• Lanie

Cerclage?

snalmums skrev 2011-05-21 14:43:48 följande:
    phhhhu vilken morgon jag fick!

mannen jobbar lite extra på ett ställe utöver sitt vanliga jobb, dels för att få lite extra klirr i kassan. igår jobbade han natten till idag och jag var ensam hemma, vilket jag hatar spec på natten om något skulle hända.
    ialf vaknade jag imorse och har nog aldrig varit så hård i magen som jag var imorse, jag trodde jag skulle föda på båda hållen kändes som det. efter lite microlax användning så efter en timme kom det loss, nu kan jag knappt sitta eller ligga. känns som jag bajsat ut en hel pet flaska eller något. nu är jag livrädd att cerclaget ska ha gått sönder men hur skulle man märka om det går i sönder liksom? skulle allt bara komma ut då eller skulle vattnet gå eller vad tror ni?
    fy vad obehagligt.. microlax är verkligen inte kul.. skulle ju vara bra om du kunde reglera det där med annat än microlax.. du kan inte öka dosen på lactulos, om det var det du använde? annars så rekommenderar jag varmt paraffinemulsion, det tråkiga är verkligen att det är rätt dyrt, men det är mkt bättre att använda än microlax. skulle cerklaget lossna så tycker jag att du borde märka det med blödningar eller så, men jag vet faktiskt inte. kanske skulle ta o kolla upp det så du inte behöver oroa dig?
  • Lanie

snalmums: verkar som att du mår okej nu o det är nog som många sagt att det nog inte är någon fara då du varken haft sd eller blödningar, men det samtidigt bra om du kan undvika de där förstoppningarna för det kan påverka. när jag låg inlagd så blev jag totalt förstoppad o de tyckte jag skulle ta microlax för o hjälpa till på traven o jag frågade om påverkan o de höll ju med om att det blir ett visst tryck, men det blir det ju av förstoppningen också, så ut måste det ju!

förstår din otålighet, de veckorna du är i nu tyckte jag var absolut jobbigaste.. hoppas verkligen tiden kan gå lite fortare nu iaf fram till v 28.

idag är det exakt en månad kvar till BF (21 juni), jag fattar inte att jag kommit så här långt! kanske skulle jag bli lite mer oförsiktig o ta i mer.. eller nä, förresten, är ju bra om jag kan gå fram tills vi ska ta bort cerklaget, bara 10 dagar kvar...

känner mig fullständigt utpumpad nu o ändå har jag inte gjort så mkt, det är alla andra som jobbat idag, sambon, sambons brorsa o svärfar med altantaket, svärfars fru med o plocka bort maskrosor från gräsmattan o jag har mest suttit på en stol eller i soffan, men är ändå astrött nu.. vi har grillat o gott blev det! bakad potatis, kycklingspett, mangoraja, grillade majskolvar, korv, kött...mumma!

• Lanie

snalmums: du ser till att du dricker ordentligt också va? för äter man linfrö o inte får i sig tillräckligt med vätska får det motsatt effekt. päron o ananas är ju annat som också ska vara bra för magen. kaffe sätter igång min mage, men jag får ju halsbränna av det istället.. men det funkar för mig. jag har kommit in i ngn varannan dag effekt nu, varannan dag förstoppad, varannan dag väldigt lös i magen.. så det är ju så där. de dagarna jag är förstoppad mår jag ändå rätt bra, men de dagarna jag är lös i magen blir jag även tröttare, får mer illamående och mer halsbränna..

har idag varit på kalas o det är så ovant att alla kommer fram o ska klappa magen, säga tjockis o allt det där som alla gör när det kommer en kvinna med gravidmage... känns väldigt konstigt, när man mestadels varit hemma o ingen har sett en. nu står maten i ugnen o sen blir det soffan resten av kvällen, man blir trött av all den här solen tycker jag

• Lanie

folk verkar ha sina metoder... så länge de funkar o de inte är farliga så är det väl okej, men man ska nog inte börja o testa allt på en gång om man nu skulle vilja testa ngt nytt, kan nog bli kaos då

håller med dig snalmums: det här med bajseriet är faktiskt rätt underhållande. sitter o funderar på vad det är din bm rekommenderade dig.. du får uppdatera om det sen! det är ju ngt man inte pratar om direkt, så därför tror man ju att man är ensam med o ha såna problem. JAg har ju problem med magen även som ogravid, har alltid haft, men aldrig vågat o prata om det förrän jag blev gravid med Wilton o då kommer det ju fram att de flesta har större eller mindre problem med magen. o när man får barn sen tror jag det blir mer naturligt att prata om..

bra att du dricker tillräckligt, vet att jag ibland kan vara lite dålig på det, vissa dagar, så det var mer därför jag påminde dig, om du glömmer som jag. jag dricker max en kopp kaffe om dagen, vill inte dricka för mkt o som det är nu så kan inte magen hantera mer än en kopp om dagen. coca cola.. bläää.. har nog druckit max två glas cola de senaste sex åren. ibland smakar jag på det när jag inte druckit det på ett tag, men fyyyy vad äckligt det är...

här är det nästan ingen ide att köpa blommor o växter. jag är dålig på o vattna o sambon är ännu sämre. än så länge har vi faktiskt bara två blommor o en kruka med basilika i hela huset. vi ska köpa mer, men jag tror det kommer o bli mkt platsväxter eller växter som kräver väldigt lite skötsel.

• Lanie

vixan: lycka till imorgon!

lillknas: jag får mer sammandragningar av gasig mage eller om jag är kissnödig.. när magen är någorlunda stabil har jag nästan inga sammandragningar alls, men de dagar jag är förstoppad eller lös i magen så får jag mer sammandragningar.

sov i över en timme nu på eftermiddagen o när jag vaknade mådde jag verkligen skit. var fortfarande aptrött, kände mig hängig o hade jätteont i magen. nu när jag satte mig i soffan igen har det lugnat ner sig, men nu är bebis väldigt aktiv också o det gör ont i revbenen när hon sparkar omkring där inne... det är nästan så jag vill att förlossningen ska starta nu för jag börjar o bli trött på o känna så här.. men samtidigt vill jag ju att det går lite tid till, iaf till nästa tis när det är tänkt att de ska klippa cerklaget.

• Lanie
    Nenne skrev 2011-05-23 18:58:04 följande:
    Va skönt att höra att du också får mer sammandragningar då. Jag får mest längst ner i magen när jag är väldigt gasig eller orolig i magen. Hade en väldigt bra dag i lördags och då hade jag nästan inte heller några sammandragningar men så började magen krångla igår kväll och idag är den inte rolig. Samt att vissa av sammandragningarna känns väldigt när jag blir hård längst ner i magen. Hur ofta brukar dina sammandragningar komma när magen är i obalans??
    vet precis vad du menar.. är jag förstoppad så kan sammandragningarna komma o gå under tiden jag är förstoppad. jag sitter inte längre o klockar mina sammandragningar när jag har såna här dagar då jag vet att de beror på magbesvären. är jag lös i magen så får jag sammandragningar i samband med att jag behöver besöka toaletten, när jag varit på toaletten så släpper de... likadant här, de kommer o går.. iofs gör inte sammandragningarna speciellt ont o de drar inte ihop hela livmodern, utan bara en del av den, oftast sitter de lite högre upp, på ena sidan, främst på vänstersidan.. egentligen har jag bara märkt av att hela livmodern drar ihop sig när jag fick infektionen i livmodern o de kom tätt.. annars är det bara delar av livmodern som drar ihop sig.. o läkarna och bm har sagt till mig att då är det ingen fara, så jag tänker knappt på sammandragningarna längre...
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-23 19:44:06 följande:
    skönt att du fått sova lite, här har man inte sovit någonting. varit hos bm på fm sen på em kom mäklaren och kollade lgh. lite soffliggande har det blivit! kommer nog somna bums ikväll... förstår att du börjar bli trött på att ha ont av sparkarna och att förlossningen ska starta, men håll ut liiiite till!Skrattande bra att du vilar nu inför förlossningen så du orkar med, tycker det ska bli spännande när det är dags för dig.

inolaxol hette visst medicinen som bm rek, är det något bra eller?
    ja, jag försöker o härda ut.. men orken tryter när man är ständigt trött.. men det är bara en vecka bort nu.. har jag tagit mig igenom nästan 36 veckor ska väl en vecka vara piece of cake...

gick det bra med mäklaren? såg på nyheterna att bostadsmarknaden har blivit lite trögare nu..

Inolaxol känner jag igen.. men har inte provat själv.. är det ngn typ av bulkmedel? hoppas det löser sig för dig
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-23 20:31:42 följande:
    jo det ick bra med mäklaren, lgh värde har höjts. när den såldes till oss var utgångspriset 695 nu ligger den runt 895. men vi är osäkra på om vi vill flytta nu liksom eller man ska vänta 1 år? bor billigt 2300kr då ingår el,telefon,internet och tv. billigare kan man inte bo. samt 7 min cykelavstånd t stan.

jo det är bulkmedel, har aldrig hört om denna men frågar min läkare imorgon om hon rek den eller ngt annat. kan ändå nte ta den nu innan sängdax.
    oj, det var billigt boende.. ja hur man ska göra nu är ju svårt o säga.. har ni tänkt o köpa hus? verkar ju som om priserna iaf har stagnerat lite så som husköpare är det ju bra.. men å andra sidan har räntan stigit..

så länge man inte använder det för länge ska det nog inte vara någon fara, men det är ju alltid bra o höra med läkaren.. har för mig att det brukar stå i föreskrifterna till såna medel att man ska rådgöra med läkaren om man är gravid...
  • Lanie

snalmums: skulle jag behövt o vänta så länge hade jag blivit asarg!visst att det kan uppstå situationer som gör att läkaren måste vara på annat ställe.. kanske är jag som har haft tur för jag har aldrig behövt sitta o vänta på läkaren.

fy för läkare som inte tar det försiktigt. jag är så glad över min läkare, för hon tar det verkligen varsamt o det gör ganska ont ändå, så hade jag haft en mer hårdhänt läkare hade det nog blivit outhärdligt.

själv har jag varit hos bm idag. pratat mkt om föräldraskapet, mina tankar, min oro för vad som kommer sen.. amning, relationen med ens föräldrar.. känslor kring att ha förlorat Wilton o att knyta an till den här bebisen.. kollat hjärtljud o sfmått.

fruhellström: de har tagit odling på mig ibland om de sett ngt konstigt på urinstickan eller om jag haft en infektion tidigare som de vill kolla så den har försvunnit.

vi kommer o hyra ett babyskydd på babyproffsen. 595 kr för åtta månader.

niini: det är bara till o bombardera oss med frågor så du vet vilka frågor du kan ställa när du träffar läkaren...

• Lanie
    mammasgullar skrev 2011-05-24 17:09:01 följande:

Uppsala län, kommer gå på spec.mvc på akademiska sjukhuset, vet inte alls vad/hur som gäller där.
    Hoppas bara på det bästa..

Än så länge vet jag bara att jag ska dit på måndag, nånting som kallas förlossningsplanering, ingen aning om vad det är, och att dom kommer ha "bättre koll" men vet inte vad för koll dom ska ha.

Hade en "felfri" graviditet med sonen, ända fram till v 24+6 då jag blev inskriven o han föddes 1½ dygn senare, i v 25+1. Så jag vet inte hur dom förväntar sig kunna hindra något om det är på G.

Det är isåfall om det skulle vara tappen, då den aldrig undersöktes.

jag vet inte vad de har för rutiner i uppsala, men jag låg ju inlagd där ett tag när jag höll på o börja öppna mig o jag kände mig iaf väldigt trygg med personalen, de var kunniga o så... det var ju inte där jag fick mitt cerklage, men de tog iaf väl hand om mig.

man kan ju hoppas att de ska föreslå cerklage själva, men du får helt enkelt fråga dem hur de ser på det o om de inte vill ge dig cerklage så ska du iaf se till o få mer kontroller på tappen, så man kan se om den förändras snabbt..
Svar på tråden Cerclage?