• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • EnStoltMamma

En snabb fråga till er här inne:) hur långt in i en grav kan man sätta cerclage? Jag ska börja kolla tappen i v24 och är då rädd att om det skulle visa sig att tappen är påverkad, att det då är för sent att göra något.. Fick prematur i v28 sist grav.. Då va tappen helt utplånad när jag kom in.. Har redan SD som gör ont så trodde dom skulle kolla tappen tidigare.. Men icke..

• Felicia78

Tror oftast inte de planerar att sätt acerklage ifall man " bara" vatt me om prematur förlossning en gång... Min läkare sa till mig. att en gång kan de hända alla, två gånger så har man en benägenhet fö ratt inte kunna bära ett barn tiden ut...
    Jag födde en flicka v 20+0 som såklart inte klarade sig utanför livmodern än Blev sen gravid igen o livrädd att de skulle hända igen, cerklage diskuterades men han tyckte vi skulle ha noga koll på tappen för att se ifall de skulle v anödvändigt... Allt såg bra ut, kollade ca 1-2 ggr i månaden... men plötsligt v 28+o ca 2 veckor sen senaste kollen så drog förlossningen igång, omöjlig att stoppa fö rjag avr helt öppen o ännu en flicka födde som idag är en pigg 3,5 åring. SÅ mycke kan hända me tappen på kort tid. 
    men till din fråga hur sent cerklaget kan sättas vet jag inte, men har hört att de ju är bättre me planerad insättnig av cerklage än akutinsättning,
    Jag har själv tid för insättning av cerklage på tisdag...
    kram o lycka till 

• Anemonee

Verkar vara väldigt olika det där med cerclage och vad läkarna tycker. Jag har själv inte fött prematur ( enbart valt att avsluta en grav i v 20 då barnet hade så pass allvarliga missbildningar på hjärta lungor mm att det ej skulle klarat sig), så som sagt det kom inte igång av sig själv i v 20. Denna grav såg de av en slump i v 22 när jag åkte in för en helt annan sak att tappen hade förkortats från 4cm i v 16 ca till endast 1,8 cm fick en tid dagen efter som visade att den blivit så kort som 12 mm, fick då själv besluta om jag ville sätta dit ett akut cerclage eller behandla med typ bricanyl och vänta o se om den häll sig stabil. Men tanke På att den hade krymt flera mm på bara ett dygn kändes det dumt att avvakta med tanke på att läkaren sa att om den krymt ytterliggare dagen efter skulle det bli typ omöjligt att sätta dit den .. Så vi valde att göra det, trots att det finns många risker med att sätta ett cerclage så sent! Speciellt om tappen redan är påverkad .. Dom visste ju ej varför den var påverkad om det berodde på sammandragningar (som jag själv ej tyckte jag hade haft spec mkt av) eller om det var en försvagning, min läkare sa att beror det på att kroppen bara är redo och att det är sammandragningar/värkar så är det svårt att stoppa upp prematur förlossning, då gör cerclaget det nästan bara värre genom att irritera tappen.. Handlar det om en försvagning så skulle det dock hjälpa.. Och han sa då att håller det med cerclage verkar vi ju ha satt rätt diagnos (försvagad livmodertapp) och vet då detta till nästa grav. Har nu kommit till v 34 och böivit lovad att sätta in ett cerclage OM jag vill nästa grav redan v 14. Oavsett hur tappen ser ut då..z just för att förhindra att sätta det akut.. Tycker din läkare resonerar lite dumt att man börjar kolla tappen så sent och väljer att sätta ett akut ist för att sätta ett uti fall att.. Men som sagt det kostar dom ju pengar så det är väl antagligen därför dom gör som dom gör ibland..

• violatricolor

Min läkare sa att oftast händer det bara en gånh. Vad jag förstått beror det lite på förloppet och om det finns indikationer på försvagad livmoderhals (tyst öppnande, konisering etc) om man går cerklage efter EN prematurförlossning/sent missfall.

Och jag fick cerklage efter "bara" en prematurförlossning och anledningen att jag fick cerklage var att jag har en livmodermissbildning och det finns en del forskning som visat att cerklage kan hjälpa när man har den missbildningen. Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få det och jag lät läkarna bestämma. De diskuterade det i team och gick igenom en del forskning. Så om jag har en livmoderhalsförsvsgningen är alltså oklart men man kan få cerklage av sådana här skäl också...

• violatricolor

Min läkare sa att oftast händer det bara en gånh. Vad jag förstått beror det lite på förloppet och om det finns indikationer på försvagad livmoderhals (tyst öppnande, konisering etc) om man går cerklage efter EN prematurförlossning/sent missfall.

Och jag fick cerklage efter "bara" en prematurförlossning och anledningen att jag fick cerklage var att jag har en livmodermissbildning och det finns en del forskning som visat att cerklage kan hjälpa när man har den missbildningen. Det var dock ingen självklarhet att jag skulle få det och jag lät läkarna bestämma. De diskuterade det i team och gick igenom en del forskning. Så om jag har en livmoderhalsförsvsgningen är alltså oklart men man kan få cerklage av sådana här skäl också...

• zika

Har läst en hel del här inne men inte allt...
    Ligger inlagt med strikt sängläge sedan 2dygn. När jag kom in med blodiga flytningar var jag öppen 3-4 cm och hinnan tittar ut. Utbuktningen har dock minskat. Ser inte bra ut enligt läkarna men ev försöker de sätta cerklage om förlossningen inte startat om ett par dygn. Livrädd då vi miste en dotter i v 28+5 i våras. Nu är jag bara i v19+3 så det finns ju inget hopp om barnet kommer nu. Många risker med cerklage och svårt att sätta då jag redan är öppen enl läkarna men man måste ju gripa varje halmstrå .....

• Anemonee
    zika skrev 2012-10-21 09:16:32 följande:
    Har läst en hel del här inne men inte allt... Ligger inlagt med strikt sängläge sedan 2dygn. När jag kom in med blodiga flytningar var jag öppen 3-4 cm och hinnan tittar ut. Utbuktningen har dock minskat. Ser inte bra ut enligt läkarna men ev försöker de sätta cerklage om förlossningen inte startat om ett par dygn. Livrädd då vi miste en dotter i v 28+5 i våras. Nu är jag bara i v19+3 så det finns ju inget hopp om barnet kommer nu. Många risker med cerklage och svårt att sätta då jag redan är öppen enl läkarna men man måste ju gripa varje halmstrå .....

Usch jag beklagar eran tidigare förlust och det ni nu råkat ut för, låter lite likt min situation, kom in i v 22 pga en helt annan sak och då såg de av en slump att tappen hade öppnat sig ca 3 cm , så endast ca 1 cm fanns kvar sluten, hinnan buktade ner men inte så Den tittade ut.. Vi fick oxå göra det svåra valet om vi skulle sätta cerclage, läkaren var noga med att påpeka om risken när Man sätter det sent och dessutom när Man redan öppnat sig, eftersom det är ganska stor risk att dom råkar ta hål på hinnan.. Vi kände att det var vårt sista hopp iaf och gjorde operationen som gick väldigt bra.. Hade strikt sängläge även efter op och nät jag kommit till v 28-29 och det fortfarande såg bra ut tyckte läkarna att jag kunde börja vara uppe mer.. Har kommit så långt som v 34 nu och allt har flytit på bra.. Jag önskar dig all lycka till och hoppas det går lika bra för dig!! Vet att man inte känner något Hopp , jag kände nästan att jag bara ville strunta i alla val och alternativ som Fanns när jag kom in i v 22, just för att det kändes som att det redan var kört på Nått sätt.. Men som sagt det gick bra och jag tror det är tack vare cerclaget absolut.. Många kramar till dig!
  • zika

Åh vad bra att det går bra för dig! Hoppas hoppas att det kan gå bra för mig också..
    Vår Carolina dog inte pga något sånt här så det finns inget samband med det. Hon dog oförklarligt i min mage..

• Anemonee

Jag håller tummarna för dig verkligen! Vet att det känns skit i det läget du ego mer dig nu, men Försök tänk positivt och försök få dom att sätta cerclage snarast, så det inte blir för sent .. Usch vad hemskt för er jag beklagar så Mycket verkligen! Det är min mardröm att nått sånt skulle ske nu när det gått så bra med cerclaget osv.. Förlorade en pojke förra året i v 20 men det var ett eget val jag gjorde att avbryta då man på ultraljud upptäckte en rad olika kraftiga missbildningar på hjärta o lungor och han ansågs ej Livsdugligt och skulle troligtvis avlida i min mage senare i grav eller direkt i samband med förlossning.. Kändes som det var för grymt och själviskt att fortsätta om han inte mådde bra Så vi gjorde det värsta valet i vårt liv.. Innan man blev gravid första gången kunde man aldrig Tänka sig problem i samband med de, sen händer det en själv Och till och med två gånger i rad, även om det är olika problem så känns det så hopplöst.. Men man får försöka att inte tappa hoppet .. Kram

• Anemonee

**vet att det känns skit i det läget i befinner dig i nu.. Ska det stå :) telefonen som hittar på egna ord:)