• Lanie

Cerclage?

vixan: ja, det är väl inte helt omöjligt att inte ha ngn känsel i tappen.. på ett sätt är det ju skönt för dig, då slipper du ju såna obehag iaf. är nog rätt säker på att det är den vanliga magen som strular.. pendlar ju mellan att ha diarreer o förstoppning hela tiden.. så det är väl inte konstigt att jag får ont.. energin har iaf inte kommit tillbaka, är lika trött fortfarande. har inte orkat o göra ngt alls idag.

• Lanie

issen: gott o höra från dig! o att bebis fortfarande är kvar i magen! det är de små stunderna som gör att man fortfarande orkar kämpa vidare.. skönt o få komma ut lite, se hur omvärlden snurrar på... hoppas allt ser bra ut så du ska våga o komma hem i helgen o få njuta lite också!

• Lanie

snalmums: själv har jag väl inte direkt haft ont i nedre delen av magen, det är bara i samband med foglossning som jag kan känna mig lite öm.. annars har den värken jag haft varit mer samlad längre upp.. de sammandragningar jag hade förut var lite isolerade, alltid högre upp på vänster sida, sällan hela magen drog ihop sig.. förutom de sammandragningarna jag fick i samband med infektionen, då knöt hela magen ihop sig o de höll i sig ett ganska bra tag.. har kanske haft lite molvärk till och från, men det är sån värk som inte varit så intensiv o den har kommit o gått o jag har alltid tänkt att det är livmodern eller bebis som växer.. hur känner du nu?

vixan: jag började nog o känna av lite sammandragningar när jag var i den veckan du är nu.. kanske är promenaden till dagis som gjort att du känner lite mer?  finns ju de som får sammandragningar tidigt i graviditeten utan att det är ngn fara...

här är en till som är seg som kola. idag skiner solen o trodde den skulle göra mig gott, men icke.. känner mig lika hängig som igår, fast idag har jag ändå orkat o packa lite i bbväskan, vikit tvätt o slängt in en tvätt i maskinen.. nu har jag precis ätit lunch o sitter i soffan o nästan somnar.. vill verkligen inte må så här..

• Lanie

Lillknas: hur har graviditeten sett ut för dig så här långt? mkt oro? hur ofta går du på kontroller?

• Lanie
    Nenne skrev 2011-05-18 17:18:21 följande:
    Tappen har varit helt intackt och legat runt 40mm varje gång. Ja de har varit mkt oro med tanke på sammandragnigar och smärta. Har fått gå varje vecka på kontroller, blir nog en kontroll imorn med å sen kanske dra ut på de..Får se va läkaren säger och vad jag själv känner. Kanske vill ha varje vecka fram til 28 hela veckor...får se hur de känns imorn. Har ju en massa hug och stickningar kring blygdbenet och inne också, Hittills har de inte varit något, så jag tror att de är de främre fogarna som spökar med stickningar och ilningar.
    skönt ändå att tappen varit stabil även om du haft en hel del sammandragningar o så.. har också haft lite såna där ilningar o stickningar, har uppstått när bebis varit väldigt aktiv, tror det kan vara bebis som ligger o trycker på mot tappen eller så..

var precis på toa o för första gången den här graviditeten hade jag en rosafärgad flytning när jag torkade mig.. känner mig även liksom som bajsnödig, men är inte det när jag väl är på toa.. jag undrar om det håller på o hända ngt...
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-05-18 17:46:02 följande:
    Har oxå de där stickningarna o ilningarna, framförallt på framsidan, blygdbenet lixom.

Hmm, kroppen övar väl lite mer ordentligt ju längre man kommer i grav. Hoppas det lugnar sig... 
    nu behövde jag verkligen göra nr 2, känns bättre i magen igen.. o nu var det inga rosafärgade flytningar heller.. hmm.. har gått här o packat mer i bbväskan för det skulle kunna vara på gång.. det ger mig lite flashbacks från förra graviditeten när jag hela tiden kände mig bajsnödig o när jag var på toa blev pappret rosafärgat.. o så hade jag helt plötsligt öppnat mig..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-18 17:52:31 följande:
    Rosa flytnigar började min förlossning med sedan kom slemproppen när jag kissade. Den liksom snorade kvar på pappret. Några timmar senare var jag mamma på riktigt. Men det där bajsnödiga har jag aldrig känt. Jag känner inte när jag har krystvärkar så jag har fått be barnmorskan berätta när de var på g.
    vi får se vad som händer här under kvällen. tror att det bajsnödiga kommer ifrån att mina värkar sätter sig i ryggen o att det liksom trycker på därifrån..
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 18:10:37 följande:
    låter iofs inte bra med rosa flytningarna, kanske ska ringa in och rådfråga trots allt? min läkare sa att så fort det blöder eller ovanliga flytningar eller tryck neråt med värkar skulle jag omgående ta kontakt med dem. fast du är mkt längre gången än vad jag är så tror inte det är fara för dig om bebisen kommer ut lite tidigare? fast jag hoppas den stannar ialf några veckor till.
    det är ju just det, att jag har ju inga värkar, inget tryck neråt.. har ju inte ens sammandragningar o nu när jag gjort nr två så känns det ingenting  magen. är lite förstoppad idag, så nu när det släppte så har jag en helt annat känsla.. nä, det gör ju absolut ingenting om bebis skulle komma nu.. men jag avvaktar nog lite o ser om det kommer ngn mer flytning eller om jag börjar o få ont eller så...
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 18:27:46 följande:
    ja gör det om du känner så, men tveka inte annars att ringa till fl och kolla försäkerhetsskull! sitter här nu på helspänn om det kanske är dags för dig senare ikväll.

fast skönt att det släppte lite när du gjort nr 2, ibland kan kan också få konstig känsla just när jag ska gå och göra nr 2. jag hatar det verkligen är så rädd att trycka på och att cerclaget ska gå sönder eller ngt, värsta mardrömmen är nog om vattnet går eller så. uscha! oftast brukar jag få ta microlax och därefter blir det lättare att göra nr 2 för att slippa krysta på så mkt då. jag äter också linnfrö och tar ngn medicin som heter ngt på lac....för att hålla igång magen men visst jag är ändå lite hård. (vilka detaljer vi ger varandra nu om bajseri ellerhur?) hahahaha
    nä, jag kommer nog o ringa in till fl o kolla vad de tycker iaf. händer det inget mer kanske det inte är ngn ide o åka in iaf.

ja, jag har ju haft en hel del sammandragningar när jag varit kiss eller nr 2 nödig.. var också jätteorolig i början att trycka på för hårt.. är det lactulos du använder? jag har använt microlax vid två tillfällen o det är så otäckt tycker jag att jag gör allt för o slippa komma dit när det är det enda som fungerar. jag använder mig av ngt som heter paraffinemulsion, fick det när jag låg inlagd o har fortsatt med det när jag kom hem.. men det är rätt dyrt o apoteketpersonalen har aldrig hört talats om det när man kommer o frågar om de har det. ja, det är verkligen spännande detaljer... :)
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 19:21:23 följande:
    ja men gör det!!!!

okej tror också jag fick ngt sådant på sjukhuset som gör att man blir lite lösare i magen man slipper trycka på liksom så hårt. jg får dessvärre använda microlax ofta för att kunna göra nr 2 dels är jg rädd att krysta på.. jag längtar tills allt är över med graviditeten kunna bli normal och gå på toa utan några problem. den heter nog så som du skrev lactulos en flytande form i brun flaska,
    har inte ringt än.. nu är det ju ett par tre timmar sen o det har inte kommit ngt mer.. inte ens något slem.. o sen jag fick tömma tarmen så har obehagskänlsorna i magen släppt också o eftersom det inte var klarrött blod o smärta så känns det okej nu... eller det har känts okej hela tiden egentligen, är inte superorolig. Bebis ligger ju o sparkar på som vanligt vid den här tiden också... men jag börjar o tveka till om jag verkligen ska åka till jobbet på fredag. de ska ha sommarfest. det är ju ändå 7 mil o köra enkel resa, så vetitusan om jag ska åka.. om det inte blir mer färgade flytningar kanske, men annars får jag nog stanna hemma.. men vill så gära åka, har inte sett dem sen i dec...

jag har också använt lactulos en del, men min mage fixar inte det alls. använde movicol ett tag, men bäst har nog paraffinet o linfrö på yoghurten varit för mig..
Svar på tråden Cerclage?