• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • zika

Tyvärr föddes vår son igår i v19+3. Vi hann aldrig med att försöka sätta cerklage. Vattnet gick plötsligt trots strikt sängläge

• violatricolor
    zika skrev 2012-10-22 18:09:12 följande:
    Tyvärr föddes vår son igår i v19+3. Vi hann aldrig med att försöka sätta cerklage. Vattnet gick plötsligt trots strikt sängläge

Beklagar verkligen, gör så ont! Kram!
  • Lanie
    Anemonee skrev 2012-10-15 02:22:52 följande:
    Okej vad skönt ! Tack för att du delade med dig.. Hade du haft symptom på att förlossningen skulle starta då innan? Alltså ex att allt höll i hop enbart tack vare cerclaget? Så klart vill jag att bebis stannar tills han är kvar med är även rädd att gå över då dom sagt att han är lite stor, så är livrädd då detta är min första förlossning att han ska vara stor osv.. Vilket dom Spec kan bli om man går över.. Därför jag kände sådär med att ta det i v 37+2 oxå, då min tapp blivit nästan full längd igen så är jag rädd att jag går över om dom tar det så sent , hade det hällts ihop enbart tack vare cerclaget hade det ju känts lite mer hoppfullt att bebis kommer ganska snart efter klippet:)
    nja, natten innan hon föddes hade jag mer ont än vanligt. Sov dåligt och vaknade av att jag hade sammandragningar och så, men samtidigt var det inget jag tänkte så mkt på då jag hade haft så i flera veckor. Men på sista kontrollen jag var på, tror det var i v 34+ eller ngt sådant så kunde inte läkaren hitta tappen, så hon sa att förmodligen hade den utplånats och allt höll ihop tack vare cerklaget.. så redan då visste vi väl att det itne var så lång tid kvar.
  • Anemonee
    zika skrev 2012-10-22 18:09:12 följande:

Beklagar verkligen ! Finns inga ord för det ni får gå igenom nu:( ta hand om varandra, kramar till dig
  • snalmums

Hej alla i tråden!

Har inte hunnit varit inne så mycket här.

Beklagar verkligen Zika, ta hand om varandra så gott det går. Jag lider med er.

Jag öppnade mig i tysthet, kände ett tryck neråt beslutade oss för att åka in. Då hade jag börjat öppna mig och hinnan tittade ut. Jag fick strikt sängläge i 1 dygn därefter sa läkaren att det fanns 50% chans att dom skulle lyckas med att sätta cerklage då jag var i v 21+4. Sagt och gjort, dom lyckades och jag var sjukskriven hela grav. Ju längre in i graviditeten man kommer så är risken att dom sticker hål på fosterhinnan när man sätter cerklage.
    Om jag inte hade fått cerklaget hade jag inte haft min underbara dotter hos mig idag. Varje ögonblick jag ser henne så tänker jag att tack vare cerklaget så leker hon idag på sitt nya rum.

Ta hand om er alla!
    Kram

lilltjejen kom den 29 augusti
  • Dallis

Hej tjejer!

Här har varit lugnt ett tag....
    Jag har kollat läget i tråden med jämna mellanrum, men inte haft orken att skriva.
    Jag är så trött hela tiden, men mår annars bra.
    Jobbade en dryg månad efter att jag fick cerklaget och det kändes rätt bra. Fick en del sd efter de långa och intensiva dagarna bara.
    Är sjukskriven 100% sen en månad tillbaka, eftersom jag fick en ny läkare.
    Hon undrade varför ja hade fått gå tillbaka till jobbet alls. Tappen är kort (ca 35mm) så jag får absolut inte jobba. Tydligen var den kort redan när cerklaget sattes....
    Har fått besked på att jag kommer vara sjukskriven resten av graviditeten.
    Går på kontroll på specMVC 1 gång i månaden och har en toppen läkare. Hon har tydligen jobbat i Malmö med någon cerklage proffessor, så hon kan sin sak :)

Blev väldigt mycket ego märker jag...
    Hur går det för er andra?

• violatricolor

Å, min tapp var också oftast runt 35 mm men jag visste inte att det var kort?

Skönt att du blev sjukskriven iaf. Minns denna tid för ett år sen... julkalendern och Nyhetsmorgon var min start på dagen. Sen lite surfa på nätet och tv-serier (borde köpt fler). Ibland åka och köpa EN julklapp (inte bära mer...) eller ta en kort fika. Måste du vila hela tiden?

Lycka till Dallis!

• violatricolor

Hur går det för alla andra cerklagebebisar? Fullt upp? Min "lilla" tjej är 9 månader nu och har lite mer separationsångest och är svårare att lägga än vanligt... Men vi sover skapligt ändå. Hon är för det mesta glad och cool men har en stark vilja också.

• Dallis
    violatricolor skrev 2012-12-09 02:16:06 följande:
    Å, min tapp var också oftast runt 35 mm men jag visste inte att det var kort?

Skönt att du blev sjukskriven iaf. Minns denna tid för ett år sen... julkalendern och Nyhetsmorgon var min start på dagen. Sen lite surfa på nätet och tv-serier (borde köpt fler). Ibland åka och köpa EN julklapp (inte bära mer...) eller ta en kort fika. Måste du vila hela tiden?

Lycka till Dallis!
    Läkaren säger att tappen är kort, men när jag frågar var gränsen går säger hon att det är så olika. Jag tror hon tycker den är kort för att där bara är lite nedanför cerklaget. Hon antyder det iaf... Glad
    Jag måste inte vila hela tiden. Ska "bara" ta det lugnt. lättare sagt än gjort nu när det närmar sig jul.
    Jag har lillen på dagis 9-16 och medans han är där plockar jag lite här hemma, åker till sjukgymnasten, gör julkort och lite sånt skoj.
    Känner att det blir jobbigare att vara aktiv även om jag har tagit det ganska lugnt.
    Min man skäller på mig de dagar jag har farit och flängt Glad
    När jag väntade lillen så hade jag ont hela tiden och låg mest ner hela dagarna, men den här gången känner jag bara av smärtan när jag har varit i rörelse hela dagen.

Eftersom jag är så trött kliver jag inte upp förren halv åtta- åtta, gör lillen i ordning och kör honom till dagis. Så dagarna blir inte så dryga.

Jag har tom varit en dag på GeKås utan problem... Har inte vågat berätta det för läkaren dock... Oskyldig

Härligt att det är fler än mitt barn som har en stark vilja Skrattande