• Dallis

Cerclage?

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

• Svar på tråden Cerclage?
  • lindaothomas

Ägglossning denna helg! Hoppas bara ägget vill släppa.
    Håll alla tummar å tår ni kan❤

Hoppas ni har en underbar helg!

• ebolms

tid och datum för klipp av cerklage, check! <3

Linda, håller tummarna att det går vägen för er denna gång!

• lindaothomas

Tänkte på en annan sak...

Ett planerat cerklage sätt in runt v 13 om ja fattat rätt.. ?
    Läkaren sa nått sånt till mig iaf.. ;)

Tänkte på tiden efter att du precis plussat och sen tills att cerklaget sätta dit..
    Hur jobbade ni då? hur mycket? Som vanligt?

När cerklaget är på plats blir ja 100% sjukskriven...

De ända som saknas nu är barnet i magen.. Hoppas de snart kommer!
    Känns skönt att veta lite plan!

• SofieBerglund

Hoppas att ni har haft en bra midsommar! :)

Vad härligt Ebholms, när ska det klippas? Vilken vecka kommer du att vara i?

Snart är det väl dags för dig och klippa Giggle, hur känns det?

Var till spec.mvc idag igen. Fick höra barnets hjärta, det var häftigt! Men tyvärr har min tapp minskat från 27 mm till 20 mm, fan!! Så jag ska in på torsdag igen för att se vad som händer. De disskuterar nu om de ska prova att sätta in ett nytt cerclage igen eller inte. Är så trött på alla mogångar hela tiden, hur har ni orkat med hela resan?

• giggle

Sofie: Jo, imorgon är det dags för att klippa cerclaget, då är jag i v. 36+4. Är så nervös att det ska göra ont (görs ju utan bedövning), samtidigt som jag förstår det knäppa i att oroa sig för den smärtan när man snart ska föda vaginalt :D

Trist att höra att tappen din krympt! Vilken vecka är du i nu? Håller du på med Lutinus nu? Och hur ligger du under dagarna?

• ebolms

Linda
    Jag var fortfarande sjukskriven 50% när jag fick mitt cerklage, hann aldrig gå upp i 100% efter att vi förlorade Wille. Men hade vi blivit gravida med syskon senare så hade jag hunnit och då hade jag jobbat som vanligt. Blev sjukskriven 100% igen direkt efter jag fick cerklaget. Hoppas ett litet frö fäster för er snart!! <3

Sofie
    Vi klipper den 1 Juli, då är jag i v.36+0. fick välja själv när jag ville klippa och jag orkar inte vänta längre! Nu vill vi bara ha ut henne så vi får hålla i henne! Vill bara höra hennes skrik så jag vet att hon mår bra! Gyn undersökningen vi gjorde förra veckan visade att tappen är mjuk och redo för förlossning, så jag tror att det kommer komma igång ganska fort efter att vi har klippt :) Läkaren kunde få in ett finger i "livmoder gången" ;eller vad man ska säga :P, om hon ville! Trodde inte man kunde få det när man hade cerklage men det gick visst. Blev glad när hon sa det för då får vi lillasyster snart! :)
    Denna resan har ju såklart varit jobbig psykiskt, sjukt jobbig! Men för mig har den ändå gott fort. Det har varit väldigt skönt! Men oron kommer ju alltid att finnas! Jag håller tummarna för att ni fixar det nu! Sängläge betyder mkt, så vila vila vila!

Giggle
    Det känns ju när man tar bort cerklaget, man kan få som en svimmingskänsla när dom är och drar i tappen och försöker klippa bort det men det är ingen fara, förhoppningsvis går det fort :) Som du säger, vi ska ju snart trycka ut en unge, då är klippet inte ens i närheten av smärta.

• SofieBerglund

Giggle:
    Spännande att det är dags! Får vi se hur lång tid det tar innan det är dags på riktigt ;)
    Jag ligger mest hela dagarna med en massa filtar under föterna så de kommer upp i höjd. Jag är uppe lite om dagarna, men det är mest när jag måste på toa, duscha, äta eller något annat som man måste göra. Jag har någon gång i veckan åkt till någon i familjen, men då har jag legat där istället och bilresan är max 30 min. Får väl hålla mig hemma tills vidare istället. Är i vecka 21+2 idag.
    Lutinus har jag tagit i omkring 26 dagar, lite mer än ett paket.
    Hur har du legat, hur mycket har du varit uppe?

• Änglagosse

Vad roligt det är att höra att det går så pass bra ändå för de flesta med cerklaget. 
    Jag är idag i vecka 32+1 och har fått en del sammandragningar/förvärkar så har fått bricanyl nu.
    Min tapp hade vid förra veckans kontroll minskat från 37mm/25mm på 2 veckor, så i morgon är det återbesök och  mätning igen.

Lillan håller en fin tillväxtkurva och ligger någon % över "svenssons", vilket jag tycker är skönt att veta då dom räknar med att hon kommer tidigare. Om drygt 3 veckor är det dags för ett vändningsförsök då hon har busat till det och vänt om igen. Lyckas inte det så blir det snitt.