• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Mimmi1

Kevin opererades ju för saggialt med fjädrar för tre månader sedan. Ena sidan på huvudet ser nu helt "normalt" ut men den andra blir mer o mer ojämn upplever jag.

Ska försöka förklara. Sömmen som går från främre fontanellen o ner till tinningen i den har sidoskallplattan rest sig så det blir en nivåskillnad. Någon som känner igen detta? Hur snart har era barn fått en "normal" huvudform?

/fundersamma mamman

• amia01
    Mimmi1 skrev 2012-09-30 22:54:37 följande:
    Kevin opererades ju för saggialt med fjädrar för tre månader sedan. Ena sidan på huvudet ser nu helt "normalt" ut men den andra blir mer o mer ojämn upplever jag.
    Ska försöka förklara. Sömmen som går från främre fontanellen o ner till tinningen i den har sidoskallplattan rest sig så det blir en nivåskillnad. Någon som känner igen detta? Hur snart har era barn fått en "normal" huvudform?
    /fundersamma mamman
    Vet inte om jag kan förklara men tycker att jag känner igen det lite. När Axels huvud läkte efter op så blev det lite ojämnheter på olika ställen, de flesta jämnade ut sig efter några månader - de har jag fått förklarat att det var olika "skruvar" och "plattor" som "läkte ut". Men han har kvar en bula i pannan och en "ås" bakom ena tinningen, och det sa dom på tre års kontrollen att det var en "ben-skarv" som släppt och som läkt lite ur sitt läge, så att benen växt ihop i en ås istället för kant i kant som det var meningen. Det blir ju lite spänt och ojämnt efter op, så det kan tydligen hända ibland att "skarvar" blir lite ojämna.
    Vi gjorde ju den stora op, så jag vet inte om det kan hända vid fjäder op också?
    Fota och skicka frågan till SU tycker jag, så får du säkert bra svar.
  • Mimmi1

Amia01: tack för ditt snabba svar blir nog att maila en bild eller två i morgon! God natt!

• MammaMila

Amia01: Våran Castor op ju 2010 för metopica. Han har också en bula i pannan. Han har långt hår nu så det syns inte men när jag började tänka på att klippa honom så blev jag tveksam och orolig att det ska bli värre med åldern. Han har snart 3års kontrollen... jag hoppas att det är något som jämnar ut sig. 
    Vad sa de på 3års kollen till er? 

• amia01

MammaMila:Axel har inte världens bästa hårväxt, så vi har tyvärr inte haft mycket till lugg att dölja bulan under. Och han har ju också en cp-skada, som gör att han är rätt dålig på att hålla balansen, vilket nästan alltid resulterar i en eller flera blåa bulor i huvudet... och tillsammans med den har han från operationen så gör det att han nästan alltid ser blåslagen ut - eller rättare sagt, att han alltid är så "småknölig" i pannan att man nästan glömmer bort att en av bulorna är från operationen och inte från senaste klätteräventyret

På 3-års kontrollen fick vi förklaringen att det var en benskarv som släppt, och att det var en av "benflikarna" som lossnat och läkt ut till en bula. Lätt att åtgärda genom att slipa ner den om man vill, men samtidigt tyckte dom att vi skulle avvakta några år till om den inte var till för stora besvär just nu, för att se hur det utvecklar sig, och så att han blir så stor att han kan vara med själv och ta beslutet.

Lite besvärligt är det, då hjälmar och mössor ofta skaver just över bulan, men inte mer än att vi tycker vi kan leva med det ett tag till. Tycker faktiskt också att det blivit lite bättre senaste halvåret - kanske rättar till sig efterhand som huvudet växer. Kommer i alla fall att vänta till 5-års kontrollen nästa år, så får vi se vad dom säger då, och hur det har "växt till sig" till dess. 

• MammaMila

Tråkigt att han får så mycket bulor. Castors bula är precis där fjädern satt... de op med olika metoder och jag antar att det är nu några år senare man verkligen ser resultatet. Jag har begärt att få CT här på ALS istället för att åka till SU. Jobbigt med två små att åka ner och sova över bara för några timmar.
    Klämde de och kände mycket eller kollar de mest på bilderna? 

• amia01
    MammaMila skrev 2012-10-01 14:35:55 följande:
    Tråkigt att han får så mycket bulor. Castors bula är precis där fjädern satt... de op med olika metoder och jag antar att det är nu några år senare man verkligen ser resultatet. Jag har begärt att få CT här på ALS istället för att åka till SU. Jobbigt med två små att åka ner och sova över bara för några timmar.
    Klämde de och kände mycket eller kollar de mest på bilderna? 

Jo, vi får lite kommentarer allt som oftast om hans huvud... passade på på förskolans föräldramöte härom veckan och infromerade de andra föräldrarna om vad det beror påt. Skönt att alla vet, och så slipper vi förhoppningsvis skitsnack eller i värsta fall anmälningar pga av att han ser mer eller mindre "misshandlad" ut för det mesta

Visade sig då att en av föräldrarna hade en släkting som gjort samma op för drygt 20 år sedan, och att hon länge funderat över om Axel gjort den operationen också. Så mycket som folk går och funderar över och så skönt att ha lyft på "locket" så att alla förhoppningsvis törs prata direkt med oss och fråga om det är något dom undrar.   

På 3-års besöket så tyckte jag dom mest klämde och kände. Vi fick inga kommentarer om bilderna , utan dom sa att det var mest för "dokumentation". Däremot tog dom sig tid att titta på huvudet och känna på alla ojämnheter och bulor och förklara varför det ser ut som det gör.    
  • Mimmi1

Mailade iväg ett par bilder idag o ett par timmar senare svarade Peter.

"Vi ser inte så sällan att ena sidan putar mer än den andra. Det löser sig självt en tid efter att fjädrarna tagits bort."

Så nu kan jag sluta fundera på det!

• Ralf11

MammaMia: Raffe har ju en liten bula i tinningen och det sa att troligtvis kommer den försvinna av sig själv i takt med att huvudet växer men om den är kvar är det tidigast när han är typ 7 år som vi får ta ett beslut om de ska gå in och slipa ner den. Ett "enkelt rutiningrepp" enligt dem men man vill ju helst inte behöva att de ska gå igenom en op igen så hoppas det går till sig för våra småttingar.

Mimmi1: Skönt att få svar snabbt så slipper du gå och fundera!

Lenci: Om ni får plats på Johannesvillan så får ni bo natten mot op, dvs samma dag ni skriver in er så om det finns plats så får någon av er bo där. Vad skumt att de inte visste på er barnklinik! Det måste ju finnas någon avd/enhet inom ert landsting som bokar sjukresor iom att det är så vanligt och det borde de ju ha koll på tycker man.   Iom att ni har remiss ska ni ju inte behöva betala annat än mat under vistelsen. vi fick taxi, flyg och boende men betalade mat själv.  

• MammaMila

Mimmi1: Skönt att få ett positivt svar.

Ralf11: Castor har också små bulor i tinningen. Mer som knappnålshuvuden, men nu har ett försvunnit. Det han har nu är en upphöjning av hela mittendelen av pannan... inte direkt en bula. Precis så stort område som fjädern täckte förut. ca. 3cm bred kanske  

Amia: Hoppas vi inte missar något om vi inte är på plats. (?) De sa inget när vi frågade om vi kunde få göra det här... Jag vill verkligen att undersökningen ska vara så genomgående som möjligt. När jag får remissen ska jag se om inte den läkare som tidigare gjorde dessa op på ALS kan kolla Castor. (Bengt något hette han va?)

Ser man inte på Axel på något annat sätt att han har en CP skada? (bara nyfiken) Hur har det påverkat honom? 

Svar på tråden Kraniosynostos #10