 2-2 tiden började jag få ont, men ville inte åka i onödan, (plus att jag var 18 år och naiv då BM hade sagt att jag är så ung så det är ignen fara) jag fick en störtblödning vid halv 4 sen var det bara slänga sig in i bilen i panik.. (inte jag sóm körde såklart)

Jo min oro kommer nog inte springa iväg nånstanns.. vare sig jag vill eller inte..

gud va skönt att sluppit gå upp massor i vikt, 8 kg är ju ingenting, vilken v är du i?

Med sonen gick jag upp hela 3 kg hahah. Nu på inskrivningen hade jag gått ner ett kilo, så blir spännande att se om jag gått upp något nu, om jag får väga mig på måndag.

jag hade ju inte haft så mkt sammandragningar alls tidigare  i graviditeten, så när jag fick ont efter att ha stått o bakat bullar hela dagen så hade jag ju inte en tanke på att det var värkar jag hade, jag trodde jag hade foglossningar efter att ha stått upp så länge o det var inte förrän jag började o blöda som jag fattade att ngt var på tok, då hade jag bara haft ont i ca 1,5 timme.. när jag kom in till sjukhuset en halvtimma senare var jag öppen 4 cm..

är idag i v 35+6, så jag är helt klart nöjd med att det inte blivit mer.
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:16:21 följande:

Jo jag är ju lycklig över att jag ska få ett till barn, och att magen faktiskt börjar synas.. jag har stunder då det är mysigt, men i det stora hela är det mest jobbigt, och jag vill bara få november nu så jag kan få min bebis.. Det går inte riktigt leva på att det är större chans att inte föda förtidigt, då i mina ögon är ca 15-20% ändå stor chans.. (Någon som sa att föder man ett barn förtidigt så är det 15-20% chans att nästa föds förtidigt, och risken ökar med varje prematurbarn)

Åh då hoppas jag verkligen jag får nån av dom, dom verkar rara och snälla.

När man går hos spec.mvc, går man till vanliga mvc också?

Det är så läkare ska vara, dom ska göra allt för att patienten mår bra. Hellre göra mer än man behöver, för att lugna patienten, än att dom ska behöva oroa sig i onödan.

ja, det stämmer att har man väl fött prematurbarn så är ju risken större att man gör det igen, vet dock inte hur stor risken är, men den finns ju. har en annan vän i en annan tråd vars mamma födde sina barn tidigare o vid den sista graviditeten så hade läkaren sagt att om hon skulle bli gravid igen så skulle hon få cerklage, dock var hon klar med födandet.. man kan ju även kolla hur det ser ut i familjen. har din mamma eller mormor fött för tidigt finns det ju också en viss risk att även du föder för tidigt, det går lite i arv det där.

ja, man brukar o gå till vanliga mvc också, jag har gjort det iaf. där gör man ju helt andra saker än på spec o för att spec ska slippa o kolla sånt där som blodtryck o socker, vägning o allt vad det är så brukar man även gå till mvc. där pratar man ju mkt om annat också, sånt man kanske inte pratar med läkaren om, som amning o sånt där..

ja det är ju faktiskt så, att vården finns till för oss, inte tvärtom.
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:18:53 följande:

Oj, vad skönt att du kommit såhär långt

Vet att jag bara var öppen 1 cm när jag kom igen, och trots allt bricanyl så var jag ca 1 dygn senare fullt öppen och alla mediciner togs bort.

Fick fortfarande antibiotika dock, till infektionen jag inte hade.
    Jag hade förhöjt antal vita blodkroppar, som dom senare kom fram till måste berott på medicin jag fick.

ja, det är skönt att ha kommit så här långt, det är nästan så jag vill att bebis kommer nu.. om en vecka tas ju cerklaget bort så då kanske bebis kommer!

eftersm jag var så mkt öppen så kunde de ju inte stoppa förlossningen, bara fördröja den, så fick bricanyl mot sammandragningarna, som hjälpte ett kort tag.. fick ju även kortison till wiltons lungor, men den gjorde nog inte så stor verkan då det var hans lungor som inte orkade till slut.
  • Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 18:43:41 följande:

Det tidigaste min mamma fött är mig, och i v 37 tror jag det var, mormor vet jag inte när hon födde, men inte för tidigt iallafall.

Min kusin är född 4 veckor förtidig, men det är min morbrors dotter, så det tror jag inte spelar in.

Min syster födde sin dotter 6 veckor förtidigt november förra året, dock berodde det på moderkaksavlossning, så där vet man ju.

Annars är jag den första som föder "extremt prematurt" som de så vackert heter.

Okej Ja jag vet ju inte, jag gick ju bara på två "rutin" möten hos mvc, inskrivningen, och ett i v 25, 4 dagar innan sonen föddes, två dagar innan jag blir inskriven.

åkte dit en gång pågrund av ont i magen också, fick då höra hjärtljuden och allt verkade vara lugnt.

Så nu är det ju fortfarande "nytt" för mig med hela mvc kontrollerna.

Ja synd bara att inte alla läkare vet om det :-/

ja, då har ni det iaf inte i släkten.. vi har inte heller prematurbarn i vår släkt, mormor har inte fött för tidigt, mamma har fött sju barn, inget prematurt. är väl jag som är äldst som kom tre veckor för tidigt.

med wilton hann jag bara med två mvcbesök också, ett hälsosamtal i v 8, inskrivning v 12, sen inget mer. den här gången har jag ju haft fler mvcbesök än vad som är vanligt. har gått varannan vecka sen v 20 eller ngt.. men sen missade jag ju en hel del besök då jag var inlagd. vi la upp mvcbesöken som så den här gången, att varannan gång var det vanlig mvckontroll, med o kolla urin, blodtryck, socker, sfmått, hjärtljud o vikt o varannan gång lite som föräldragruppsträff fast bara med bm (vi avböjde föräldragrupp då jag tyckte det skulle kännas konstigt att sitta i en sån grupp då alla är upp i de rosa molnen o vi hade helt andra erfarenheter med oss så bm tyckte vi kunde ha träffar som motsvarade sånt man tar upp på föräldraträffarna) hur ni vill göra med mvcbesöken är ju ngt ni tillsammans med er bm bestämmer...
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-24 20:59:50 följande:
    Hemma!! Kollen gick bra, hade 30mm tapp och allt såg jättebra ut. Bebis rörde sig massor o for runt som bara den =) Va mysigt o se hut mkt plutten hade växt. <3
    De tog inga prover alls, men kommer få gå på koll en gång i månaden. Inga direkta restriktioner, sex var ok nu, men efter v24-25 kan sammandragningarna trigga igång en FL eventuellt. Så då får man väl avstå från då...hmpf!
    Men enl min läkare så får jag gå lätta promenader om jag vill, men inte lyfta lr anstränga mig, kort o gott, lyssna på kroppen. Känns bra, o sambon fick jätteförtroende för henne med. Men nästa gång blir det en annan läkare, har för mig hon med va bra iofs, skönt på så sätt med liten ort =)
    gott o höra!

har lite sammandragningar nu ikväll, lite mer än vanligt, men de gör inte ont o de sitter bara i övre delen av magen, inget tryck neråt.. vet inte om det beror på att jag suttit upp väldigt mkt idag, är lite förstoppad eller att ngt är på gång... inga ökade flytningar.. så det är nog lugnt...
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-24 21:23:23 följande:
    jag geeeeeeeeeer upp snart!!!! jävlar vad det ska vara svårt att bajsa då!

nu har jag snart testat allt, jag är bajsnödig men får bannemej inte ut det. hårt som sten!
    idag drack jag tom kaffe faktiskt!
    ibland måste man även ha lite tålamod. de dagar jag är hård i magen o känner att jag behöver bajsa, går på toa o märker att det inte går, då ger jag upp, tar en extra dos av mitt paraffin o väntar tills nästa dag.. då brukar det ha löst sig..

man hoppas ju så att det ska lösa sig så fort man testar en ny sak, men ibland kan det ju ta några dagar innan magen ställt om sig..
  • Lanie

snalmums: förstår ditt problem.. det suger verkligen när man bara behöver den där sista skjutsen.. men kanske att inolaxolen kan hjälpa dig, ävenom det kanske tar ett par dagar att lösa upp proppen :) förstår dig precis, tycker också det är jobbigare när magen är som den är än cerklaget o då har jag ju ändå haft en hel del känningar av cerklaget.. men har märkt det nu de senaste veckorna att jag faktiskt inte haft lika mkt problem med att sitta. det gör inte så ont längre.. kanske har o göra med att tappen har förkortats.. hoppas du får din rullstol snart

är idag i v 36+0!! tjohooo! bakade kladdkaka igår så idag ska jag fira! efterlyste fikasällskap på fb så nu kommer en vän om en stund...

Svar på tråden Cerclage?