• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • mamma mys

jomanjano: usch säger som trassel- vad hände med cerklaget?? håller tummarna att du passerar vecka 30 o att det håller sig stabilt...men tycker du är jätte duktig som ligger där du gör..finns inget mer du kan göra än att bara vänta o ta en dag i taget...håller tummarna för dig/er... styrke kramar

vixan: kan ju hoppas på att den rosa flytningen är ett tecken på att det börjar närma sig förlossningen:) 

• Jomajano

Tack igen för ert pepp. Tappen var så My öppen och fostervattenshinnan går ner i hela tappen så när hon satte cerclaget kunde hon bara fästa det längst ut så när dom tittade två dagar senare verkade de ha glidit undan så det höll inte... Så jävla sur för att dom inte gjort det tidigare... Jäkla Varberg...

• Ester03

Jag fick ett cerklage insatt i vecka 25 under min första graviditet. Då hade jag redan varit sängliggande på sjukhus sedan vecka 19 pga blödningar och att livmoderhalsen börjat öppna sig. Cerklaget satt inte bra, hängde ner som en tratt, och jag fick fortsätta med samma stränga sängläge efter detta.Tydligen är det svårt att sätta cerklage så sent i graviditeten. För att det ska lyckas bra ska det göras runt vecka 15 har jag hört. Om jag blir gravid igen ska jag be om cerklage så fort som möjligt. Jag gissar att de väntar till vecka 15 för att risken för tidigiga missfall som beror på missbildningar ska vara över. I vilken vecka har ni andra fått ert cerklage?

• mamma mys

jomanjano: usch ja men då får vi hålla tummarna att det fungerar länge till med sängläge...håller tummarna...varje dag är värdefull...styrke kramar

ester03: jag har fått mina planerade cerklage i vecka 15 just pga att man ska ha passerat risken för missfall pga fel på barnet...mitt oplanerade cerklaage fick jag i vecka 19 men hade fått en infektion också..det häll i 5 veckor o sonen föddes i vecka 24.... 

• violatricolor

Ester: Min läkare var inte ett dugg stressad när det gällde att sätta cerklaget... Han menade att de brukade sätta dem v 16-19 ungefär... Och jag gick mitt i v 18+3... Men då var det planerat och jag hade fortfarande lång tapp! Om tappen är påverkad, vilket den ju kan vara så "sent", är det svårare att sätta. Att det blev så sent i mitt fall berodde nog på att de också ville se hur tappen påverkades från v 12 till 17-18 och dem påverkades inte alls, vilket gjorde att de var tveksamma till cerklage men sedan enades de (tre läkare) om cerklage ändå pga min livmodermissbildning. Om det går bra denna gång kanske de sätter det lite tidigare nästa gång? Återstår att se hur det går. Har precis fått det och det är en så jobbig tid nu... Vill inte mista ett barn till

• FruHellström

ester03: jag fick mitt mellan v 14-15, då är det som lugnast o man har passerat missfallsrisken. Fick själv ligga på då min bm sa att "nä men sånt sätter man inte nuförtiden".... Bytte bm o hade cerklage 2veckor senare tack vare att jag själv ringde specmvc.

• Lanie
    Ester03 skrev 2011-10-15 10:02:29 följande:

Jag fick ett cerklage insatt i vecka 25 under min första graviditet. Då hade jag redan varit sängliggande på sjukhus sedan vecka 19 pga blödningar och att livmoderhalsen börjat öppna sig. Cerklaget satt inte bra, hängde ner som en tratt, och jag fick fortsätta med samma stränga sängläge efter detta.Tydligen är det svårt att sätta cerklage så sent i graviditeten. För att det ska lyckas bra ska det göras runt vecka 15 har jag hört. Om jag blir gravid igen ska jag be om cerklage så fort som möjligt. Jag gissar att de väntar till vecka 15 för att risken för tidigiga missfall som beror på missbildningar ska vara över. I vilken vecka har ni andra fått ert cerklage?

fick mitt cerklage i v 13..
  • Trassel
    Jomajano
    nej det kan ju inte vara så lätt att få det att sitta så bra när det inte finns mycket att fästa det i. Håller tummarna för att det går så många dagar som möjligt!!

Ester
    De planerade cerklagen sätts oftast i v 13-15. Största missfallsrisken har passerat tappen är inte påverkad av tyngden och den har heller inte börjat luta bakåt så den är lättare att komma åt. Som jag har förstått det här så är det därför de sätts då. Jag har fått mina i v 13+4 och 14+1.
    Jag har också fått AB i samband med insättandet för att jag har haft bakterier och för att inte det ska bli en infektion.

FruH
    Här har jag aldrig hört läkarna säga att ett cerklage är en omodern eller förlegad metod. Som i så många andra frågor så önskar man ju att det fanns lite mer nationella riktlinjer.

Vixan
    intressant!! Inget fostervatten som sipprar?
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • violatricolor

Verkar vara så himla olika! På mitt sjukhus verkar rutin inte vara att sätta dem v 13-15 utan snarare runt v 16. Hoppas de gör en individuell bedömning bara.... Och ingen ab eller bricanyl för min del i samband med insättandet. Hade nog fått det om jag haft bakterier eller mycket sammandragningar. Jag tror nu att jag har lite sammndragningar, som jag även känt tidigare och inte varit säker på vad det varit. Kommer några gånger om dagen och gör inte ont men känns obehagligt. Hoppas de inte påverkar tappen?!

• Trassel
    Viola
    nej jag har heller inte fått bricanyl i samband med sättandet och inte behövt det efter. Hade en hel del sd förra gången och likadant nu efter cerklagesättandet.  Det varierar lite från dag till dag men det är aldrig regelbundet eller intensivt. Förra gången påverkade det aldrig tappen. Det mesta av sd är förmodligen helt i sin ordning, som det ska vara, och en del är säkert från cerklaget. Nu vet jag inte än men sist såg det fint ut när hon kollade!
    Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008