• Lanie

Cerclage?

o välkommen hit mamma mys.. är själv inte så aktiv här nu då vår dotter föddes 29/5, men håller ändå lite koll på vad som händer här.. hur har det gått med dina tidigare graviditeter?

Issen: gott o höra att allt går bra för dig!

här rullar det på i amningsbubblan.. har haft några jobbiga dagar, men hoppas på att det ska vända lite nu när jag fått mer koll på saker o ting.. o har fått låna en bröstpump så jag slipper ömmande bröst...

• Lanie

niini: jag kan säga att jag kände inte att jag öppnade mig förrän jag började o blöda o hinnblåsan stack ut, först då fattade jag att ngt var fel. innan hade jag bara lite ont i magen, som typ molvärk, men jag fattade ju inte då att jag hade värkar, hade ju aldrig varit gravid tidigare, så hur skulle jag veta?

i den senaste graviditeten satte värkarna igång o bara några timmar senare var dottern född, allt gick superfort.. o jag har inte haft så mkt värkar eller sammandragningar tidigare i graviditeten.. så det kan gå fort också.. är du orolig ska du ringa o be o få bli kollad.. finns ingen anledning att gå runt o vara orolig när en koll kan lugna en...

• Lanie
    mammasgullar skrev 2011-06-09 17:54:46 följande:

Nja just nu är jag inte så orolig.. förutom över flytningarna då som skrämde mig lite..
    Utan tänkte just på det han sa, att det ska kännas, men jag har ju ingen aning om "hur" det ska kännas...

när det kommer till all övrigt vad gäller graviditeten tycker jag det bara är "pain in the ass" för jag har ju ingen aning om vad som är normalt, när jag bör vara orolig, vilken smärta är "okej" och vilken är inte?

Hur vet jag när det är livmodern som växer, och när det är något annat?

Känner bara just nu att jag kan inte fatta människor som tycker om att vara gravida.. jag avskyr det....

nä det är ju det, hur ska det kännas? jag har hela tiden fått höra att det gör ont o vara gravid, så hur vet man att smärtan man har är farlig? När jag hade ont i första graviditeten trodde en del att det berodde på foglossning, så som jag beskrev smärtan.. men förmodligen var det dåliga sammandragningar o förvärkar.  fram tills att vi förlorade vår son älskade jag o vara gravid för jag hade ju inte besvär.. den senaste graviditeten var hemsk, kunde inte riktigt slappna av förrän jag hade passerat v 31, 32.. när inte bebis bara kunde ramla ut hur som helst.

det du ska vara vaksam över är väl om du känner tryck neråt i samband med sd.. om sd gör ont o blir regelbundna. om du får ännu mer flytningar o de ändrar karaktär.. om du börjar o blöda.. lita på dig själv, om det uppstår smärta eller obehag som du tidigare inte haft.. o sen är det ju aldrig fel att ringa om man är orolig, oftast så förstår personalen.. jag har iaf inte upplevt att jag nojat, utan de har tagit min oro på allvar.
  • Lanie

niini: det är som om läsa om sig själv. jag var exakt likadan, många gånger är jag nog det fortfarande, men jag har faktiskt fått lära mig att det är okej att fråga, vården finns faktiskt till för att hjälpa en, men jag är också sån som inte vill vara krånglig o jobbig... men jag fick lära mig att vara det,annars hade det nog slutat likadant andra gången. vilken vecka är du i? för i vissa veckor känner man ju av växtvärken mer än vanligt. det är bra att du ringer, finns ingen anledning till o gå o oroa sig hela helgen sen..

• Lanie

snalmums: tråkigt o höra att du får träffa så många olika läkare hela tiden.. det bästa hade väl varit om du hade fått gå till en o samma läkare hela tiden. jag hade samma läkare från första cerklagekontrollen i v 15 tills dess att Thea föddes. läkaren ville själv ha det så o jag tackade ju inte nej då jag gillade henne så mkt. Så skönt att varje gång man skulle dit så behövde man aldrig dra samma historia hela tiden, för hon visste ju allt redan o det var lätt o få sjukskrivning o hela den där baletten..

hade du frågat igår hur det gick så hade jag sagt kanon! idag är ingen av oss särskilt glad här. Thea har problem med magen så hon ligger o gnäller hela tiden o ska vara på tutten hela tiden o allt känns mindre kul just nu.. har köpt lite semper magdroppar, får se om de hjälper.. o jag får väl börja o fundera på vad det är jag äter som hon reagerar på..

jag började o röra på mig när jag kom hem från sjukhuset i v 31. iofs lagade jag ju lite mat o såna där smågrejer innan jag blev inlagd också, men efter v 31 vågade jag o röra på mig mer obehindrat...

• Lanie

snalmums: ja, då förstår jag att du inte vill ha den läkaren du hade.. jag hade ju från början förlossningsläkaren som var med när Wilton föddes o hon var så jäkla okänslig så hon blev bortplockad från mitt fall efter att jag hade pratat med min kurator.. har bara träffat henne ett fåtal gånger den här graviditeten o det var då vi åkte in när jag var orolig o alltså inte hade ngn tid bokad..

ja, vi ska till bvc imorgon så vi ska prata med dem.. åt ganska mkt choklad här igår så det kan ju vara det som spökar lite..märker det så fort, att när hennes mage fungerar bra så är hon hur nöjd som helst o när den inte fungerar blir det pip direkt..

jo jag blev ju inlagd pga infektion som gjorde att jag började o öppna mig inifrån så var ju sängliggande från v25-v31.. efter v 31 kan jag slappna av mer för att jag kände att det gjorde inte så mkt om bebis kom, hon var ju så gott som färdigbakad...

• Lanie
    snalmums skrev 2011-06-16 13:02:48 följande:
    förstår, men jag har ju en ganska så ful funeling innefrån om jag säger så. det är elastiskt liksom, öppnar och stänger sig lite. sen kommer själva cerclaget och sen nertill är det 1,5cm kvar som är stängt av tappen. men det har sett ut likadant varje gång på kontrollerna så. har vilat massor och tagit det lugnt men nu kanske man kan börja röra sig lite mer än vad man gjort förrut. har ju rullstolen så är ju inte precis ute och promenerar och varierar mkt med vila och liggläge. snart v 29 vilket känns underbart. bara 8v kvar tills dom klipper cerclaget om inget oväntat händer som sagt! helt sinnes vad tiden ändå gått fort, den som väntar på ngt gott! Skrattande
    aha, du hade en funneling också.. ja, det hade jag ju också, men den stängde sig faktiskt när jag kom tillbaka till mitt hemsjukhus o de sista veckorna så var den helt stängd, om än att den hade förkortats en del. sista två veckorna hade jag iofs ingen tapp kvar alls, allt höll ihop tack vare cerklaget.. jag tyckte nog att tiden började o gå lite fortare efter v 30, när man inte längre var lika orolig för om bebis skulle födas.. så veckorna från v 30, 31 till v 36 tyckte jag gick superfort.. hoppas att du också upplever det så.. o nu när sommaren är här kanske den kan hjälpa till o få tiden o gå lite fortare också
  • Lanie
    FruHellström skrev 2011-06-16 16:43:05 följande:
    måste bara fråga, vad är det här funneling för något? Ingen har nämnt det på ngn koll...
    ett fint ord för att man börjat o öppna sig inifrån...
  • Lanie

min läkare glesade också ut kontrollerna i slutet av graviditeten, istället för två veckor emellan, blev det var tredje vecka.. de gör ju så eftersom riskerna med en förtidigt bebis minskar ju, så även om jag inte hade så mkt tapp kvar så fick jag ändå en tid tre veckor senare.. jag hade väldigt mkt restriktioner fram till v 26, (de flesta barn som föds efter v 26 överlever ju) sen tyckte läkaren att jag kunde börja o göra lite mer, men nu blev jag ju inlagd i v 25 så jag fick ju ännu mer restriktioner, men hade jag inte fått den där infektionen så hade det ju sett annorlunda ut

fruhellström: Thea är en liten duktig tjej.. dock har hon vissa dagar problem med magen så då blir det ju mkt tårar.. vi har börjat med både massage o magdroppar, får se om de kan hjälpa henne.. men annars är det finfint här.. så skönt o ha sambon hemma, han jobbar bara två pass till, sen ska han vara hemma till slutet av aug.. vet inte om jag hade orkat o vara hemma hela den här tiden själv.. är så mkt enklare när båda är hemma..

• Lanie

fruhellström: glömde o skriva det.. på mig gjorde läkaren bara vul i början för o kolla tappen.. det var först när jag hade passerat första halvan av graviditeten som hon även kollade bebis med ul.. hon tyckte vi lika gärna kunde kolla det när vi ändå höll på, även om det egentligen inte var nödvändigt då jag aldrig oroade mig för att det skulle vara ngt fel med bebis..

snalmums: har inte haft sex sen vi plussade, 18 oktober.. nu har jag slutat blöda så nu är det faktiskt fritt fram, men har lite problem med hemorrojder sen efter förlossningen så vill inte riktigt än.. men märker att sambon börjar bli mer o mer frustrerad nu

Svar på tråden Cerclage?