• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • MammaMila

Nu är vi hemma igen... op gick bra och Castor är ett ärr rikare. De satte ett nytt snitt från strax bakom hårfästet och ca.2cm bakåt. Fjädern frågade vi efter både till sköterskan som skrev in oss och till Giovanni före op men den glömdes bort iaf. Tråkigt Men men... vi träffade ett annat par och fick se deras sons fjäder... som en bit ståltråd... inget speciellt.
    Nu är han bara lite svälld från näsroten och upp i pannan samt lite på ögonen... inte som förra gången direkt.
    Det är sååå skönt att vara hemma igen

Hoppas det gick bra för er mrsjo? 

• Lina W
    MammaMila skrev 2010-06-03 23:32:26 följande:
    Nu är vi hemma igen... op gick bra och Castor är ett ärr rikare. De satte ett nytt snitt från strax bakom hårfästet och ca.2cm bakåt. Fjädern frågade vi efter både till sköterskan som skrev in oss och till Giovanni före op men den glömdes bort iaf. Tråkigt Men men... vi träffade ett annat par och fick se deras sons fjäder... som en bit ståltråd... inget speciellt.
    Nu är han bara lite svälld från näsroten och upp i pannan samt lite på ögonen... inte som förra gången direkt.
    Det är sååå skönt att vara hemma igen

Hoppas det gick bra för er mrsjo? 
    Wow, tänk att det redan är klart! Så skönt att allt gått bra. Lite tråkigt med fjädern såklart.
    Vår andra op är ju inte förrän i september, men tänker inte så mycket på det nu.
  • MammaMila

Ja det är otroligt skönt att det äntligen är över... Vi har inte tänkt på fjädern så mycket under de här 3,5mån för Castor har inte lidit av det som en del andra verkar ha gjort.
    Den här operationen gick verkligen fort också... iaf för Castor som bara hade en fjäder att ta ut... vi lämnade honom på op bordet strax före 9 och de ringde och sa att han var på väg till uppvaket  vid 11.
    Han var lite ledsen när han vaknade... det skulle nog jag också vara men sen var han avdelningens lilla solstråle resten av tiden  

• skånenettan

Hej

Har en son som är född med sagittal synostos, båtskalle.  Han föddes 2006 och opererades när han var knappt 5 månder gammal på neurokirurgen i Lund.

Jag funderar på ärftlighet, är det någon som har diskuterat med sina läkare om ev. ärftlighet? Jag och mannen är sugna på att skaffa syskon, men funderar mycket på ärftlighet. Någon som vet?

(¯`°?.¸ ♥ Två underbara söner födda -04 & -06 ♥¸.?°´¯)
  • uppdragmamma
    amia01 skrev 2010-05-26 10:21:08 följande:
    Hej! Axel opererades för saggittal nu i mars, och han är några månader yngre än din son, född i december -08. Hade också torticollis när han var liten, och låg inlagd flera veckor för RS.

Och jag har märkt precis samma som dig, att han är sen med tal och han kan inte gå än. Kan några enstaka ord, och härmas gärna, men sen är det som han glömmer direkt vad han sagt, och säger aldrig det ordet igen, om man inte påminner honom. Blir mest som du säger att han pekar och visar vad han vill istället.
    Han går inte heller än, fast han är snart 1,5 år. Har stått stadigt utan stöd sedan i februari, men har inte balans för att kunna gå. Känns lite underligt att han inte utvecklas snabbare, utan att det i princip stått stilla i 3-4 månader? Kanske kan ha med operationen att göra + att han varit gipsad i tre veckor efter ett benbrott? Men nu verkar det som om han inte ens vill försöka gå - utan ger upp direkt när man försöker locka honom att ställa sig upp. Har reagerat som dig, när man träffat andra barn som är mycket yngre och mycket "bättre" på allt. Klart man blir orolig.

PT sa att det inte skulle finnas något samband med synostos och utveckling, men läkaren vi träffade i Linköping sa att flera synostosbarn var sena med talet, men att de alltid brukade komma ikapp.

Sedan fick jag höra från en bekants bekant i förra veckan att hans systerson hade sagittal synostos, men att de inte opererat honom. Han var nu 4 år, och hade svårt både med tal och balans. Dom visste inte om det berodde på att man missat att operera honom så att det påverkat utvecklingen, eller om han haft de handikappen ändå.Kändes jättejobbigt att få höra, efterosm man ju direkt drar paraleller till sitt eget barn

Men precis som du skriver, så är Axel också jätte busig och smart, framförallt när det gäller praktiska saker saker är det inget fel på inlärningen och han fattar jättesnabbt när det handlar om saker han gillar, traktorer, bilar mm.

Ska till BVC om ett par veckor, och kommer att begära att få träffa en barnläkare och bli utredda då. Om inte annat, så för att få ett svar vad det beror på att det är som det är.

Långt inlägg, men ville bara föklara lite hur vi har det, och kanske mest att jag känner mig lika osäker som dig. Vet inte heller om man kommer att kunna få några "svar", utan det visar sig väl med tiden vad som händer. Skönt att vi finns här inne i alla fall, så man får lufta sina funderingar med någon!
    Men han kan ju fortfarande opereras?
    Jag har en liten kille som opererats för Sagittal som är lite sen i pratet.
    Och igentligen är det inte så underligt då skallbenen troligen klämmer på talcentrat även om hjärnan väljer att växa åt andra håll?
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma
    skånenettan skrev 2010-06-07 10:05:18 följande:
    Hej

Har en son som är född med sagittal synostos, båtskalle.  Han föddes 2006 och opererades när han var knappt 5 månder gammal på neurokirurgen i Lund.

Jag funderar på ärftlighet, är det någon som har diskuterat med sina läkare om ev. ärftlighet? Jag och mannen är sugna på att skaffa syskon, men funderar mycket på ärftlighet. Någon som vet?
    Jag tror tyvärr inte att det finns så mycket forskat på just det.
    Vet att en mamma fick två barn med nån form av förtidig hopväxt...
    Enligt SU:s info så är det troligtvis inte ärftligt. Men vi kommer ändå prata med våran lille kille när det dagen kommer så att han kan vara uppmärksam på tecknen om hans barn skulle drabbas.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • Lovali

Kopierar in vad PT skrev till mig i ett mail fäör ngt år sedan

"Kraniosynostos är oftast inte ärftligt. I enstaka procent kan det ändå vara så.

Kraniofaciala syndrom där kraniosynostos är en av flera missbildningar är ofta ärftliga till 50%. Dessa beror på kända DNA-förändringar.

Ca 1/2500 barn har kraniosynostos.

Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak".

• skånenettan

Tack för era svar!

hur många av er har skaffat syskon här i tråden? Hur kände ni, var ni väldigt orolig för att få ett barn till med suturslutning?

(¯`°?.¸ ♥ Två underbara söner födda -04 & -06 ♥¸.?°´¯)
  • MammaMila

PT och Giovanni har sagt till oss att det inte är ärftligt men att de har sett de som fått ett till barn med samma missbildning... jag vet inte om det gällde de som har flera missbildningar.

Undra om man kommer slå sig i huvudet om några år då de vet vad det beror på att metopica ökar och önska att man visste det nu... Hoppas de har något att komma med se närmaste 2 åren innan vi vill ha ett syskon till Castor.

• amia01
    Lovali skrev 2010-06-07 14:58:37 följande:
    Kopierar in vad PT skrev till mig i ett mail fäör ngt år sedan

"Kraniosynostos är oftast inte ärftligt. I enstaka procent kan det ändå vara så.

Kraniofaciala syndrom där kraniosynostos är en av flera missbildningar är ofta ärftliga till 50%. Dessa beror på kända DNA-förändringar.

Ca 1/2500 barn har kraniosynostos.

Just metopicasynostos har ökat senaste 5-10 åren utan någon känd orsak".

Vet inte hur man ska tolka "kända DNA-förändringar"? Har fått uppfattningen att det finns så otroligt många olika syndrom och att man bara har koll på en liten del av dem, och att man kan gå runt med några trasiga gener utan att märka så mycket av det?

Funderar så här eftersom jag själv har tydliga drag av "båtskalle", och det skulle ju kunna vara någon liten gen som hoppat snett och sedan gått i arv?

Svar på tråden Kraniosynostos #10