• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • uppdragmamma
    EmmaSofia skrev 2010-04-18 15:25:21 följande:
    Tack Sofa C och Linda W, ska följa ert råd och mejla Anette Malm, det känns bättre nu. Jo nu är det vi som byter BVC, vill inte ens se tanten igen. det kan ju inte ha varit det första barnen som hon sett med ihopvuxen fontanell?  Dottern är nio månader.
    vi bytte oxå bvc sedan läkaren som skulle kolla Willes huvud efter 3 månader kläcker ur sig att han inte kan något om sådant där *idiot*
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • MammaMila

EmmaSofia: Allt kommer att bli bra... jag har också bytt BVC sköterska efter att hon var helt oförstående till att det var något att åtgärda iht. Och efter op var hon helt ointresserad av vad som gjorts och hur det gått.

Min sköterska (fd) hade aldrig sett något liknande sa hon... och hon är en lite äldre chefs sköterska där... sjukt. Min nya som jag valde själv har ett annat barn som opererat kraniet och är väldigt intresserad och har t.o.m. läst på sedan jag bytte till henne Underbart!
  • uppdragmamma

Tyvärr så verkar det va mer regel än undantag att BVC missar alt tror att detta ska "växabort" eller rätta till sig med tiden.

Vi håller på att skriva en anmälan om fel i vården för Willes del,
    just för att kanske få sprida lite kunskap om hur dåligt informerade HC:är så att fler barn slipper bli drabbade. Nu hann vi ju precis med fjäder op MEN enbart pga att Wille e född lite tidigt.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • MammaMila

uppdragmamma: Super bra att du gör en anmälan... jag bytte sköterska för att göra dem uppmärksamma på att jag inte var nöjd. Men jag funderar även på att kopiera ut broschyren på SU:s sida och fråga om jag kan hänga den på BVC så alla kan läsa i den. Läkaren där var ju lika okunnig som sköterskan så de borde iaf vara lite intresserade av att kolla på den när jag inte ser? :-P

• uppdragmamma
    MammaMila skrev 2010-04-19 11:02:26 följande:
    uppdragmamma: Super bra att du gör en anmälan... jag bytte sköterska för att göra dem uppmärksamma på att jag inte var nöjd. Men jag funderar även på att kopiera ut broschyren på SU:s sida och fråga om jag kan hänga den på BVC så alla kan läsa i den. Läkaren där var ju lika okunnig som sköterskan så de borde iaf vara lite intresserade av att kolla på den när jag inte ser? :-P
    ha, ha! Gör det du
    Kanske skulle ha gjort det jag med, till våran gammla HC.
  • Shanti1981

Bara för ovanlighetens skulle kan jag berätta att våran läkare på BVC själv har en son som opererats för kraniosynostos för ca 20 år sedan! Så han visste precis vad det handlade om! vilket kändes väldigt tryggt vid samtal. Vi lämnade dessutom informationsbroschyren om kraniosynostos (den som finns på nätet) till vår BVC sköterska, bara för att "hjälpa lite på traven!".

Ni som känner att ni tappat förtroendet för sköterskor/läkare på BVC gör helt rätt i att byta!

• uppdragmamma
    Shanti1981 skrev 2010-04-19 13:19:47 följande:
    Bara för ovanlighetens skulle kan jag berätta att våran läkare på BVC själv har en son som opererats för kraniosynostos för ca 20 år sedan! Så han visste precis vad det handlade om! vilket kändes väldigt tryggt vid samtal. Vi lämnade dessutom informationsbroschyren om kraniosynostos (den som finns på nätet) till vår BVC sköterska, bara för att "hjälpa lite på traven!".Ni som känner att ni tappat förtroendet för sköterskor/läkare på BVC gör helt rätt i att byta!
    Skönt att höra någon som varit till ett BVC som vet vad det handlar om
  • riparbella

Måste höra med er här....
    Har en dotter som opererades i oktober för sagittal på Astrid Lindgrens. Nu har hon fått en knöl i bakhuvudet och är besvärad. Ligger och  gnider bakhuvudet mot allt hon kommer åt. Operationen gick ju bra o vi var på koll o januari och då såg allt normalt ut.
    Er erfarenhet? Någon som har barn där det vuxit ihop igen efter en operation?
    Börjar bli riktigt orolig känner jag, har dock ej kontaktat ALB ännu.

• MammaMila

Eftersom ingen svarat ännu så ville jag bara vara lite stöd... jag har ingen erfarenhet av operationerna på ALS då min son opererades för metopica på SU.

Min son har dock en del knölar och "sharpa kanter" som kirurgen uttryckte det. Han har dem på sidorna framför öronen så det stör ju inte när man ligger ner. Men om de uppkommit nu helt plötsligt så skulle nog jag ringa så de ev. kan röntga och se vad som hänt.
    Jag vet inte hur det gör operationen på ALS men på SU lämnar de ju ett stort hål som hålls isär av en fjäder som sedan på 1-2mån växer ihop. Jag har för mig att de på ALS pusslar ihop huvudet och syr ihop? Då kanske det växer annorlunda... bäst att du ringer och kollar så du slipper oroa dig
Svar på tråden Kraniosynostos #10