• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Sniik

God fortsättning.

Line- Vilken fina barn du har och Daniels panna är ju verkligen jättefin :) 

• Daniel 2011

Tack Sniik!

Ja, någon måste gilla mig . Så lycklig för mina barn!! Och ja, håller med om att Daniels blivit jättefin. Tog ett tag innan svullnaden och småbulor gick bort men nu är det så himla fint och jag är så GLAD .

Hur är det med er? Hade ni ett fint nyårsfirande?

Kram

• BettanB

Ja, Gott Nytt År allihop!

Line: Vilka härliga grabbar.

I BettanMansion är sorgen randig.
  • Sniik

Line- Nyår var toppen. Firade med mina barndomsvänner med familj. Vi har barn i samma ålder så det blir jätteroligt för hela familjen. Min 3-åring höll sig uppe till 1 med några kompisar och spelade Xbox och Filip var på toppenhumör :)

Hur var erat nyår?

• Daniel 2011

Härligt Sniik .

Vi hade ett fint nyår oxå- firade med tre andra grannfamiljer och hade knytis. Åt jättegod mat och barnen lekte med varandra. Daniel och Alexander var trötta vid 22 och gick och la sig då. Sebastian höll ut till efter tolv men han var trött och grinig då så tolvslaget blev väl sådär . Mina barn är väldigt morgonpigga men orkar inte alltid till så sent. Som deras mamma alltså!

När kan du/ni ses igen? Nån gång efter nästa vecka, eller är det för tidigt för er med tanke på Filip? Vad säger ni andra som också vill ses, Elsas mamma kanske? Riparbella, antar att du har annat för dig då...

Kram på er!

• Sassa01

Hej

Vi har en liten tjej Amina på 11 månader som precis fått reda på att hon har Kraniosynostos. Vi är remiterade till Göteborg och blir op i feb! Vi har fått reda på att hon är för gammal för fjädertekniken, har någon gjort den andra tekniken? Kan någon berätta hur den går till? Vi känner stor oro och rädsla inför allt som kommer att ske!

Sara/Patrick

• Sniik

Line- Jag ska till Gbg nästa vecka på återbesök men jag ses gärna veckan efter det.

Sassa01- Välkommen hit. Jag vet inte så mkt om den andra metoden men det är flera härinne som säkert kan hjälpa dig med svar. Vad har er dotter för synostos?
    Vi opererade min son i Göteborg nu i december fast med fjädermetoden. Ärligt talat så var operationen och vårdtiden hemskt tuff, men det är väldigt bra personal på avd 27 som förstår ens oro och förklarar allt för en.

• riparbella
    Daniel 2011 skrev 2012-01-02 18:32:03 följande:
    Härligt Sniik .

Vi hade ett fint nyår oxå- firade med tre andra grannfamiljer och hade knytis. Åt jättegod mat och barnen lekte med varandra. Daniel och Alexander var trötta vid 22 och gick och la sig då. Sebastian höll ut till efter tolv men han var trött och grinig då så tolvslaget blev väl sådär . Mina barn är väldigt morgonpigga men orkar inte alltid till så sent. Som deras mamma alltså!

När kan du/ni ses igen? Nån gång efter nästa vecka, eller är det för tidigt för er med tanke på Filip? Vad säger ni andra som också vill ses, Elsas mamma kanske? Riparbella, antar att du har annat för dig då...

Kram på er!
    Hej
    Jag skulle gärna ses, men jag är nog "upptagen" den veckan. Smsa gärna om ni bestämmer tid och plats, så kommer jag om jag har möjlighet. Visst harni  mitt nummer?
  • Ralf11

Line: Vad fina dina pojkar är!Glad

Sassa01: Vi har också fått remiss till Göteborg och väntar på operation nu i februari-mars. Det blir dock fjädertekniken för vår del som jag har förstått det. Vi väntar spänt på datum, även om man helst av allt önskade att det inte behövdes göra så vill man ändå ha ett datum nu så att man vet när det blir av.  

Svar på tråden Kraniosynostos #10