• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • SofieBerglund

Wow vad härligt med ett datum för klipp! Härligt att läsa att det går bra för er :)

• SofieBerglund

Hallå tjejer!
    hoppas att det är bra med er!
    Idag var jag till spec.mvc och det ser bra ut. Min tapp är fortfarande stängd, visade nu 27 mm lång och bebisen ligger högt upp och är inte på väg ut. Skönt med medgång! :) Nu kan man pusta ut en stund till. Visst finns rädslan där hela tiden, så bra nyheter behövdes verkligen!
    Hur går det för er?

• melinda88

Hej på er!
    Jag är inne väldigt sällan så det är kanske ingen som känner igen mig nu men jag har gått igenom det här med cerklage en gång och har nu en son på 1,5 år.
    Jag har läst grafisk design och gjort en folder om cerklage som jag hoppas blir publicerad någon gång i framtiden :)
    Under min praktik som avslutades för några veckor sedan blev jag intervjuad kring mina upplevelser kring att mista sitt barn och graviditet med cerklage. Tyckte att det var roligt att det uppmärksammades så jag tänkte dela med mig av läknen: http://ltz.se/helg/reportage/1.5897062-melindas-och-markus-dotter-blev-10-minuter-gammal

• giggle

Bra intervju Melinda! Hoppas din broschyr publiceras!

Jag har de senaste dagarna börjat få väldigt ont i magen till och från, kombinerat med molvärk i rygg och nederdel av mage. Så illa när jag reser mig från att ha legat på sidan att varje rörelse gör ont. Så jag ringde spec Mvc där jag går och frågade om det ska kännas så. Jag sa att jag ju inte blött nåt eller märkt av nåt vatten (är i 34+2 och slutade med progesteron för några dagar sen). Då sa barnmorskan att det ju är annorlunda eftersom jag har cerclage. Så nu sitter jag och funderar på om cerclaget på nåt sätt hindrar en eventuell vattensvgång eller slemproppen att komma ut?! Nån som vet?

• Bjooork

Giggle: så började de för mig, slutade med progesteron 34+0 och kände som du då, i 34+4 fick jag en liten blödning och förlossningen ville att jag kom in, va då öppen 1 cm och läkaren klippte cerklaget, detta va på eftermiddagen och morgonen efter föddes vår prins:) och vet andra o denna tråden som fått vattenavgpng med cerklage så visst kommer de förbi:)

Sofieberglund: fick mitt förra cerklage akut o va då redanöppen 2 cm så dom fick bara dit de på ena sidan, men lyckades stänga iaf, så de gjorde ingen nytta sa läkaren men dom ville inte tabort de för att reta nåt. Så de va sängläge resten av grav och progesteron till 34+0 och av de blev min tapp nästan 3 cm som mest:) så hoppas att det blir likadant för dig men jättetråkigt att det skulle lossna..
    Måste fråga er andra hur stor dos av progesteron ni får?

• giggle

Bjooork: tack för svaren :) Jag känner ju verkligen att nåt är annorlunda i kroppen, men då behöver jag kanske inte oroa mig så mycket utan kanske kan avvakta lite till och se hur det utvecklar sig!
    Lite jobbigt just nu bara att jag är helt kass i "bajsmagen" oxå och dessutom fått jätteont i halsen. Allt på en gång liksom :D

Jag tog en tablett Lutinus 100mg om dagen.

• Bjooork

Giggle: jag tror du får bebis snart:) att magen kör igång innan förlossning är vanligt, och det retar även livmodern! Jag tar progesteron mic apl 400mg men tar bara en halv, men det borde ju inte va för lite då:)

• giggle

Ja, det måste väl räcka!! Min tapp började växa på sig så fort jag börjat med progesteronet och jag fick ju bara hälften av det du får :) Vet inte om man kan jämföra olika "märken" så dock!

• lindaothomas
    giggle skrev 2013-06-10 22:21:41 följande:
    Ja, det måste väl räcka!! Min tapp började växa på sig så fort jag börjat med progesteronet och jag fick ju bara hälften av det du får :) Vet inte om man kan jämföra olika "märken" så dock!
    va kul att höra att de går så bra för dig giggle :)
    snart kommer din efterlängtade bebis! :)

ja har fortfarnde ingen äl va de verkar som.
    ja går hos gyn nu och hon ska kolla med blodprov
    hur de ser ut. hoppas de kommer igång!

längtar efter att vara gravid igen, samtidigt livrädd...   :/
  • ebolms

Idag träffade vi BM för sista gången! Allt såg bra ut! Och vi fick känna alla delar på lillan, läskigt men häftigt! :) Men nu får jag visst inte få upp mer i vikt tycker hon :P fast jag orkar inte bry mig om det nu, det tar vi när lillan är ute! Fattar dock inte vad jag ska ändra på för att inte gå upp mer, äter samma som innan, inget onyttigt och rör mig ju mer nu, fattar inte vart allt har satt sig heller. Men Lillan står ju för 2,5 kg av vikten så det är väl ingen fara :) 19 dagar kvar tills cerklaget åker och 5 dagar kvar på progesteronet. Sjukt nära nu!!!!!