• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • violatricolor

Trassel: Mina sd är inte heller regelbundna utan kommer några per dag. Kanske 5. Tror jag ska räkna dem imorrn. Jag får ta upp det nästa gång jag träffar läkaren el bm eller så ringer jag dit på måndag. Hoppas det inte är någon fara...

• Trassel

Viola,
    om du har mer än 5 per timme så kanske man ska börja fundera men 5 om dagen låter toknormalt!
    ( normalt är ett så fint ord och tänk att man kan få vara lite "normal" i vissa avseenden )

Mamma till Gabriel f/d 25/8 2007 & Sander f 4/12 2008
  • Ester03

Intressant med alla svar om vilken vecka ni fått cerklage insatt. Jag känner till två anledningar till varför man kan behöva cerklage, antingen att man vid tidigare graviditeter varit med om sena missfall, eller att man fått diagnosen 'försvagad livmoderhals' och att det öppnar sig för tidigt som är mitt fall. Finns det andra anledningar? För mycket tidiga sammandragningar kanske? Har någon av er fått ett tidigt cerklage (vecka ca 13-17 eller innan) vid er första graviditet och i så fall på vilka grunder?

• Lanie
    Ester03 skrev 2011-10-16 14:45:19 följande:
    Intressant med alla svar om vilken vecka ni fått cerklage insatt. Jag känner till två anledningar till varför man kan behöva cerklage, antingen att man vid tidigare graviditeter varit med om sena missfall, eller att man fått diagnosen 'försvagad livmoderhals' och att det öppnar sig för tidigt som är mitt fall. Finns det andra anledningar? För mycket tidiga sammandragningar kanske? Har någon av er fått ett tidigt cerklage (vecka ca 13-17 eller innan) vid er första graviditet och i så fall på vilka grunder?
    tror inte cerklage hjälper om man har väldigt mkt sammandragningar. Kanske om man har försvagad livmoderhals också, men är problemet mkt sammandragningar så sätter de nog inte cerklage.

jag fick cerklage i min andra graviditet efter att min första graviditet slutade med en för tidig förlossning i vecka 24. Jag kan tänka mig att om man har gjort en tidigare konisering, om de tagit en väldigt stor bit av tappen, då kan man kanske få cerklage i sin första graviditet, men annars måste man nog tyvärr gå igenom en eller flera graviditeter först innan man får cerklage. på 80-talet satte de till exempel cerklage på alla kvinnor som var koniserade, men ingreppet gjordes alltmer sällan när de inte kunde hitta några evidens att cerklage faktiskt hjälpte.
  • mamma mys

jag fiick akut cerklage i min andra graviditet då jag åkte in akut pga liten blödning i vecka 19..vul visade att jag hade öppnat mig och fostersäcken med 2 fötter tittade ut..fick cerklage dagen efter o de puttade in bebis igen..inlagd 5 veckor innan det drog igång igen...har sedan fått cerklage 3dje graviditeten och nu 4e o det har funkat bra..men de var planerade cerklage i vecka 15..min första graviditet var fullt normal o sonen föddes i vecka 39 men förlossningen gick fort..endast 4 timmar från första värk....andra förlossningen  tog 30 min från att de slutat med försöken att stoppa den...3dje förlossningen 6 timmar från första värk pga ärrbildning i tappen..hade gått förtare om det inte varit så ärrigt...får se hur lång tid den här kommande förlossningen tar....

• FruHellström
    Ester03 skrev 2011-10-16 14:45:19 följande:
    Jag koniserades 08 2ggr pga svåra cellförändringar, sen sa läkaren så att vid en ev graviditet till så behövde jag nog cerklage. Vilket jag själv fick fixa då min bm inte tyckte man gjorde sånt... Bytte mvc helt efter det!!
  • FruHellström

Vixan & Meonfire?? Come out come out wherever you are... Eller har ni bara haft en fullspäckad helg?

• vixan
    FruHellström skrev 2011-10-17 10:48:18 följande:
    Vixan & Meonfire?? Come out come out wherever you are... Eller har ni bara haft en fullspäckad helg?
    Hehe här är jag och lika gravid eller lite mer kanske. Lugnt här några sammandragningar igårkväll men idag nada.

Hur går det för dig?