• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • MammaMila
    Lovali skrev 2010-08-18 11:34:26 följande:
    Det undrar jag med, Eric fyller 5 år idag (var 5 mån vid op) och som jag nämnt tidigare i tråden så klagar han på ont i huvudet ibland. Jag misstänker att det kan vara ståltrådar som ligger & skaver men vet det inte säkert förståss. Jag hoppas vi snart får tid för 5 årskontroll så skall jag fråga ALLT jag undrar...
    Toppen, berätta vad de säger. Jag undrade också om Erics skallben var lägre där fjädern suttit efter ni tog bort den och hur det känns idag. Castors skallben är lite lägre där de har tagit bort benet och på ALS var de tveksamma om det skulle växa ikapp
  • Millis73

Hej!  (hoppar in här för en liten fråga)

Har en son som nu är 9 mån..för ca en månad sen sökte jag bvc för att jag tyckte att man kände som en kant i pannbenet,,,han har haft som en "fåra" i pannan sen han föddes, men haft ytliga blodkärl , så jag har bara trott att det va dom som var där...Har ju varit på läkar kontroller o dom har kännt o klämt men ingen som sagt nåt.

Men läkaren kände nu oxå det jag känt ,så efter att fått en remiss till barnm. som har tagit kort och ska göra en datortomografi,,sen ska dom skicka svaren till linköping och därefter få besked om det behövs operation.

Jag frågade om operation var nödvändig ,om det inte var nåt som påverkade honom negativt utan det" bara var ett skönhetsfel" (syns inte spec mycket och det är ingen avvikelse på huvudformen,och huvudet har växt som det ska.Dom flesta har inte sett det förrän jag sagt nåt)

Fick till svar att det måste göras nu i såna fall, att annars är det försent vid kanske 2-3 års ålder...man kan alltså inte vänta o se om det blir värre.

Någon som har erfarenhet av den här typen av ihopväxt??? Ska man kanske vända sig till Göteborg,verkar vara många som vänt sig dit?

• Lovali
    MammaMila skrev 2010-08-18 13:31:04 följande:
    Toppen, berätta vad de säger. Jag undrade också om Erics skallben var lägre där fjädern suttit efter ni tog bort den och hur det känns idag. Castors skallben är lite lägre där de har tagit bort benet och på ALS var de tveksamma om det skulle växa ikapp
    ERic har snarare en bula/upphöjning där det lilla ärret är i hårfästet där fjädrarna togs ut. Hans panna känns normal tror jag, inget "lägre" område. Snarare lite mer välvd isf. Så svårt att förstå vad du menar exakt utan att ha träffat din pojk
  • MammaMila
    Lovali skrev 2010-08-18 15:30:48 följande:
    ERic har snarare en bula/upphöjning där det lilla ärret är i hårfästet där fjädrarna togs ut. Hans panna känns normal tror jag, inget "lägre" område. Snarare lite mer välvd isf. Så svårt att förstå vad du menar exakt utan att ha träffat din pojk
    Hm... jag kanske svårt att förstå hur det ser ut Jag hoppas att det växer till sig... inte för att det syns så värst iaf.
    Millis73 skrev 2010-08-18 14:52:16 följande:

Har en son som nu är 9 mån..för ca en månad sen sökte jag bvc för att jag tyckte att man kände som en kant i pannbenet,,,han har haft som en "fåra" i pannan sen han föddes, men haft ytliga blodkärl , så jag har bara trott att det va dom som var där...Har ju varit på läkar kontroller o dom har kännt o klämt men ingen som sagt nåt.

Men läkaren kände nu oxå det jag känt ,så efter att fått en remiss till barnm. som har tagit kort och ska göra en datortomografi,,sen ska dom skicka svaren till linköping och därefter få besked om det behövs operation.

Jag frågade om operation var nödvändig ,om det inte var nåt som påverkade honom negativt utan det" bara var ett skönhetsfel" (syns inte spec mycket och det är ingen avvikelse på huvudformen,och huvudet har växt som det ska.Dom flesta har inte sett det förrän jag sagt nåt)

Fick till svar att det måste göras nu i såna fall, att annars är det försent vid kanske 2-3 års ålder...man kan alltså inte vänta o se om det blir värre.

Någon som har erfarenhet av den här typen av ihopväxt??? Ska man kanske vända sig till Göteborg,verkar vara många som vänt sig dit?
     Jag skulle maila några bilder (ovanifrån framifrån etc) till Annette Malm (adressen finns på länken nedan eller tidigare i den här tråden) på SU om jag var du. Jag kollade på dina bilder och din son har ju en tydlig ås i pannan så det kan var metopica som min son haft. Kolla in mina bilder om du vill men de är rätt mastiga så passa dig

Han är 10mån nu och pannan är helt normal

Här kan du hitta mer info:
    www.sahlgrenska.se/SU/5/Handkirurgi-och-plastikkirurgi/Enheter/Plastikkirurgi/Var-verksamhet/Enheter/Kraniofaciala-enheten/ 
  • Millis73
    MammaMila skrev 2010-08-18 15:40:25 följande:
    Hm... jag kanske svårt att förstå hur det ser ut Jag hoppas att det växer till sig... inte för att det syns så värst iaf.
    Millis73 skrev 2010-08-18 14:52:16 följande:

Jag skulle maila några bilder (ovanifrån framifrån etc) till Annette Malm (adressen finns på länken nedan eller tidigare i den här tråden) på SU om jag var du. Jag kollade på dina bilder och din son har ju en tydlig ås i pannan så det kan var metopica som min son haft. Kolla in mina bilder om du vill men de är rätt mastiga så passa dig

Han är 10mån nu och pannan är helt normal

Här kan du hitta mer info:
    www.sahlgrenska.se/SU/5/Handkirurgi-och-plast...
    29 oktober: Tack för ditt svar...ska ringa dom i morrn o höra,,kanske dom kan maila röntgen bilderna dit istället...

Va inne o kolla o kolla dina bilder..söt liten kille du har :)   men e nervös för operation,,om dt vore ett ben eller nåt..man tycker så synd om dom ...men vilken tur att det finns o funkar iaf...
  • MammaMila
    Millis73 skrev 2010-08-18 23:10:16 följande:
    29 oktober: Tack för ditt svar...ska ringa dom i morrn o höra,,kanske dom kan maila röntgen bilderna dit istället...

Va inne o kolla o kolla dina bilder..söt liten kille du har :)   men e nervös för operation,,om dt vore ett ben eller nåt..man tycker så synd om dom ...men vilken tur att det finns o funkar iaf...
    Klart man blir orolig men man måste tänka på att man gör dem en stor tjänst inför framtiden. Tänk att behöva ha ett avvikande utseende för att ingen sa/gjorde något när de var små. Det är som de sa på avdelningen på SU en "positiv" operation som hjälper och det blir bra resultat efteråt.
    Vi är otroligt tacksamma att vi gjorde det.
    Nu vet jag inte om din son måste opereras eller inte men om det blir så ska du försöka känna dig lättad och glad att det uppmärksammats och att ni får det åtgärdat
    Jag skulle def. maila röntgenbilderna dit... det gjorde vårt sjukhus direkt för vi sa att vi ville operera på SU. De ska ju få rikssjukvård nu så inget annat sjukhus i landet kommer göra dessa ingrepp längre. När det blir vet jag inte... det var en kirurg på ALS som sa det när vi var där. 
  • amia01

Millis 73:
    Känner så igen mig i din situation. Hade länge funderingar kring vår sons huvudform, men eftersom inga läkare tyckte det var något, så hände inget förrän han var 10 månader, och vi också fick röntga och åka till Linköping. Där fick vi veta att det var bråttom med operation.

Men, vi bad då om en "secon opinion" i Göteborg, vilket man har rätt till - eftersom det hade varit så många olika besked, och att det är en så stor operation, så ville vi veta mer innan. Absolut något jag rekommenderar!

Om en operation är nödvändig eller inte, och hur bråttom det är, beror helt på vad problemet är. När vi var på SU träffade vi en pojke på 3 år som skulle opereras för kraniosynostos, så det är väldigt olika.  Mitt råd är att lyssna på så många läkare som möjligt och sedan ta ett eget beslut.

För vår del var Axel så gammal att det krävdes en större rekonstruktion av skallbenet för att få det bra. Flera läkare rekommenderade oss också att göra operationen så snart som möjligt för att inte hindra hjärnans tillväxt, och för att få ett så bra resultat som möjligt, så i slutändan var det inget svårt val, men vi funderade också mycket innan vi bestämde oss.

• Millis73

Hej! Har ring till G-borg o pratat med dom nu,,och det var bara att be sjukhuset här att skicka röntgenbilderna dit i stället..så nu e d bara o vänta på läkar tiden.

Ja, självklart vill man ju göra en operation om läkarna tycker det..har inte hört någonting om det här innan.. lustigt egentligen för det verkar ju vara ganska vanligt,,läste att det föddes ca 1/2000 barn med kraniosynostos och det är ju ganska många..Så nu blir det att man försöker att sluka information om det....

29 oktober och amia01: Tack så mycket för era tips och att ni delat med er av era erfarenheter.

ha d gott

• lilliis
    SofiaD skrev 2010-08-16 18:38:32 följande:

Håller på att greja med boende och vem som ska betala vad inför återbesöket i sept. Pratde ju med kuratorn och spec.remissen har jag idag fått en kopia på. Där är inget angivet att medföljande föräldrar krävs på resan så vi får se om sjukresor godtar att vi båda följt med. Ang boende så vill de här hemma (barnkliniken) att vi kollar med avdelningen om de har plats så vi kan sova där en natt och annars verkar det vara tal om Johannesvillan. Men på avdelningen får man ju i så fall bara sova en förälder så det alternativet går bort för oss. Jag får väl säga till dem här hemma att det inte gick då så får vi se, annars fixar vi eget boende. Här var de noga med att flera gånger säga att de betalar boende för EN förälder (de verkar inte fatta att ett rum kostar lika mycket oavsett om det bor en eller två där) Att det ska vara så förbannat omständigt varje gång bara? Är det för mycket begärt att båda föräldrarna är med när ens barn ska sövas och röntgas? Borde finnas annat de kan spara in på i sjukvården i så fall.

jag instämmer helt o hållet..vi ska åka från västerås till göteborg den 6e september nu o våran lilla son ska få opereras...men måste man förboka vart man ska sova? o vad är det som kostar? vill veta för han ska ju på sin första operation. tacksam för svar//linda
Svar på tråden Kraniosynostos #10