• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • MammaMila

wilma0601: Min son har opererats för metopica på SU så det var bra att få höra hur det går till på ALS också. Du hade tur som fick det uppmärksammat redan på BB... för många har det blivit en kamp att få en diagnos ihvt.

Tack för din berättelse och lycka till själv
  • uppdragmamma

angående "knäligheten" så har jag för mej att G sa att det kunde finnas kvar ända tills barnet är 3 år
    Men se till att komma på en extra kontroll om ni är oroliga.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • EmmaSofia

Kan inte med ord beskriva hur skönt det är att läsa om alla barn som efter operation år bättre,om än med lite besvär. Ska blöta ner dottern och ta bilder på huvudformen. Hon hittade sin papas gen för att ha en masa hår på huvudet så det syns inte så bra när håret är torrt.

• SofiaD
    uppdragmamma skrev 2010-04-22 09:58:18 följande:
    angående "knäligheten" så har jag för mej att G sa att det kunde finnas kvar ända tills barnet är 3 år Men se till att komma på en extra kontroll om ni är oroliga.
    Oskar blir ju 3 nu i sommar och han är knölig i tinningarna. Inget som syns så mycket, men det känns. Jag tänker knappt på det längre Man vänjer sig liksom. Vi får se vad de säger på återbesöket.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • uppdragmamma
    SofiaD skrev 2010-04-22 10:16:37 följande:
    Oskar blir ju 3 nu i sommar och han är knölig i tinningarna. Inget som syns så mycket, men det känns. Jag tänker knappt på det längre Man vänjer sig liksom. Vi får se vad de säger på återbesöket.
    Nä jag vet =) Wille har precis tagit ur fjädrarna och jag tänker inte på några knöligheter men när man kollade på CTG:n så ser man ju att det inte är "perfekt",
    men 1000 ggr bättre än innan. Förut hade han som raka linjer istället för runda.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Lovali

Nu har vi varit hos PT ang Eric´s klagan på huvudvärk. Besöket tog 3 minuter kanske. Han kände på Erics huvud & på bulorna & knölarna. Eric är snart 5 och har ändå en hel del knöligt. Inget de kan lova försvinner men det kan eventeuellt jämna ut sig när huvudet växer. Problemet nu har ju varit att han många nätter klagat på huvudvärk. Till den hade PT ingen förklaring direkt. I enstaka fall har barn fått ont av någon av de ståltrådar som ligger kvar i skallen men det trodde han inte det var i E´s fall. Han skulle fundera på om vi skulle röntga men vi avvaktar iaf ngn månad eller 2 och det känns ok. E säger ju inte detta varje dag och aldrig på dagtid. Eventuellt kan det ju vara så att han nu spelar lite på detta nattetid för att få extra uppmärksamhet då han märker min/vår oro. Det är inte omöjligt. Jag tror säkert att han iaf de första gångerna hade ont,  absolut men nu skulle det kunna vara "påhittat för att vi reagerat för mkt. Vet inte vad jags kall tro men vågade inte chansa, utan ville att PT skulle känna & det har han gjort nu. Får se om vi går vidare...avvaktar nu iaf.

• MammaMila

Ja 3min besök kanske inte säger allt (vi åkte mer än 90mil från stockholm och tillbaka för 10min med PT) men han är nog bra på att känna om det är något galet. Hoppas det bara var lite "vanlig huvudvärk" eller något som iaf gått/går över. PT sa till oss att knölarna kommer bli mindre för att benet ju växer utanpå hela tiden. Vi får se... hoppas de inte blir större iaf.

Lycka till
  • amia01

Tänkte lämna en liten lägesrapport från oss - eller få skriva av mig lite frustration... Axels sår vill inte läka på den sida där det varit infekterat Har varit i kontakt med SU, mailat bilder och pratat med både sjuksköterskorna på avdelningen och olika läkare, både där och på vår vc. Både dom och vi är överens om att det bara är en ytlig infektion, och att det är tvål och vatten som gäller, men det börjar kännas rätt tröstlöst...
    Har ju tvättat och baddad med sårtvätt i 3 veckor nu, och det dom sa senast i måndags var att vi nog kunde få fortsätta så här i några veckor till Axel gråter och jag gråter, och det hade väl gått an om man kunde se att det gjorde nytta, men det hjälper ju inte  
    Såret vätskar och blöder, och jag tycker inte jag gör annat är tvättar blodfläckar på kläder och sängkläder
    Nu i kväll lyckades han dessutom riva upp en av suturerna som sticker upp i såret, och kladdade ner oss båda, fåtölj och alla kläder
    Kommer att bli ett rejält ärr också eftersom det aldrig läker
    Visst - det är väl ett mindre problem egentligen - men jag vill bara att det ska bli bra någon gång!
    Tack för att ni finns så att man kan få skirva av sig lite - känns redan bättre
    Och om någon har något tips om vad vi kan göra mera, eller har liknande erfarenhet, så hör av er!

• MammaMila

amia01: Va jobbigt att det inte vill ge med sig Stackars Axel... man tycker att de kunde komma med något bättre än tvål och vatten? Det har ju ändå gått några veckor nu... Hoppas det blir bättre snart  

p.s. Visst är det skönt att få skriva av sig lite... det är ju det forumet är till för
  • amia01

Tack! Det är helt underbart att ni alla finns här! Många tycker liksom att man ska vara glad och nöjd när allt har gått så bra, och visst är jag det, men samtidigt känns det som det räcker med det som varit - nu vill jag att han ska slippa ha mer ont och att allt ska vara över! Är säker på att ni som varit med om det förstår...

Svar på tråden Kraniosynostos #10