• Lanie

Cerclage?

brylepudding skrev 2012-06-01 11:47:58 följande:
    Tack för era svar!

Kändes det när de klipper bandet? Blir man bedövad? Är ganska rädd för gynundersökningar så är lite orolig för hur det kommer att gå Foten i munnen 
    Jag kände inte av det så mkt.. iofs hade jag ju värkar samtidigt så kanske var jag mer fokuserad på den smärtan än den eventuella smärtan när de tar bort bandet.  mitt band satt lite tilltrasslat då de hade haft svårt att få dit det, men jag upplevde aldrig det som jobbigt.. det gjorde mer ont när de skulle kolla hur många cm jag var öppen, där snackar vi smärta! jag blev iaf inte bedövad...
  • Lanie

felicia78: Jag skulle nog bokat ett möte med läkaren innan jag blev gravid, om jag nu inte redan var det. När vi miste Wilton så planerade vi in ett möte med läkaren åtta veckor efter förlossningen för att diskutera vad som skulle göras nästa sång. Vi hade pratat lite om cerklage redan innan, men på det mötet undersökte de mig (blev som ett ett återbesök) kollade hur tappen såg ut då och så blev jag lovad cerklage när jag sen blev gravid. Läkaren sa till mig att höra av mig när jag var runt v 8 så de kunde börja planera för cerklageinsättandet. Kan ju vara skönt för dig att veta vad du har för förutsättningar redan innan så du inte behöver gå runt och grubbla på det redan innan en graviditet.

ester: Datumet för borttagandet av cerklaget kom rätt sent. Tror jag var i v 34+. Datumet sattes till v 36+6, men kickan valde och komma 36+4.

• Lanie
    LisaVäntar skrev 2012-06-04 09:09:43 följande:
    Hej experter! Min tapp var för 1,5 vecka sen 59 mm (jäääääättelång!), idag 40 mm. Fortfarande bra, men mycket förkortning på kort tid? Normalt? Ska på ny koll på torsdag.. Vansinnigt orolig nu!
    hur har det gått?  vad som är normalt eller inte är ju  högst individuellt.. för mig som inte har längre tapp än drygt 3 cm så är ju 4 cm för mig vore det ju en dröm om min var 4 cm... men förstår din oro när den ändrats så mkt på kort tid.
  • Lanie
    LisaVäntar skrev 2012-06-17 19:02:20 följande:
    Har glömt uppdatera: tappen var fortfarande 40 mm på senaste kollen, så det betydde kanske inget att den krympt så.. Ska på by koll imorgon, hoppas att den fortsätter vara så lång! :)8
    Åh vad glad jag blir av o höra av dig! Har tänkt mkt på dig och undrat hur det gått... fortsätter och håller tummar och tår.. det är svårt det där med tappar och få helt korrekta resultat...
  • Lanie

Minys: Vad spännande! Tänk att du kommit så här långt! På mig satte förlossningen igång innan cerklaget var borttaget. Skulle ta bort det i v 36+6, men förlossningen satte igång 36+4. När jag kom in på förlossningen kl 12:30 tog de bort cerklaget 12:55 och då var jag åtta cm öppen! Thea föddes sen 15.09. Hon kom på självaste mors dag förra året, en mycket bättre mors dag present gick inte och få :) Vill bara önska er lycka till!

• Lanie

Felicia78: Min första läkare tyckte jag skulle leva på som vanligt, hon tyckte tom att jag skulle gå till jobbet dagen efter insättandet av cerklaget. Jag höll på och bryta ihop när hon sa det då alla jag varit i kontakt med som tidigare fått cerklage varit sjukskrivna minst tre veckor. Bytte läkare för jag kände mig inte trygg med henne för hon hade fel i allt hon sa! Den andra läkaren var helt underbar. Jag hade fixat så jag skulle jobba hemifrån (har sju mil med tåg och bussbyten, vilket stressade mig, jobbar annars på kontor) och jag trodde verkligen jag skulle fixa det, men förmodligen pga att cerklaget satt så långt ner på tappen så hade jag konstant ont när jag satt på en stol.. så fort jag rörde på mig så fick jag tryck neråt, så min läkare ville sjukskriva mig på heltid, men jag ville inte det, så jag jobbade 50 % i två  månader tills jag blev inlagd pga en infektion i livmodern som gjorde att jag började öppna mig inifrån.. sen blev jag sjukskriven fram till förlossning. Min läkare sa till mig att lyssna på kroppen och hon tyckte jag skulle ta det lugnare än jag ville.. för någonting ville jag ju göra, inte bara ligga i sängen, men jag blev väldigt sängliggande, eller ja, soffliggande för det var där jag höll mig. Tror det är vanligt att man får ordinationen att leva på som vanligt fast i lugnare tempo, men jag tycker det är så dumt uttryckt för man ska inte träna, inte lyfta tungt, inte bada, inte ha sex.. och allt sånt där är normalt för mig att träna, bada och ha sex, så jag tyckte inte det gick och leva på som vanligt... usch, ständig oro i åtta månader.. nu är Thea snart 13 månader och jag är fortfarande, aldrig mer....

• Lanie

Minys: varje gång jag går in och kollar här o ser att du har sista inlägg tror jag det är för att du fått bebis!

• Lanie
    Minys skrev 2012-06-29 09:25:20 följande:
    Hej! Mina värkar började i tisdags kl halv fem på efter middagen. På onsdag 16.24 är vår lilla tjej född exakt en vecka efter cerclaget togs bort 2525gr och 46 cm i v36+2 . Vi mår bra får nog åka hem idag.
    Jippie! Grattis!
  • Lanie

kramizzar: håller tummarna att ärtan stannar inne många veckor till! Wilton föddes i v 23+5 och det gick inte så bra, så jag hoppas verkligen att ärtan håller sig inne! Vistelse på sjukhus under lång tid är verkligen en pina, men samtidigt, så är det det bästa stället du kan vara på! kämpa på! ta en dag i taget

• Lanie
    Felicia78 skrev 2012-09-17 10:17:15 följande:
    hej. 
    har skrivit lite här men längesen nu,,. jag har hela tiden vetat ifall jag blir gravid igen så ska de sättas cerklage. nu är jag gravid o blev tidigt inskriven o vatt på VUL v 9+0. cerklage kommer sättas nån gång v 14-16. Men i mitt fall har de inte disskuteras några alternativ vad gäller ryggbedövning eller narkos. Här verkar de bara vara narkos som gäller. vad är nackdelarna med det? Han nämnde inga... hmm...  

Jag var livrädd för narkos. HAde aldrig fått det tidigare o i samband med att jag skulle få det så stod det artiklar i tidningen om folk som blivit sövda o sen aldrig vaknat mer.. Men de förklarade för mig att man är sövd så kort stund och får rätt lite narkos att det inte ska finnas några större risker.. Inte egetnligen, men sen kan de ju aldrig garantera. Jag vet att det nämndes att det finns en pytteliten risk för missfall, men jag har aldrig hört att det drabbat någon. De vet inte i vilken utsträckning som narkosen påverkar fostret. Men de förklarade mer än gärna fördelarna. Att det blir mkt lättare för operatören att sätta dit cerklaget. Med tanke på vilka svårigheter de hade att få dit bandet på mig är jag glad att jag var sövd.
  • Lanie
    Anemonee skrev 2012-10-14 19:39:27 följande:
    Jaha okej, ja precis så länge det hjälper:) jobbigt det där med jobbet, förstår att du hellre är hemma då! Hoppas allt löser sig.. Jaså gjorde du det under narkos?? Varför då om man får fråga?? Jag ska ta bort det när jag är vaken och jag är livrädd , skönt att det gick så fort från klippet tills han kom! Hoppas det går fort för mig med, är rädd att få gå över tiden istället hehe.. Minns du hur lång din tapp var då när de klippte cerclaget?? Min har ju hållt sig väldigt stabil och på senare tid till och med verkat växt till sig lite så det är ju stängt både ovanför och under cerclaget, så det är väl inte direkt nått som Talar för att han kommer komma direkt efter klippet eller en snar tid efter det, tänkte om det på dig ex hängde på cerclaget enbart och om det var därför det bara dröjde en vecka? Tänkte oxå passa på att fråga till alla er som Läser här fortf och som klippt erat cerclage, i vilken vecka har det gjorts ?? Min läkare har hela tiden pratat om v 35-36 så har ku varit inställd på det, nu var det i v 37+2 vilket jag tyckte kändes sent.. Var berädd på typ 36+0 .. Har fått rätt mkt sammandragningar senaste veckan så är rädd att nått startar innan det är klippt.. Undra om man kan prata med läkaren och fråga om de inte kan ta det i v 36 , just pga att jag är rädd att det ej hinns ta bort innan värkar sätter igång..

mitt skulle tas bort 36+6, men förlossningen satte igång 36+4.  Och det funkade fint det också. Vi åkte in så fort jag började blöda. De tog bort cerklaget och två timmar senare föddes dottern. Så åker man bara in så fort man märker att värkarna satt igång, vattnet går eller man börjar blöda så är det ingen fara att man inte hinner ta bort cerklaget innan förlossningen startar..
  • Lanie
    Anemonee skrev 2012-10-15 02:22:52 följande:
    Okej vad skönt ! Tack för att du delade med dig.. Hade du haft symptom på att förlossningen skulle starta då innan? Alltså ex att allt höll i hop enbart tack vare cerclaget? Så klart vill jag att bebis stannar tills han är kvar med är även rädd att gå över då dom sagt att han är lite stor, så är livrädd då detta är min första förlossning att han ska vara stor osv.. Vilket dom Spec kan bli om man går över.. Därför jag kände sådär med att ta det i v 37+2 oxå, då min tapp blivit nästan full längd igen så är jag rädd att jag går över om dom tar det så sent , hade det hällts ihop enbart tack vare cerclaget hade det ju känts lite mer hoppfullt att bebis kommer ganska snart efter klippet:)
    nja, natten innan hon föddes hade jag mer ont än vanligt. Sov dåligt och vaknade av att jag hade sammandragningar och så, men samtidigt var det inget jag tänkte så mkt på då jag hade haft så i flera veckor. Men på sista kontrollen jag var på, tror det var i v 34+ eller ngt sådant så kunde inte läkaren hitta tappen, så hon sa att förmodligen hade den utplånats och allt höll ihop tack vare cerklaget.. så redan då visste vi väl att det itne var så lång tid kvar.
  • Lanie
    Änglagosse skrev 2013-01-17 22:34:58 följande:
    Hej allihopa.

Den 13e februari är det dags för mig att sätta mitt första cerclage och jag är såå nervös.
    Min läkare sa att de sätter in det med ryggbedövning, men hur har ni andra gjort?
    Hur har ni levt dagarna efter cerclaget satts? Fick ni stanna kvar på mottagningen efteråt och hur länge?
    Har ni fått antibiotika i förebyggande syfte? Min läkare sa att man ej ger det, men jag tycker att jag har läst om många som fått det.
    Hur känns det i början med cerclaget?
    Många frågor här, hoppas att någon orkar och vill svara.

Kram!    

Jag blev sövd. Läkaren berättade att de tycker det är lättare när patienten är sövd och i mitt fall är jag glad över att jag blev sövd (dock var jag orolig innan då jag aldrig blivit sövd tidigare) då de hade svårt och sätta mitt cerklage då jag har kort tapp, plus mkt ärrbildning. Jag stannade kvar över natten. Jag fick ingen antibiotika, dock fick jag nog bricanyl som skulle minska sammandragningarna. Jag levde väldigt stilla. Låg mest i sängen eller i soffan. rörde mig inte mer än nödvändigt. Jag hade väldigt ont av cerklaget. Som att man har en tampong som skaver. Hade ff ont en vecka efter och åkte då in för jag var rädd för att jag fått infektion, men det var ingenting. Dock satte de cerklaget väldigt långt ner på tappen och jag tror det var därför jag kände av det under hela graviditeten. Jag kunde inte sitta ner på en vanlig stol i mer än några minuter och så hade jag det under resten av tiden med cerklage..

Lycka till!
  • Lanie
    Vale skrev 2013-01-28 17:38:14 följande:
    Jag fick cerklage i torsdags. Kan fortfarande inte sitta upp och inte gå mer än tio meter. Känner mig lite chockad för läkaren sa att det var ett sånt lätt ingrepp. Men det verkar inte så lätt för patienten...

jag hade ont hela tiden från att cerklaget sattes i v 13 tills förlossningen startade i 36. Jag kunde inte sitta ner på en stol i mer än små stunder. Kunde inte stå för länge heller då jag fick sånt tryck neråt.. jag satt med benen upp i soffan i stort sett hela gravidteten. Hade också ont en vecka efter insättandet och ett tag efteråt insåg jag att jag förmodligen skulle ha ont hela tiden, vilket jag sen hade... så jag förstår hur du känner! hur känns det nu?
  • Lanie

ebolms: mitt råd är att ta det lugnt, kanske lugnare än vad man behöver. Min första läkare tyckte jag skulle gå till jobbet dagen efter insättandet. Hon tyckte jag skulle leva som vanligt, men hon hade inte många rätt någonstans. När jag väl fick en läkare som förstod så tyckte hon vi skulle ta alla försiktighetsåtgärder man kunde göra. Inget sex, inget bad, ingen träning, vila mkt. Känna efter, är det något som känns annorlunda? När jag var i v 25+ fick jag något mer sammandragningar som inte gav med sig, de gjorde inte ont, men det var något som inte kändes vanligt för mig. Vi åkte in och tappen var påverkad och jag hade fått funneling. Hade jag inte åkt in hade dottern fötts för tidigt (födde innan en son i v23 som inte överlevde) men nu blev jag inlagd på sjukhus i fem veckor och det hela slutade väl. Dottern föddes sen i v 36+.. Ta vara på dig!

• Lanie

ebolms: jag satt i soffan, men med bena uppe i soffan, då gick det bra och sitta upp, men jag kunde inte sitta som vanligt, men fötterna i golvet. Då blev det för stort tryck på tappen och det gjorde ont. Jag låg inlagd på sjukhuset i fem veckor och då satt jag upp i sängen hela dagarna och det gick fint för mig. Men jag vet de som haft det betydligt tuffare med strikt sängläge, alltså inte ens halvsittande i sängen. Om man ligger mkt är det viktigt att ändå göra lite gymnastik så man inte får proppar, lyfta på benen, vicka på tårna, göra lite andningsövningar, lyfta armarna och så där.. jag tror man hittar sina sätt att sitta/ligga på som känns bra just för dig...

• Lanie

det känns som att äldre läkare tror mer på cerklage än yngre läkare. nKan kanske bero på att så få cerklage sätts varje år att yngre läkare inte har ngn erfarenhet av det. på mitt sjukhus sätts 2-3 om året. min läkare berättade att på 80-talet satte man cerklage på alla som koniserats, men i och med att många födde för tidigt ändå så fanns det inga evidens (min läkare tycks älska det uttrycket) på att cerklage fungerade så därför satte de färre. kanske saknas det evidens för att kvinnorna levde som vanligt och inte tog det så lugnt som de kanske borde. jag vet inte, men det är min egen teori I USA till exempel används metoden mkt mer än i Sverige. Är det ngn som skt mer info om cerklage på amerikanska sidor? jag har inte gjort det, menkan tänka mig att det finns mer information om det där.

jag blev sövd vid insättandet, har för mig att jag fick bricanyl innan. sen låg jag inlagd över natten. fick gå på toa, blev förstoppad och det var ingen rolig upplelvelse när man precis fått cerklage o är rädd för att man ska ta i för mkt.. på morgonen ville de att jag skulle gå ut i fikarummet o äta frukost, de ville se hur kroppen reagerade på ansträngningen. i och med att jag inte fick några blödningar eller sd fick jag åka hem.

de mätte tappen o kollade bebis innan insättandet. skulle på återbesök två veckor efter insättandet, men i och med att jag hade ont en v efter insättandet åkte vi in ändå för koll..

Läkaren tyckte att en veckas sjukskrivning räckte men jag grät till mig en fyra veckors sjukskrivning. de ville inte sjukskriva mig mer för de sa att fk aldrig skulle godkänna den. kan säga att mkt strulade under graviditeten men inte fk!

det viktigaste att tänka på att inte ha sex, inte träna, inga tunga lyft, inga bad.. men sen får nog varje enskild kvinna känna efter hur mkt hon kan röra på sig...

• Lanie
    giggle skrev 2013-02-24 13:34:54 följande:
    Hur har det sett ut för er med tappförändringar efter cerclagen har lagts? Jag var inne på tappkoll och RUL i torsdags och då hade tappen inte blivit det minsta längre utan snarare lite kortare. En vecka innan operationen hade jag 22 mm och då var livmodertappen ganska S-formad fortfarande så 22 mm var "fågelvägen", dvs att den alltså egentligen var lite längre.
    Nu (2 veckor efter cerclaget lagts) hade den rätat ut sig och var 21,8 mm, vilket borde betyda att den kortats ytterligare. Den var fortfarande helt stängd och såg i övrigt bra ut och läkaren verkade "nöjd" med det.

Men jag får lite känslan av att mångas tappar växer direkt efter att cerclaget lagts, eller kan det ta tid? Jag har tagit progesteronvagiatorer i 6 dagar nu och det ska väl förhoppningsvis hjälpa till lite!?

Jag blev flyttad fram några dagar så enligt RUL är jag i v.19+2 istället för 18+5 idag. Så det är ju bra att bebisen verkar växa på sig ordentligt.
    Min tapp "växte" aldrig. Den höll sig runt 30 mm (ngt kortare när jag blev inlagd) både innan graviditet, innan cerklage och efter cerklage.. Tror att tappen mättes till 28 mm på efterkontrollen efter att jag fött min ängel.. så jag har en kort tapp i vanliga fall också..
Svar på tråden Cerclage?