• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • SofiaD
    Lovali skrev 2010-09-14 11:31:28 följande:
    Vad skönt att allt gick bra. Med tanke på det du skriver så förstår jag ännu mondre varför PT inte ville inse att en röntgen av Erics huvud kanske vore på sin plats, han har ju kalgat på ont & vi har varit hos PT 2 ggr ang det, sist nu på 5 årskollen Nästa tisdag får han göra en CT som vår vanliga läkare har beställt iaf så då kan vi kanske få klarhet i vad det är som gör int iovanför/bakom örat ibland...
    Men vad konstigt att de inte vill titta närmre på det? Vad säger PT då?
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • SofiaD

Måste bara berätta att det verkar lösa sig med vår ersättning för resa och hotell till slut. Vi fick ju papper från avd där de intygar att båda föräldrarna behövs och de tillstyrker att båda får tillfällig fp, resor och uppehälle betalt! Det fick vi utan att ens be om det. Så nu ska jag bara skicka in allt till sjukresor och hoppas på det bästa.

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • riparbella

Hej!
    Har en dotter som opererades för sagittal synostos på ALB i okt-09. Jag undrar om någon här vet om denna missbildning är ärftlig, är det någon här som har flera barn med samma synostos?
    Vi diskuterar syskon, men jag är orolig över att det ska bki så igen.....

• mimo
    riparbella skrev 2010-09-20 19:46:35 följande:
    Hej!
    Har en dotter som opererades för sagittal synostos på ALB i okt-09. Jag undrar om någon här vet om denna missbildning är ärftlig, är det någon här som har flera barn med samma synostos?
    Vi diskuterar syskon, men jag är orolig över att det ska bki så igen.....
    Jag har två barn som är op för metopica synostos!   
  • Lina W

Tror inte att det ska vara ärftligt, i alla fall inte generellt sett. Jag har två pojkar, men bara lillebror hade sagittal synostos. 

Tror inte du behöver oroa dig inför att skaffa syskon. Lycka till! 

• Lovali

Imorgon kl 13 skall Eric på CT´n som vi med hjälp av vår vanliga läkare fått remiss förr till Östra Barnröntgen i Gbg. Lite nervöst. Hoppas de inte ser ngt avvikande. Typiskt så har han klagat ovanligt lite på ont seanste veckan här men men..denna tid avbokar vi inte. Först var det tänkt en vanli slätröntgen men röntgenläkaren jag talade med i telefon sa att CT inte är så mkt mer strålning är vanlig röntgen och att de dessutom måste ha CT för att se tillräckligt så jag får lita på henne.

• Lovali
    mimo skrev 2010-09-20 22:20:00 följande:
    Jag har två barn som är op för metopica synostos!   
    Vad sa det om detta? Inte kan det väl bara vara en slump?! Måste iaf vara ovanligt, eller?

Riparbella: Jag har en dotter, storasyster till Eric, som ej har ngn synostos. Oavsett om det ev. är ärftligt eller ej så hade jag inte tvekat att skaffa syskon pga risken för synostos. DEt är ju inget farligt även om op.-processen är jobbig förståss.
  • Lina W
    Lovali skrev 2010-09-20 22:26:38 följande:
    Imorgon kl 13 skall Eric på CT´n som vi med hjälp av vår vanliga läkare fått remiss förr till Östra Barnröntgen i Gbg. Lite nervöst. Hoppas de inte ser ngt avvikande. Typiskt så har han klagat ovanligt lite på ont seanste veckan här men men..denna tid avbokar vi inte. Först var det tänkt en vanli slätröntgen men röntgenläkaren jag talade med i telefon sa att CT inte är så mkt mer strålning är vanlig röntgen och att de dessutom måste ha CT för att se tillräckligt så jag får lita på henne.
    Lyckat till!
  • MammaMila
    Lovali skrev 2010-09-20 22:26:38 följande:
    Lycka till Lovali... det blir många röntgen för våra små men det går nog bra ska du se
Svar på tråden Kraniosynostos #10