• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • EmmaSofia

Nu har jag ringt och bytt BVC. Bara pratat i telefon med den nya sköterskan men hon lovade att vi skulle få komma dit snart. Mycket smart idé att ta ut brochyren, den ska jag ta med på första försöket ifall hon inte verkar fatta galoppen. På min dotter är det bakhuvudet som är spetsigt, samt att sidorna på huvudet också är lite spetsiga. Hoppas det händer något nu med nya BVC.

• MammaMila

Bra för dig EmmaSofia

Jag har skrivit ut en kopia och ska ta med den imorgon till BVC. Jag tycker de kan hänga den i personalrummet. Jag ska också erbjuda mig att komma dit om de vill ställa frågor eller kolla på Castor etc... allt för att de ska kunna hjälpa andra bättre.
    Kan du inte lägga ut någon bild på din tjej där man ser huvudformen?
  • uppdragmamma
    EmmaSofia skrev 2010-04-20 21:18:57 följande:
    Nu har jag ringt och bytt BVC. Bara pratat i telefon med den nya sköterskan men hon lovade att vi skulle få komma dit snart. Mycket smart idé att ta ut brochyren, den ska jag ta med på första försöket ifall hon inte verkar fatta galoppen. På min dotter är det bakhuvudet som är spetsigt, samt att sidorna på huvudet också är lite spetsiga. Hoppas det händer något nu med nya BVC.
    Låter som Sgittal, Wille hade oxå väldigt spetsigt bakhuvud...
    om man kollar på gammla bilder uppifrån så ser formen på huvudet nästan ut som ett ägg med spetsen bak.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • lilyanna
    uppdragmamma skrev 2010-04-21 09:25:24 följande:
    Låter som Sgittal, Wille hade oxå väldigt spetsigt bakhuvud... om man kollar på gammla bilder uppifrån så ser formen på huvudet nästan ut som ett ägg med spetsen bak.
    Tycker också att det låter som sagittal, Alvins bakhuvud var väldigt spetsigt med nämligen.
    Oliver 070327, Alvin 090804
  • Lovali

Imorgon kl 9.30 är det dax att träffa PT Är faktiskt nervös...håll tummarna för att han inte känner ngt avvikande & kanske kan förklara huvudvärken på ngt sätt!

• MammaMila

Lovali: Jag hoppas det inte är något knep som måste fixas till... förhoppningsvis är det bara något tillfälligt? Jag håller tummarna. Castor har ju också speciellt en knöl på sidan av pannan... jag hoppas den inte skapar problem senare

Berätta hur det gick sen
  • Shanti1981
    Lovali skrev 2010-04-21 11:27:00 följande:
    Imorgon kl 9.30 är det dax att träffa PT Är faktiskt nervös...håll tummarna för att han inte känner ngt avvikande & kanske kan förklara huvudvärken på ngt sätt!
    Håller så klart tummarna för att allt ska ha sin förklaring, och att inget är avvikande.
  • MammaMila

Idag gav jag broschyren till min BVC sköterska. Hon sa att hon redan läst den och att hon visste att det var lite dåligt med kunskap i det området. Hon sa också att hon visste hur det hade blivit för oss (att vi var tvungna att ta reda på allt själva etc) och att hon gladeligen skulle hänga upp den på deras personalrum

Hon är ju underbar
  • amia01
    riparbella skrev 2010-04-20 14:57:32 följande:
    Måste höra med er här....Har en dotter som opererades i oktober för sagittal på Astrid Lindgrens. Nu har hon fått en knöl i bakhuvudet och är besvärad. Ligger och  gnider bakhuvudet mot allt hon kommer åt. Operationen gick ju bra o vi var på koll o januari och då såg allt normalt ut.Er erfarenhet? Någon som har barn där det vuxit ihop igen efter en operation?Börjar bli riktigt orolig känner jag, har dock ej kontaktat ALB ännu.
    Axel opererades ju inte för så länge sedan, på SU och utan fjädrar, så han har fått en hel del knölar och kanter här och var... får se på återbesöket vad dom säger, men antar att det ska vara så, och att det kanske blir mindre/bättre med tiden.
    Dock har en av knölarna på bakhuvudet blivit betydligt större sista veckan, och han är också väldigt öm där. Ska fråga om det på återbesöket om ett par veckor, men min fundering är om det kan vara något "hörn" som "lossnat" eller om det är en del av skallbenet som växer som inte borde växa - eller inte åt det hållet?
    Tycker du ska kontakta ALB och fråga vad det kan vara i ert fall.
  • wilma0601

Hej!Tänkte att jag skulle berätta våran historia!
    Lilla Matilda föddes i slutet av nov -09 med Sagittal synostos(upptäcktes av barnläkaren på BB). Skallen blev ganska snabbt spetsigt i bak, pannan blev "bullig" och det såg ut som hon hade en tuppkam uppe på huvudet.
    Vi fick remiss direkt och inom en månad hade vi träffat Bengt Gustavsson(neurokirurg) på AL i Solna. Han rek op inom det snaraste.
    7 veckor "gammal" opererades hon, en så kallad skalbaggeop(lättar på vingarna)
    Matilda fick ligga på BIVA 1 natt efter op för att få ordning på smärtlindringen(morfindropp) och övervakas. Morgonen efter op dagen fick hon komma upp på avd. Q82. Innan jag såg henne på BIVA va jag rädd att hon skulle vara väldigt blå och svullen, det var hon absolut inte! Vi hade även blivit förvarnade om att hon kunde komma att förlora mycket blod och därför behöva få blodtransplantation(heter det så?) Som tur var behövdes inte det, hon förlorade bara 1 msk blod!
    Vi blev kvar på sjukhuset 5 dagar efter op, sen sparkade dom ut oss. Jag tyckte det va rätt skönt att vara där med all hjälp vi fick! Matilda fick alvedon 2 dagar hemma, sen mådde hon så pass bra att hon inte behövde mer.
    Ärret som går i zick zack från öra till öra syns knappt, det kommer defenitivt inte synas när hon blir äldre.Jag är jättenöjd med all proffsig personal, både på op och på avd. Jag är oxå otroligt tacksam över att op kunde göras så pass tidigt i Matildas liv!
    Ett tag blev vi oroliga över att skallen blev så "knölig"(trodde det vuxit igen)och fick komma tidigare på återbesök. Kirurgen sa att det knöliga va fullt normalt och att det läkte jättefint.
    Nu e Matilda snart 5 mån, fortfarande lite knölig, lite spetsigt bakhuvud och lite bullig panna men det blir bättre och hennes huvud kommer se helt "normalt" ut.

Jag känner verkligen med er som har op framför er och gråter alltid en skvätt när jag läser om alla era öden. Det har varit en jobbig tid med mycke oro och många frågor(bla varför!!?)
    Vi får väl trösta oss med att dom små liven repar si extremt snabbt och inte kommer minnas allt det jobbiga ett "normalt" utseende kan innebära.
    Tack för att ni orkade läsa och lycka till med era speciella underbara små underverk!!

Kramar Camilla och Matilda

Svar på tråden Kraniosynostos #10