• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • amia01
    Skruttensmamma skrev 2012-01-05 20:14:57 följande:
    Min man bodde på Aston Villa när vår dotter opererades. Han beskriver det som ett pensionat ungefär (jag var aldrig där). Ganska litet men trevligt och med bra frukost. Det finns en genväg till sjukhuset som jag har uppfattat som lite slingrig, så vi skaffade en liten ficklampa till maken så att han slapp snubbla i mörkret på kvällarna. Men ska ni bara på kontroll så är det ju på dagtid.
    Har tid för förberedelser inför CT vid 7 på morgonen - så jag vet inte om det är dagtid riktigt
    Men det är ju skönt att dom lägger det tidigt på morgonen eftersom jag antar att han ska vara fastande om dom ska söva honom. Hoppas nu bara att han håller sig frisk så vi slipper oroa oss för slemmiga luftvägar, men det kanske inte är så farligt nu när han är så stor?
    Har börjat berätta lite för honom nu i kväll vad som väntar på sjukhuset, och han verkade tycka det skulle bli mest spännande, fast han ville väldigt gärna hålla mamma i handen när han åkte in i "tunneln" Ska visa honom filmen på 1177 i morgon och hoppas han tycker om den också
  • MammaMila

Vi har nån bild på rummet på Aston villa om ni vill se. Det var rent och fint. Självservering av frukost som var lite sparsam. Ingen mat i närheten så vi beställde pizza. Det var ju bara för första natten sen bor man ju absolut bäst på Johannesvillan.

• Skruttensmamma
    Daniel 2011 skrev 2012-01-05 13:36:56 följande:
    Skruttens mamma- vad glad jag blir när jag läser att Vera fick en så fin panna efter operationen . Så hon har ett syndrom? Är det ärftligt? Hur yttrar det sig?
    Här kommer ett långt svar

Ja, hon har ett ärftligt syndrom. Syndromet är ganska utbrett i min mans släkt, så vi visste att risken för kraniosynostos var ganska stor. Men det var inte förrän efter Veras födelse som vi fick veta vilket syndrom det handlar om (Saethre-Chotzen), eller hur stor risken var att våra barn skulle få det. Vera var den andra i släkten som fick lämna blodprov för DNA-analys,, men jag misstänker att de har samkört proverna på labbet för vi fick svar samma vecka (trots 1½ år mellan blodproven).

Saethre-Chotzen är dominant, så vid varje graviditet var det 50% risk eftersom min man har syndromet. Vi trodde att risken var lägre, annars kanske vi inte hade vågat chansa, men samtidigt ville vi ju väldigt gärna ha barn. Nu efteråt har vi fått veta att vi hade kunnat få hjälp med provrörsbefruktning med DNA-testade embryon (där man enbart väljer bort dem med Saethre-Chotzen).
    Hade vi velat ha fler barn så hade vi gjort så, men jag har aldrig ångrat att vi chansade, för då hade vi ju inte haft Vera.

Det finns många olika saker som hör ihop med syndromet. Som kraniosynostos av olika grad och olika varianter. Vera hade en ihopväxt söm, hennes kusin hade fyra. Veras storasyster har DNA-testat sig och fått veta att hon har syndromet och hon har en nästan perfekt rund skalle, men har två små gropar uppe på huvudet, så troligen har hon haft någon mindre sammanväxning.
    Andra saker som syndromet kan ge är hängande ögonlock, simhud mellan fingrar eller tår, problem med öronen och hörseln, små öron!, lågt hårfäste i pannan!, annorlunda tanduppsättning och en något förhöjd risk för bröstcancer hos kvinnor.

Saethre-Chotzen är ett av de vanligaste syndromen som ger kraniosynostos, men det absolut vanligaste är ju att kraniosynostos uppstår spontant, dvs utan att det är ärftligt.

Några här i forumet har funderat över om man inte borde göra uppföljning av barnen med avseende på deras mentala utveckling. Jag har läst på rätt mycket. Så vitt jag kan förstå finns det inget samband mellan kraniosynostos och nedsatt mental utveckling. Möjligen undantaget om trycket i hjärnan blivit för högt under för lång tid och det är väldigt ovanligt. Veras kusin som hade fyra hopväxta sömmar fick förhöjt tryck i hjärnan, men han har inga hjärnskador, han är nog snarare smartare än vad 6-åringar är i genomsnitt. I min mans släkt har 6 personer opererats för kraniosynostos och ytterligare minst 6 personer har syndromet och ingen av dessa har någon utveckligsstörning.

Något eller några av syndromen som kan ge kraniosynostos kan även ge utvecklingsstörning, men då tror jag att det inte är kopplat till själva kraniosynostosen utan till syndromet.
  • Skruttensmamma
    amia01 skrev 2012-01-05 15:58:52 följande:
    Skrutten mamma: Tack för att du delar med dig! Axel har opererats för båtskalle, och vi har inte fått något syndrom konstaterat. Men jag misstänker ändå att han har någon mindre kromosomavvikelse på grund av alla problem han haft. Men det verkar inte vara något man undersöker det så länge man kan ställa enskilda diagnoser på de olika sjukdommarna i sig, och eftersom han är så pass "normal"?
    Och det känns som om det spelar mindre och mindre roll ju större han blir, men visst hade det varit skönt att få veta varför just han ska drabbas av allt och veta lite mer om vad som väntar i framtiden. Nu har vi tack och lov bra kontakt med habiliteringen pga av hans cp-skada, och där följer man ju upp mycket, så om det kommer till fler diagnoser framöver så hoppas jag att vi får bra hjälp.
    Och visst är det skönt med ett så aktivt och positivt forum! Så skönt att kunna bolla med fler som varit med om samma sak!
    Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det i framtiden upptäcks fler syndrom som ger kraniosynostos. Jag gissar att de i så fall har (ganska lindriga och) mer diffusa symptom än de syndrom som är upptäckta redan. Men jag tror att merparten av fallen med kraniosynostos faktiskt är spontana och aldrig kan kopplas till något syndrom.
  • Ralf11

Vill också tacka er alla som svarat så snabbt på mina tankar och funderingar, har varit ovärderligt!Glad 

En fråga jag får från många vänner och bekanta är vad det beror på det Raffe ska opereras för, dvs metopica synostos. Är det ärftligt eller bara slumpen? Han föddes med sugklocka, har det påverkat något? Vill ha en tid nu så att man får kontakt med Göteborg och kan bombardera dem med frågor också!  

• Skruttensmamma
    Ralf11 skrev 2012-01-08 21:37:55 följande:
    Vill också tacka er alla som svarat så snabbt på mina tankar och funderingar, har varit ovärderligt!Glad 

En fråga jag får från många vänner och bekanta är vad det beror på det Raffe ska opereras för, dvs metopica synostos. Är det ärftligt eller bara slumpen? Han föddes med sugklocka, har det påverkat något? Vill ha en tid nu så att man får kontakt med Göteborg och kan bombardera dem med frågor också!  
    Mest troligt är det ju slumpen, i alla fall om ni inte har några andra fall i släkten. Sen uppstår ju i och för sig alla syndrom vid någon tidpunkt (ofta vid många olika tidpunkter=många olika personer), av en slump. Men mest troligt kommer Raffe inte att kunna föra det vidare.

Raffes metopica har med största sannolikhet slutit sig redan i magen. Men kanske är synostosen anledningen till att sugklocka behövdes vid förlossningen.
  • MammaMila
    Ralf11 skrev 2012-01-08 21:37:55 följande:

Vår son hade ju också metopica och de sa då att det inte verkar ärftligt.
    Pannbenet är ihopväxt så det är inget som sker under förlossningen utan de är så tidigare. I vår sons fall fanns det inte en tillstymmelse till öppning utan det såg ut som att det aldrig funnits där. Väl ihopväxt alltså. Sen är graden kanske olika. 
    Nu väntar vi barn nr. två och ska på extra UL snart för att se om vårt nästa barn har samma missbildning. Jag håller tummarna att så inte är fallet.  
  • Sniik

Hej alla. Har inte hunnit läsa i tråden. Vi har haft sådan otur. Filip har blivit inlagd på ALB då han drabbats av frånvaroattacker. En sorts feberktamp. Antagligen blev han så sjuk då han nyligen opererats. Så nu missar vi återbesökstiden till SU på torsdag. Men eftersom Filip har sin stora bula och har så ont av den så ringde de till Dr Gustavsson och han kom tom ner och tittade på Filip. Fastän vi valde Gbg. Tycker jag var jättefint gjort av honom. Han märkte ju att Filip hade ont och för att vara säker på vad som orsakar bulan behöver man röntga honom. Men han tror att det är en platta och att ev benet under släppt lite. Han borde snart få mindre ont och bulan kommer gå ner men det tar ca 1 år. Har även pratat med Tarnows sekreterare och vi ska snart få en ny återbesökstid och då får vi se vad Tarnow säger. Måste ge honom beröm med då han svarat på mina mail hemmifrån då han var ledig. Hoppas alla har det bra. Kram

Svar på tråden Kraniosynostos #10