• Lanie

Cerclage?

MiScHoOo skrev 2011-05-18 20:02:49 följande:
    fick du movicol??? för mig sa det att det är inte bra
    movicol är väl inget bra o använda under en längre tid då tarmfloran kan bli rubbad, men under en begränsad tid ska det inte vara någon fara.. använde det mest i början.. behövde inte använda så mkt av den men det funkade..
  • Lanie

fruhellström: ett tips är o kolla in såna sidor som snalmums hänvisade till o när man sen hittar ngt man gillar så går man direkt till det företagets hemsida.. man brukar få det billigare då.. gjorde så med skötväskan jag köpte, hittade den på babyshop o beställde den sen från märkets egen hemsida o fick väskan 200 kr billigare

jag har fått dille på banansmoothie.. gör ett par st om dagen...

hehe ja, rejäla toabesök kan göra vem som helst glad

verkar vara en rolig tråd det där :)

• Lanie

fruhellström: ja de vet verkligen hur de ska ta betalt.. o kan man få det billigare även om det är samma vara så är det ju finfint.. en vän till mig jobbar på babyproffsen o jag handlar där ibland eftersom jag brukar o få en hel del rabatt. jag o sambon var där i veckan för o kolla vad för babyskydd vi ska ha (ska hyra ett där) o så skulle jag köpa en liten sån där babymössa, vit, bomull, vanlig.. 100 spänn! gick in på hm o köpte två st för 40 kr istället..

ja, det är supergott. fick en mixer i födelsedagspresent så den används flitigt nu.. kommer o bli många jordgubbsdrinkar i sommar :)

ja, det är viktigt att hitta saker som gör en glad så man inte behöver sitta o oroa sig hela tiden..

• Lanie

glömde o säga det. det var en väldans fin filt.. vill oxå ha!

• Lanie

snalmums: ja, jag får avvakta.. nu har det ju ändå varit så lugnt de senaste veckorna.. har kunnat leva relativt normalt så det är väl därför jag har hoppats på att få vara med.. min sambo är iaf tveksam till att jag åker.. så synd att de var tvungen o vara på den orten där vi jobbar.. vi kunde ju ha varit i kalmar istället, då hade det ju varit nära.. innan jag fick dille på banasmoothie hade jag dille på vaniljyoghurt, skivad banan, linfrö o corn flakes :)

här är det tvärtom, här är det jag som blir galen på allt sambon köper o jag får bara sitta här o betala :) o han köper ju grejer till trädgrden o så, dyra grejer.. vi har ju knappt köpt ngn inredning alls...

• Lanie
    snalmums skrev 2011-05-18 20:54:21 följande:
    hahahahaFlört fast jag betalar sakerna så mannen slipper hosta upp pengar på mina dumma köp!
    verkligen synd att vi alla inte bor närmare varandra, kunde ta en liten fika ihop!
    ja mitt dille är sockerkaka nu samt glassen... hrm inga bra grejer!
    fast andra sidan jag är inte sugen på godis,chips och läsk. har gått upp 5kg än så länge...
    hehe.. vi brukar ju också få betala våra egna dumma inköp, men nu handlar vi ju sånt vi behöver till huset, så då har vi sagt att vi ska dela på det oavsett om det är gardiner eller högtryckstvätt

ja, ibland är sverige lite för stort...

jag är ändå ganska glad över att jag ändå har ganska nyttiga cravings.. om man bortser från kladdkaka då, men det har jag ju alltid dille på oavsett om jag ärgravid eller inte

jag har gått upp drygt 7 kg sen inskrivningen i v 12, så jag är rätt nöjd jag med...
  • Lanie
    klogu skrev 2011-05-18 20:54:27 följande:
    Hej på er!

Jag orkar inte läsa igenom alla 270 sidor så jag ställer några frågor som ni säkert redan har diskuterats.

Jag miste mina tvillingar i vecka 22. Man vet inte exakt vad som har hänt. En eventuell orsak är början på moderkaksavlossning. Men man vet som sagt var inte.

Jag har läst lite om försvagad livmodertapp och sett att man öppnar sig i det tysta och det var väl det jag gjorde. Under hela dagen gick slemproppen (fick jag förklarat för mig) och jag hade ytterst minimala "värkar". När jag kom upp till sjukhuset varr jag öppen och ena fosterhinnan buktade ut. Hur mycket jag var öppen vet jag däremot inte eftersom dom inte vågade undersöka.

Är nu gravid igen i vecka 5+5 och ska på UL (för att förhoppningsvis se ett hjärta slå och för att förhoppningsvis bara se en bebis) och träffa min läkare på spec om en vecka. Vad bör jag ta upp angående cerklage om det är aktuellt? Kommer jag göra ett magUL eller VUL?

Vad är statistiken för cerklage? Det medför ju vissa risker har jag läst om. Hur ofta går det bra och hur ofta går det åt skogen? Orkar nämligen inte förlora fler barn...
    beklagar din förlust!

du kommer o få göra ett vul.

jag tycker att du kan ta upp frågan, om cerklage skulle vara aktuellt för dig, se vad läkaren svarar. berätta om din oro att samma sak ska hända igen. du kan ju fundera på följande: har du gjort några kirurgiska ingrepp tidigare? såsom abort eller konisering? för sånt kan leda till försvagad livmoderhals. hade du mkt sammandragningar under graviditeten? jag hade inte haft några sammandragningar alls o jag började bara o öppna mig helt plötsligt.. öppnar man sig bara helt plötsligt som inte beror på infektion eller en massa sammandragningar kan det vara försvagad livmoderhals du har.

tyvärr har jag ingen statistik o ge dig.. har ingen aning om hur siffrorna ser ut, hur många det är som det går bra för o hur många det inte går bra för. visst finns det risker med o sätta cerklage, men det finns ju risker med att inte sätta det heller om man skulle behöva det.
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-19 10:17:16 följande:
    lanie: hur är det idag???
    det är bra! har sovit i en evighet, gick o la mig innan elva igår, har precis stigit upp! så nu hoppas jag att jag har mer energi idag än jag haft tidigare i veckan.

inga mer färgade flytningar heller! så allt känns som vanligt igen... konstigt det där..
  • Lanie
    vixan skrev 2011-05-19 10:28:34 följande:
    Vilken vecka är du i nu? När skulle du klippa cerklaget?
    35+1 idag. sista maj ska cerklaget bort, om inget händer innan vill säga
  • Lanie
    snalmums skrev 2011-05-19 10:41:38 följande:
    skönt och höra att det är bra, hoppas du är full med energi så du orkar göra lite saker idag. själv vaknade jag inatt en gång med världens sammandragning. sen släppte det nu har jag lite molande värk. hoppas det blir bättre under dagen bara.
    börjar redan känna hur energin tryter, men men.

hoppas också på att värken försvinner för dig o att du får en bra dag!
Svar på tråden Cerclage?