Ester03 skrev 2011-10-16 14:45:19 följande:
Intressant med alla svar om vilken vecka ni fått cerklage insatt. Jag känner till två anledningar till varför man kan behöva cerklage, antingen att man vid tidigare graviditeter varit med om sena missfall, eller att man fått diagnosen 'försvagad livmoderhals' och att det öppnar sig för tidigt som är mitt fall. Finns det andra anledningar? För mycket tidiga sammandragningar kanske? Har någon av er fått ett tidigt cerklage (vecka ca 13-17 eller innan) vid er första graviditet och i så fall på vilka grunder?
tror inte cerklage hjälper om man har väldigt mkt sammandragningar. Kanske om man har försvagad livmoderhals också, men är problemet mkt sammandragningar så sätter de nog inte cerklage.
jag fick cerklage i min andra graviditet efter att min första graviditet slutade med en för tidig förlossning i vecka 24. Jag kan tänka mig att om man har gjort en tidigare konisering, om de tagit en väldigt stor bit av tappen, då kan man kanske få cerklage i sin första graviditet, men annars måste man nog tyvärr gå igenom en eller flera graviditeter först innan man får cerklage. på 80-talet satte de till exempel cerklage på alla kvinnor som var koniserade, men ingreppet gjordes alltmer sällan när de inte kunde hitta några evidens att cerklage faktiskt hjälpte.