• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • uppdragmamma

Wille har Sagital och föddes den vanliga vägen utan problem,
    värkarna började smått vid 8 och han va ute innan 14

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • lilyanna

Alvin har sagittal synostos och föddes med planerat snitt då han låg på tvären och mot slutet i säte.  Dock så föddes hans storebror med planerat snitt också pga säte och han har inte någon synostos.

Oliver 070327, Alvin 090804
  • Arielle

Hejsan! Har nästan läst igenom hela tråden och måste säga ett stort WoW till alla fantastiska mammor och pappor härinne som inte bara fått kämpa för att få en diagnos men som klarat av både det och sen en operation.
    Jag är en mamma till 2 och på torsdag ska min yngsta som är 7 veckor operera sin Sagittal Synostos på ALB. Jag har varit i kontakt med båda Peter T på Sahlgrenska och BG på ALB och tycker att båda verkar bra och har bra resultat att visa. Vi bor i Sthlm och har en dotter på 3 år som är på underhållsbehandling för Leukemi så för oss vägde det mycket att kunna vara kvar här för hennes skull. Jag skulle bli väldigt glad om någon skulle vilja berätta lite mer om tiden efter OP och era erfarenheter.. Finns det någon som hänger kvar här som gjort Op på ALB skulle det också vara skönt och höra hur det gott för er.
    Stor kram till er alla! 

• BellisB

Arielle, har tyvärr inget att berätta om tiden efter op, Vi har just fått diagnosen metopica och ska på datortomografi snart.

Men jag ska tänka på er imorgon! Lycka till med allt.

Kramar,
    K

• uppdragmamma

Många barn som opereras på Astridlindgrensbarnsjukhus.
    Är det inte sagt att man ska styra operationerna till Sahlgrenska?

Vi fick diagnos på Wille när han var 3-4 månader och han fick fjäder operation när han var 6,5 månad.
    Tiden efteroperationen har inte varit så jobbig.
    Det som var jobbit var att vänta på samtalet att han var flyttad till intensvien
    och sedan dygnet han fick tillbringa där.
    Dom ska kunna leva som vanligt, det enda man får tänka på är att dom ska ligga mjukt till en början och ha en mjuk kudde under sig i säng, vagn osv.
    Vi hade ett vikt täcke i W:s säng och sedan en vuxen kudde under huvudet.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • uppdragmamma

Ni som har barn som opererats för Sagital med fjädrar.

Har ni känt att erat BVC kunnat något om Sagital Synostos? Hos våran BVC sköterksa låter det att ja det är nog bra? och sedan får vi göra nya kontroller...

Wille har fått ett litet huvudmått om man går efter dom där kurvorna,
    men det växer ju iallafall och hans egna kurva verkar följas efter operationen.
    Känns lite konstigt så där efter som han är en lång kille och ligger över "normal" kurvan på längden.

Hur har era kurvor varit? Har försökt höra om det finns någon information om hur kurvorna brukar va hos dessa Sagital barn men får ingen riktig respons. Känns inte som om hon är intresserad av att försöka ta reda på det.
    Tror ni SU har sådan information som man kan få som privatperson? Typ en kurva som visar hur skallmåttet ser ut för fjäderopererade Saggital barn?

• Arielle

Bellis B- Tack för din respons och ett stort lycka till dig med Datortomografin, hoppas att allt går bra för er!
    Uppdragsmamma-  Tack för din info! Bvc verkar inte ha mycket koll tyvärr hoppas att du kan få lite mer hjälp från SU.

• Millis73

Hej!
    Jag har skrivit i tråden för ett tag sedan då våran utredning började om våran son hade Metopica..
    Det var jag som upptäckte att han hade som en kant längs pannan och sökte för det,hade ju sen tidigare (födseln)  sett "åsen" men inte tänkt så mycket på det då jag inte  känt till synostos.

Efter att röntgen bilderna först passerat hemsjukhuset, sen Linköping och sen SU har vi nu fått svaret att våran Sam inte har Metopica. Han har aldrig haft nån avvikande skallform.Han är nu 11 mån.

Men han har en tydlig ås ner i pannan som jag tycker syns mer nu...På Su förklarade dom att det kan vara mer tydligt på vissa barn och att det växer bort efter ett par år.
    Är det nån annan som varit med om det?

• BellisB

Marie1978 - tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Och så fin din pojke är!

Låter väldigt jobbigt att behöva kämpa så för att få komma till SU.

Vad är det för utredning du och andra refererar till? Vet ngn om den finns den att hitta på nätet?

Arielle  - hoppas allt har gått perfekt idag!

• uppdragmamma

Menar man inte bara de undersökningar som görs för att se om barnet har någon av de här hopväxterna?
    Typ läkarundersökning, scanning osv...

Svar på tråden Kraniosynostos #10