• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • amia01
    MammaMila skrev 2012-10-02 12:13:14 följande:
    Mimmi1: Skönt att få ett positivt svar.

Ralf11: Castor har också små bulor i tinningen. Mer som knappnålshuvuden, men nu har ett försvunnit. Det han har nu är en upphöjning av hela mittendelen av pannan... inte direkt en bula. Precis så stort område som fjädern täckte förut. ca. 3cm bred kanske  

Amia: Hoppas vi inte missar något om vi inte är på plats. (?) De sa inget när vi frågade om vi kunde få göra det här... Jag vill verkligen att undersökningen ska vara så genomgående som möjligt. När jag får remissen ska jag se om inte den läkare som tidigare gjorde dessa op på ALS kan kolla Castor. (Bengt något hette han va?)

Ser man inte på Axel på något annat sätt att han har en CP skada? (bara nyfiken) Hur har det påverkat honom? 

Tror inte ni missar något stort om det inte är något särskilt ni känner att ni vill fråga om. Vi hade ju lite funderingar ang bulorna och då var det skänt att träffa läkaren på SU så han kunde känna och se vad det var vi menade.

Ang CP-skadan så är den hittills så lindrig att de som träffar honom bara enstaka kortare tillfällen inte märker något direkt. Däremot är det ju tydligt för oss föräldrar, peronal på förskolan och kompisarna. Han har sämre balans och koordination än andra jämnåriga och är lite långsammare med typ på och avklädning och annat som kräver att man kombinerar balans med koordinareade rörelser. Han tog väldigt lång tid på sig att lära sig att gå - första stegen vid 16 månader, men gick inte regelbundet förrän han var kring 2 år. Har svårt att ta sig fram på ojämnt underlag, går ett steg i taget uppför trappor/trösklar, och inte utan stöd nerför dom. Ramlar massor men är en envis och positiv kille i grunden, så det är inget som stör honom direkt Van att slå sig, och van att behöva träna mer än kompisarna för att hänga med, men jätteglad och tuff så hittar han sina lösningar på det mesta ändå.    
  • MammaMila

Tråkigt att han fick en CP skada men som du säger hittar de lösningar på det mesta. Bra att han är envis. Jag önskar ibland att min son var lite mer envis och tuff... han går ett steg i taget och vill t.ex. inte gunga på förskolan för att han är så försiktig. Haha, alltid är det något.

• Lina W
    Mimmi1 skrev 2012-10-01 18:06:13 följande:
    Mailade iväg ett par bilder idag o ett par timmar senare svarade Peter.
    "Vi ser inte så sällan att ena sidan putar mer än den andra. Det löser sig självt en tid efter att fjädrarna tagits bort."
    Så nu kan jag sluta fundera på det!
    Moses (som också opererades för sagittal med fjädrar) hade också lite ojämnt huvud de första månaderna efter op, särskilt ena sidan var mer ojämn och stack ut mer (mailade också P.Tarnow). Jag tyckte att det jämnade till sig mer efter att fjädrarna togs bort om jag minns rätt.
  • JennyLS

Hej igen! Ser några nya ansikten här! Hoppas ni kan finna och känna samma fina stöd som vi gjorde innan vår son opererades (metopica synostos op med fjäder 29/8)

Såg att någon frågade ang syskon och alla erfarenheter är personliga. Jag och min man är väldigt nöjda med att vi lämnade syskon hemma. Vi var extremt spända innan op och det var mycket med tvätt och samtal.
    Det underlättar om båda kan vara med vid tvätt och personalen har dåligt med tid.
    Under op var det skönt att bara strosa vi två och prata och vila efter all anspänning.
    Även efter op var det skönt att vara två så en kan vila medan den andra tex vakar på civa. Vi blev kvar där en extra natt och dag eftersom han var så trött och påverkad. Om en har haft en dålig natt kan den få vila på dagen medan den andra har hand om barnet, utan att samtidigt behöva hålla koll på och stimulera ett syskon.

Man blir trött. Är väl summan av karemumman. Så om man kan är det min erfarenhet att det underlättar att lämna syskon hemma hos trygg barnvakt.

Vår Alvin ser jättefin ut, såhär en månad efter op. En liten bula vid örat. Några envisa sårskorpor.
    Vi ska på återbesök nu på torsdag 11/10.
    Några av er är visst där då :) kanske att man kan springa på er, om ni inte sitter på civa eftersom det är dagen efter op-dagen.

Vi bodde på slottskogens vandrarhem natten innan inskrivning. Har ni andra fått den natten betalt eller betalade ni den själva?

Hoppas också att alla ni nya får lika fint bemötande som vi fick under vår vistelse på avd 27. Vi är fantastiskt nöjda med all personal!

• MammaMila

Kul att allt känns bra JennyLS. Natten före op bodde vi på Aston villa och de skickade räkningen direkt till Stockholms läns landsting Så det ska ni få betalt för liksom allt annat som transport. Lycka till på återbesöket.

• amia01

JennyLS: Natten före inskrivning kunde vi inte få betald eftersom det fanns ett morgontåg vi kunde åka kl 4 för att hinna i tid till inskrivningen. Vi tyckte inte det var rimligt, utan valde istället att ta egen bil och då räckte det att åka kl 5 hemmifrån
    Natten innan op däremot var vi inskrivna och kunde bo på johannesvillan/avdelning.
    Beror på hur långt man har och om man kan ta sig dit utan att behöva övernattning om man får betalt för boendet innan inskrivning tror jag.

Förstår att ni valde att inte ta med syskon. Vi valde det omvända och är jättenöjda med det. Tror att man får känna efter själv och se hur familjesituationen ser ut i stort om man orkar med det eller inte.

För oss var det jättevärdefullt att kunna dela upplevelsen tillsammans med hela familjen. Visst var det jobbigt att ha med en fyraåring, men samtidigt så blev det ett sätt att hålla fast vid vardagliga rutiner och tvingas tänka på annat än själva op. Vi tycker också att det är viktigt för barnen att få leva och uppleva tillsammans, med varandra och med oss. De delar på allt från rum och leksaker till upplevelser och "katastrofer", vilket jag tycker har gjort att dom står väldigt nära varandra, och förstår varandras behov och känslor. Har väldigt lite syskonbråk här hemma, men desto mer kramar och glada lekar - trots att det skiljer nästan 4 år i ålder mellan dom

• MammaMila

Ja, förlåt... natten innan inskrivning sov vi på Aston villa.
    Det beror nog på hur långt man har. Att åka mitt i natten (även 04 känns lite väl tidigt?) från Stockholm med en bebis med tåg eller bil kändes inte rimligt för oss alls. Ingen ifrågasatte det som jag kommer ihåg det.

• Sniik

Castors mamma, Filip har också en upphöjning där fjädern suttit, vilket gör att han ff ser lite "Metopisk" ut. De sa att det borde förvinna till 3 årskollen annars får vi diskutera vad vi ska göra åt den. Går att slipa ner sa de till mig. Förövrigt har F några små bulor vid sidorna och lite ojämnheter uppe där fontanellen satt, men det syns inte.

• MammaMila

Sniik: Ja, Castors har inte försvunnit... få se om jag kan sätta in en bild så kan du jämföra med Filip. Det är inte en bula mer att hela pannan går upp i mitten så jag vet inte om det kan bli svårt att slipa ner? Jag vill helst inte att han ska genomgå en op till. I den här åldern är det mycket svårare för dem.
    Castor har ju också en knappnålsbula vid tinningen men den andra har försvunnit och den stör ju inte... 

• Sniik

Castors mamma, jag ska också försöka fånga Filips på bild så du får se om det ser lika ut :) Jag vill ju inte heller att F ska behöva opereras igen. Dr Tarnow sa att det isåfall skulle vara en enkel opereration. Men jag lever ff på hoppet att den ska försvinna.

När ska ni på återbesök på SU? Du kanske har skrivit det men med min vilding F här hemma så hinner jag inte sitta så ofta och länge vid datorn :) 

Svar på tråden Kraniosynostos #10