• SofiaD

Kraniosynostos #10

{#lang_emotions_flower} Välkomna hit! {#lang_emotions_flower}

Nu är det dags för en ny tråd för oss som har barn med någon form av kraniosynostos! Här samlas vi med alla våra tankar, frågor och funderingar! Några av oss har operationen bakom sig, medan vissa har den framför sig.
    Nya som gamla vänner är varmt välkomna hit!

{#lang_emotions_heart}

Länk till Sahlgrenskas (SU) info om kraniosynostos:
    http://www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/plastik/kraniobroschyren.pdf?epslanguage=sv

För att vi lättare ska ha koll på varann kommer här en nyreviderad lista över oss som håller till i tråden sen tidigare. Om någon saknas, hojta till så lägger jag till er!

{#lang_emotions_heart}

*Clavi (Nina) med Hugo. Op dec -07 för plagiocephali, (dubbla synostoser) Total skallrekonstruktion vid fyra mån. Kommer behöva fler operationer eftersom

*SofiaD med Oskar op i juni -08 för Sagittal synostos på SU (ej fjäder) 11 mån gammal.

*Lovali (Louise) med Eric op jan -06 för Metopica Synostos på SU, fjäderop. 5 mån gammal.

*Marie1978 med Victor op i okt 2008 för Metopica Synostos på SU, ej fjäder, 10 mån gammal.

*taru med joel op feb -09 för sagittal synostos på SU, (fjädrar) 3 månader gammal, fjädrar togs bort 16/9-09

*Laisa (Lisa) med Emmy op 29 maj 2007 för Saggital synostos på Sahlgrenska,
    1½ år gammal. Ej fjädrar.

*Mimo med Gustaf op 30 april 2008 för metopica synostos 5 månader gammal, fjäderop. Gustafs lillebror Oscar ska även han op nu i slutet av november för samma åkomma!!!??? Han kommer då att vara 4 månader.

*mih/ Lina med Elvira op mars -07 på sahlgrenska för sagital synostos. Var då 11 månader. Har troligtvis även crouzon syndrom, väntar på svar på blod/dna provet.

*Uppdragmamma med William op med fjädrar 22/9-09 6 månader gammal

*Saif1(sussi) med Zigge 5 mån op med fjädrar för sagittal synostos på Sahlgrenska 9/9-08*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober.

*Shanti 81 med Aron född 080626. Op på SU 17/2 -09 vid 8 månaders ålder för sagittal- och unicoronal synostos med fjädrar. Op igen på SU 15/9-09 fjädeborttagning samt rekonstruktion av pannan. Ev väntar fler op efterhand.

*lilyanna: Alvin op den 2/12 -09 för sagittal synostos på Sahlgrenska

*Riparbella (johanna), med Signe född 090905. Ska opereras för Sagittal synostos på KS den 22 oktober -09.

*29Oktober med Castor, 2,5 mån som har metopicasynostos. Operation på Sahlgrenska feb -10.

*Bokmamman med pojke opererad för Sagittal Synostos på ALB maj -09 då han var 6 veckor gammal.

{#lang_emotions_heart}

Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m49506600.html
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-12 21:44
    *Skruttensmamma med Vera född Jan -10, op på Sahlgrenska 31/8 -10, för Unicoronal synostos (ej fjäder), har Saetre Chotzens syndrom.
  • Svar på tråden Kraniosynostos #10
  • Marie1978

BellisB: jo utredningen finns på nätet. Jag ska se om jag hittar den. Idag kom vår kallelse till 3 års kontrollen. 15 nov är det dags... Lite nervöst!

• riparbella

uppdragmamma: Beslut om viss kraniofacialkirurgii ska bli rikssjukvård kommer att tas den 15 dec 2010. Den länk du hänvisar till är endast ett underlag och förslag till Rikssjukvårdsnämndens beslut. OM det blir Rikssjukvård kommer andra sjukhus att få söka tillstånd för sådana operationer. Astrid Lindgren opererar  ca ett barn varannan vecka.
    För att ett område ska bli Riksjukvård krävs det att det handlar om sällsynhet, resurskrav och speciell kompetens vilket de menar främst gäller kranoifacialsyndrom. Gällande kraniofacialasyndrom  råder det enighet hos Neurokirurgiskförening att det borde bli centraliserat, medan när det gäller icke syndromal kraniosynostos,  så finns det delade meningar.
    Jag tycker att Svensk Neurokirurgiskföreningen uttlåtande om utredningen var intressant , det fanns ju en del påpekande om  utredningen.

Hur som helst ska det bli intressant att se vad beslutet blir! Och hur som helst tycker jag att kirurgerna är så otroligt duktiga som gör våra barn så fina!

• uppdragmamma

Men dom rekomenderar att op ska ske på su,
    om jag förstog det rätt är det bara dom som använder fjädrar?

Personligen så är jag jätte glad att W fick fjädrar och slapp en större operation.
    Vi fick kämpa med näbbar och klor för det och hade inte personalen på SU gjort påtryckningar
    till vårat sjukhus hemma så hade det varit försent. Inte pga att det upptäckes sent utan pga läkarslarv.

Vilken länk du pratar om vet jag inte.
    Jag menade inte mitt påstående som något på hopp mot någon.
    Tycker bara att det är synd att landsting snålar och inte berättar alternativen för föräldrar.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • riparbella

Klar du inte menar som något påhopp, inte jag heller. Här inne har vi alla samma (eller ungefär samma) problem allihopa ju!
    Jag tycker också att det är viktigt att man som föräldrer får veta alternative och sedan själv få ta ställning och möjlighet att välja!
    Jag är glad att vi kunde göra operationen på ALB eftersom den kunde göras när Signe var 6 veckor. Hon hade jättteproblem med  huvudet  och kunde inte ligga på rygg utan att huvudet föll åt sidorna. För oss var det en jätteviktig aspekt. Det viktigaste av allt är ändå att man som  föräldrer kännr att man gör det bästa för sitt barn OCH att man har möjlighet att få välja!
    Länken jag skrev om var den till socialstyrelsen som jag menade, var lite otydlig vad jag menade tror jag :).

• BellisB

Tack för länken till utredningen!

Marie1978, håller tummarna för att allt är helt bra när ni går på 3-årskoll. Det ska det ju vara!

Ha en bra vecka, allihopa!

• Marie1978

Ni som bott på Aston Villa i samband med återbesök: Finns det restaurang på hotellet? Vi kommer ner på kvällen innan och måste ha i oss middag ganska sent eftersom V inte får äta någon frukost.

Ligger det nära någon buss/spårvagn som går från centralen? Jag funderar på att ta flygbuss från Landvetter, eftersom V älskar bussar. Men då måste det gå att ta sig dit ganska lätt. Annars blir det taxi.

• uppdragmamma

Det går bussar och spårvagn utanför SU.
    Astonvillan serverar bara frukost.
    Det finns mat att köpa som man kan värma i micron på pressbyrån i källarplanet på SU,
    det är nog närmast i matväg.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨ ¨*:?. ♥ Mamma till Sebastian 071202 & Wille 090314 ♥ .?:*¨¨*:?.&
  • epw

Hej! Har en son som fyller 1 i nov  med sagittal synostos och idag ringde de från Sahlgrenska och sa att han ska opereras.
    Har inte hunnit läsa igenom tråden, men jag undrar om någon har lust att berätta lite om operationen och hur de mår efteråt? (Det blir ej fjäderoperation) Här eller inboxa mig.
    Tack!

Svar på tråden Kraniosynostos #10