• Lanie

Cerclage?

MiScHoOo skrev 2011-06-22 21:26:20 följande:
    Jag tycker det är konstigt med fk, vissa andra orsaker går att vara sjukskriven i flera månader utan oss med detta beskymmer. när jag tog bort gallan blev jag sjukskriven i 2 veckor och jag var inte återställd gick till husläkaren och hon var illa tvungen att läsa för att garantera att jag inte blev utan. dem har fått en lista från fk på hur länge vissa "sjukdomar" man vara sjuk för, tyvärr.
    min första läkare ville inte sjukskriva mig alls, hon tyckte jag kunde gå till jobbet dagen efter insättandet av cerklaget.. jag låg på uppvaket o grät mig till ett sjukintyg.. läkaren sa att fk aldrig skulle godkänna min sjukskrivning, men jag skrek att jag sket i om de godkände den eller inte, jag struntade i om jag skulle få pengar eller inte, jag ville bara ha ett intyg så jag kunde få vara hemma! så då skrevs ett intyg o i det intyget stod det inte så mkt, annat än att jag hade förlorat barn tidigare i förtidsbörd o att jag nu var gravid igen o var orolig för mf... fk godkände sjukskrivningen utan problem, så i mitt fall var det vissa läkare som var svåra o ha o göra med... den läkaren jag hade sen på alla kontroller tyckte det var självklart att jag skulle vara sjukskriven o hon skrev långa utlägg i intygen...
  • Lanie
    MiScHoOo skrev 2011-06-22 21:45:18 följande:
    som tur så sjukskriver dem en här, men det hemska är att man ska leva som vanligt, inte bara ligga och man är orolig och tvingas upp för att röra sig för att man är lat,,,,

det är en av orsakarna jag inte vill vara inlagd nu
    ja, har de sån syn förstår jag att du inte vill vara inlagd, när jag blev inlagd fick jag ju bara göra toabesök o duscha, annars skulle jag ligga i den där sängen.. o innan jag blev sjukskriven så var min läkare väldigt noga med att påpeka att jag skulle ta det lugnt o inte röra på mig mer än jag kände själv att jag klarade av. hon var nog mer försiktig än vad jag var, men det tackar jag för. helt underbar var hon o hon kom o hälsade på oss på BB när Thea hade kommit o hon sa att skulle vi bli gravida igen så var det självklart att jag skulle ha cerklage igen o att jag skulle höra av mig till henne.
  • Lanie
    SaraDK skrev 2011-06-23 20:27:27 följande:

Ville bara säga hej till alla här! Har varit dålig på att kika in sen tösen kom för 2 månader sen... Man är hemma o tycker att man borde ha all tid i världen, men tiden verkar bara flyta iväg. Är mest amning, blöjbyte, bebismys och flyttpackning. Flyttar till en fyra om 2 veckor, så det blir lite kaos med en dotter som har sommarlov, en bebis som ska ammas o bäras och tre katter som springer runt benen och gärna kontrollerar kartongerna innan, under och efter man fyllt dem...

Allt bra med alla här? Nån ny bebis de sista två månaderna?

Här är allt bara fint, trots kaos. Ellie är ett jättesnällt barn, som sover hela nätterna förutom en amning. Storasyster (10 år) är sååå stolt!

Kram till er alla och glad midsommar!!!

gott o höra från dig! o att allt är bra med er!

japp, lilla Thea kom för snart fyra veckor sen. hon kom i v 36+4 o hon mår hur bra som helst, har redan gått upp nästan ett kg o hon är som din ellie, sover om nätterna o är bara uppe en snabbis runt halv fem på morgonen för lite påfyllning o sen är det sova igen... hoppas hon håller i den här rutinen för den passar oss finfint..

vi har ju bara thea o ta hand om, dessutom är sambon hemma med oss så jag har nog rätt mkt tid över att hänga här en hel del...

ta hand om er! hoppas ni får en fantastisk sommar! kram kram
  • Lanie

hej silverklar!

grattis till graviditeten!

tycker det låter väldigt bra att du blivit remitterad, jag kan tänka mig att du faktiskt får cerklage. din beskrivning på ditt förlopp låter nästan som mitt. har också gjort konisering, blev gravid o fick värkar helt plötsligt, var också öppen 4 cm när jag kom in till förlossningen o ungefär 15 timmar senare föddes min son, dock föddes han i v 24 o han överlevde tyvärr inte. på efterkontrollen såg läkaren att jag hade väldigt kort tapp o eftersom man inte hittade någon annan förklaring till varför han föddes för tidigt, annat än att jag hade gjort en konisering så fick jag cerklage o jag kommer o få det i alla ev framtida graviditeter också. cerklage är det bästa man kan få om man har benägenhet att öppna sig i smyg utan att man känner något, så är det var du gjorde så låter cerklage ngt för dig! hade du dock haft mkt sammandragningar som satt i gång förlossningen så kanske inte cerklage är lika självklart.

jag hade ett väldigt hastigt förlossningförlopp i min andra graviditet (tösen är nu snart 6 veckor) två o en halv timme efter att vi hade kommit in till förlossningen föddes hon. när de klippte cerklaget var jag redan 8 cm öppen! så din fråga om man överväger att inte sätta cerklage för att det kan gå för fort så är det nog inte skäl nog. man kan vara öppen o cerklaget fortfarande sitter kvar.

man ska vara sjukskriven efter insättandet. man ska ta det lugnt helst den första månaden så cerklaget har en chans att verkligen sätta sig o ju mer man vilar i början, desto större chans att det också håller bättre när bebis växer sig större. min första läkare tyckte dock att jag kunde gå till jobbet dagen efter, men jag stod på mig att det tänkte jag inte göra (fick senare veta att hon hade sagt helt fel för man ska vara sjukskriven) dock tyckte operatören att det bara behövdes en vecka, men återigen stod jag på mig o fick till slut sjukintyg för en månad. många andra läkare jag varit i kontakt med brukar sjukskriva minst två veckor efter insättandet. sen är det ju helt individuellt hur mkt sjukskriven man blir senare i graviditeten. jag hade ju möjlighet o jobba hemifrån, så det gjorde jag på halvtid, o jag hade tänkt o jobba så fram till BF, tyvärr fick jag en infektion i livmodern o blev inlagd i fem veckor o blev sjukskriven fram till BF. Det beror också helt o hållet på vilken läkare man får, vissa är superförsiktiga o sjukskriver direkt, medan andra tycker att man kan leva ganska så vanligt o gå till jobbet om man inte har alltför tungt jobb.. här är det mkt upp till en själv att stå på sig om man känner att läkaren inte tar ens oro på allvar!

hoppas jag fick med svar på alla dina frågor. lycka till!

• Lanie

silverklar: jag tror att om du ska ha cerklage borde det bli ganska snart efter ditt möte. när man sätter preventiva cerklage gör man det oftast mellan v 13-15, just för det är de bästa veckorna. Man har kommit över den första missfallsrisken, men ändå är bebis så liten att man inte borde öppna sig än.. oftast håller preventiva cerklage bättre än akuta cerklage som sätts senare i graviditen om det upptäcks att man är på väg att öppna sig. det är det som är det jobbiga cerklage, det går inte o säga hur lugnt är lugnt. det är helt upp till en själv att känna efter. till mig sa de att jag skulle leva normalt. men jag skulle inte ha sex, inte träna, inga lyft, inget bad.. då jag har ett sexliv, tränar en hel del, lyfter en hel del o älskar o simma, så blev det helt plötsligt inte så normalt för mig. jag hade dessutom ont av cerklaget så länge jag hade det. Min teori är att cerklaget sattes ganska långt ner då jag hade ärrbildning som gjorde att det inte gick o sätta högre upp, vilket är det vanliga. jag tror att cerklaget låg o skvade lite, för jag kunde inte sitta riktigt så länge jag hade det. Det var pga de besvären som gjorde att jag inte kunde jobba heltid hemifrån, då jag fick ont av o sitta på en stol åtta timmar om dagen. Jag halvlåg i sängen eller soffan o jobbade. jag kan bara säga hur jag själv skulle gjort angående resan o jag skulle inte åkt på den.. men vi är ju olika. om du inte känner av några besvär av cerklaget, har ont eller så, så visst kan du åka, men jag vågade inte göra mkt den första månaden efter insättandet.

ja, det var chockartat, jag kunde inte riktigt ta det till mig när läkarna sa att jag skulle föda när som helst, var helt overkligt, skulle ju inte göra det förrän 16 veckor senare! o jag hade haft en sån bra graviditet, hade inte ont någonstans, mådde hur bra som helst o helt plötsligt skulle jag föda.. fattar inte än idag vad som hände den där dagen, det hände för snart 14 månader sen. o tack för både beklagan o gratulationen! livet har verkligen förändrats sen lilltösen kom

jag har aldrig behövt stå på mig för sjukvården tidigare så det var väldigt jobbigt att behöva tjafsa med de som ska veta mer än en annan, men tyvärr är det så att många av oss cerklagare har mer eller mindre fått strida för att vi ska få oss att känna oss lugnare. Det känns som om det är väldigt godtyckligt vad läkare anser om cerklage. Känns som om många misstror metoden, även om det inte finns ngn annan metod för de med försvagad livmoderhals, men det är ju ett ingrepp som görs ganska sällan. mitt sjukhus sätter kanske högst två cerklage om året. Sen finns det ju inga evidens (ett ord som min första läkare älskade att använda) för om cerklage fungerar, då det inte går i efterhand att utvärdera om graviditeten lyckats pga cerklaget eller att det hade gått ändå utan det.

det är ju väldigt individuellt när bebis kommer när man har cerklage. Finns de som förlorar kring v 20 även med cerklage. en jag haft kontakt med fick sin dotter i v 28.. finns de som klipper cerklaget, vanligtvis runt v 36-37, men som ändå går till v 40 eller mer. Jag kom till v 36+4. Det var planerat att cerklaget skulle klippas två dagar senare. Jag hade v 36 som mål just för att det var då cerklaget skulle tas bort, så jag nådde ju mitt mål. dottern var på väg att komma redan i v 25, men efter en tur med ambulans flyg till akademiska i uppsala så lyckades de få stopp på mina sammandragningar. fick ligga i linköping i nästan fyra veckor innan jag fick komma hem till mitt hemsjukhus igen o sen gick jag ytterligare fem veckor innan tösen kom..

sorry för långt inlägg, men jag blir så engagerad!

• Lanie

fruhellström: tackar som frågar! jorå det går väl för det mesta bra här. Thea har sina dåliga dagar, precis som vi men för det mesta går det bra. Hon äter bra och hon sover mkt, även om hon vissa tider på kvällarna är mer vaken än tidigare. har väl haft lite början på mjölkstockning så har haft väldigt ont i ena bröstet, men tror jag har fått det lite under kontroll iaf. det är så skönt att vi är hemma hela tiden, fasar för hösten när sambon börjar och jobba igen. det är en sån lyx att kunna duscha, äta, vila, laga mat, fixa i huset när vi båda är hemma. var hemma själv mellan lör o sön förra helgen o det var väldigt tufft för Thea ville ingenting då, så då var det psykbryt, men jag känner att jag kommer mer o mer in i mammarollen, så det ska nog gå bra det här...

nu är det väl mer att jag ska hitta tillbaka till samlivet.. var ju så längesen att jag liksom blivit avtrubbad o inte har ngn lust alls nu.

härligt att du snart nått ett litet delmål! kramar!

• Lanie

zeke: beklagar förlusten med sonen, men grattis till nya graviditeten! precis som thalis tycker jag svaret från läkaren är lite märkligt. innan insättandet hörde jag mig för med olika sjukhus runt om i landet för jag ville veta rutinerna kring cerklage på deras sjukhus då jag inte litade på att min läkare hade koll på vad cerklage innebar. En läkare sa att visst, cerklage sätts inte så ofta längre (som på 80-talet då man satte cerklage på alla som gjort en konisering) men han hade noterat att metoden används mer nu än för några år sen, så det känns som om metoden ändå blivit vanligare igen.

jag har en kort tapp, men det finns människor med korta tappar som går igenom graviditeter utan problem, på samma sätt som det finns människor med lång tapp, men som ändå inte kan gå en hel graviditet. tapplängden har alltså inte så stor betydelse utan hur hård och stark den är, har man försvagad livmoderhals spelar inte längden ngn roll

sen kan ju sammandragningar påverka tappen, hade du sammandragningar i förra graviditeten också? har man mycket sammandragningar vet jag dock inte om cerklage kan hjälpa på samma sätt... tycker du ska lyfta frågan igen om du känner dig orolig. sen är vila den bästa medicinen med eller utan cerklage!

• Lanie

fruhellström: är verkligen tacksam över att vi har kunnat lösa det på det här viset, tror också det kommer göra det gott för oss alla tre i det långa loppet. även om jag vissa dagar kan få psykbryt på sambon. han har lite svårt o planera, kör liksom bara på o tänker inte på att det faktiskt behövs lite planering o lite extra tid med en bebis o att det kan hända saker som gör att man även måste planera om... jaja, han lär väl sig..

vad bra att du åkte in o kollade dig! får hoppas att det inte är ngt allvarligt..

• Lanie

silverklar: se till att ta hand om dig o bebis så gott du kan! med det du har i bagaget är det konstigt om läkarna skulle chansa med dig.

ja, det är nog ovanligt att ha så ont som jag hade, vet inte om någon annan i tråden med de problemen jag hade. jag tror det berodde på att de satte cerklaget så långt ner på tappen som de kunde. de ville ju sätta det högre upp, men det gick inte för jag hade så mkt ärrbildning. så jag tror det skavde lite när jag satt upp. jag sa att det kändes som om man hade en tampong som satt för långt ner o skavde, då brukade folk fatta hur det kändes.. onej, man är ju inte där och ändrar på något när det väl är på plats.

vad jag förstår ska man undvika orgasmer också, just för att orgasmer kan framkalla sammandragningar som påverkar tappen. jag kan väl säga det att jag fuskade med det en hel del i början, när lusten fanns kvar, men de sista tre månaderna försvann lusten o den har fortfarande inte kommit tillbaka :(

och man ska undvika bad också. jag hade ju inga problem med o undvika bad då vi inte har badkar hemma o jag kom ju knappt ut genom dörren under den tiden jag hade cerklaget. var bara ute de gångerna jag skulle till läkaren för koll. annars var jag ute väldigt lite.

ISSEN: härligt o höra från dig! o att det snart är bebis på gång! kommer du få vara kvar på sjukhuset eller har du fått åka hem i väntan på bebis? lycka till med allt!

• Lanie

det där med orgasmer i sömnen.. jag hade också många såna den första tiden efter insättandet, de, blev dock färre o färre.. men jag kom på att de egentligen inte var orgasmer utan sammandragningar jag hade i sömnen. var väl kroppens sätt att väcka mig...

Svar på tråden Cerclage?